Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eestheer

Berichten: 586
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:07

Hoi Bokkers,
Jullie kunnen mij vast wel helpen!

Momenteel woon ik in Rheden, aan de voet van de Posbank.. De mooie uitgestreke veluwe!
Hier kan natuurlijk niks tegenop.. maar nu komt het!

Ik werk in Geldermalsen, de familie van mijn vriend woont in Geldermalsen eo. Mijn eigen familie woont in West-Brabant, allemaal erg ver weg van waar ik nu woon!
Mijn vriend moet nu nog tot juli naar school en is dan klaar met mijn zijn opleiding. Hij heeft nog geen flauw idee waar hij gaat werken, dit kan in Hilversum zijn maar ook in Brabant.

Toch zijn we al een beetje om ons heen aan het kijken waar we EVENTUEEL heen zouden willen verhuizen. Ik zou zelf heel graag in Rheden willen blijven, maar wil toch ook wel wat dichterbij mijn en zijn familie gaan wonen. Daarnaast is mijn reistijd naar het werk een uur, en dit vind ik zo zonde van mijn tijd!

Omdat mijn paard en ik het heerlijk vinden om lekker buiten te rijden, zoek ik wel een plaatsje waar dit kan. Uiterwaarden, bos of polder maakt me op zich niet zoveel uit, zolang ik maar onverhard kan rijden!
Ik heb de kaart al gepakt en ben zo eens gaan kijken welke locaties me aanspraken, maar dit is toch vrij lastig te bepalen aan de hand van een kaart.

Het is helemaal niet zeker of we überhaupt weggaan uit Rheden, maar dit is afhankelijk van mijn vriend zijn werk (al is de kans wel heel groot dat hij ook omg Geldermalsen gaat werken).
Toch vind ik het wel leuk om al een beetje te dromen en rond te kijken en wil ik graag mezelf al eens verdiepen in wat dorpjes waar ik eventueel heen zou willen verhuizen.
Hebben jullie tips voor mij? Welk dorpje woon jij? en van welk dorpje denk jij dat dit centraal voor mijn situatie is? :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:22

Dan zou ik in de omgeving van de Utrechtse heuvelrug gaan wonen (bijv Elst, Amerongen), lekker centraal en toch dichtbij de natuur. Niet te ver rijden naar Geldermalsen. En je pakt zo de trailer om de Veluwe op te gaan, als je eens ergens anders wilt rijden.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:28

Amerongen, dacht ik ook meteen. Maar als wederhelft in Hilversum terecht komt zou ik denk ik toch wat meer richting noorden gaan...

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:52

Ik woon in Varik, das heel dicht bij geldermalsen. En ik kan wel heerlijk buiten rijden over de dijk, maar onverhard.... dan moet ik toch richting bos. Helaas zijn er nu (nog) geen ruiterpaden. Wel zijn ze bezig met herinrichting en er wordt nagedacht over ruiterpaden, maar dan zal het alsnog geen km verschillende paden zijn, eerder 1 of 2 paden. Als dat niet uitmaakt, dan zijn dorpen als Varik, Heesselt, Ophemert, Opijnen wel leuk wonen. Maar je moet wel een beetje van buitenaf wonen houden ;). Voor een winkel heb je bijv echt een auto nodig. Maar je bent met 10 minuten op de snelweg, en via de a2 zo in brabant ook.
-bosgebieden idd Utrechtse heuvelrug ga ik ook heen met mn trailer. Je kunt ook denken aan Veenendaal of Elst. Of als je wat kleinere dorpen wilt net aan de overkant. Dan kom je in Eck en Wiel of Ingen. Met het pondje vaar je dan zo de bossen binnen. Wel minder praktisch, maar huizenprijs ligt stuk lager. Weet niet of dat nog een criterium is.
- voor brabant richting de drunense duinen bijv Vlijmen of zo. Geen idee hoe het daar wonen is, maar de Drunense duinen hebben wel een aantal ruiterpaden, mooi gebied ook! Hebben we vorig jaar met onze rijvereniging een bosrit gemaakt.
Verder is het qua bossen wel wat lastig hier hoor. Dit zijn in elk geval de gebieden waar ik dan rijd. De berm zal wel niet tellen als onverhard :+

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:02

En bij Herperduim in de buurt dan?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:33

Volgens mij is dat gebied vanaf dit jaar gesloten voor paarden. Of in elk geval een gedeelte....

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:43

Omgeving Kapel-Avezaath / Buren misschien? Dan zit je heel dichtbij Tiel voor alles wat je nodig hebt, maar toch in een gezellig dorpje. Er zijn verschillende paadjes om te rijden, maar ook wel veel verharde polderwegen. Ik vind het prima rijden in ieder geval. Het is dichtbij Geldermalsen, snelweg, grotere stad etc. :)

eestheer

Berichten: 586
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 16:39

Amerongen heb ik zelf ook aan zitten denken. Omgeving Rhenen lijkt me ook wel leuk.. Loonse en drunense duinen lijkt me ook echt heerlijk, maar ken daar de omgeving niet heel goed.

dittaswart, kun je met dat pontje ook als je paard los staat of moet hij dan wel echt in de trailer? En hoe lang rij je erover om bij de utrechtse heuvelrug te komen? De dorpjes die je noemt lijken me echt heerlijk wonen, maar inderdaad... ik wil graag buitenrijden.. Start dit jaar met endurance, en wil dit wel graag voortzetten ook als ik over een half jaar ga verhuizen!

Herperduin ken ik niet.. dat zal ik eens opzoeken!

Ghostattack, hoe groot zijn de rondjes dan die je maakt?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:49

Hier ook een betuwenaar.
Utrechtse heuvelrug zou zeker mijn voorkeur hebben als dat haalbaar is. Prachtige omgeving en fijn rijden, als ik met de trailer ergens heenging dan was dat Amerongen.

Zelf heb ik de paarden vlakbij Ochten staan. Met door de dorpen rijden en in de zomer onder aan de dijk houdt het dan wel een beetje op. Ik rij alleen maar buiten en het is te doen recreatief gezien maar ik denk dat je als endurance ruiter gefrustreerd raakt. Er zijn ook geen ruiterpaden.
Ik heb ook in de omgeving van Lienden en Erichem gestaan en dat is een beetje hetzelfde geval in mijn mening. Buitenrijden kan, maar geen mooie ruiterpaden waar je km's lang op kunt vertoeven.

Blijft natuurlijk persoonlijk. Ik heb ook weken doorgebracht op Terschelling dus ben misschien een beetje verwend qua natuur en ruiterpaden. Mijn stalgenootje beschrijft dezelfde plek als mooie buitenrij omgeving.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:52

Amerongen valt voor mij onder de omgeving van Rhenen hoor, alleen Elst ligt er tussen :j . Overberg is ook handig ivm paarden, of Leersum. Pontje zou ik zelf niet voor kiezen met de trailer, ik vind die kade die je op moet best stijl. Als wij met het paard het water over moeten (rijden nog wel eens wedstrijd in de Betuwe) pakken we altijd de brug bij Rhenen/Kesteren. Los op de pont zou ik helemaal niet doen. Maar goed, die van ons heeft rondom ijzers dus dan is het sowieso geen aanrader.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:59

Ik woon dus in die omgeving, Amerongen, Rhenen, Elst, Leersum. Man werkte in Hilversum maar echt, dat was de hel qua reistijd :\
Met OV duurde een enkele reis 1,5u als je geluk had en met de auto hetzelfde want file, file, file.

Lienepien95

Berichten: 817
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: omgeving Tiel

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:10

Omgeving Tiel/Erichem enz is niet echt fijn buitenrijden. 90% van de paadjes is verhard. Soms zijn er wel onverharde paden, maar deze zijn helemaal omgeven door verharde paden.
Omgeving Rhenen/Wageningen is wel echt super voor buutenritten. Heel veel stukjes bos waar je een rondje kan rijden. Veel vriendinnen van de universiteit hebben daar allemaal hun paarden staan, zie altijd hele mooie bos en duin foto's voorbij komen!

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Waar wonen? Omg betuwe, veluwe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:59

Ik ken in mijn omgeving diverse mensen die endurance hebben gereden. Die trainden allemaal in de bossen van de utrechtse heuvelrug(elst, amerongen of rhenen) Dat is vanaf Varik ongeveer een half uur met de trailer. Ik ga altijd met de trailer over de pont, ik denk niet dat je los kunt met paard. Dat gaat trouwens prima hoor, ik vind het niet te steil of zo.
Stapritten en draf zijn aan de dijk bij ons echt wel goed te doen, het is heerlijk rijden daar. Maar echt endurance trainen, met stukken galop dat is wel lastig zonder bos. Er zijn stukken berm waar een galopje kan, maar als je echt 5 min draf, 5 min galop en dat soort training moet gaan doen, dan ben je mijn inziens echt beter af in het bos.
Aan de andere kant, als je in Amerongen woont moet je elke dag voor je werk met de pont. Dan is je werk denk ik een half uur of zo. Wel binnendoor dus weinig file ;)