Huurprijs

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:34

Hoi!

Vanaf a.s. vrijdag heb ik een nieuw huisje! Zelfde gebouw, dezelfde woningbouw en toch een stuk fijner. Nu zie ik alleen vanaf vandaag mijn huidige huisje per eind okt in de verhuur staan. Het gekke is alleen: de huurprijs is meer dan 60 euro láger dan mijn huidige prijs. Ik snap dit écht niet, is er iemand die dit mij kan uitleggen? Zijn de regels veranderd? Kale huur nu bij mij is 308 euro. Nieuwe kale huur is 248 euro. Is er een mogelijkheid dit terug te vragen? Woningbouw is nu natuurlijk dicht en ik verwacht dat zij zullen zeggen dat niet kan, óók als het wél kan ;), vandaar!

Bedankt!


Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:37

Heeft dat niet te maken met je inkomsten?

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:38

Dat dacht ik niet. Tenminste, daar is de huursubsidie wel op berekend, maar niet de huurprijs. Anders zouden ze überhaupt nooit een huurprijs online kunnen zetten lijkt me.

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:40

Dan zou ik het niet weten :n
Huurprijzen zijn vreemde bedragen. Zo betaald onze buurman bijna 200 euro meer voor het zelfde huisje

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:42

En geen idee hoe dat komt Jilletje? Ik heb altijd begrepen dat 'oudere' huurders minder verhogingen krijgen dan iemand die nieuw in een huisje komt. Mijn verhaal zou dat compleet tegenspreken....

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:56

Naja, mijn vriend woont hier idd wel langer dan de buurman, maar ik vind het verschil behoorlijk groot!

Zit je nieuwe woning op een minder gunstig punt in het gebouw? Of net een aantal meter kleiner?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:58

Jilletje schreef:
Naja, mijn vriend woont hier idd wel langer dan de buurman, maar ik vind het verschil behoorlijk groot!

Zit je nieuwe woning op een minder gunstig punt in het gebouw? Of net een aantal meter kleiner?


Dat doet er helemaal niet toe. Het gaat erom dat haar OUDE woning voor de nieuwe huurder een stuk goedkoper word per maand dan het voor haar was :)

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:59

Grotere oppervlakte, benedenwoning met trap en 2 kamers (nieuw plekje) ipv bovenwoning 1e verdieping + 1 slaapkamer (ouder plekje). Ik vind het een goede keus, ga er iets minder huur voor betalen. Dus wat dat betreft geen klagen. Alleen vind ik het een erg groot verschil tussen mijn huidige huur en de nieuwe huur voor hetzelfde pand. Ben net bij de overbuurman geweest (exact hetzelfde als mijn plekje) maar helaas nog niet thuis. Ben benieuwd wat hij betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:00

308 euro is toch ook mooi prijsje?
Als nieuwe huur hoger was geworden had je dan ook dat ook met terug werkende kracht willen betalen?

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 17:04

Haha, Tobbes, die reactie had ik al verwacht :D. Natuurlijk wil ik die niet met terugwerkende kracht betalen, maar als ik al 2,5 jaar een te hoge huur betaal voor mijn huidige huisje wil ik daar best een deel van terug :).

Misschien handig om te weten; ik ben 2,5 jaar lang ontzettend zuinig geweest om dit te kunnen betalen, dus als ik daar nu een deel van terug zou kunnen krijgen is dat zeker welkom.

daffieduck83

Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:07

Helaas komt dat nog wel eens voor.

Als je een inkomen boven de huurgrens had, dan is jouw huur harder gestegen dan de huurprijs van iemand onder de grens.
Daarnaast willen woningbouwverenigingen een voorraad huizen met lagere huur hebben voor de echt lage inkomens. Het zou kunnen dat jouw huisje daar nu voor in aanmerking komt. Dat is wel zuur voor jou, maar je kan er helaas niets tegen doen.

Hier hetzelfde aan de hand gehad. Soortgelijke woningen als mijn woning stonden voor minder per maand te huur dan ik betaalde. Toen heb ik het helemaal uitgezocht. Je kan alleen geld terugvragen als je huur boven het bedrag is, wat het op grond van grootte, ligging en voorzieningen mag zijn.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:09

Huurprijzen zijn marktgebonden.
En ja. meestal gaan ze omhoog vergeleken met de oude huurder;
maar tegenwoordig zie je ook dta de huur juist lager is dan de huidig zittende huurders.

Dat is wettelijk gewoon toegestaan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 17:13

Dank je Daffieduck! Mijn inkomen komt zeker niet boven de huurgrens, helaas/gelukkig, haha! Maar er is dus niks aan te doen... Jammer, maar dan laat ik het gewoon maar gaan om er 'werk' van te maken. Al bel ik morgen wel even naar de woningbouw, puur uit nieuwsgierigheid ;). Jij ook bedankt Brainless.

Is het dan ook zo dat ik nu mijn nieuwe woning verhoudingsgewijs goedkoper kan huren omdat dat door de markt komt? Dat zou namelijk wel verklaren waarom een grotere woning een lagere huurprijs heeft (wat wij al raar vonden ;) ).

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:14

308 euro?? :wow: wij betalen hier 900 euro per maand huur

Everything will be alright.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 17:20

Luca03 schreef:
308 euro?? :wow: wij betalen hier 900 euro per maand huur

€308 kaal, €388 incl en dan €90 huursubsidie. Maar: dan heb ik 40m², niet erg veel natuurlijk.

Jilletje

Berichten: 8168
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:20

Vergeet mijn antwoorden :')
Ik heb het hele bericht verkeerd gelezen!
iets met vroeg opstaan omdat mijn werkdag om 4 uur begint

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:22

Wat een huurprijzen... Kom ik met mijn 550 huur voor een 2 kamerwoning (1 slaapkamer met tuintje, woning is 46m2)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 04-10-16 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:23

Sting schreef:
Luca03 schreef:
308 euro?? :wow: wij betalen hier 900 euro per maand huur

€308 kaal, €388 incl en dan €90 huursubsidie. Maar: dan heb ik 40m², niet erg veel natuurlijk.


Nee dat is inderdaad niet erg veel. Wij hebben ook wel 2 verdiepen, half open bebouwing, garage en een tuin. We zitten ook nog eens in de duurste streek van België :') al bij al valt het mee dan hier.

Everything will be alright.

Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Huurprijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:09

Je mag in ieder geval in je handjes knijpen met waar je nu gaat wonen :D Ik heb een vergelijkbaar oppervlakte en betaal helaas aanzienlijk meer!

Ben erg benieuwd wat voor antwoord je krijgt van de woningbouw, post je dat ook hier?

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:16

Sting schreef:
Haha, Tobbes, die reactie had ik al verwacht :D. Natuurlijk wil ik die niet met terugwerkende kracht betalen, maar als ik al 2,5 jaar een te hoge huur betaal voor mijn huidige huisje wil ik daar best een deel van terug :).

Als je ene niet wilt hoe wil je dan andere verwachten?

En andere kunnen alleen maar dromen van een huur van 308,- en dan ook nog huur subsidie en dan nog steeds klagen?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:20

in principe mag de huurder vragen wat hij binnen de wettelijke grenzen mag natuurlijk..

jouw huur was 308, daar had je een contract voor.. Neem aan dat het onder het wettelijk maximum lag..
dus je hebt niet teveel betaald..

dat ze het nu lager in de markt zetten, is mazzel voor de volgende huurders.


mensen met een eigen woning hebben een fluctuerende WOZ waarde, huis kan zomaar een lagere waarde hebben volgens de gemeente, terwijl het jaar ervoor de WOZ hoger was voor exact hetzelfde huis, zelfde omgeving, geen veranderingen.

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:24

Tobbes schreef:
Als je ene niet wilt hoe wil je dan andere verwachten?

En andere kunnen alleen maar dromen van een huur van 308,- en dan ook nog huur subsidie en dan nog steeds klagen?


Volgens mij gaat het TS helemaal niet over het geld moeten terug krijgen maar meer hoe het komt waarom de huur nu lager ligt als wat zij normaal betaalde.

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:30

lifaya schreef:
Wat een huurprijzen... Kom ik met mijn 550 huur voor een 2 kamerwoning (1 slaapkamer met tuintje, woning is 46m2)


Ik betaal nog meer, zonder tuin, en amper 35 vierkante meter...........en ruim 250 meer :o

Courses

Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 22:56

Tobbes schreef:
Sting schreef:
Haha, Tobbes, die reactie had ik al verwacht :D. Natuurlijk wil ik die niet met terugwerkende kracht betalen, maar als ik al 2,5 jaar een te hoge huur betaal voor mijn huidige huisje wil ik daar best een deel van terug :).

Als je ene niet wilt hoe wil je dan andere verwachten?

En andere kunnen alleen maar dromen van een huur van 308,- en dan ook nog huur subsidie en dan nog steeds klagen?


Wat maakt het uit om wat voor bedrag het gaat? Als de TS zich afvraagt waar het prijs verschil in zit, is dat haar goed recht toch? Ook als het om 800 euro ging en 100 euro verschil gaat of een lager bedrag vind ik het iemand zijn/haar goed recht zich zoiets af te vragen. Ik woon in Utrecht met een idiote huurprijs, maar als ik zou weten dat er een groot verschil zit tussen mijn huur en die van de buren zou ik daar toch benieuwd naar zijn.

Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 01:04

R12312 schreef:
lifaya schreef:
Wat een huurprijzen... Kom ik met mijn 550 huur voor een 2 kamerwoning (1 slaapkamer met tuintje, woning is 46m2)


Ik betaal nog meer, zonder tuin, en amper 35 vierkante meter...........en ruim 250 meer :o

Kale huur? Gezien dat bij mij wel het geval is... Er komt nog 110 euro voor electra en gas bij en 20 voor water en dan heb je nog de rest van de vaste lasten :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colunder, Gitje1973, GoogleAdsense, Indy_Mouse_9 en 24 bezoekers