Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jamess

Berichten: 153
Geregistreerd: 13-01-14

Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 19:58

Ik hoop dat ik dit hier mag plaatsen..

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop omdat mijn huidige laptop het bijna gaat begeven en mijn iMac ook al behoorlijk oud is.

Nu is mijn vraag aan jullie: Met welke laptop hebben jullie de beste ervaring? Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor de fotografie, dit zal behoorlijk intensief zijn omdat ik vanaf april start met de Fotovakschool. De laptop moet dus geen moeite hebben met programma's zoals Photoshop.

Ik lees graag een reactie met uitleg waarom je het een fijne laptop vindt.

Ik heb zelf al gekeken naar de Macbook Pro Retina 15 inch, wat mij een hele fijne laptop hiervoor lijkt. Als er mensen zijn die ervaring hebben met deze laptop, lees ik het ook graag!

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/JamyBruningsFotografie/


Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Welk merk computer/laptop gebruiken jullie voor fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:04

Ik heb ook een Macbook Pro Retina, 13 inch alleen omdat ik dat handzamer vind. Ikzelf gebruik hem niet voor fotografie, maar wel veel voor Indesign en Illustrator. Omdat ik momenteel zowel een almanak aan het maken ben als zeer regelmatig posters en boekjes ontwerp.

Ik moet zeggen, het is heerlijk. Kan moeiteloos schakelen tussen Indesign en Illustrator, verschillende lagen, verschillende afbeeldingen. Openen en sluiten kost weinig tijd, merk ook echt verschil met mensen die een windows, hun batterij is sneller leeg en de laptop wordt warmer en is ook iets minder snel. Voor mij nooit meer iets anders! Daarnaast vind ik de levensduur van de apple heel fijn, die van mij is momenteel 2 jaar oud, maar nog niet 1 kwaaltje. Mijn vorige heb ik 7 jaar mee gedaan :+

Jamess

Berichten: 153
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 20:08

Jette schreef:
Ik heb ook een Macbook Pro Retina, 13 inch alleen omdat ik dat handzamer vind. Ikzelf gebruik hem niet voor fotografie, maar wel veel voor Indesign en Illustrator. Omdat ik momenteel zowel een almanak aan het maken ben als zeer regelmatig posters en boekjes ontwerp.

Ik moet zeggen, het is heerlijk. Kan moeiteloos schakelen tussen Indesign en Illustrator, verschillende lagen, verschillende afbeeldingen. Openen en sluiten kost weinig tijd, merk ook echt verschil met mensen die een windows, hun batterij is sneller leeg en de laptop wordt warmer en is ook iets minder snel. Voor mij nooit meer iets anders! Daarnaast vind ik de levensduur van de apple heel fijn, die van mij is momenteel 2 jaar oud, maar nog niet 1 kwaaltje. Mijn vorige heb ik 7 jaar mee gedaan :+


Dankjewel voor je reactie :)
Vind je dat de 13 inch zo goed is? Is de 13 inch een aanrader voor langer gebruik per dag? Heb je ook nadelen ervaren met de 13 inch?

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/JamyBruningsFotografie/

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:26

Ik heb zelf puur een 13 inch omdat ik nog studeer en dit beter in m'n rugzak past en handiger de hele dag mee te slepen. Als je hem meer op 1 plek hebt zou ik wel weer een 15 inch nemen, omdat ik wel fan ben van grote schermen, kan alles wat beter naast elkaar. Maar ik ben wel echt fan van een Mac ja! Gebruiksvriendelijk, erg kleurecht ten opzichte van printen, snel en gaan lang mee.

Ik gebruik hem zelf bijna de hele dag, moet eerlijk zeggen niet met zware programma's (voornamelijk word, college-aantekeningen en Netflix ofzo ook wel). Adobe programma's vaak maar een uur of 2 tot 4 achter elkaar, want dat is voor de hobby, maar dat gaat moeiteloos. Laat hem dan niet eens op in die paar uur.

Nadeel: ik heb nu al 2x problemen gehad met de Retina-coating op m'n scherm. Door een productiefout is dit los gaan laten een jaar geleden, scherm (gratis binnen 24 uur) laten vervangen. Maar nu weer hetzelfde probleem... Het wordt weer vervangen voor niets, maar dat vind ik echt slecht. Zeker aangezien ik hem gebruik voor adobe programma's en dan wil je gewoon optimaal zicht, andere valt het niet eens op dat die coating er niet meer zit, maar ik vind het enorm irritant.

8nnemiek

Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:31

Sowieso zou ik natuurlijk voor een macbook gaan, maar welke maat is natuurlijk persoonlijk en een grote macbook heeft voor- en nadelen.
Ook retina heeft voor- en nadelen. Het is extra scherp, prachtig beeld, maar de software draait wel zwaarder waardoor je een wat krachtigere macbook nodig hebt om dezelfde bewerkingen te kunnen doen als met een niet-retina macbook.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:41

Ik heb ook een 13 Inch Macbook pro met retina scherm, puur omdat de 15 inch echt niet in mijn rugtas ging passen en ik geen zin had een gigantische tas mee te slepen, terwijl ik verder alleen een tekentablet, potloden en eten in mn tas heb zitten :=
De 13 trekt het prima, ik kan photoshop, InDesign, Premiere pro en Illustrator tegelijk open hebben en gebruiken, en hij is nog steeds vliegensvlug.

Wel raad ik je aan eentje met meer geheugen te kopen, dit heb ik niet gedaan, en ondanks dat ie nog lang niet vol is, heb ik er nu al spijt van.

I am because you were

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:01

Eerlijk gezegd zou ik een desktop overwegen zodat je constante kleuren in je beeldscherm hebt (immers een laptop heeft geen vaste positie/hoek). Ook kun je een systeemkast makkelijker uitbreiden dan een laptop. Ik heb nu een redelijke zware uitgezocht en kan eindelijk weer op het dooie gemak Lightroom en Photoshop tegelijkertijd open hebben.

Warboel
Berichten: 14674
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:21

Omdat vragen over laptops beter op [HTT]Huis, tuin en techniek passen, verplaats ik jouw topic daarheen.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Anoniem

Re: Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:01

Ik zou ook voor een Macbook gaan. 13 of 15 inch is puur eigen voorkeur qua grootte, er zitten verder geen technische verschillen in. Als je echt van plan bent om hem voor hardcore dingen te gebruiken zou ik wel gaan voor meer werkgeheugen dan de standaard 4GB waarmee hij geleverd wordt, gewoon omdat hij dan sneller loopt. Ik heb er 16GB in zitten en dat vind ik persoonlijk ideaal.

Jamess

Berichten: 153
Geregistreerd: 13-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-17 10:55

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Macbook Pro (Touch Bar) 15 inch en ben er enorm blij mee. Heb hem nu 3 maanden en het werkt super!
Helaas 1 probleem ermee gehad in de 3 maanden dat ik hem nu heb. Laptop is naar Utrecht gegaan naar de technische dienst van Amac en zij hebben het probleem met 2 weken opgelost.

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook pagina: https://www.facebook.com/JamyBruningsFotografie/

8nnemiek

Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fotografie: opzoek naar een goede laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:14

Oh wat gaaf, die macbook met touchbar <3 Ik ben jaloers op je :)) Heel gaaf ding!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers