Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 08:55

Heyy,

Ik kon nog geen topic vinden voor zeilen/zeilboten, dus ik dacht dan begin ik er maar mee.

Ik zeil vanaf mijn 10e ongeveer, ik begon in de optimist bij de ARZV (zeilvereniging) en in onze Valk. afgelopen jaar werd ik te groot voor de Optimist en heb ik mijn eigen bootje gekregen; Een sunfish:
Afbeelding

Ook hebben wij ondertussen onze Valk ingeruild voor een Albin Vega.

Wie zeilt nog meer? En in wat voor soort boot? En bij welke vereniging?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:19

Wat leuk, nog een zeiler op bokt :D

Er is wel een botentopic ( www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139& ... p=90970615 ), maar geen zeiltopic.
Ik heb wel afgelopen jaar een topic gemaakt over onze zeilvakantie door Nederland :D
www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t ... p=96133235

Wat leuk dat je al zo lang zeilt. Leuk, die sunfish! En wat gaaf dat jullie een Albin Vega hebben. Een 27-voeter?
Ik kende ze niet, maar vanaf google zien ze er geweldig uit! Erg mooie lijnen. Heeft wel iets weg van onze boot. Wij hebben een Fellowship 28.
Afbeelding
Onze boot ligt bij de Thorner Zeilclub. Helemaal in Limburg, dus dat is elk jaar een lange reis naar Zeeland of de Waddenzee.

Waar ligt jullie boot?

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 17:35

Ja een 27-voeter. Onze boten ligt in de ARZV (in akersloot).
Gaaf dat jullie zon lange reis maken, wij zijn dit jaar naar Friesland gegaan met de boot. Helaas moet het altijd net ietsje anders gaan dan geplant; 2x Vastgelegen, inroltouwtje van de rolfok brak midden op het Ijsselmeer (met gevaar voor eigen leven het dek op gegaan om de fok eraf te halen, natuurlijk zijn wij weer zo verstandig om onze zwemvesten te vergeten :)F ) en ook het weer zat totaal niet mee. Maar al met al was het een onvergetelijke vakantie!

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:52

Tof een zeiltopic!!!

Leuk om ook andere zeilers hier tegen te komen. Ik zeil zo'n beetje vanaf dat ik geboren ben, gelukkig eerst niet zelf natuurlijk, maar met papa en mama in de kajuitboor. Later begonnen met een optimist, eerst met papa samen en later ook alleen.

Op mijn 5e ben ik toen begonnen met flitszeilen, wedstrijdzeilen. Dit is een 2 mansboot dus ik was fokkenist. Op mijn 12 als stuurman in de flits en op mijn 16e de overstap naar de schakel gemaakt.

Nu kom ik er veel minder aan toe, maar de schakels hebben we nog altijd en mijn ouders hebben ook nog een grote motorboot waar we graag mee weg gaan.

Mijn vriend is alleen niet van het zeilen, dus vandaar dat dat op een laag pitje staat nu.

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 18:27

sjouk_L schreef:
Tof een zeiltopic!!!

Leuk om ook andere zeilers hier tegen te komen. Ik zeil zo'n beetje vanaf dat ik geboren ben, gelukkig eerst niet zelf natuurlijk, maar met papa en mama in de kajuitboor. Later begonnen met een optimist, eerst met papa samen en later ook alleen.

Op mijn 5e ben ik toen begonnen met flitszeilen, wedstrijdzeilen. Dit is een 2 mansboot dus ik was fokkenist. Op mijn 12 als stuurman in de flits en op mijn 16e de overstap naar de schakel gemaakt.

Nu kom ik er veel minder aan toe, maar de schakels hebben we nog altijd en mijn ouders hebben ook nog een grote motorboot waar we graag mee weg gaan.

Mijn vriend is alleen niet van het zeilen, dus vandaar dat dat op een laag pitje staat nu.



Die schakel ziet er leuk uit (even opzgezocht op internet)!
Heb nu al 2x meegedaan aan een wedstrijd in de Optimist (Opti/zeil-challenge en Alkmaar Open) en vind het erg leuk om te doen.
Ben ook allebei de keren in de prijzen gevallen, dus dat maakt het ook extra leuk.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:59

Verplaatst van HTT naar MWS gezien dit om een sport gaat.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:23

Leuk, een zeiltopic! Ik heb vroeger altijd wedstrijden gezeild in de optimist, eerst op de club, toen combi's en later ook landelijk. Tot ik ziek werd. Broer heeft ook in de kernploeg gezeten (opti) en later met splash in talententeam en topteam. Altijd veel mee bezig geweest. Ook eigenlijk altijd met de boot op zomervakantie. Dat doen mijn ouders nu nog steeds, de boot ligt nu wel in zeeland dus een stukje rijden.
8nnemiek: leuk in thorn. Heb daar ook een aantal keer combi gezeild.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:00

Hier ook een zeilliefhebber, begonnen bij zeilschool eendracht op De Kaag. Daarna waterscouting met lelievletten, en achtereen eigen jolletje, een heel snel bootje met een zelflozende kuip (ben de naam kwijt) en het laatste bootje was een Walker Bay voor de kinderen. Kinderen zitten nu ook bij de waterscouting

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:11

Dat komt goed uit een zeiltopic *\o/*
De bedoeling was om volgend jaar een paar lesjes te nemen om te leren zeilen, en dan een zeilboot aan te schaffen...... maar het is een beetje anders gelopen, want de boot is er al :o
Afbeelding
Dus ik hoop wat van jullie te leren

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:19

Wat leuk, een zeiltopic! Hier ook begonnen in de optimist, daarna doorgegaan in mirror (houten 2mans bootje), daarmee in Ierland meegedaan aan het EK. Later overgestapt naar een J24, 5mans boot waar we ook NKs,EKs en WKs mee gevaren hebben.

Nu zeil ik alleen nog af en toe voor de lol in de Staverse Jol van mijn ouders. Helaas geen tijd meer om echt fanatiek te varen.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:19

Cool, een sunfish! Mijn vriend is daarin ooit begonnen met zeilen (al te oud voor optimist). Hij heeft me al veel verhalen verteld over die boot!

Later is hij over gegaan op een splash en later ook een flash-zeil en giek erbij. Toen heb ik een blauwe maandag van hem leren zeilen. Vond het prachtig, maar ook spannend om te doen (de begeleiding was soms al 20 stappen verder dan ik als amateur). Ook een paar keer met schoonmoeder mee gevaren op haar jacht (een hanse).

Nu is het zeilen over en zijn we bezig met kano's. Toch het water op, maar op een andere manier. T is wel even instellen: in het geval van kano is geen wind juist gunstig.

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:53

hetty007 schreef:
Dat komt goed uit een zeiltopic *\o/*
De bedoeling was om volgend jaar een paar lesjes te nemen om te leren zeilen, en dan een zeilboot aan te schaffen...... maar het is een beetje anders gelopen, want de boot is er al :o
[ [url=m/HzxE7o.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus ik hoop wat van jullie te leren



Haha, leuk!
Als je iets wilt weten, kan je mij altijd een pb doen :D
Wat voor soort boot is het?

yanick29

Berichten: 701
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Naast de buren

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:55

Mijn ouders hebben een Cathalina 36 & ik heb zelf een FJ :D

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:56

mirriezz schreef:
Cool, een sunfish! Mijn vriend is daarin ooit begonnen met zeilen (al te oud voor optimist). Hij heeft me al veel verhalen verteld over die boot!

Later is hij over gegaan op een splash en later ook een flash-zeil en giek erbij. Toen heb ik een blauwe maandag van hem leren zeilen. Vond het prachtig, maar ook spannend om te doen (de begeleiding was soms al 20 stappen verder dan ik als amateur). Ook een paar keer met schoonmoeder mee gevaren op haar jacht (een hanse).

Nu is het zeilen over en zijn we bezig met kano's. Toch het water op, maar op een andere manier. T is wel even instellen: in het geval van kano is geen wind juist gunstig.



Had jouw vriend een eigen sunfish? Zo ja, waar kocht hij zijn onderdelen?
(Heb aan het begin van het seizoen mijn Zeil en Ra kapot gemaakt (bleef hangen achter een bolder ;( ), maar kan nergens een Ra vinden van goede prijsklasse, zeil is ondertussen al gemaakt.)

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:57

yanick29 schreef:
Mijn ouders hebben een Cathalina 36 & ik heb zelf een FJ :D


Die FJ's zijn echt gaaf <3

yanick29

Berichten: 701
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Naast de buren

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:01

Haha ja ik heb heb nu een jaartje denk ik en het zeilt echt leuk.
Ik heb het alleen wel gepresteerd mijn mast over boord te varen (was niet mijn schuld, de verstaging was gewoon versleten) maar toen zat er een gat in :\ Gelukkig aan de binnenkant maar dat moeten we nog even een keertje goed bijwerken, het gat is wel dicht maar nog niet helemaal netjes afgewerkt.

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:02

_fairytale schreef:
Haha, leuk!
Als je iets wilt weten, kan je mij altijd een pb doen :D
Wat voor soort boot is het?


Het is de dehler varianta 65 van bouwjaar 1972
We zijn hem nu aan het schoonmaken, en een beetje opknappen.
Leuk dat ik je een berichtje kan sturen bij vragen. :)

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:03

Mijn vader komt uit Friesland en heeft als kind veel gezeild.
Het had dus best kunnen zijn dat ik dat van hem geleerd zou hebben, maar dat is anders gelopen.

Mijn vriend heeft wel als kind leren zeilen. Hij heeft een laser.
De afgelopen twee jaar zijn we op vakantie naar Friesland geweest.
Daar een polyfalk gehuurd en lekker het water op. Voor een beginner kan ik nu redelijk zeilen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:05

Ja ik ben ook een zeiler.

Alleen niet hier. Ik ben een Griekenland zeiler.

We huren daar ieder jaar een Sun Odessey. 37 voeter.

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 23:09

yanick29 schreef:
Haha ja ik heb heb nu een jaartje denk ik en het zeilt echt leuk.
Ik heb het alleen wel gepresteerd mijn mast over boord te varen (was niet mijn schuld, de verstaging was gewoon versleten) maar toen zat er een gat in :\ Gelukkig aan de binnenkant maar dat moeten we nog even een keertje goed bijwerken, het gat is wel dicht maar nog niet helemaal netjes afgewerkt.


Mijn sunfish is al heeeeel wat jaartjes oud en heeft hiervoor 15 jaar in een schuur gestaan zonder dat er wat mee gedaan werd, waardoor er wat achterstallig onderhoud was/is. Ik heb toen bijna de hele vakantie het bootje opgeknapt (wax, schoonmaken, zeilen opzetten en schoonmaken) en was super trots op het resultaat, heb er toen welgeteld 3 keer in gezeild en daarna maakt ik perongeluk mijn zeil kapot. Ik was zo boos op mezelf en moest zelfs huilen :') , gelukkig kan ik er bijna weer mee zeilen.

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 23:10

NatasjavE schreef:
Ja ik ben ook een zeiler.

Alleen niet hier. Ik ben een Griekenland zeiler.

We huren daar ieder jaar een Sun Odessey. 37 voeter.


Dat is nou echt iets wat ik ooit nog wil doen, zeilen in griekenland <3 *\o/*

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:00

NatasjavE schreef:
Ja ik ben ook een zeiler.

Alleen niet hier. Ik ben een Griekenland zeiler.

We huren daar ieder jaar een Sun Odessey. 37 voeter.


Wat heerlijk!

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:08

_fairytale schreef:
mirriezz schreef:
Cool, een sunfish! Mijn vriend is daarin ooit begonnen met zeilen (al te oud voor optimist). Hij heeft me al veel verhalen verteld over die boot!

Later is hij over gegaan op een splash en later ook een flash-zeil en giek erbij. Toen heb ik een blauwe maandag van hem leren zeilen. Vond het prachtig, maar ook spannend om te doen (de begeleiding was soms al 20 stappen verder dan ik als amateur). Ook een paar keer met schoonmoeder mee gevaren op haar jacht (een hanse).

Nu is het zeilen over en zijn we bezig met kano's. Toch het water op, maar op een andere manier. T is wel even instellen: in het geval van kano is geen wind juist gunstig.



Had jouw vriend een eigen sunfish? Zo ja, waar kocht hij zijn onderdelen?
(Heb aan het begin van het seizoen mijn Zeil en Ra kapot gemaakt (bleef hangen achter een bolder ;( ), maar kan nergens een Ra vinden van goede prijsklasse, zeil is ondertussen al gemaakt.)


Yup, de sunfish was zijn eigen boot. Beetje hetzelfde verhaal als die van jou, alleen had deze buiten gelegen ipv in een schuur.
Ik kan hem wel eens vragen waar hij problemen mee oploste, maar ik denk dat veel makeshift was.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:49

_fairytale schreef:
Had jouw vriend een eigen sunfish? Zo ja, waar kocht hij zijn onderdelen?
(Heb aan het begin van het seizoen mijn Zeil en Ra kapot gemaakt (bleef hangen achter een bolder ;( ), maar kan nergens een Ra vinden van goede prijsklasse, zeil is ondertussen al gemaakt.)


Voor alleen een Ra is het misschien een beetje veel maar ik kende een aantal mensen die op marktplaats oid een tweede kochten puur voor de onderdelen omdat die los lastig te vinden zijn. Mijn vader heeft wel eens gekeken naar nieuwe onderdelen voor onze sunfish, ik zal hem eens vragen.

Ik ben ook begonnen in een optimist, eentje van hout echt een heel lief bootje <3 . Daarna overgegaan naar een sunfish en we hebben ook nog een volksboot. Helaas heb ik de laatste paar jaar echt veelte weinig gezeild.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:35

Ah wat leuk een zeiltopic! Ik heb leren lopen op een zeilboot :P
Mijn vader heeft altijd zeiljachten gehad. Eerst (voor zover ik heb meegemaakt) een dufour arpege, daarna een Nicholson 43. Nu heeft hij een S&S 44 en we hebben een Marieholm (volksboot).
Vroeger had ik zelf een optimistje en ik heb nog een tijdje laser pico gezeild. Verder ook wel eens in een laser 2000 of in een polyvalk, maar dat niet echt regelmatig.

We gingen vroeger elke zomer op zeilvakantie. We zijn om Engeland heen gezeild (door Schotland heen gestoken door kanalen), naar Ierland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, meerdere keren naar Frankrijk. Nu ligt de S&S in Griekenland, hiervoor heeft ie een tijdje in Turkije gelegen. De Marieholm ligt aan het IJsselmeer.

Ik vind het zeezeilen op die grotere schepen wel gaaf, maar uiteindelijk vind ik de kleinere bootjes toch leuker. Zeezeilen kan wel echt afzien zijn en is soms ook gewoon erg saai. Dan is het een kwestie van koers in stellen, zeilen af en toe een beetje bijstellen en dat ding vaart praktisch zichzelf. In Griekenland is dat niet verkeerd, maar in de stromende regen met 15 graden vind ik dat toch minder geslaagd.
Dan ga ik liever met mooi weer een dagje met het volksbootje het IJsselmeer op. Dan heb ik ook veel meer het gevoel dat ik zelf aan het zeilen ben.

Ik weet niet of ik echt snel zelf een zeilboot zal kopen, voorlopig in elk geval niet. Maar het zeilen zit er wel echt in bij mij :j