[VOLG] Ons project in Frankrijk

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Sansevieria

Re: [VOLG] Ons project in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:09

Dat ziet er in elk geval ook zo uit, daar moet je echt mee oppassen, heel besmettelijke zoönose.
Als je dat een keer in je kudde hebt gehad blijft dat latent aanwezig.
En dus blijven oppassen, je zou de eerste niet zijn die het zo oploopt.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:15

Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat dit niet over het hele lichaam voorkomt. Dat zijn ook abcessen en geen vocht gevulde blazen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:18

Molenhoek, heb jij het wel eens irl bij schapen gezien? Dat zijn dan zeker wel met vocht gevulde blaasjes.
Is een virus aanverwant aan het pokkenvirus.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:22

Ja, ik heb het net zelf gehad bij de schapen. Bij mensen uit het zich in de vorm van abcessen. Vaak 1 of 2 op de handen en voeten. Soms meerderen en soms ook op de ledematen maar niet op deze manier over het hele lichaam.

Maar zelfs al is het dit, kun je enkel uitzieken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:23

Toevallig weet ik dat DMH het bij haar lammeren heeft net als dat wij dat hebben. Maar Jeff komt bijna niet met de schapen in aanraking. Ik ben van de lammeren en schapen. Dit is begonnen na gaas plaatsen. Ectyma ziet er ook echt heel anders uit en is iets wat op komt zetten bij lage weerstand en zich uit in blaasjes en korstjes.

En ja we Oke ik let echt goed op qua hygiëne tijdens doorprikken. Dus schone naald die ook tussendoor nog extra word ontsmet en de plekken daarna ook deppen met een steriel gaasje met ontsmettingsmiddel. Ik zie elk (ex)blaasje zo’n twee keer per dag dus kan ze goed in de gaten houden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-20 22:49

Afbeelding
Inmiddels ziet het er zo uit

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:52

Veel fijner zicht nu het is opengeprikt. Druk eraf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:14

Oh dat ziet er al 100.000 keer fijner uit zeg!

Gatver dat Ecthyma of wat was het, moet je ook niet op een nuchtere maag bij Google afbeeldingen intikken zeg.

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:17

Vandaag hebben de paarden een nieuw vriendinnetje gekregen. Polie (heeft al eerder hier gestaan voor een paar weken) heeft zich vandaag definitief bij de kudde gevoegd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:35

Polie is dus die kleine zwarte merens <3 , de prinses van het stel.

7 april hadden wij hier het ongeluk dat onze merens Chico (7 jaar) aan een gas koliek is overleden. Ik bespaar jullie het drama en het verdriet. De dierenarts vertelde dat hij al de 3de was in 2 dagen en zij schoof het op de grote temperatuurwisseling van die dagen. Overdag boven 20, 's nachts onder nul graden.

Omdat we hier het confinement hadden (strenge lock down), mochten we haar niet wegbrengen naar de groep en dus is ze hier 5 weken alleen rond ons heen gebleven. Vandaag was de 1ste dag na het confinement, dus gelijk zijn wij vanochtend de trailer op gaan halen die nog bij de kliniek stond. Die hadden we achter gelaten overtuigd als dat we waren dat Chico mee naar huis zou gaan paar dagen later.
Polie hadden we goed voorbereid en gisteren gezegd dat ze vandaag de groep in zou gaan.
Bijzonder......vanochtend taalde ze niet naar de wei waar ze normaal op gaat, toen het gordijn en raam open gingen van onze slaapkamer hinnikte ze luid en duidelijk, ze huppelde hier rond het huis en bokte stevig van plezier tussen het galopperen door. Ze wist dat aan al dat wachten nu eindelijk een eind was gekomen, en reken maar dat ze het wist. Zo bijzonder....

Dus zodra we terug kwamen met de trailer hebben we haar vertrek vervroegd en haar gelijk naar de groep gebracht.
Het ging fantastisch. Polie blijft van mij, maar wij stoppen hier aan huis met de paarden.
Hercule (24 jaar) is 8 maanden eerder overleden. We kwamen terug van een twee weekse vakantie en we vonden hem dood en dood ziek. Binnen een uur was hij geëuthanaseerd want het was helemaal fout en geen redden aan. Een maand geleden Chico en twee in zo'n korte tijd is veel en veels teveel en ik wil het nooit meer meemaken. De angst, het trauma is te groot.
Dus we zijn heel dankbaar dat onze Polie in een fijne groep komt te staan , bij mensen die we vertrouwen en uiteraard blijf ik haar baasje en zoek ik haar met een bepaalde regelmaat op. Zo ver is het allemaal niet hier vandaan. Dus zijn jullie bijgepraat in het hoe en waarom van de verhuizing van onze Polleke en uitbreiding van de paardengroep.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:04

Ze gaat er super staan Pien <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 15:35

Pien, ik denk dat je geen beter plekje had kunnen vinden. sterkte met het verlies van de andere 2....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 17:39

Wat fijn dat Polie nu daarheen kon, Pien. De reden is natuurlijk minder leuk :(:) (Wanneer heb je eigenlijk je naam veranderd? Herkende in eerste instantie vooral de avatar.)

De laatste foto ziet er inderdaad een stuk rustiger uit, Jeff. Hopelijk wordt het niet nog erger.

.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 18:30

Ik zag je inderdaad ergens anders vermelden dat je paardje "terug naar de kudde" zou gaan na jullie lockdown zeg maar, dus ik begreep al dat ze naar Jeff en Lizy zou gaan. Wat fijn dat het zo geregeld kon worden +:)+

Wel ontzettend sneu voor je dat je een illusie armer bent nu je laatste aanschaf het zo snel voor gezien heeft gehouden.... :(:)

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP met veel info www.barefoot-webshop.nl
Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK.
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:22

De rammen zijn inmiddels ook geschoren. Ze zien er zo toch een stuk minder imposant uit :')

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:22

Ik vind het koud vandaag en dan die kale velletjes brrrr

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:24

Daarom mogen ze een dag of 2 binnen blijven. De noordoosten wind en de regen van morgen is anders wel erg fris voor ze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:26

Jullie zorgen goed voor ze......
Maar dat wist ik al.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:52

Je schaapjes zien er goed uit!!!lief dat Polie bij jullie mag!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:21

Hoe is het nu met jullie? :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 13:54

Naar omstandigheden goed denk ik :Y) ik heb nog steeds geen idee wat ik heb en dat frustreert wel een beetje. Een groot deel van de blaasjes is inmiddels ingedroogd maar er komen ook gewoon weer nieuwe bij dus kan niet echt zeggen of de medicijnen werken, al slik ik hoofdzakelijk prednison momenteel.

Kwa schapen kabbelt het rustig verder, inmiddels weer een paar lammeren erbij.

Doucette houden we goed in de gaten ivm het veulenen, uiers zijn nog niet constant opgezet maar wisselen een beetje kwa omvang. Inmiddels begint het vocht dat eruit komt wat meer kleur te krijgen.

Inmiddels ben ik ook maar begonnen met het hooi, eerste 3ha ongeveer zijn gemaaid. Helaas blijkt de schudder wat te mankeren waardoor hij niet uitklapt en kan ik dus niet schudden. Hopen dat ik dat nog voor elkaar ga krijgen vanmiddag.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:00

Jeetje wat vervelend! Ik hoop dat het snel minder wordt!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 17:33

Inmiddels heb ik iig kunnen schudden, uitklappen gaat alleen niet altijd vanzelf dus moet hem dan met de hand open trekken, maar dat is al beter dan met een sjorband zoals gisteren.

Vanmiddag ook weer een apart geval bij een van de schapen, waarschijnlijk een zwangerschap buiten de baarmoeder maar dat is niet zeker.
Maar denk morgen daarover meer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 18:01

Wat doet dat bij schapen Jeffrey?
Bij mensen is het nl ingrijpen en einde oefening vrucht, want anders loopt het fout af met de moeder. Is dat bij schapen ook zo?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 18:33

Nou er zat een grote zak pus aan de zijkant van de buik, deze was open gegaan.
Bij het proberen schoon te maken bleek er iets hards in te zitten dus hebben we de dierenarts gebeld voor advies.

Daarna is het schaap naar de dierenarts gereden door de vervanging van Lisette, daar bleek dat er een lam in de buikholte zat en deze hebben ze eruit gehaald. Op de foto's lijkt het niet echt levensvatbaar maar verdere details zullen we morgen wel krijgen