Alternatief voor warmtepomp of mazout?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Alternatief voor warmtepomp of mazout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 12:33

We zitten met een dilemma qua verwarming en ik vroeg me af of er bokkers zijn met goede ideeën.

We wonen 'off grid', onze oprit is 130 meter lang en we zitten te ver af van de straat voor voorzieningen. We zijn dus niet aangesloten op de riolering, koken via een losse gasfles en kunnen geen gasaansluiting krijgen.

Verwarmen doen we momenteel via een houtkachel en een mazouttank (in Nederland is dit stookolie denk ik?). Ook dit gaat vrij primitief met een bovengrondse tank waar niet veel in kan. Nu is er een lek vastgesteld en ook heel de verwarmingsketel zou vervangen moeten worden want deze is stokoud.

Eigenlijk willen we van de mazout/stookolie af. Maar wat zijn onze alternatieven, buiten een warmtepomp? Zeker gezien we dus redelijk 'off grid' wonen.

Iemand in dezelfde situatie met goede ideeën?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:39

Je hebt pelletkachels met cv functie. Je kunt ook overal electrische kachels aanbrengen in combinatie met jullie houtkachel. En dan een boiler voor het warme water.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:41

Een CV op gas dmv een gastank (bovengronds of ondergronds).
Of een hout/pelletkachel met warmwatervoering, iets als een Lohberger bijvoorbeeld, er zullen vast ook goedkopere systemen zijn.

Of airco's icm zonnepanelen, en een houtkachel als bijverwarming?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:43

En de houtkachel is niet voldoende?
Pelletkachel, kolenkachel.. zoiets misschien?

Hebben jullie wel elektra van buitenaf, of wekken jullie die ook zelf op?
Bij stroom van buitenaf; een airco werkt redelijk vergelijkbaar, ook met een extra hoog rendement net zoals een warmtepomp, alleen heb je daar in de zomer dus ook profijt van.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 12:47

8nnemiek schreef:
En de houtkachel is niet voldoende?
Pelletkachel, kolenkachel.. zoiets misschien?

Hebben jullie wel elektra van buitenaf, of wekken jullie die ook zelf op?
Bij stroom van buitenaf; een airco werkt redelijk vergelijkbaar, ook met een extra hoog rendement net zoals een warmtepomp, alleen heb je daar in de zomer dus ook profijt van.


Het huis is een oude, verbouwde boerderij, dus veel kamers. Onze houtkachel verwarmt enkel de woonkamer, dus dan wordt dat bibberen in de andere kamers :D Elektriciteit wekken we (nog) niet zelf op, we zijn wel aan het kijken naar zonnepanelen. We zijn dus wel aangesloten op de elektriciteit (ook redelijk omslachtig, want is echt een aftakking tot aan ons huis en er valt al eens een dikke tak of boom op de kabels := )


Bedankt al voor de aangedragen opties, die ga ik zeker al eens uitpluizen :)

Iemand ervaring met een warmtepomp? Tevreden of niet?

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:48

onze buren hebben een houtkachel op de CV aangesloten en zijn daar heel tevreden mee. Hebben wel een trekkertje waarmee ze hun hout splijten en genoeg opslag en aanwas van nieuw hout op hun erf. zij vullen een keer per dag de kachel met extra hout en daar kunnen ze op douchen en verwarmen met een huishouden van 4

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:51

Wij zaten indertijd met hetzelfde probleem, woonden schat ik op een 5 kilometer van de dichstbijzijnde gasleiding af.
Ook alleen hout/kolenkachels, wel goeie, die het hele huis verwarmden, maar altijd slepen met hout/kolen.

En we hadden dus verschillende offertes opgevraagd, zowel van een pelletkachel met warmwatervoorziening, als ook cv met gastanks.

Had ik toen geweten wat ik nu weet, dan had ik al veel eerder zonnepanelen (met airco's) laten plaatsen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:52

Solleke_Noah schreef:
8nnemiek schreef:
En de houtkachel is niet voldoende?
Pelletkachel, kolenkachel.. zoiets misschien?

Hebben jullie wel elektra van buitenaf, of wekken jullie die ook zelf op?
Bij stroom van buitenaf; een airco werkt redelijk vergelijkbaar, ook met een extra hoog rendement net zoals een warmtepomp, alleen heb je daar in de zomer dus ook profijt van.


Het huis is een oude, verbouwde boerderij, dus veel kamers. Onze houtkachel verwarmt enkel de woonkamer, dus dan wordt dat bibberen in de andere kamers :D Elektriciteit wekken we (nog) niet zelf op, we zijn wel aan het kijken naar zonnepanelen. We zijn dus wel aangesloten op de elektriciteit (ook redelijk omslachtig, want is echt een aftakking tot aan ons huis en er valt al eens een dikke tak of boom op de kabels := )


Bedankt al voor de aangedragen opties, die ga ik zeker al eens uitpluizen :)

Iemand ervaring met een warmtepomp? Tevreden of niet?

Mijn ouders hebben een warmtepomp. Dat bevalt ze supergoed. Hun hele huis is zelfvoorzienend (warmtepomp, zonnepanelen, hele huis voorzien van vloerverwarming). Maar wel nieuwbouw, dus zo aangelegd. Hoe een warmtepomp gaat op een bestaand, ouder huis, geen ervaring mee.

Het is wel een behoorlijke unit, wel iets om rekening mee te houden.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Alternatief voor warmtepomp of mazout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:58

van wat ik begrijp krijg je verwarmen met een warmtepomp pas voor elkaar als je huis potdicht is inderdaad

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:01

Een kolenkachel zou ik nu precies niet doen :+ Steenkool... milieu... je weet wel <<)

Mijne gebuur heeft een warmtepomp. Ook vloerverwarming en een paar zonnepanelen. Enfin, de hele hutsekluts dus. Hij is er wel tevreden over, maar zoals hier ook al gezegd, het is best een grote unit en de hut moet goed geïsoleerd zijn naar wat ik van hem begreep.
Is ook wel met de nieuwbouw meteen gezet een paar jaar terug.

Nieuwe mazoutketel kan je nog tot en met volgend jaar kopen denk ik. Dan is 't gedaan.

Ik hoop dat je geen miserie krijgt met die lekkende mazouttank. :7

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:06

En dan is er ook nog de elektrische cv waar je eens naar zou kunnen kijken. Dat is vooral geschikt als bijverwarming, of voor huizen die volledig geïsoleerd zijn, maar misschien ideaal voor naast de houtkachel om de overige ruimtes wat warmer te houden.

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:06

wij stoken op propaangas, dan staat er een grote tank in de tuin. In het buitengebied veel voorkomend hier in NL.
Het is niet goedkoop, maar het werkt prima.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:06

Voor een warmtepomp moet je huis wel goed geïsoleerd zijn:
https://www.eigenhuis.nl/energie/maatre ... geschikt#/

Hier wat informatie over de verschillen en overeenkomsten tussen een airco en warmtepomp:
https://www.kemkens.nl/kennisbank/airco ... rmtepomp/#

Gewoonlijk verlies je via een houtkachel veel warmte door de schoorsteen. Al jaren geleden hadden kennissen een warmtewisselaar ingebouwd in de schoorsteen. Dat was al ver voor het klimaatverandering/isolatie/bezuinigen/van het gas af.
Het CV-water werd dan verwarmd door de restwarmte van de houtkachel en daarmee werd de rest van het huis verwarmd. Als de houtkachel uit was ging het gewoon via de CV.

Ik weet niet precies hoe het technisch zat, de man was zelf installateur. De installatie moest toen wel gekeurd worden door het Stoomwezen. Die keuringsinstantie bestaat nu niet meer in NL. Maar vaten en installaties die onder druk werkten moesten (en moeten) gekeurd en gecertificeerd worden.
Maar zoiets kan je ook nog laten uitzoeken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:15

Wat betreft zonnepanelen, ik weet niet hoe de nieuwste regelgeving hieromtrent is. Maar er is in elk geval veel commotie over geweest door het afschaffen van die terugdraaiende teller in de nabije toekomst.

Ik vraag mij af of verwarming linksom of rechtsom op zonnepanelen wel enigszins betaalbaar is want als je de meeste warmte nodig hebt, schijnt de zon haast niet. :+
Of zie ik dat verkeerd ?

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 13:21

Pandora2 schreef:
Een kolenkachel zou ik nu precies niet doen :+ Steenkool... milieu... je weet wel <<)

Mijne gebuur heeft een warmtepomp. Ook vloerverwarming en een paar zonnepanelen. Enfin, de hele hutsekluts dus. Hij is er wel tevreden over, maar zoals hier ook al gezegd, het is best een grote unit en de hut moet goed geïsoleerd zijn naar wat ik van hem begreep.
Is ook wel met de nieuwbouw meteen gezet een paar jaar terug.

Nieuwe mazoutketel kan je nog tot en met volgend jaar kopen denk ik. Dan is 't gedaan.

Ik hoop dat je geen miserie krijgt met die lekkende mazouttank. :7


Het lek zit gelukkig in huis, bij één van de aansluitingen. 'Gelukkig' omdat we dan geen boete gaan krijgen, minder grappig van alle mazout op onze vloer :P


Iedereen dikke merci voor alle suggesties! Ik ga ze allemaal goed bekijken samen met mijn vriend. Het huis is momenteel niet top geïsoleerd, we hebben zelf al wat werken gedaan (dak geïsoleerd) maar de muren zijn nog niet gedaan. Dat gaan we sowieso even moeten bekijken want er zitten vleermuizen in -O-

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:50

Oefti. Een gelukske bij een ongelukske dat die lek in huis zit :D
Die sanering is niet om mee te lachen zei hier iemand wat verderop in de straat. En hij kon het weten }>

Ik mag het misschien niet luidop zeggen, maar ik doe het toch :P . Ik zou gaan voor een goeie mazoutketel en een nieuwe tank in de grond.

Gezellig toch, vleermuizen als hotelgasten. :') Die wisten waar ze moesten zijn.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 13:52

Solleke_Noah schreef:
We zitten met een dilemma qua verwarming en ik vroeg me af of er bokkers zijn met goede ideeën.

We wonen 'off grid', onze oprit is 130 meter lang en we zitten te ver af van de straat voor voorzieningen. We zijn dus niet aangesloten op de riolering, koken via een losse gasfles en kunnen geen gasaansluiting krijgen.

Verwarmen doen we momenteel via een houtkachel en een mazouttank (in Nederland is dit stookolie denk ik?). Ook dit gaat vrij primitief met een bovengrondse tank waar niet veel in kan. Nu is er een lek vastgesteld en ook heel de verwarmingsketel zou vervangen moeten worden want deze is stokoud.

Eigenlijk willen we van de mazout/stookolie af. Maar wat zijn onze alternatieven, buiten een warmtepomp? Zeker gezien we dus redelijk 'off grid' wonen.

Iemand in dezelfde situatie met goede ideeën?

Hangt er vanaf welke soort warmte je wil. Wel op Cv of hoeft dat niet?

Ik heb geen gasaansluiting, wel elektriciteit uiteraard.
Ik heb een gewone zware pelletkachel in de woonkamer, deze verwarmt prima alles beneden (woonkamer, keuken, gang badkamer) en als ik de deur naar boven openlaat gaat er ook wel warmte naar boven (in de winter niet ideaal).
Boven (een ruimte, half in twee gedeeld, ene kant slaapgedeelte, andere kant vestiaire en bureau) heb ik een daikin airco hangen, met verwarmingsfunctie, die houdt alles het jaar rond netjes stabiel op 20-22 graden en is vrij goedkoop.
Warm water heb ik met een elektrische boiler. (huishouden is momenteel ik alleen, zal max met twee worden). koken op elektrisch fornuis.
Dat is allemaal prima doenbaar en betaalbaar.

Als je wel cv wil bestaan er pelletketels die je kan aansluiten op de cv. Regel dan wel een silo voor pellets en toegang dat ze kunnen komen erinblazen, anders blijf je aan de gang met zakjes erin kippen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Alternatief voor warmtepomp of mazout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:23

Met een ouder huis zou ik eerder kijken naar veel zuinigere vorm van houtstook, dan moderne technieken die ook een modern geisoleerd huis nodig hebben. Nog afgezien van de extra zonnepanelen, etc. die dat kost.
Kijk eens naar oplossingen als rocket mass heaters of speksteenkachels die werken zeg maar door het laden van een warmteaccu. Simpel, zelf te onderhouden, al hebben ze wel redelijk ruimte nodig (en goede fundering, want zwaar).
Die dingen doen het zolang er hout is, geen kwetsbare electronica die stuk kan en geen gevaarlijke vloeistoffen die kunnen gaan lekken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:31

Roodvos schreef:
Voor een warmtepomp moet je huis wel goed geïsoleerd zijn:
https://www.eigenhuis.nl/energie/maatre ... geschikt#/

Hier wat informatie over de verschillen en overeenkomsten tussen een airco en warmtepomp:
https://www.kemkens.nl/kennisbank/airco ... rmtepomp/#

Gewoonlijk verlies je via een houtkachel veel warmte door de schoorsteen. Al jaren geleden hadden kennissen een warmtewisselaar ingebouwd in de schoorsteen. Dat was al ver voor het klimaatverandering/isolatie/bezuinigen/van het gas af.
Het CV-water werd dan verwarmd door de restwarmte van de houtkachel en daarmee werd de rest van het huis verwarmd. Als de houtkachel uit was ging het gewoon via de CV.

Ik weet niet precies hoe het technisch zat, de man was zelf installateur. De installatie moest toen wel gekeurd worden door het Stoomwezen. Die keuringsinstantie bestaat nu niet meer in NL. Maar vaten en installaties die onder druk werkten moesten (en moeten) gekeurd en gecertificeerd worden.
Maar zoiets kan je ook nog laten uitzoeken.


Ons verwarmingssysteem is een open systeem, bij te veel druk loopt het water dus via een buisje over het dak :+ Hoger dan 2,5 bar komt het niet ook al kookt het water in de kachel.

Wij hebben dus een houtgestookt CV installatie (helaas is het warme water er nog niet op aangesloten) en dat werkt prima. Hout hebben we in overvloed dus op een beetje stroom na (voor het rondpompen) kost het ons verder niets (omgevallen bomen moeten we toch opruimen).

In ons vorige huis hadden we géothermie voor vloerverwarming en 2 radiatoren voor de slaapkamers van de kinderen.
Ons beviel het erg goed ondanks dat het huis verre van af was (dus niet overal even goed of niet geïsoleerd). In de woonkamer hadden we nog een houtkachel staan voor de avonden in de winter.

Zeker de vloerverwarming missen we nu wel in dit huis :Y)

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:32

https://www.useallenergy.nl/pvt-paneel/

Zonnepanelen en zonneboiler in 1, icm warmtepomp.
Zonnepanelen zijn in zomer efficiënter omdat ze gekoeld worden, voor in de winter zit er ontdooifunctie op zodat je gevallen sneeuw kan wegsmelten en ze nog steeds wat opleveren. Warmtepomp is efficiënter dan "normaal" in winter omdat zonnepanelen alsnog opwarmen in zo'n, dus grotere ∆t (en dus efficienter.

En kan ook nog icm soort ondergrondse vloerverwarming (buizen netwerk op ~1m diep) waardoor er geen dieptebron nodig is (al lopen jullie niet heel veel risico op uitputten van warmte uit dieptebron door teveel bronnen bij elkaar :+ ) en waar zomers dus warmte in wordt opgeslagen, en in de winter (en avond/nacht) dan weer gebruik van wordt gemaakt. Voor dat netwerk is wel flinke oppervlakte nodig (wat dus eenmalig een meter diep afgegraven kan worden), maar dat is bij jullie geen probleem denk ik :P

Wij hebben een aanvraag voor offerte voor dit systeem lopen, als je wil kan ik dan als we die binnen hebben wel wat laten weten waar je aan moet denken qua kosten.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 14:34

Stoken met hout/pellets vind ik ecologisch gezien een moeilijke. We hebben ook een eigen bosje (+/- 60 are groot) waar we nu hout uit halen. Maar dat is merendeel populierenhout wat niet echt veel rendement geeft. Hout aankopen, daarmee zit ik dus met het ecologische.

Nu is mazout/stookolie natuurlijk ook totaal niet ecologisch, vandaar dat we liever een alternatief zoeken. Maar het moet wel haalbaar zijn en op korte termijn beslissen. Zoals Pandora al zei, hebben we nog 6 weken... over 6 weken mag er geen nieuwe mazoutketel meer geïnstalleerd worden, dan stopt dat.

Nadeel van de warmtepomp is dan weer dat we natuurlijk heel onze vloer zullen moeten gaan opbreken. Ook niet echt iets om naar uit te kijken :+ en de kosten om het huis te isoleren, maar goed. Dat wilden we op termijn toch doen.

De vleermuisjes zijn trouwens heel welkom, vandaar, wil ze liever niet van hun plek wegjagen. Maar daar vinden we hopelijk wel een oplossing voor.

@Rintah: indien je wilt mag je dat zeker laten weten, dankje!

Nog eens merci allemaal voor het meedenken _/-\o_

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:40

Zonneboiler met groot opslagvat nemen, verwarmen met vacuumbuizen op je dak op zonnige dagen en met een warmtepomp of pelletkachel de rest van het jaar.
Eventueel elektrisch verwarmingselement mee monteren als extra optie.

Zonnepanelen voor de electra op het dak is wel aan te bevelen als je voor een warmtepomp gaat. Die vreten best wat stroom.

Vanuit het vat kan je het warme water door je woning laten transporteren. Wij hebben vloerverwarming daarvoor, maar mijn ouders hebben alles op radiatoren, dat werkt prima.

In deze opstelling:
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:44

De putten die wij hebben laten boren, zo'n 100 meter diep, waren geloof ik ongeveer €5000 per put (inclusief benodigdheden en aansluiten etc) dus het gaat wel om een vrij serieuze investering. Daar komt dan de pomp etc nog bij.

Het "platte" systeem zal wat goedkoper zijn maar alles hangt dan weer af van hoe de ondergrond is.
Bij ons zijn ze al een dag bezig geweest om een sleuf te maken om de putten met elkaar te verbinden. Dit was misschien 10 meter lang en nog geen meter breed maar graniet dus het was niet heel simpel (al hadden ze natuurlijk ook gewoon een grotere graafmachine kunnen laten komen).

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 14:46

palousa_boy schreef:
De putten die wij hebben laten boren, zo'n 100 meter diep, waren geloof ik ongeveer €5000 per put (inclusief benodigdheden en aansluiten etc) dus het gaat wel om een vrij serieuze investering. Daar komt dan de pomp etc nog bij.

Het "platte" systeem zal wat goedkoper zijn maar alles hangt dan weer af van hoe de ondergrond is.
Bij ons zijn ze al een dag bezig geweest om een sleuf te maken om de putten met elkaar te verbinden. Dit was misschien 10 meter lang en nog geen meter breed maar graniet dus het was niet heel simpel (al hadden ze natuurlijk ook gewoon een grotere graafmachine kunnen laten komen).


En hoeveel putten had je zo nodig? De prijs is stevig maar ik had nog een veel groter bedrag in mijn hoofd dus valt tot nu toe mee (tenzij je nu zegt dat je een put of 20 nodig had :P )

Door de ligging van ons huis is het ook nog eens niet evident er met groot materieel te geraken, om het extra ingewikkeld te maken :+ voor levering van de mazout (stookolie) komt er al een speciaal kleiner voertuig met tank, want de normale geraakt onze oprit niet op.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 14:50

MarliesV schreef:
Zonneboiler met groot opslagvat nemen, verwarmen met vacuumbuizen op je dak op zonnige dagen en met een warmtepomp of pelletkachel de rest van het jaar.
Eventueel elektrisch verwarmingselement mee monteren als extra optie.

Zonnepanelen voor de electra op het dak is wel aan te bevelen als je voor een warmtepomp gaat. Die vreten best wat stroom.

Vanuit het vat kan je het warme water door je woning laten transporteren. Wij hebben vloerverwarming daarvoor, maar mijn ouders hebben alles op radiatoren, dat werkt prima.

In deze opstelling:
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD


Een zonneboiler is sowieso aangesloten op zonnepanelen dan? Gaat alleszins mee op het lijstje om uit te pluizen.