Schimmel op cactus?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Schimmel op cactus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 15:10

Afbeelding

Dit zag ik vandaag toen ik naar mijn mooie cactus keek. Het witte wat je tussen de rode pluisjes ziet hoort er niet. Een van de bollen is zelfs al los gelaten |(
Het moet over het weekend gebeurd zijn, aangezien er zaterdag nog niks mee was. Ik vind het zo zonde, dit was natuurlijk mijn mooiste. Ik heb hem een half jaar terug als cadeautje voor het verhuizen gekregen, en ik wil hem eigenlijk nog niet kwijt. Ik heb hem ook nog in het paars, maar deze heeft geen problemen.

Is er nog iets dat ik nu kan doen om hem te redden? Ik zou er mee naar de winkel zijn gegaan maar ik kan op zijn vroegst morgen middag pas vrij maken. Ben zelf bang dat hij niet meer te redden is...

Of misschien iemand die de precieze naam weet van mijn cactus? Heb al wat rond gegoogled maar ik kan mijn oplossing niet vinden op 'cactus met pluis', misschien dat ik met de naam wat specifieker kan gaan zoeken (nee naam staat niet op het kaartje dat er bij in zit).

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Schimmel op cactus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:30

Ik heb er geen verstand van, maar mijn moeder verzamelde cactussen en had regelmatig last van pluis, hier had ze een aparte spray voor. Zij had dit voor al haar cactussen ongeacht de soort ...

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:33

ik had ook witte pluisjes op mij cactus en dat bleken verstopte luizen te zijn.

ik heb hem uiteindelijk maar weggegooid, wilde niet dat mijn andere planten ook onder de luis kwamen te zitten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:33


pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:42

Ik dacht ook aan wolluis.. in dat geval heel grondig verwijderen anders hebben al je planten het.
maar het ziet er toch wel wat apart uit. misschien toch een soort schimmel.. op de middelste bol lijk ik geen groen meer te zien en allen dat witte.. kan ook zijn dat deze soort doodgaat na de bloei. (even ervan uitgaande dat dit echte bloemetjes zijn, maar meestal steken ze droogbloemetjes in cactussen want dat staat zo leuk.)

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:57

Toen ik de titel las, dacht ik eerst 'arm paard'....... :')

Lijkt inderdaad op wolluis!

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:00

Nou ik heb voorzichtig geprobeerd met de achterkant van een luciferstokje het witte eraf te schrapen... Totaal geen succes. Ding was zo kwetsbaar dat ik er dwars doorheen prikte. Vervolgens nog maar eventjes door gegaan en lieten de andere bollen ook vrij makkelijk los, uiteindelijk ook de stam bol waardoor ik de wortel kon zien..
Afbeelding
Ziet eruit alsof hij niet meer te redden was :( Helaas. Super jammer! En als hij nog te redden was is hij dat nu in ieder geval niet meer denk ik...

Een van de losse bollen er nog erg goed uit, zou ik daar nog iets mee kunnen of werkt het niet omdat het nu los van de wortel is?

@Kentaro :')
Wolluis heb ik trouwens even gekeken maar het lijkt niet echt op beestjes, echt meer op een schimmel. De foto's die ik zag van wolluis was bij bekijken van dichtbij wel vrij duidelijk te zien dat het om beestjes ging, dat zie ik totaal niet

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:09

Misschien dat ze je kunnen helpen bij: groeninfo.com?

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 16:28

Bedankt voor je site! Heb even rond gekeken en ik denk dat het andersom is gegaan na een paar topics doorgelezen te hebben. Waarschijnlijk heb ik hem toch te veel water gegeven, is hij van binnen uit gaan rotten en is hij toen gaan schimmelen.. Erg jammer maar niks meer aan te doen. Mijn andere cactussen groeien veel harder dan deze dus deze kreeg altijd een beetje extra, niet meer doen dus.

zal anders daar nog even mijn vraag stellen of ik nog iets met die losse bollen kan doen. En anders mn tante even vragen waar ze ze weg had. Iedereen erg bedankt voor de antwoorden!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Schimmel op cactus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:35

Succes ermee!

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Schimmel op cactus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:25

Hier een tijd terug hetzelfde probleem gehad en dat kwam ook door teveel water. Ik gaf ze al jaren dezelfde hoeveelheid water en op een dag leek het me leuk de aarde te bedekken met van die decoratie steentjes. Ik had er alleen niet over nagedacht dat daardoor het water minder snel kon verdampen dus dat was het einde van 2 van de 5 cactussen..

Als de andere cactussen nog niet rot zijn, dan zou ik ze even minimaal water geven en dan komt het hopelijk helemaal goed :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Schimmel op cactus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:35

Er gaan meer cactussen dood aan te veel water dan aan te weinig.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 17:36

Ja had even rond gezocht, blijkt dat ze in de winter periode zelfs maar 1 x per maand water moeten?
Weet niet of dat helemaal klopt aangezien ze gewoon binnen staan, maar daar zat ik voor dit plantje toch wel flink boven. Wel een andere goede tip gevonden; niet water geven tot de aarde waar ze in staan bijna compleet droog is, dus dat ga ik nu aanhouden. Inderdaad wat Morganlefay zegt, ze gaan eerder aan te veel dan aan te weinig water dood.

De twee losse bollen die er nog goed uit zagen ga ik proberen te stekken, ben heel benieuwd of het lukt. Het schijnt niet heel moeilijk te zijn. Weet uberhaupt niet of het kan met deze cactus maar proberen kan altijd denk ik maar.