Samenlevingscontract, ja of nee

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:14

Maflinger_S schreef:
De reactie van Pattypaard is inderdaad helder, maar in mijn beleving iets te simpel. Die gaat namelijk alleen uit van keuzes die jullie zelf maken en waar je dus invloed op hebt. Daarbij wordt er van uit gegaan dat alles in goede harmonie oplosbaar is ...

Een samenlevingscontract heeft meerwaarde in situaties die niet een eigen keuze zijn maar die door het leven worden ingebracht, bijvoorbeeld in het geval jouw vriend zou overlijden. Als er niets geregeld is, hebben zijn erfgenamen het recht op zijn huis, ondanks het feit dat jij er misschien al jaren woont en hebt meebetaald, op een of andere manier, aan de hypotheek. Zij kunnen je er dus zo uit zetten. En bewijs dan ook maar eens dat die mooie grote driezitter van jou is ... Sta je daar met 3 handdoeken en je kleding.

Dat kan je weer oplossen door goed alle bonnen te bewaren van dure dingen .Vraag ook echt aankoopbonnen op jouw naam.En onthoud vooral waar je ze bewaart.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 11:27

Maflinger_S schreef:
De reactie van Pattypaard is inderdaad helder, maar in mijn beleving iets te simpel. Die gaat namelijk alleen uit van keuzes die jullie zelf maken en waar je dus invloed op hebt. Daarbij wordt er van uit gegaan dat alles in goede harmonie oplosbaar is ...

Een samenlevingscontract heeft meerwaarde in situaties die niet een eigen keuze zijn maar die door het leven worden ingebracht, bijvoorbeeld in het geval jouw vriend zou overlijden. Als er niets geregeld is, hebben zijn erfgenamen het recht op zijn huis, ondanks het feit dat jij er misschien al jaren woont en hebt meebetaald, op een of andere manier, aan de hypotheek. Zij kunnen je er dus zo uit zetten. En bewijs dan ook maar eens dat die mooie grote driezitter van jou is ... Sta je daar met 3 handdoeken en je kleding.

Daar heb je ook weer een belangrijk punt. Dankjewel voor je reactie!

Sannens schreef:
Misschien een raar iets hoor. Maar als je een samenlevingscontract hebt, worden jullie inkomens samen gepakt, waardoor jij zelf geen recht meer hebt op bijvoorbeeld zorgtoeslag.

Ik weet niet hoeveel je verdient enzo, maar dat zou best wel eens flink aan kunnen tikken. Je zou jouw situatie ook door middel van een huurcontract kunnen afspreken, waardoor je wel je toeslagen nog ontvangt.

Oh dat is inderdaad wel een belangrijk punt. Als student zijnde ben ik toch voor een groot deel afhankelijk van mijn studiefinanciering en zorgtoeslag. Ik ga is uitzoeken hoe dat zit... :)

Nogmaals dank allen, ik ga weer verder met mijn lijstje met voors en tegens. :')

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:29

Ik woon nu samen bij mijn vriend in zijn appartement. We hebben nu niks samen en ik betaal hem een vergoeding voor het inwonen zeg maar. We hebben nu dan ook nog niks geregeld omdat ik helemaal niks te willen heb als het bijvoorbeeld mis gaat tussen ons. Dan kan ik mijn spullen meenemen en dan is er niks aan de hand. Maar we gaan eerdaags het appartement te koop zetten en dan samen een ander huis kopen. Dan wordt het een ander verhaal en komt er wel een contract.

Sannens
Berichten: 1399
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:33

Santos_05 schreef:
Ook als je niet officieel samenwoont vervalt dat toch als je je bij je partner inschrijft?


Dat weet ik niet. Ik woon samen met mijn vriend, en door veel gedoe met duo hebben wij een tijdje minder zorgtoeslag gehad, omdat duo ons onder een samenleveningscontract schaarde. Dit is daarna wel weer rechtgetrokken, maar wij hebben allebei geen inkomen.
Dus misschien even nabellen ofzo.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:34

Vergis je niet dat een complete verdeling in geval van overlijden geen samenlevingsovereenkomst betreft, maar een testament.
Zie onderstaande quotes.

Citaat:
Eerste stap: samenlevingscontract
In een samenlevingscontract kun je afspreken dat na overlijden van één van de partners, alle gemeenschappelijke zaken eigendom zullen worden van de andere partner.
Maar als er kinderen zijn, dan kunnen die zo'n afspraak aanvechten. Bovendien kan het bij zo'n afspraak alleen maar gaan over zaken die gemeenschappelijk eigendom zijn. Stel dat jouw partner komt te overlijden, dan gaat het saldo van de eigen bankrekening van jouw partner dus naar de erven en niet naar jou.


Citaat:
Tweede stap: twee testamenten
Alleen in een testament kun je jouw partner tot erfgenaam benoemen, waarmee je er dus voor zorgt dat jouw partner jouw volledige vermogen erft (of een bepaald deel daarvan als je ook nog anderen, bijvoorbeeld kinderen, tot erfgenaam wilt benoemen).
Zijn er dus altijd testamenten nodig naast het samenlevingscontract?
"Altijd" is misschien een tikje overdreven.
Er zijn samenwoners die hun financiën, hun vermogen, hun spaarrekeningen, vrij strikt gescheiden houden. En die het geen enkel probleem vinden dat het eigen vermogen na overlijden naar de familie gaat en niet naar de partner. In zo'n geval zou je zonder testament kunnen.
Maar als je zou willen dat na jouw overlijden alles naar jouw partner gaat, dan zal dat alleen maar goed lukken met een testament.
En als er kinderen zijn, dan is het helemaal een goed idee om de verdeling van de erfenis tussen kinderen en partner goed vast te leggen, en ook dan kom je er vrijwel niet onderuit om ieder een testament te maken.


Daarbij ook de vraag; willen jij en jou vriend dit nu meteen wel? Of voelt dat pas prettig als jullie bijv. een jaar samenwonen.
Zou me voor kunnen stellen dat je vriend het prima vind dat stel hij zou volgende week overlijden jij het huis zou krijgen. Maar anderszijds ook dat hij op dit moment dat eigendom toch nog liever bij zijn familie zou zien.

Wij hadden beide nog geen koophuis, maar wel een bedrijf wat op mijn vriend zijn naam staat.
Mocht hij overleden zijn dan zou het bedrijf naar zijn ouders gaan theoretisch gezien. Zijn ouders zeiden dan wel dat ik het voort zou mogen zetten en als eigen beschouwen. Maar het besef is er altijd geweest dat mocht mijn vriend zou overlijden dit anders zou kunnen lopen. Dit zou ik dan ook accepteren. En vooral dat laatste is belangrijk bij 'losse afspraken'. Kunnen accepteren dat het anders zou lopen dan vooraf mondeling afgesproken.
Pas nu wij jaren samen zijn en wonen en ik het bedrijf ook 'verdiend' heb hebben wij hier iets over op papier gezet in mijn vriend zijn testament.
Net zoals Marjan B zegt had ik hier voor naar ons idee niks te willen.

Wil niet zeggen dat jullie het ook zo zouden moeten doen, dat is ieder voor zich natuurlijk! :)

Met betrekking tot het regelen van eigendommen is het heel simpel. Mocht TS een bank kopen, dan kan op de factuur geschreven worden dat de bank eigendom is van TS met de datum en handtekenen van TS en vriend er bij. Zo kan TS altijd bewijzen dat de bank ook écht van haar is.
Let op; puur een betaling via de bank van een prive rekening van TS hier niets over. Ze zou dit geld namelijk ook voorschoten kunnen hebben aan vriend, cadeau gegeven hebben en noem maar op.
Met bovenstaand voorbeeld zit je altijd goed (tenzij de handtekening vals is ;) )

Overigens zijn bij de meeste notarissen het eerste gesprek gratis. Hierin kan je wel alle vragen die je hebt stellen om een beter beeld te krijgen voor wat bij jullie past en informatie verkrijgen over de dingen waar jullie wellicht nog niet aan gedacht hebben. Zeker een aanrader!

Mijn vriend en ik waren ondanks dat we geen samenlevingscontract hadden wel toeslagpartners voor de belastingdienst. Ik kreeg ook geen zorgvergoeding meer terwijl ik deze enkel op mijn eigen inkomen wel zou moeten krijgen, maar met die van mijn vriend er bij niet meer.
Meen inderdaad dat het zo was dat als je op hetzelfde adres ingeschreven was je automatisch toeslagpartners van elkaar bent. Maar weet niet 100% zeker of dit nu ook echt zo is.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 20-09-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene_S

Berichten: 225
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:35

MarjanB schreef:
Ik woon nu samen bij mijn vriend in zijn appartement. We hebben nu niks samen en ik betaal hem een vergoeding voor het inwonen zeg maar. We hebben nu dan ook nog niks geregeld omdat ik helemaal niks te willen heb als het bijvoorbeeld mis gaat tussen ons. Dan kan ik mijn spullen meenemen en dan is er niks aan de hand. Maar we gaan eerdaags het appartement te koop zetten en dan samen een ander huis kopen. Dan wordt het een ander verhaal en komt er wel een contract.


Hier precies hetzelfde. Ik heb 4 jaar bij mijn vriend in gewoond en betaald voor een deel van de lasten, maar niet voor zijn hypotheek. Het appartement stond onder water maar dat was heel bot gezegd zijn probleem. Ik wilde niet aansprakelijk zijn voor zijn huis en schuld. Dat zijn we ook zo overeen gekomen.

Nu hebben we het appartement verkocht, heeft hij zijn schuld afgelost en hebben we samen een huis gekocht. Nu hebben we alles netjes op papier staan in samenlevingscontract en testament. Waarin alsnog beschreven staat dat alle spullen die wij voordat we officieel samenlevingscontract hadden van de persoon blijven van wie ze waren. Bijvoorbeeld auto en paard staan op mijn naam en zijn auto op zijn naam. Verder is nu alles goed geregeld bij overlijden en inderdaad voor pensioen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:41

Ik raad ook een samenlevingscontract en testamenten aan.
Plus laat je goed voorlichten tijdens een persoonlijk gesprek met een goede notaris die je correct en gronding informeert.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Re: Samenlevingscontract, ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 11:50

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga het allemaal grondig doorlezen en het er even met mijn andere helft over hebben. :')
Nogmaals dank! :)

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:54

Ik wilde inderdaad net gaan noemen dat een samenlevingscontract niet betekent dat jij alles erft mocht je vriend overlijden. Maar ik zie dat dit al gezegd is. Verdiep je er even grondig in, want het is niet zo recht-toe-recht-aan allemaal. Het zou jammer zijn als je andere dingen verwacht dan je juridisch (al dan niet) vastlegt. :)

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 11:58

TessaVB schreef:
Yv_ schreef:
Ik heb het andersom gehad: we gingen samenwonen in mijn gekochte bouwval. Verbouwingskosten en woonkosten waren gewoon voor mijn rekening, hij betaalde eigenlijk alleen wat hij verbruikte.
Was ook heel simpel en vrij duidelijk, geen contract opgemaakt of wat dan ook: ik had het huis gekocht dus logisch dat alle kosten voor mij waren. Toen het uitging, kon hij pleite. Samen met zn kleding en 3 handdoeken.

Ja, ik vraag me dus af of zoiets mogelijk is. Maar niet zo slim, want ik ben dan de vertrekkende partij, en ik heb heel veel spullen. :')

Ik ga me denk is verdiepen in een samenlevingscontract. Jullie hebben me inderdaad wel overtuigd dat het misschien toch wel handig is. Dank! :D


Dat zal je evengoed houden dat jij de vertrekkende partij bent als de relatie over gaat zolang het huis en alle daarbij behorende lasten en documenten op zijn naam staan.
Dit zal pas veranderen als het ook daadwerkelijk beschreven gaat worden of als jullie samen een ander huis zouden gaan kopen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:00

Ik heb jaren lang samengewoond zonder samenlevingscontract, zowel met mn ex als met met mijn huidige vriend. Nooit gedoe om gehad. Maar nu er een kleine is, hebben we het toch maar eens goed geregeld met een geregistreerd partnerschap.

Toen ik net met mijn vriend ging samenwonen, begon ik weer aan een deeltijd studie. Het was toen financieel totaal niet aantrekkelijk om een samenlevingscontract te hebben. Ik kreeg dan mn tegemoetkoming niet meer (1200 euro per jaar) en geen zorgtoeslag. Nu zul je je stufi denk ik wel houden, dat moet niet uitmaken. Maar je zorgtoeslag gaat hoogstwaarschijnlijk wel verdwijnen.

Het was voor mij reden om het risico om zonder contract samen te wonen voor lief te nemen. In het ergste geval was ik op straat komen te staan, nou daar red je je ook wel weer uit denk ik dan.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:04

^&+ Ik zou je aanraden eerst een paar keer met je vriend op vakantie te gaan voordat je gaat samenwonen.Zodat je eerst eens kunt kijken of je wel goed genoeg bij elkaar past voordat je zo'n grote stap zet.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:42

anjali schreef:
^&+ Ik zou je aanraden eerst een paar keer met je vriend op vakantie te gaan voordat je gaat samenwonen.Zodat je eerst eens kunt kijken of je wel goed genoeg bij elkaar past voordat je zo'n grote stap zet.


Vakantie zegt niks... ik was al meerdere keren met mn ex op vakantie geweest en toch heb ik em na 5 jaar buiten de deur gezet omdat ie vreemd ging. Toen gelukkig wel een contract aangezien we een koophuis hadden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:47

Pattypaard schreef:
Mijn vriend en ik waren ondanks dat we geen samenlevingscontract hadden wel toeslagpartners voor de belastingdienst. Ik kreeg ook geen zorgvergoeding meer terwijl ik deze enkel op mijn eigen inkomen wel zou moeten krijgen, maar met die van mijn vriend er bij niet meer.
Meen inderdaad dat het zo was dat als je op hetzelfde adres ingeschreven was je automatisch toeslagpartners van elkaar bent. Maar weet niet 100% zeker of dit nu ook echt zo is.



Dit was vroeger zo, maar dit is veranderd. Zonder contract kijkt de belastingdienst alleen naar je eigen inkomen.

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 12:54

meggiemeg schreef:
TessaVB schreef:
Ja, ik vraag me dus af of zoiets mogelijk is. Maar niet zo slim, want ik ben dan de vertrekkende partij, en ik heb heel veel spullen. :')

Ik ga me denk is verdiepen in een samenlevingscontract. Jullie hebben me inderdaad wel overtuigd dat het misschien toch wel handig is. Dank! :D


Dat zal je evengoed houden dat jij de vertrekkende partij bent als de relatie over gaat zolang het huis en alle daarbij behorende lasten en documenten op zijn naam staan.
Dit zal pas veranderen als het ook daadwerkelijk beschreven gaat worden of als jullie samen een ander huis zouden gaan kopen.

Ja, dat snap ik haha. :Y)

anjali schreef:
^&+ Ik zou je aanraden eerst een paar keer met je vriend op vakantie te gaan voordat je gaat samenwonen.Zodat je eerst eens kunt kijken of je wel goed genoeg bij elkaar past voordat je zo'n grote stap zet.

Dankjewel voor je zorgen, gelukkig zijn we al meerdere keren op vakantie geweest en zijn we al langer bij elkaar, dus daar maak ik me geen zorgen om :D

miccamaaike schreef:
Ik heb jaren lang samengewoond zonder samenlevingscontract, zowel met mn ex als met met mijn huidige vriend. Nooit gedoe om gehad. Maar nu er een kleine is, hebben we het toch maar eens goed geregeld met een geregistreerd partnerschap.

Toen ik net met mijn vriend ging samenwonen, begon ik weer aan een deeltijd studie. Het was toen financieel totaal niet aantrekkelijk om een samenlevingscontract te hebben. Ik kreeg dan mn tegemoetkoming niet meer (1200 euro per jaar) en geen zorgtoeslag. Nu zul je je stufi denk ik wel houden, dat moet niet uitmaken. Maar je zorgtoeslag gaat hoogstwaarschijnlijk wel verdwijnen.

Het was voor mij reden om het risico om zonder contract samen te wonen voor lief te nemen. In het ergste geval was ik op straat komen te staan, nou daar red je je ook wel weer uit denk ik dan.

Ik denk inderdaad nu ook dat het deze vorm gaat worden. Maar ik blijf me in ieder geval inlezen en we hebben nog alle tijd om ons voor te bereiden. :)

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:19

TessaVB schreef:
Yv_ schreef:
Ik heb het andersom gehad: we gingen samenwonen in mijn gekochte bouwval. Verbouwingskosten en woonkosten waren gewoon voor mijn rekening, hij betaalde eigenlijk alleen wat hij verbruikte.
Was ook heel simpel en vrij duidelijk, geen contract opgemaakt of wat dan ook: ik had het huis gekocht dus logisch dat alle kosten voor mij waren. Toen het uitging, kon hij pleite. Samen met zn kleding en 3 handdoeken.

Ja, ik vraag me dus af of zoiets mogelijk is. Maar niet zo slim, want ik ben dan de vertrekkende partij, en ik heb heel veel spullen. :')

Ik ga me denk is verdiepen in een samenlevingscontract. Jullie hebben me inderdaad wel overtuigd dat het misschien toch wel handig is. Dank! :D

Tuurlijk is het mogelijk, alles is mogelijk :j.

In jullie geval zou ik gewoon mijn spullen pakken en bij hem intrekken, met mondelinge afspraken (zoals bijv. die waterschade en verbouwingskosten op zijn kosten). Mocht de tijd er dan rijp voor zijn om echt sámen een huis te kopen, dan zou ik wel voor een samenlevingscontract gaan. Mocht het voor die tijd niet goed aflopen, dan is en blijft het simpel: jij gaat weg en neemt je hebben en houwen mee. Het licht dan uiteraard aan jullie verstandshouding op dat moment of jij minder meeneemt en meer achterlaat.

Bij mij ging het ook echt bizar rap en eigenlijk wilde ik niet gaan samenwonen, omdat ik wist dat ik minimaal een half jaar zou moeten klussen. Eigenlijk wilde ik helemaal geen relatie toen. Maar toch liep het zo en heb hem toen gezegd dat hij wel bij mij mocht wonen, maar op mijn manier: dus alle kosten voor mij behalve wat hij zelf verbruikte. Toen was er in de vriendengroep ook het zegje dat als iemand meebetaalt aan een hypotheek, hij of zij het later voor een deel zou kunnen opeisen ofzoiets (wat dus niet zo simpel blijkt te zijn hoor), dus voor mij was de keus héél simpel. En ben er nog steeds bij mee :j. Maaarrrrr... Inderdaad, als het andersom was geweest, had ik dus op dat moment letterlijk op straat gestaan en was ik uiteraard niet zo blij geweest :'). Maargoed, daar zijn ook weer oplossingen voor. Hij ging bij zijn oom en tante wonen en wat ik vervolgende hoorde was dat hij van dagvriendinnetje naar dagvriendinnetje ging. Maar goed dat-ie alleen zn kleding en 3 handdoeken had :') _O-.

Maar wat ik er meer mee wil zeggen eigenlijk, is: echt op straat staan zal denk ik niet zo snel gebeuren hoor. Weet niet of je in nood evt terug kunt vallen op je ouders bijvoorbeeld?

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 09:47

Ik heb het er gisteren over gehad, en we gaan het inderdaad zo doen als jij beschrijft, Yv_. :) Al betaal ik wel meer dan alleen hetgene wat ik verbruik, maar dat vind ik niet erg. Het gaat nog steeds om een klein bedrag wat ik kan missen. Maar inderdaad samen afspraken maken en dit op papier zetten. Scheelt dat ik we mijn ouders hebben die heel veel verstand hebben van dit soort dingen. :)

Ik kan uiteraard altijd terug naar mijn ouders, maar daar ga ik niet vanuit, haha. Mocht het wel gebeuren zal er vast wel weer iets op mijn pad komen. :)

Al met al, dankjulliewel voor alle reacties en kennis! Mocht de tijd rijp zijn gaan we bij een notaris het een en ander vastleggen. Waarschijnlijk als ik afgestudeerd ben, voor de zomer van 2018. Dus hebben we een jaar om het 'uit te proberen' zoals mijn vriend het zo graag noemt. :')