Wanneer auto naar de schroot?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 14:38

Hallo,

nou de titel zegt het zelf al... Wanneer is het tijd om je oude lieve vertrouwde bakkie naar de schroot te brengen?
Wat is voor jullie echt de limiet om je auto te vervangen door een nieuwer exemplaar? ( Total-loss of ongevalswagen tellen niet mee)

Het zit zo, mijn bakkie is van 2001, wat hem bijna 16 jaar maakt. In Juni of Juli moet ik weer naar de jaarlijkse keuring.
Hij zou nu op groot onderhoud moeten, olie verversen, remmen nakijken, achter moet ie nog nieuwe bandjes en de distributieriem moet vervangen.
Ik kan dit laten doen bij een bevriende garagist, en kan dit voor ongeveer 700 euro klaar krijgen, op voorwaarde dat hij tijdens het werken niet stuit op extra mankementen en dus extra kosten.
Verder is mijn autootje roestvrij (heeft een aantal plekjes, die zitten er al jaren en zijn niet groter geworden). Het chassis is roestvrij.

De auto rijdt zooooo super fijn, kan moet een tank van 60 liter echt 900km rijden. Alles aan de auto is zo fijn dat ik hem niet weg wil.
De een zegt, joh niet meer aan beginnen voor hetzelfde geld is ie gemaakt en heeft hij volgende maand weer stukken. De ander zegt zo een fijne auto, je moet hem gewoon laten maken en verder rijden want een andere tweedehands heb je niet voor het geld waarvoor je hem laat maken.
Maar het is een diesel en die gaan ( in Belgie ) stijgen in verzekering.
Door mijn werk waarbij ik telkens heel erg korte afstanden rijdt kan ik nu nog maar zo'n 650 tot 700km rijden. Waardoor het wel een erg dure grap wordt.
Qua verzekering en wegentaks valt het reuze mee.

Mijn gevoel zegt blijven rijden tot ie bejaard is, maar ik hoor van zo veel mensen dat ik moet uitkijken naar een kleiner/zuiniger en vooral jonger model dat ik het niet meer weet.

Vandaag dus de vraag, wanneer rijden jullie je auto naar de schroot?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:53

Die van mij ging naar de schroot toen de reparaties duurder waren dan de dagwaarde. Er zijn zoveel fijne auto's, je zal heus een fijne vinden. Als je weinig meer rijd en de verzekering gaat omhoog, dan lijkt het mij een makkelijke keuze.
En op 60 euro diesel 900km rijden vind ik persoonlijk niet zuinig. Met mijn stationwagon kreeg ik daar vorig jaar met gemak 1200km uit en als ik niet harder ging dan 110 dan kwam ik op 1500km.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 14:55

Wat bedoel je met de dagwaarde?
Ik rijdt wel veel, zit in de thuiszorg. Maar het komt vaak voor dat ik dus maar 800m moet rijden naar mijn volgende cliënt, heel erg korte stukjes dus.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:02

In dat geval zou ik de fiets pakken ipv een auto. Dat zijn hele dure meters die je maakt namelijk

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:04

Mijn auto van 25 jaar oud heb ik weggedaan toen ik hem niet meer vertrouwde en dacht dat hij niet meer door de APK zou komen.

Auto die ik nu heb ik 15 jaar oud en gaat weg als ik hem niet meer vertrouw of merk dat hij veel mankementen krijgt (en dus veel kosten). Heb geen grens van welk geld dat zou zijn. Distributieriem weet je gewoon dat een keer aan de beurt is en veel geld kost, maar als hij voor de rest geen mankementen heeft zou ik hem niet weg doen.
Als je een andere tweedehands auto koopt weet je ook niet welke (verborgen) mankementen hij heeft. Gisteren en met kerst toevallig met mijn auto met stukken komen te staan, maar waren dingen die ook met een nieuwe auto konden gebeuren (is mij vertelt). Voor mij geen reden om hem weg te doen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:20

Mijn wagen word volgende maand 25 :D En zolang er nog onderdelen te vinden zijn (wat voor dit type al steeds moeilijker word -O- ) blijft hij. Hij rijd heerlijk, is niet echt zuinig, 1 op 12 (diesel, vrachtwagentje) maar heeft een veel lagere co2 uitstoot dan een 3 jarige personen auto op benzine, heeft weinig elektronische poespas, start en rijd probleemloos na 8 maanden stilstaan is zuiniger in wegenbelasting en verzekering dan een gewone auto die 2 ton mag trekken. Hij is camper en val in het kwart tarief.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:26

_mexx_lady_ schreef:
Wat bedoel je met de dagwaarde?
Ik rijdt wel veel, zit in de thuiszorg. Maar het komt vaak voor dat ik dus maar 800m moet rijden naar mijn volgende cliënt, heel erg korte stukjes dus.

De dagwaarde is wat de auto op dit moment waard is. Het is het bedrag dat je krijgt van de verzekering als je de auto nu total-loss rijdt.

Dus als je dagwaarde 500 euro is, en je herstelkosten 700 euro, dan is je auto (ook zonder ongeluk) eigenlijk total-loss. Het is dan aan jou om te beslissen of je dat geld in deze wil steken, of in een ander, nieuwer exemplaar met minder km's.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17990
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:31

Tja, als je een andere auto koopt, loop je op een dag ook tegen de distributieriem aan. Verder lees ik eigenlijk weinig groot onderhoud, laat staan een reden om hem weg te doen.

Bedenk je ook, je weet wat je nu hebt, je weet niet wat je er voor terug koopt. Ik heb vorig jaar mijn auto weggedaan (meer dan 3 ton op de teller en die begon tegen écht groot onderhoud aan te lopen, maar voornamelijk omdat ik er met mijn rug niet meer goed in zat). Vorige auto mankeerde bijna nooit iets, ik heb 1 keer gehad dat er echt iets stuk ging, de rest was gewoon onderhoud. De auto die ik er voor terug kocht, mankeert elke keer weer wat..... kapotte stuurbekrachtigingspomp, vervolgens lekke koppakking en hij staat nu bij de garage om de BSI te vervangen. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik mijn oude, vertrouwde auto weg gedaan heb, maar je weet het vantevoren gewoon niet.

Reparatie afwegen tegen dagwaarde doe ik eigenlijk alleen als er echt iets kapot gaat, niet als het om gewoon, normaal onderhoud gaat. Dan kan ik geloof ik elk jaar een nieuwe auto kopen :+

Enige reden zou zijn omdat het een diesel is en je minder rijdt, maar of die kosten nog wel/niet uit kunnen, durf ik voor belgie niet te zeggen. Overigens is 1 op 15 niet echt zuinig voor een diesel.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:36

Mijn auto is net weggegaan... ;( Was een Audi A3 uit 1998 met 276000km op de teller. Auto was nog in perfecte staat, maar de afgelopen jaren wel steeds reparaties aan gehad, puur slijtage. Buitenkant van die auto was nog super, geen roest, geen schade, echt nog wel kleine reparaties waard. Vorig jaar brandstofpomp stuk, keertje olielekkage...dat soort zaken.
Ik heb altijd gezegd: als de koppeling er mee stopt, gaat ie weg, want die reparatie is hij niet meer waard. En dat is dus precies wat er sneuvelde 2 weken geleden...
Ik had eigenlijk het plan om er nog zo lang mogelijk mee door te rijden. Bij mij stond voor maart weer een APK + kleine beurt op de planning (waarbij het dan toch altijd spannend is of ze geen gekke dingen tegenkomen). En volgend jaar zou de distributieriem er weer aankomen, en ik had voor mezelf de keuze gemaakt om die dan niet te laten vervangen. Is altijd een risico, maar wie weet had hij met die riem nog wel 30000km kunnen rijden zonder stuk te gaan (is weer 2 jaar erbij in mijn geval). Die kosten wilde ik er in ieder geval niet meer aan uitgeven.

Hoe dan ook: auto is naar een opkoper gegaan, waarbij het zeker wel loont om rond te bellen wie er nog het meest voor wil geven. Prijzen varieerden in mijn geval van 50 tot 175 euro (voor een dus niet rijdende auto). Wel rijdend had ik er op marktplaats met heel veel geluk misschien nog 750 euro voor kunnen krijgen (500 was waarschijnlijk realistischer). Dagwaarde verzekeringstechnisch was al 0 geloof ik :+

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:00

Ik rij een autootje uit 2002 met 170.000 km op de teller. Ruim 2 jaar geleden voor een prikkie gekocht, met het idee maar te zien hoelang hij het uithield.
Vorig jaar bij de APK alleen 2 nieuwe bandjes, verder een top auto en dit jaar helaas wat roest, maar bevriende monteur heeft het vervangen. Niet super strak en netjes, dat wist ik vooraf, maar scheelt me een hoop geld!

Verder super fijne auto, kost bijna niks in wegenbelasting, verzekering en benzine, want maar 800 kg.
Dus ik rij gelukkig nog een jaar door!

Ik vraag eigenlijk ieder jaar/keer bij de garage of ze verwachten dat er reparaties aan komen. Mocht het repareren nou duurder zijn dan circa 500 euro, dan word het toch tijd voor een nieuwe auto.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 13:34

Bedankt voor de toelichtingen.

Het is heel moeilijk, er zijn eigenlijk geen grote dingen aan de auto dat is zo.
Voor een auto van 16 jaar vind ik 1/15 nog best netjes :')

Fijn om bokt's meningen zo te lezen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:39

De auto van mijn man (Audi A6 C5 uit 2003) is afgelopen zomer voor de export ingeruild bij de garage. Hij kreeg er 1250 euro voor.
We hebben hiervoor gekozen omdat er bijna 400.000 km op de teller stond en de kosten van de aankomende grote beurt niet meer opwogen tegen de waarde van de auto (was wel met bloedend hart van mijn man trouwens, want het was nog steeds een fijne auto).

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:42

Mijn autotje is pas 11, maar hangt ook aan een dun lijntje..

tegen mij wordt ook gezegd dat ik beter een nieuwe kan kopen (of nou ja nieuw, een andere) en deze niet meer moet laten repareren. Dagwaarde van de auto is ong 250 euro ofzo..

maar ja, ik kan wel een reparatie van 400 euro betalen. Als ik een beter autotje wil kopen moet ik al snel 5000 euro neerleggen en dat heb ik zo snel niet... voor dat geld kan ik mijn huidige auto 12x laten maken... Ik vind het lastig...

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:50

Zo sta ik er ook in, Cer. Mijn bakkie is van 2000, heeft nu 135.000km op de teller en ik heb er de laatste maanden best wat aan laten doen, maar dat viel allemaal onder regulier onderhoud. Ik twijfel al een tijdje of ik 'em weg doe, maar hij is volgens mijn garagehouder (tevens buurman, dus ik vetrouw zijn oordeel) te goed om weg te doen. En nu weet ik wel wat ik heb...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:54

135.000 op de teller is ook echt erg weinig!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:10

Cayenne schreef:
De auto van mijn man (Audi A6 C5 uit 2003) is afgelopen zomer voor de export ingeruild bij de garage. Hij kreeg er 1250 euro voor.
We hebben hiervoor gekozen omdat er bijna 400.000 km op de teller stond en de kosten van de aankomende grote beurt niet meer opwogen tegen de waarde van de auto (was wel met bloedend hart van mijn man trouwens, want het was nog steeds een fijne auto).


Als ik er 1250 voor export voor krijg mag ie weg. Dat is meer als ik voor de auto zelf heb betaald :D
Weet iemand waar of hoe je de dagwaarde van een auto kan berekenen? Eens kijken wat ie nog zou opleveren.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:10

ja mijn autotje heeft iets van 260.000 km op de teller... hij roest wel, maar das maar een heel klein beetje en dan wordt, nadat het behandeld is, niet erger.
Het enige wat ik eraan laat doen is de distributieriem (maar ja, dat kan je gewoon niet overslaan) en ik heb 1x de stuurkolom moeten laten vervangen... verder mankeert ie in principe niks....
Ik zeg steeds dat ie pas weggaat als ie in elkaar stort, en tot die tijd wordt ie gewoon gemaakt :j

De dagwaarde kan je op internet opzoeken..
kenteken ingeven en aantal kms invullen....

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:18

Oké dank je!

Ik twijfel ook vooral omdat ik in juni naar de keuring moet. Stel dat ik nu voor 800 euro laat maken, en hij niet door de keuring komt ( of weer naar de garage moet om hem in orde te maken om wel goed te keuren ). Waar ben ik dan mee bezig.
Helaas kan ik zo lang niet meer rijden met deze distributieriem

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:30

kan je dan niet nu al vragen of hij de keuring gaat halen?

Heb ik afgelopen jaar ook gedaan.... halverwege de zomer bij de zomerbeurt gevraagd of ze dachten dat ie in december de keuring zou halen.
Want dan kon ik al dan niet alvast gaan sparen (ja want dat spaar je ook bij elkaar in 5 mnd, maar goed :') )
Maar toen konden ze zeggen dat ie de december keuring wel ging halen, dus toen heb ik m ook een goeie beurt laten geven ( :oo eh. nou ja... :') ) want hij kan nu mee tot eind 2017. Dan moet ie weer gekeurd worden...

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Wanneer auto naar de schroot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:41

Ik heb een brommobiel en die is al 35 jaar oud, hij heeft wel dingen gehad. Maar omdat we alles zelf repareren valt het qua kosten wel mee.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:45

Mijn eerste auto heb ik total loss laten verklaren. Hij was op dat moment 17,5 jaar oud. Hetzelfde verhaal als wat de TS heeft. Reed lekker en zuinig. Reed er zo 60 km per dag mee en hoefde maar 1x per week te tanken. (Smart for2)

Op een gegeven moment verloor ik vermogen op weg naar huis. En kwam ik met veel pijn en moeite thuis. Naar de garage (opgehaald) en daar bleek een olielek het probleem te zijn, maar het ging vooral om de plek waar dat olielek zat. Namelijk midden in mijn motorblok. Kosten; 1.900 minimaal, want er moest een motorrevisie worden gedaan. Dat was de auto mij niet meer waard. Total loss laten verklaren en de garage mocht van mij de onderdelen die nog wel goed waren verkopen in ruil voor de rekening (die was al opgelopen naar ruim 150 euro arbeidsuren oa.)

Nu een auto uit het jaar 2015 (oktober) Dus nu 1,5 jaar oud. 10.750 euro direct afgetikt (was nogal spoed en ik had het geld op dat moment liggen) geen moment spijt van gehad! Oke, inrijden was even vreemd maar snel gewend.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:51

Cer schreef:
Mijn autotje is pas 11, maar hangt ook aan een dun lijntje..

tegen mij wordt ook gezegd dat ik beter een nieuwe kan kopen (of nou ja nieuw, een andere) en deze niet meer moet laten repareren. Dagwaarde van de auto is ong 250 euro ofzo..

maar ja, ik kan wel een reparatie van 400 euro betalen. Als ik een beter autotje wil kopen moet ik al snel 5000 euro neerleggen en dat heb ik zo snel niet... voor dat geld kan ik mijn huidige auto 12x laten maken... Ik vind het lastig...

Dit was voor mij ook een overweging waarom ik het liefst mijn oude auto nog minstens een jaar door had willen rijden :j . Met je eigen auto weet je wat je er aan hebt (en wat er allemaal aan vervangen is etc.). Als je met een klein budget een vervangende auto moet kopen, weet je ook niet wat je in huis haalt, met een beetje pech koop je andermans ellende. Ik ben ook een hele tijd aan het oriënteren / zoeken geweest, maar de auto's die aan mijn wensen voldeden, begonnen allemaal bij 5000+ euro aanschaf (met goed zoeken af en toe eens iets voor 4500).

En je hecht je toch ook aan je oude autootje... :P

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 14:52

Net nog het briefje gevonden dat de bevriende garagist voor me had opgesteld. Zijn kosten om en nabij, kan dus meer uitvallen.
Na een klein onderzoekje heeft hij ondervonden dat autootje nood heeft aan:
een nieuwe waterpomp ( of deze fixen kan dat ook? Weet het al niet meer), een nieuwe distributieriem, iets met een filter die vervangen moet worden en de olie moet worden vervangen.
Hier nog de werkuren bij geteld, en de voorwaarde dat hij ondertussen geen rariteiten meer tegen komt.

Lastige situatie eigenlijk, maar inderdaad wat jullie zeggen. OM een degelijke vervanging te zoeken moet je alweer een vrij jonge auto gaan kopen en die kosten vrij veel centjes

Cer...De auto een goede beurt laten geven ~~}>

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:58

Ik zit al jaren met dit probleem. Zowel atos als transit zijn eigenlijk al kwa dagwaarde lager dan de onderhoud en reparatie kosten. Atos is ruim van vorige eeuw, transit is nu zestien jaar. Maar ja een andere kopen is duurder, ik weet niet welke ellende ik dan koop. Dus ieder jaar weer apk grondig laten nakijken en dan bepalen loont het of niet.

Afgelopen jaar bij beiden toch de keuze gemaakt te laten oplappen weer. Transit was flink laswerk. Die is motorisch sterk maar roest flink. Hopelijk is nu alles opgelost en kan ik hem dit jaar nog door apk trekken zonder narigheid. Atos is geen roest of km maar die begint kwa leeftijd en automaat tegen problemen aan te lopen.

Atos afgelopen jaar over vijfhonderd aan reparatie en vervanging, transit was over de zevenhonderd. Wel voorgenomen dat als atos wegvalt transit op gaat. Als transit weggaat moet ik hard gaan nadenken of ik atos dan inruil voor een iets kleinere bus.

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:02

_mexx_lady_ schreef:
Net nog het briefje gevonden dat de bevriende garagist voor me had opgesteld. Zijn kosten om en nabij, kan dus meer uitvallen.
Na een klein onderzoekje heeft hij ondervonden dat autootje nood heeft aan:
een nieuwe waterpomp ( of deze fixen kan dat ook? Weet het al niet meer), een nieuwe distributieriem, iets met een filter die vervangen moet worden en de olie moet worden vervangen.
Hier nog de werkuren bij geteld, en de voorwaarde dat hij ondertussen geen rariteiten meer tegen komt.

Lastige situatie eigenlijk, maar inderdaad wat jullie zeggen. OM een degelijke vervanging te zoeken moet je alweer een vrij jonge auto gaan kopen en die kosten vrij veel centjes

Cer...De auto een goede beurt laten geven ~~}>

Zou mooi zijn als je een Handige Harry in je directe omgeving hebt die geen uren rekent. In dat geval zou ik de vervanging van mijn koppeling ook nog overwogen hebben. Maar door de uren die ze in dat soort reparaties moeten steken, loopt de rekening echt enorm op. In mijn geval zou het toch minimaal 800 euro worden...beetje jammer voor een auto die dat rijdend in verkoop niet eens meer opbrengt.

Distributieriem en waterpomp doen ze vaak gelijktijdig en zou ik ook zeker beiden laten doen. Filters en olie is standaard voor (grote) beurt. Weet niet wat voor een offerte je hebt gekregen, maar zal al snel 500+ euro zijn? Tja, het ligt dan maar net aan de auto of hij het voor je gevoel nog waard is of niet. Als er verder geen gebreken zijn, dan zou hij na deze "ingreep" weer een tijd mee moeten kunnen hopelijk :)