Autoradio, van inbouw naar los?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maya_Mariel
Berichten: 92
Geregistreerd: 07-10-10

Autoradio, van inbouw naar los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 12:27

Misschien zijn er mensen die er ervaring mee hebben en mij een eerste idee kunnen geven :)

De radio in mijn auto zit ingebouwd, dus geen los frontje of iets dergelijks. Nu is het zo in Noorwegen dat het fm net dit jaar uitgeschakeld wordt en alles over moet naar DAB(+). Mogelijkheid is dan om een adapter te kopen die het signaal overzet naar FM, waarschijnlijk de makkelijkste en goedkoopste mogelijkheid, maar tegelijkertijd vangt zo'n adapter het signaal wel minder op als een normale radio. Andere mogelijkheid is om een nieuwe radio in de auto te laten zetten. Dit zou mijn voorkeur hebben, aangezien de radio die er nu inzit geen mogelijkheid heeft om een usb aan te sluiten. Alleen heb ik geen idee hoe moeilijk/makkelijk het is om een inbouwradio om te laten zetten. Nou is de dichtsbijzijnde VW/Audi garage een uur rijden, dus voordat ik daar naartoe rijd hoop ik eigenlijk op reacties van mensen die hier iets vanaf weten :Y)

When the worlds says 'Give up', Hope whispers 'Try it one more time'.


Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:35

Ook met een vaste ingebouwde radio is het vaak heel makkelijk om het frontje te verwijderen (kijk ff in het boekje) en van daaruit de radio zelf eruit te halen.

Daarna kun je met de speciale steeksleutels bijgeleverd bij de nieuwe radio de oude eruit te krijgen en de nieuwe erin te zetten. Het enige waardoor je dit niet binnen 5 minuten kan is dat bij oudere auto's de kabels wellicht even via een verloopstekker aangesloten moeten worden. Bij de meeste nieuwere auto's is dit een standaard systeem en ben je met 10 minuten klaar.

Misschien kun je even kijken of je een handige buurman hebt die je even mee kan helpen? Dan hoef je niet zo ver te rijden voor een dergelijk klein klusje. Ik had het nog nooit gedaan/gezien, maar met wat hulp is het me gelukt om het zelf te doen.

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Autoradio, van inbouw naar los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:40

Wat voor auto heb je?
Zit er geen USB kabeltje (aansluiting) in het dashboardkastje?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Dorus

Berichten: 13181
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Autoradio, van inbouw naar los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:51

Het kost wat meer moeite, maar ook bij een Volkswagen/Audi met af fabriek ingebouwde radio kan je deze vervangen. Je moet eerst de afschermkap verwijderen en kan dan de radio uitbouwen en een nieuwe inbouwen. Je moet dan niet zo'n radio hebben die zo'n 5cm hoog is, maar een die een 10cm hoog is. Die past gewoon in je auto.

Wij hebben het andersom gedaan. In onze Touran was een andere radio gezet en mijn man wilde er graag een originele Volkswagen radio in hebben.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Maya_Mariel
Berichten: 92
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-17 12:53

Taucha: zoals jij het vertelt zou het dus niet zo moeilijk moeten zijn! Er is iemand die wel zou moeten kunnen helpen, zal het eens vragen als die van vakantie terug is :)

Brainless: het is een Audi A6 uit 2000

When the worlds says 'Give up', Hope whispers 'Try it one more time'.

Taucha

Berichten: 1157
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 19:38

als het er zo een is, dan hoef je echt alleen de kap los te halen en kan er elke willekeurige normale autoradio in van het model 1-din:
Afbeelding

Is de radio zelf hoger, dan is het een 2-din en heb je iets minder keuze, maar is het nog steeds goed te doen om 'm te wisselen.

een eerste info site in het duits, maar dat moet voor jou wsl geen probleem zijn: http://www.radio-adapter.eu/blog/autora ... 2000-2001/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Camino_S, GoogleAdsense, hooi, Jane808, meniekske, muzzy17, Roihi en 24 bezoekers