Auto dilemma

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Auto dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 20:40

Maandag moet mijn 15 jaar oude Subaru Impreza voor de APK en ik vrees het ergste. Het is beslist geen barrel, maar ik ben bang dat er zoveel reparaties komen dat het de moeite niet meer is.

In ieder geval al de uitlaat, als het alleen de achterdemper is dan is dat al 200 euro, en in het voorjaar 4 nieuwe banden, staat nu op winterbanden en die zijn nog prima.
Best een lastige overweging, deze auto doet het altijd, is ruim en comfortabel, maar verbruikt ook veel benzine 1 op 10. Wegenbelasting 42 euro per maand...
Vorig jaar heb ik er nog voor 1300 euro aan laten opknappen, distributieriem, wiellager en grote onderhoudsbeurt. Daarna ca. 15.000 km gereden.
Tellerstand 200.000 km.

Inruil krijg ik nog ca. 1000 euro voor.
Zou ik inruilen dan voor een kleine zuinige auto(Kia Picanto, Nissan Micra o.i.d.) ong. 8 jaar oud weinig km. en met airco, maar daar zit dan wel een bijbetaling van ca. 4000 euro aan vast.

Hoever zouden jullie gaan om nog in de oude auto te investeren en dan de hoge benzine kosten voor lief nemen? En dan genieten van ruimte, trekkracht (kan met gemak trailer met 1 paard achter maar doe ik max. 2x per jaar) en comfort.

Edit, er zit nog APK op tot 19 februari dus ik heb nog even om te overwegen wat te doen...

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Auto dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:45

Je kan je auto 2 maanden voor de APK datum al brengen voor de apk. Dan zeg je tegen de garage dat ze m niet moeten afkeuren(anders mag je er gelijk al niet meer mee rijden) maar je een prijsopgave geven wat het zou kosten om hem weer APK goed te keuren. Dan kan je aan de hand daarvan je beslissing maken.

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Auto dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:50

Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb besloten mijn auto 'op te rijden' aangezien een kleinere/zuinigere/jongere auto veel meer kost dan dat mijn huidige auto oplevert. Uiteraard is het uiteindelijk wel voordeliger, maar gezien mijn student-situatie heb ik besloten mijn auto voorlopig te houden.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Auto dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 20:56

@corinepgek, dat is ook wat gaat gebeuren. Keuren en prijsopgave... niet afkeuren.

@gabyfredde, ik ben ook aan het oprijden, vorig jaar heb ik gezegd dat dat mijn laatste grote kosten zijn die ik wilde maken. Maar hoever ga je in het oprijden en of oplappen?