Recht van overpad: pad kapot

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Recht van overpad: pad kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 09:39

Dag bokkers,

Wellicht hebben jullie een "officiëler" idee dan ik met gezond verstand beredeneer :)

We hebben een perceel agrarische grond met eigen toegangspad. Over het eerste stuk van ons pad heeft de boer die het agrarisch perceel naast ons in bezit heeft, recht van overpad. Afgelopen vrijdag zijn daar zo'n 25 zware vrachtwagens overheen gereden om nieuwe grond aan te voeren. Ze rijden nu weer af en aan. Alhoewel het hier amper geregend heeft, is het pad nu al flink blubber. Ik hou mijn hart vast met de voorspelde regen de komende dagen. Met onze personenauto is er dan geen doorkomen meer aan.

Sta ik in mijn recht om de boer te verzoeken het pad zo spoedig als mogelijk te herstellen? Of ben ik verantwoordelijk en moet ik daar voor zorgen?


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019


Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Recht van overpad: pad kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:42

Hij dient dit te herstellen. Net zoals wanneer ze modder over de openbare weg rijden ze dit moeten opruimen.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:44

Ik zou gewoon met de boer gaan overleggen. Melden dat het pad stuk gaat door de vele vrachtauto's en dan overleggen hoe jullie dit samen gaan oplossen. Kan dan heel goed zijn dat hij dan zegt, dat zodra de vrachtauto's klaar zijn. Hij het pad weer gaat opknappen.

sandorra

Berichten: 4023
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:44

Hoi

Ik kom op de site van het juridisch loket jet volgende tegen

Misschien heb je hier wat aan.
Wat mag en moet ik als rechthebbende?

Bent u eigenaar of huurder met een recht van overpad op de grond van iemand anders? Dan moet de eigenaar of huurder van dat stuk grond u in de gelegenheid stellen om via zijn of haar perceel ongehinderd uw perceel te bereiken. Daar staat tegenover dat u uw recht van overpad zo moet gebruiken dat uw buren er zo min mogelijk last van hebben.

Kunt u uw recht van overpad niet goed uitoefenen? Bijvoorbeeld omdat het pad vol kuilen zit? Dan heeft u het recht om op uw kosten alle werkzaamheden te verrichten die noodzakelijk zijn om te kunnen profiteren van uw recht van overpad. U mag bijvoorbeeld het pad bestraten.

Omgekeerd kan de eigenaar van de grond van u verlangen dat u het pad onderhoudt. Ook kan hij een periodieke vergoeding vragen voor het gebruik van het pad. Dit moet dan wel in de vestigingsakte staan. Een vestigingsakte is een akte opgesteld bij de notaris, waarin het recht van overpad is afgesproken. Daarin kan ook staan dat u alleen mag lopen over het pad, dus niet met de fiets of brommer mag rijden.

onderschriftloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:45

Ja zou ik zeker doen, en om hem tegemoet te komen met meedenken, zeg dat ie rijplaten neerlegt.

Babootje

Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Recht van overpad: pad kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:48

25 zware vrachtwagens is "zwaar gebruik". Heeft hij dit ook van te voren gemeld?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Recht van overpad: pad kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 09:51

Nee, we hebben tot nu toe nooit contact gehad. Via de makelaar of verkoper zal ik zijn contactgegevens eens navragen dan!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Babootje

Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Recht van overpad: pad kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:46

Bij een dergelijk zwaar gebruik is het wel netjes om dit vooraf te melden. Kan zelfs zijn dat daar toestemming voor nodig is. Heb je al in je eigen koopcontract gekeken wat er staat vermeld bij het recht van overpad?

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:07

FriesWytske schreef:
Ik zou gewoon met de boer gaan overleggen. Melden dat het pad stuk gaat door de vele vrachtauto's en dan overleggen hoe jullie dit samen gaan oplossen. Kan dan heel goed zijn dat hij dan zegt, dat zodra de vrachtauto's klaar zijn. Hij het pad weer gaat opknappen.

Eerste stap is in mijn ogen ook gewoon overleg van mens tot mens. Van belang is om daar de juiste sfeer te maken. Alleen al de toon van eerste twee zinnen kan een wereld van verschil maken.

pien_2010

Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:37

Dit topic is geopend op TAO (Transport Afspraken en Overige) en dat is een informatief paard gerelateerd forum. Dit topic is niet paardgerelateerd dus ik ga het verplaatsen naar HTT (Huis Tuin en Techniek).

TAO → HTT


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Anouk94, Bodan, Condor, III, Jaydee_WP, LieZ_Horses, linoleum, Malenka, manou_diablo, nienmoon, ryukapple, Travel_me en 34 bezoekers