Pas huis kopen met een vast contract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:57

ik zou me nu idd niet laten tegen houden door geen vaste contracten hebben, als er zicht is dat de werkgelegenheid in de desbetreffende werkvelden in orde is en blijft.
ik zou alleen wel heel erg letten op budget, dat je een bepaalde hypotheek verstrekt kunt krijgen, wil niet zeggen dat het ook leuk is/blijft om die hypotheek te nemen.
als je aan je max gaat zitten, blijft het dan ook nog een beetje te doen om boodschappen te doen, kleding te kopen, je auto te laten rijden of een hobby te hebben ?
hier kunnen we ook goed over de twee ton heen, maar reparaties en onderhoud huis, hobbies, de auto laten rijden , de boodschappen, word dan allemaal opletten en voorzichtig zijn en hopen dat er niks echt groots stuk gaat, dus dat doen we mooi niet :n
word iets lastiger om HET huis te vinden, maar dat is ook een kwestie van geduld en goed zoeken.
maar we willen een huis om in te leven, niet leven om het huis te kunnen hebben/bekostigen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:13

hier net in mijn uppie een huis gekocht (maar dat was verrekte lastig 1 bank wilde meegaan want ja geen vast contract en geen intentie verklaring en geen relevante jaaropgaves). Echt belachelijk de eis van vaste contract (want als je werkgever in zwaar weer verkeerd kunnen ze je zo lozen...mij kunnen ze sowieso niet kwijt), en die intentie verklaring...zegt ook geen ruk

- situatie geen vast contract (wel contract tm eind 2016 en zal wel 2017 worden..werk in academisch ziekenhuis...en in mijn richting nooit vaste contracten)
- geen intentie verklaring (doen ze gewoon niet aan bij ons)...kan ik hoog en laag springen
- geen 3 relevante jaaropgaves kunnen overleggen

- wel eigen geld erin gestopt (hypotheek zit onder de 80% van de MW = aankoopprijs) en dan houd ik nog 10.000 euro over.


en nog een voordeel als je onder de 80% MW zit is er geen levensverzekering verplicht en dan kan ook aardig wat geld schelen :D
Ik ben pro kopen, zou ook niet voor sociale woninghuur in aanmerking komen + wachttijden uiteraard.

Ik zat overigens niet aan mijn max en eigen geld erin gestopt..dat vinden banken heel fijn

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 10:21

Spaargeld hebben wij ook, een deel daarvan willen we ook in het huis stoppen. De hypotheek waarover wij advies hebben gehad, zou qua maandlasten het eerste jaar ongeveer gelijk uitkomen met wat we nu per maand aan huur betalen, dus we weten dat we het kunnen missen, ook met de extra kosten die erbij komen kijken aan verzekeringen, gemeentelijke belastingen en dergelijke.

Mijn vriend heeft een contract t/m feb 2015, en zoals het er nu naar uitziet wachten we met kopen totdat hij daarna weer een nieuwe baan heeft gevonden. Dat is naar verwachting weer een contract voor een paar jaar.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:32

Momenteel zijn wij ook bezig met.een.woning en hebben.beiden geen vat contract. We hebben met de aanschaf van de woning rekening gehouden dat we zeer zeker niet.in de buurt van onze max te krijgen hypotheek zitten en dat de maandlasten lager worde. Als bij ons huurhuis nu

lliisa
Berichten: 67
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 10:52

Ik (22) en vriend (25) hebben dit jaar een woning gekocht. Ik met een half jaar contact en hij een jaar contract. Wij er hebben er wel voor gekozen een huis te kopen wat makkelijk op een salaris kan + alle andere lasten mocht iemand baan kwijt raken. :j . Ik ben op het moment werkloos, hij heeft net nieuwe baan door reorganisatie, weer een jaar contract.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:47

wij gaan morgen voor een advies gesprek. vriend wel vast contract maar ik niet. heb nu een half jaar contract tot 14 februari dit jaar en vanaf 1februari een jaar contract als verzorgende ig dus wel in een goed werk gebied. maar vaste contracten geven ze op het.moment gewoon niet in de zorg. en ik krijg ook voorlopig geen intentie verklaring.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 15:02

Spannend! Succes! :) Merk in dit topic toch wel dat bij vrijwel iedereen, 1 persoon een vast contract had toen ze een huis gingen kopen.

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:44

Bij ons had ook mijn man een vast contract toen we -bijna 3 jaar geleden- ons huis kochten. Ik werkte op detacheringsbasis met een jaarcontract. Inmiddels ben ik gewisseld van werkgever en heb ik hier wel een vast contract.
Het niet hebben van een vast contract heeft ons in ieder geval niet tegengehouden :n .

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:54

Ja dat denk ik ook TS. Wij hebben beiden een vast contract en zijn nu pas aan het kijken voor koopwoningen. Wij huren al meer dan 7 jaar :)

Ook willen wij op maximaal 1 salaris lenen en dan maximaal 75% van dat salaris, maar dat is makkelijk praten want vriend heeft een heel goede baan :) Ik wil gewoon nooit in een situatie terecht komen dat ik mijn paarden, auto en andere hobbies weg moet doen om de hypotheek te betalen en vriendlief vindt hetzelfde.

Ik vind het een enorm risico om op intenties, zowel van jullie als werkgevers een huis te kopen. In ons geval als ik stop met werken dan kan vriend alsnog terug in salaris en dan is er nog niks aan de hand. Dat vind ik een fijn gevoel. Plus dat wij beiden nog groei in onze salarissen hebben en het dus ieder jaar alleen maar nog makkelijker wordt. Lijkt me heel lastig als je zo vast zit aan een plek of huis.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:36

Selka, door wat jij zegt kies ik er ook voor om eerst te proberen of het lukt op mijn salaris van de afgelopen drie jaar. Vergeleken met wat ik nu ga verdienen is dit namelijk drie keer niks. wij willen ook gewoon onze hobby's houden, motor, paard, hond.. en in de toekomst kinderen.
Hoop dat het lukt zoals ik het nu in mijn hoofd heb. volgens de internet berekeningen wel, maarja wie zegt dat daar iets van waar is.
Als mijn baan weg zou vallen zpuden wij het met mijn vriend zijn salaris ook nog kunnen betalen.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:08

Verdienen jullie dan zoveel? Ik zou in mijn eentje echt geen hypotheek kunnen krijgen zelfs al zou ik fulltime werken.
De lasten dragen wel gok ik, maar op enkel mijn salaris een lening krijgen gaat echt niet lukken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:15

Vriend wel ja, ik niet. Ik zou in mijn eentje ook niet meer dan ons huidige huis kunnen betalen met pijn en moeite. Maar dan zouden mijn ouders garant moeten staan omdat ik de inkomenstoets niet zou halen en ik werk fulltime. Vriend grapt dan ook altijd dat ik hem alleen maar geld kost ;)

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:34

charaz ik kan op.mijn salaris alleen ook geen normale hypotheek krijgen hoor. ja voor een garage Haha.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:15

ons gesprek was.positief
wij gaan nu dus op huizenjacht

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:48

Als je nog thuis woont kun je meestal makkelijk veel sparen dan kun je in ieder geval veel eigen geld in een huis steken. Ik zou in mijn eentje een hypotheek van iets meer dan een ton kunnen krijgen, maar dan heb ik niet het huis wat ik wil dus ik spaar nog even door.woon nu wel in een huurhuis dus het gaat niet super snel.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:50

Ik lees hier dat een werkgeversverklaring niet altijd nodig is. Dat is níet waar. Een werkgeversverklaring is ALTIJD nodig. Een werkgeversverklaring is ook niet hetzelfde als een intentieverklaring. Een werkgeversverklaring geeft aan dat jij voor die werkgever werkt, wat je salaris is, welk soort contract je hebt, of je leningen hebt afgesloten via je werkgever etc. Een intentieverklaring geeft een intentie aan tot een vast contract bij gelijkblijvende arbeidsresultaten etc. Een inténtie dus, en geen vaststaande belofte. Geeft het 100% zekerheid? Welnee. Maar het zegt wel meer over de mogelijkheid tot blijven werken (en dus inkomen) dan bij een werkgever die weigert een intentieverklaring af te geven. En de bank heeft nou eenmaal graag zekerheid.

Graag dus voorzichtig zijn met dit soort uitspraken :)

Overigens heb ik al drie jaar op alleen mijn inkomen (geen partner) een hypotheek dus het kan best wel, alleenverdiener zijn en een eigen huis hebben. Afhankelijk van hoeveel je verdient, waar je wilt wonen en wat je eisen zijn qua huis...

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:26

Dit Klopt dus niet!
In een werkgeversverklaring staan ook dezelfde dingen als in een intentieverklaring.
exact hetzelfde zelfs maar in een werkgeversverklaring staat weer meer informatie als in een intentieverklaring.
Zonder werkgeversverklaring kun je wel een hypotheek krijgen maar een stuk lagere hypotheek omdat er meer risico is voor de bank.
Ik heb zelf jaren bij de bank gewerkt op de hypotheekadministratie en ben de afgelopen paar weken zelf weer heel actief met dit soort dingen ivm kopen van een nieuw huis.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:31

Ik ben hypotheekadviseur tamarant :) Wij (en bij mijn weten geen enkele bank) verstrekken géén hypotheken zonder werkgeversverklaring. Hoe wou je anders een hypotheek verstrekken? Op basis van een loonstrook? De blauwe ogen van een klant dat hij een bepaald inkomen heeft? In het verleden werd het wel gedaan, nu absoluut niet meer. Alleen al in het kader van overkreditering en de AFM wordt dat echt niet meer gedaan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78506
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:32

Ik krijg een hypotheek op werkgeversverklaring tamaramt, en dit is juist niet meer risico voor de bank dan wanneer ik een hypotheek op intentieverklaring zou moeten krijgen, dan zou ik waarschijnlijk minder hypotheek krijgen.
Ik heb namelijk een vast contract, dus waarom zou een intentieverklaring gegeven moeten worden?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:38

Als het kan dan gewoon nu kopen, prijzen zijn lager, het is een kopersmarkt. Qua huur en hypotheek is het gelijk maar heb je daar je renteaftrek al bij geteld? wat betreft advies kun je beter praten met iemand die er echt verstand van heeft dan familieleden.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:22

@berdien,,welke bank werk je?
Ik praat nu over de rabobank.
Ik heb daar zelf ook jaren gewerkt als hypotheek administrateur.
Daarnaast ben ik nu zelf de laatste tijd weer wekelijks bij de bank ivm aanschaf nieuw huis.
Mij is toen wederom letterlijk,verteld dat zonder werkgeversverklaring wel hypotheek afgegeven zou worden maar dan €50.000 lager.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:25

Ik werk voor ING.
Bijzondere constructie, een hypotheek zonder werkgeversverklaring. Wat is de gedachte daarachter?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:28


Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:32

Ook daar wordt vanuit gegaan dat een werkgeversverklaring gelijk staat aan een intentieverklaring. Dat is níet zo. Iemand met een vast contract moet bij ons net zo goed een werkgeversverklaring inleveren als iemand met een jaarcontract. Alleen, bij iemand met een tijdelijk contract kan er dus gevraagd worden om een intentieverklaring. Die kan op de werkgeversverklaring staan of los afgegeven worden.
Ik heb zelf net mijn hypotheek overgesloten. Ik heb een vast contract, maar zonder werkgeversverklaring dát ik een vast contract heb (inclusief mijn jaarsalaris, wel/geen 13e maand, wel/geen lening bij werkgevers, wel/geen loonbeslag etc etc wat dat staat immers op die werkgeversverklaring) krijg ik geen hypotheek. Niemand, niet bij ING.
Daarom vind ik het een nogal vreemde gang van zaken dat je zonder werkgeversverklaring een hypotheek zou kunnen krijgen, ongeacht of deze lager ligt of niet.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Pas huis kopen met een vast contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:35

Een ZZP-er zal ook geen werkgeversverklaring over kunnen leggen... daar wordt gekeken naar de cijfers over de afgelopen drie jaar. Misschien dat daar de verwarring in zit?