Het 'oma weet raad'-topic!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:43

gerpiegorp schreef:
Heeft iemand hier een tip om schoenen te desinfecteren? Ik ben in aanraking geweest met schurft (cavia's) en ben met mijn domme hoofd in het hok gaan staan met mijn schoenen (moest hem schoonmaken). Ze kunnen niet in de was :D

Een flesje alcohol 70% kopen bij de kruidvat (alcohol detonatus). Gaat alles dood van!

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:46

gerpiegorp schreef:
Heeft iemand hier een tip om schoenen te desinfecteren? Ik ben in aanraking geweest met schurft (cavia's) en ben met mijn domme hoofd in het hok gaan staan met mijn schoenen (moest hem schoonmaken). Ze kunnen niet in de was :D


Schoenen worden prachtig schoon in de vaatwasser!

Zal ik niet doen met leren schoenen oid.. als daar vlekken in zitten doe ik een doekje met heet water, of stomen boven een pan kokend water.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:51

gerpiegorp schreef:
Heeft iemand hier een tip om schoenen te desinfecteren? Ik ben in aanraking geweest met schurft (cavia's) en ben met mijn domme hoofd in het hok gaan staan met mijn schoenen (moest hem schoonmaken). Ze kunnen niet in de was :D



soda in je schoenen gooien en de schoenen in een bak soda zetten.. smorgens uitkloppen en goed to go als het goed is.. (niet opgelost dus... kan opgelost, maar denk dat dan je schoenen wel verprutst zijn).

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:05

Schoenen in de vaatwasser? :wow: :o?
Werkt dat echt? (bijvoorbeeld bij gympen)

Op een kalknagel moet je elke avond een beetje azijn smeren. Dan is hij na twee weken bijna weg! (Natuurlijk niet elke keer hetzelfde kwastje gebruiken,dan besmet je jezelf opnieuw. Een wattenstaafje werkt prima)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:06

Tivoli schreef:
Schoenen in de vaatwasser? :wow: :?
Werkt dat echt (bijvoorbeeld bij gympen) ?

Op een kalknagel moet je elke avond een beetje azijn smeren. Dan is hij na twee weken bijna weg! (Natuurlijk niet elke keer hetzelfde kwastje gebruiken,dan besmet je jezelf opnieuw. Een wattenstaafje werkt prima)

De nagel ? -O-
(moest er even uit snorry :') )

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:07

Hahaha het is niet te hopen! :D ben je wel van de kalknagel af :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:08

Is tenen in een bakje azijn stoppen dan niet handiger? Met de voet er nog aan graag. :+

Gymschoenen kunnen ook in de wasmachine. Maar ontsmetten zou ik idd doen met alcohol of halamid aanmaken en sprayen of anti schimmelmiddel sprayen, heb dat wel eens gedaan nadat tinker een gemene schimmel had opgelopen door een medepaard op stal. Bleef terugkomen toen heb ik jas, schoenen en handschoenen gesprayed met imaverol net als zijn boxwanden en toen ging het eindelijk over

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:13

karuna schreef:
Is tenen in een bakje azijn stoppen dan niet handiger? Met de voet er nog aan graag. :+

Gymschoenen kunnen ook in de wasmachine


Kan natuurlijk ook,als het maar azijn is dat op je nagel komt :))

In de wasmachine heb ik al vaak gedaan idd, maar van schoenen in de vaatwasser had ik nog nooit gehoord O:)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:15

Weet oma ook raad met onderhuidse puisten? :+

Oh en hoe krijg je een geurtje uit een leren jasje? Wasmasjien is no option..

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:18

naar het oppervlakte masseren sureido.. op een gegeven moment komt het dan dicht genoeg bij het oppervlakte om naar buiten te komen, of het wordt opgeruimd door je lichaam.. let wel op dat je het naar het oppervlakte masseert, niet naar binnen toe.. dan kan de troep juist weer fistels de verkeerde kant op vormen. gaat dus over de puist, niet over je leren jasje

heb je HG nare geurtjes weg al geprobeerd.. dit neutraliseert zowel de geur als dat het de oorzaak afbreekt als je het direct op het jasje sprayt.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:20

elenaMM77 schreef:
naar het oppervlakte masseren sureido.. op een gegeven moment komt het dan dicht genoeg bij het oppervlakte om naar buiten te komen, of het wordt opgeruimd door je lichaam.. let wel op dat je het naar het oppervlakte masseert, niet naar binnen toe.. dan kan de troep juist weer fistels de verkeerde kant op vormen. gaat dus over de puist, niet over je leren jasje

Hahahah dat heb ik begrepen dat dit niet over een leren jasje gaat :')

Maare.. masseren dus, ik ging altijd knijpen na dat ik er met een naaldje in zat te punniken en dan worden ze kei rood.. en ja ik weet dat als ik er af blijf ze meestal niet eens te zien zijn maar dat kan ik niet :( ben echt een pitsert en moet alles eruit..

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:20

Bedankt voor de tips ladies! Daar heb ik wat aan :D

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:21

Ja m'n jasje stinkt een beetje naar paard na 3 uur ermee in de stallen te hebben gelopen... Hijs nog best nieuw dus vind jet jammer dat die leergeur nu al verdreven is :( en stel dat ie van binnen naar zweet ofzo stinkt, verhelpt HG dat ook?

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:22

ik doe er altijd ijs op als ik het lekker rood heb gepulkt :') maar ijs werkt ook wel om de pijn te minderen :')

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:22

sureido schreef:
Weet oma ook raad met onderhuidse puisten? :+

Oh en hoe krijg je een geurtje uit een leren jasje? Wasmasjien is no option..


Die kan ook aan een kledinghanger in de badkamer. De stoom haalt veel nare geurtjes weg :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:23

Sureido bij mij ontstaan die krengen als ik de mist in ga met eten en allergie. En moet ervoor naar een huisarts en ab krijgen ervoor. Kan je daarin dus niet helpen.

Leren jasje, heb je zadelzeep in huis? Jasje behandelen alsof het je kostbare zadel is. Dan ben je ook de geur kwijt en is je jasje ook weer gevoed,

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:25

sureido schreef:
elenaMM77 schreef:
naar het oppervlakte masseren sureido.. op een gegeven moment komt het dan dicht genoeg bij het oppervlakte om naar buiten te komen, of het wordt opgeruimd door je lichaam.. let wel op dat je het naar het oppervlakte masseert, niet naar binnen toe.. dan kan de troep juist weer fistels de verkeerde kant op vormen. gaat dus over de puist, niet over je leren jasje

Hahahah dat heb ik begrepen dat dit niet over een leren jasje gaat :')

Maare.. masseren dus, ik ging altijd knijpen na dat ik er met een naaldje in zat te punniken en dan worden ze kei rood.. en ja ik weet dat als ik er af blijf ze meestal niet eens te zien zijn maar dat kan ik niet :( ben echt een pitsert en moet alles eruit..



prikken en punniken werkt alleen bij 'normale' puistjes, waar dus vuil ingesloten is geraakt en aan het oppervlakte zitten.. bij die vervelende onderhuidse, die zitten te diep om een doorgang te forceren..
naar het opp masseren helpt.. eventueel in combinatie met warmte

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:29

Misschien nog ergens in de kist met overgebleven spullen van mijn oude paard! Zal eens kijken morgen karina, vervelend dat die stomme @$%#% bulten bij jou zo'n reactie veroorzaken.. ik krijg ze na chips eten :+

Elena, zal het morgen eens proberen.. er zitten er twee op m'n kin na het weekend, hoelang masseer jij meestal dan? En gebruik je dan nog iets van een creme ofzo?

Lollieloes: ik wist niet dat dat hielp! Denk alleen dat mams m'n jasje zo'n 3838 x weer naar boven brengt :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:34

Hier na oa kaas en nog iets wat ik nog niet heb kunnen vaststellen helaas wat dat is. Ik kan niet tegen lactose maar heel soms kaas ging wel. Alleen geven die dus afgelopen jaren opeens nare onderhuidse krengen op erg ongelukkige pijnlijke plekken. En sinds een tijdje dus nog iets wat het veroorzaakt. Binnenkant lies, schaamlip of daar waar onderbroek rand zit bij overgang bil, in mijn neus of oor. Op andere plekken dus nooit. Echt heel erg pijnlijk en zitten is soms dan echt een probleem. Vaak komen er meer in een groepje bij elkaar te zitten. %)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:38

Wow dat is raar, dat ze dan ook net daar komen.. kan je niet zo'n allergie test doen? Heeft mijn vader ooit gedaan en dan spoten ze bijv een middel van paardenhaar in en dan kreeg ie een bultje dus was ie allergisch.

Nou ik t typ denk ik trouwens dat dat niet zo slim is als jij dat krijgt, mijn vader was echt allergisch voor het aanraken van en ruiken van dierensoorten, maar bij jou gaat dat natuurlijk niet..

En heb je niet nadat je iets specifieks eet zo'n bult? Mss even dagboek ofzo bijhouden wat je eet voor je het kreeg?

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Het 'oma weet raad'-topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:43

ik heb wel een uitgebreide noten allergie test gehad waar ze verschillende soorten inspoten soort voor soort, uiteraard algeheel onder een oplettend oog anders was ik er niet meer nu :x

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:47

sureido schreef:
Weet oma ook raad met onderhuidse puisten? :+

Oh en hoe krijg je een geurtje uit een leren jasje? Wasmasjien is no option..


Wodka in een plantenspuit doen en de wodka over je kleding spuiten die stinkt.
Heb die tip van het nationale ballet afgekeken, dat doen zij met de vele kostuums die niet de was in kunnen en waarin natuurlijk tijdens de voorstellingen wel wordt getranspireerd. Het geeft geen vlekken en neutraliseert de geur. Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar geloof echt wel dat dit werkt! Die kostuums moeten anders een uur in de wind stinken!!!

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:53

__Sannne schreef:
Bedankt voor de badkamertips! Ik heb geen idee waarom die altijd zo snel stoffig wordt helaas, misschien door de droger? (Ik roep maar wat)

Helaas is het een huur appartement, dus iemand laten komen om naar de buizen te kijken gaat hem niet worden. Dan maar extra vaak schoonmaken :)

Een droger is inderdaad een stofnest. Tip: maak geregeld het filter schoon. Ook om brand te voorkomen.
Hier een stoffige wc en douche :+) Dat komt door de pijp van het afzuigsysteem in de woning.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:54

sureido schreef:
Misschien nog ergens in de kist met overgebleven spullen van mijn oude paard! Zal eens kijken morgen karina, vervelend dat die stomme @$%#% bulten bij jou zo'n reactie veroorzaken.. ik krijg ze na chips eten :+

Elena, zal het morgen eens proberen.. er zitten er twee op m'n kin na het weekend, hoelang masseer jij meestal dan? En gebruik je dan nog iets van een creme ofzo?

Lollieloes: ik wist niet dat dat hielp! Denk alleen dat mams m'n jasje zo'n 3838 x weer naar boven brengt :')


gewoon met vingers, een klein stukje van de puist af (dus niet aan het ding zelf knijpen of duwen) en dan ronddraaiend beweging naar beneden vandaaruit richting het onheil, zonder dus dat je vingers de plek verlaten, dus je laat de huid zelf zeg maar het van de puist doen. geen zalfjes of smeersels... als het dicht aan het oppervlak zit (meestal zie je dan dat de huid gaat glanzen en wat er onder zit erdoor heen gluurt maar nog niet doorbreekt).. even lekker lang heet douchen met flink stoom, daarna droogdeppen en masseren, grote kans dat ie dan doorbreekt.

moi22
Berichten: 901
Geregistreerd: 16-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 01:15

Iemand een tip voor plastic bakjes die verkleurd uit de vaatwasser komen doordat er iets met pastasaus of tomatensoep bij in heeft gezeten?

Voor de tomatentroep van te voren goed afspoelen is het nu al te laat -O-