[VOLG] Ons project in Frankrijk

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:39

Een foto van de operatie waarbij ze het ‘iets’ er uit halen.

LET OP! Niet voor mensen met zwakke magen!!!!!!!!!

Spoiler:
Afbeelding

Morgen hopelijk meer info van mijn vervangster maar ik heb haar na terugkomst maar kort gesproken omdat haar lift er al was.

pien_2010

Re: [VOLG] Ons project in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:40

Inderdaad maar het lijkt ook nog een behoorlijk groot lam.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:46

Hier las ik iets bijzonders (en bizars) van onze plaatselijke dierenambulance. Er was een haas aangereden, die kennelijk hoogdrachtig was. De melder van de aangereden haas zag iets bewegen in de (opengereten) buik van de haas, en daar hebben ze dus één dood en één levend haasje uitgehaald. Moeder haas heeft het ook niet overleefd, maar er is nu dus één weeshaasje bij de opvang.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:59

Sommige dingen moet je je gewoon niet afvragen denk ik dan maar.

De dierenarts vond dit schijnbaar ook een bijzonder geval maar het kan natuurlijk ook zijn dat het wel vaker voorkomt maar dat de meeste boeren hun schapen daarvoor niet laten opereren en afmaken ivm risico’s en kosten.
Maar gezien de leeftijd van de ooi vonden we het nu zeker wel de moeite waard om te proberen. En mocht de dierenarts ingeschat hebben dat de ooi niet zou kunnen herstellen was hij ook de operatie niet begonnen dus we zijn er maar gewoon voor gegaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-20 22:21

Vandaag na een drukke week en misschien toch een beetje stress de eerste 33 balen hooi geperst *\o/*
Het bleek niet zo'n heel slecht idee om gewoon een klein stukje te doen om de machines te testen.

Conclusie is dat de schudder en hark nog wat aandacht nodig hebben, de pers heeft blijkbaar even tijd nodig om in te komen (eerste 3 balen vielen niet mee) en dat de maaimachine die we gekocht hebben een prima keuze is geweest.

Misschien volgende week weer een beetje als het weer goed blijft.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:37

Dat klinkt als een mooi begin! Zijn dat in plastic verpakte balen of is het echt droog hooi, onverpakt dus? En wat zal een baal wegen denk je?

Wat is er dan nog mis met de schudder en de hark ( walenmaker?)? Ook wel apart dat de pers er even tijd voor nodig had, heb je daar tussendoor nog dingen aan versteld? Wel lekker dat de maaimachine in elk geval gelijk doet wat er van hem gevraagd wordt! En kennelijk is de trekker ook goed, ook niet onbelangrijk in dit geheel denk ik ;) :+ .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-20 23:11

Ja de "kleine" trekker heeft weer hard gewerkt deze week.

Dit is idd gewoon hooi, ingepakt hooi voeren we eigenlijk nog niet maar misschien dat we daar volgend jaar aan beginnen, kosten zijn toch weer wat hoger.

De schudder die klapte eerst niet uit, die moest ik met een sjorband open trekken maar gelukkig heb ik nu uitgevonden hoe hij wel uitklapt zonder al te veel werk (normaal gaat dat hydraulisch namelijk).
Nu is het nog zorgen dat alle tanden goed vast zitten met de orginele klemmen zodat ze niet draaien of er gewoon vanaf vallen.

De eerste hark (we hebben we 2) had ik al gesmeerd etc zodat hij klaar zou zijn. Bij het aankoppelen voor het smeren viel er een stuk metaal vanaf maar wist nog niet waar dat vandaan kwam.
Inmiddels ben ik erachter dat je daar de hoek mee kunt instellen en zonder dat stukje metaal lijkt het meer op een schudder dan op een hark. Hij gooit het hooi dus niet mooi op ruggen maar verspreid de rug vervolgens gewoon weer.
Gelukkig hebben we dus nog een 2e hark die wel wat kleiner is, maar deze werkt wel gewoon goed

De pers, ik denk dat dat gewoon iets tussen ons blijft. Vorig jaar was namelijk ongeveer hetzelfde aan de hand toen ik de eerste keer onze trekker aangekoppeld had om stro te persen. Hij "ziet" dan niet dat de baal klaar is en blijft dan gewoon draaien tot de kamer te vol is en de boel afslaat.
Normaal geeft hij een seintje, winkelt er touw omheen en geeft weer een seintje als ik de klep open moet doen om de baal te lossen.
Vervolgens liep het wikkelen van het touw niet lekker, dat zat allemaal op 1 stuk IPV over de baal verspreid.

Maar na 3 balen ging het wat beter en kon ik gewoon verder.

De balen zijn denk ik rond de 300 tot 350 kilo maar dat wil ik eigenlijk een keer wegen als ze over een paar dagen goed droog zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:15

lizy29 schreef:
Een foto van de operatie waarbij ze het ‘iets’ er uit halen.

LET OP! Niet voor mensen met zwakke magen!!!!!!!!!

Spoiler:
[ [url=m/lHqaiu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Morgen hopelijk meer info van mijn vervangster maar ik heb haar na terugkomst maar kort gesproken omdat haar lift er al was.

Verder nog iets gehoord, en hoe gaat het met het schaap?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 01:26

De dierenarts had dit dus nog nooit in het echt gezien alleen ooit eens een verhaal gehoord van iemand waarbij er bij twee schapen via de zijkant een lam uit was gekomen doordat er te veel mee gelopen was (echt verplaatsing dus). In ieder geval was dit weer een bizar geval (het zal ook eens niet hier :') ). Hij zou het dier zelf naar de slacht doen omdat dit schaap blijkbaar gevoelig is voor dit soort rare dingen dus we moeten maar even kijken wat we gaan doen. De ooi zelf is namelijk echt in topconditie en staat erbij of er niets gebeurd is. Nu nog een paar dagen binnen omdat ze dagelijks penicilline krijgt maar zodra dat klaar is mag ze lekker weer de groep in. We moeten ook echt flink ons best doen om haar te pakken te krijgen voor de prik.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:18

echt bizar. Zeker ook dat dat buiten de baarmoeder zo groot kan worden zonder eerder klachten te geven.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 13:51

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:25

Voed je de kinderen franstalig op? :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 16:46

Zelf praten we thuis gewoon Nederlands zodat ze ook gewoon snappen wat m'n ouders zeggen bijvoorbeeld want die spreken geen Frans.
Zelf praten ze liever Frans, vooral als ze samen aan het spelen zijn.

Dus eigenlijk gewoon beide :+

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:55

Ik las dit vandaag Jeffrey:
Afbeelding

Hoe gaat het met je blaren ellende inmiddels?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:24

Vanochtend even bezoekje gedaan. De kinderen praten graag frans dus dan doe je dat zelf ook. Zoals in vele tweetalige gezinnen wordt er voortdurend gewisseld .

Ik vond de schapen sterker geworden, fijn om te zien. De ogen waren lekker helder en fel, de vachten glansden veel meer.

Nog eventjes foto's gemaakt vd kudde en onze Pol geknuffeld en wat eten gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:34

Was weer even gezellig. Maar ehm die eerste foto zijn niet onze paarden :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:36

Ik dacht al, hebben jullie zo'n jong veulen??

Leuk zo met de schaapjes en fijn dat de Merens weer een fijn plekje in de kudde heeft gevonden :)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:37

lizy29 schreef:
Was weer even gezellig. Maar ehm die eerste foto zijn niet onze paarden :+

Oeps. Is van een veulen dat ik dit weekend tegen kwam met wandelen. Met de zon in de telefoon geen erg in gehad. Foutje :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 18:12

Vanochtend weer bij het ziekenhuis geweest, inmiddels hebben ze de resultaten binnen van de genomen biop en blijk ik lineaire dermatose te hebben. Iets dat blijkbaar zeldzaam is op Mijn leeftijd aangezien het normaal gesproken bij kinderen en mensen boven de 60 het meest voorkomt.
Het is dus iets chronisch, kan over gaan in de loop van jaren en het is allemaal afwachten hoe het zich verder uit.
Medicijnen wat ik nu krijg langzaamaan weer afbouwen en daar krijg ik dan wat anders voor.
Komende maanden komen ze ook elke week bloed prikken voor controle om te zien hoeveel medicatie ik moet hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:34

Jeetje dat is ook wat zeg! En dat dat dan zo plotseling ineens opkomt, bizar! Nu hopen dat het afbouwen goed gaat en dat de nieuwe medicatie straks aanslaat. Sterkte hoor!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 18:39

Daar denkt een mens ook niet spontaan aan. Ellende :\

Hopelijk gaat het met de nieuwe medicatie snel de goede kant uit !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:09

Wat een domper. :(:)
Hopelijk slaan de nieuwe medicijnen snel aan.
Hoe voel jij je verder?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 19:13

Ik ben vooral benieuwd hoe vaak en hoeveel last ik er van ga hebben. Inmiddels zijn door de zware dosis prednison de meeste plekken wel verdwenen dus nu kan ik weer gewoon mn ding doen. Als ik dan weer blaasjes krijg in m'n liezen bijvoorbeeld dan loop ik gewoon zo min mogelijk omdat dat gewoon echt pijn doet.

Maar goed, dat zal zichzelf wel wijzen, en of er zaken zijn die een reactie op gang zetten oid..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-20 19:18

Domper is een groot woord, heb gewoon pech :+

Het goede nieuws is wel dat de geboorte van het veulen geen week meer gaat duren denk ik. De uiers staan lekker vol en de tepels komen inmiddels ook straaltjes vocht uit IPV een paar druppels, alleen kegel vorming en hars hebben we nog niet..
De vorm van de buik zie je ook veranderen dus het veulen zal wel beginnen te draaien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 19:22

Ok,niet tof en niet dramatisch, meestal. Hopelijk valt het verder mee en slaat medicatie aan.