Citroen C3, ervaringen gevraagd?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Citroen C3, ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 00:54

Ik sta op het punt om een auto te kopen. Nu heb ik bij de dealer waar mijn vader altijd komt (en goed vertrouwd!) een zoekopdracht gegeven. Ik had mijn zinnen een beetje gezet op een donkere/zwarte seat arosa of een volkwagen lupo.

Echter, nu belt hij me of ik misschien geïnteresseerd ben in zilvergrijze Citroen C3. Hij past in mijn budget, is uit 2003, heeft ongeveer 50.000 gereden. Nieuwe banden, nieuwe accu, cruise control...

Klinkt allemaal erg mooi. Alleen, in tegenstelling tot de seat arosa (wat ik een zeer fijne pittige auto vind), heb ik totaal geen ervaring met een citroen c3. Ik heb nog wat vragen naar hem uitstaan erover, maar ik ben eigenlijk vooral op zoek naar ervaringen.

Ik vind het belangrijk dat de auto degelijk is en vooral ook zuinig! Ik weet dat je als je redelijk wat snelweg rijdt, de arosa makkelijk aan de 1/16, 1/17 komt. Hoe zit dat met de C3, iemand ervaring mee? En hoe is het zicht? Ik vind dat de arosa van die mooie grote ramen heeft, hoe voelt dat bij de C3? Ik vind goed zicht namelijk ook heel belangrijk.

Met het oog op dat ik uiteindelijk een hond wil (een redelijk grote zelfs) ziet de C3 er in ieder geval wel een stuk ruimer uit.

Pffft, ik vind het zo ontzettend moeilijk!

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Citroen C3, ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:23

Op zich klinkt het prima maar welke motor zit er in? En waarom heeft die auto maar 5000 KM gemaakt per jaar?

Mijn opa heeft een C3 gehad uit 2004 en dat was een meer dan prima auto, behalve een kapot ruitenwissersysteem in 4 jaar nooit iets mee geweest :)

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Citroen C3, ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:29

Ik lees altijd reviews op internet, ook toen ik een auto wilde gaan kopen. Uiteindelijk voor een C1 gegaan. Eigenlijk nooit echt iets mee gehad of wat dan ook... Maar het stomme is, iemand anders kan dezelfde auto hebben gekocht en er alleen maar problemen mee hebben gehad...

Heb altijd het idee dat het vooral geluk hebben is.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:30

Wij hebben als tweede auto een C3, nieuw gekocht, is aangekocht voor de zuinigheid en dat zit wel goed. Ik vind het geen superdegelijke auto verder, we hebben er toch wel allemaal kleine mankementjes aan gehad, maar het is natuurlijk ook een relatief goedkope auto. Ik denk dat de prijs-kwaliteitverhouding van een C3 wel in orde zijn.
Ik vind het wel een echte stadsauto, op de snelweg trekt hij zo traag op dat ik het liefst een trap onder zijn kofferbak zou geven :=
Qua zicht durf ik niks te zeggen want mijn eigen auto is een Volvo V70 dus ik voel me in de C3 toch al in een koekblik opgesloten maar dat is normaal!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 11:21

Choiix schreef:
Op zich klinkt het prima maar welke motor zit er in? En waarom heeft die auto maar 5000 KM gemaakt per jaar?


Net de dealer aan de telefoon gehad, had namelijk zelf dezelfde vragen. De auto is ingeruild door een man die de auto een jaar geleden van zijn opa had georven. De auto heeft met hun gewoon weinig gereden. Voordeel is dat de auto altijd binnen heeft gestaan. Alle heikele punten bij weinig rijden zoals banden, accu, distributieriem etc. Zijn in maart toen de man hem orf door de dealer aangepakt en vervangen.

Het klinkt wellicht een beetje als standaard autohandelaren praat (opaatje, binnengestaan), maar mijn vader kent deze man persoonlijk goed en is echt te vertrouwen.

Verder zitten er wel allemaal leuke opties op. Electrische ramen, electrische spiegels, centrale vergrendeling, parkeersensoren, cruise control, airco... Klinkt allemaal wel goed eigenlijk.

Vind de auto alleen niet suuuuper mooi, (ik houd persoonlijk van iets stoerders), maar vind hem ook niet lelijk.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Citroen C3, ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:08

Ik heb een C3 pluriël uit 2005, en heb er nog geen moment spijt van gehad. Wel moet ik meegaan in het commentaar dat het een stadsauto is. Momenteel rijd ik er om de week mee naar Breda wat ruim 2 uur rijden is voor mij, en dat kost me 1 een tank brandstof en het dúúrt voordat ik eindelijk 120 rijd :')

Maar verder.. ik ben heul blij met m'n oto'tje :j

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Citroen C3, ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:19

Mijn moeder heeft een C3, die is er erg tevreden over. Ik vind het zelf ook een prima autootje om in te rijden, hij zoemt alleen zo :+ Maar hij zit ruim en heeft meer dan plek genoeg overal.
De cruise control werkt alleen maar half half, zodra je een vrachtwagen inhaalt op de snelweg valt hij er af haha, maar dat heeft meer te maken met het gewicht van de auto.

Ik heb zelf een VW Fox en die heb ik persoonlijk liever dan de C3, maar het is absoluut een prettig bakkie om in te rijden!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 21:22

Bedankt voor de adviezen iedereen! Ik ben vandaag wezen kijken en ik ga het doen! Vind het een fijne auto. Tot de 80 gaat inderdaad vlot, maar van 80 tot 120 duurt inderdaad even. Maargoed, dat vind ik niet erg. Ik rijd op de snelweg gemiddeld toch maar zon 110, is een stuk zuiniger.

Fijne punten vind ik de zeer kleine draaicirkel, dat de bestuurders stoel lekker hoog kan, de snufjes als airco, centrale vergrendeling, cruise control etc, voor een kleine auto toch een vrij ruime kofferbak.

Verder is die super netjes! Ben er helemaal blij mee. Morgen even de navigatie en de autoradio aanschaffen en dan ga ik de auto maandag ophalen. Dan bouwt hij de radio even in en zorgt dat de navigatie kabel links op het raam uit het dashboard komt, zodat hij aan die kant tegen het raam komt.

Yesssss :D

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Citroen C3, ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:27

Ooh wij hebben er ook 1 uit 2003. wát een klerehok is dat zeg :')
Wij hebben niks anders dan gekloot met die auto terwijl hij altijd heel netjes onderhouden is.
Voor ons nóóit meer een franse auto hierna, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

nicoletjee
Berichten: 591
Geregistreerd: 28-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:28

Ik heb ook een citroën C3

Dit is mijn eerste auto dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet.
Maar ik vind het een prettige compacte auto.
Het enige wel als je meerdere mensen wilt vervoeren is de auto te klein ( weinig ruimte tussen voorstoelen en bank. Wel grote achterbak

Heb helaas wel al een aantal mankementjes gehad in het half jaar dat ik hem heb.
Dus ga proefrijden let op je remmen, je ruite wissers, ramen, en je uitleining van je banden.

nicoletjee
Berichten: 591
Geregistreerd: 28-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 21:29

Shiloh schreef:
Choiix schreef:
Op zich klinkt het prima maar welke motor zit er in? En waarom heeft die auto maar 5000 KM gemaakt per jaar?


Net de dealer aan de telefoon gehad, had namelijk zelf dezelfde vragen. De auto is ingeruild door een man die de auto een jaar geleden van zijn opa had georven. De auto heeft met hun gewoon weinig gereden. Voordeel is dat de auto altijd binnen heeft gestaan. Alle heikele punten bij weinig rijden zoals banden, accu, distributieriem etc. Zijn in maart toen de man hem orf door de dealer aangepakt en vervangen.

Het klinkt wellicht een beetje als standaard autohandelaren praat (opaatje, binnengestaan), maar mijn vader kent deze man persoonlijk goed en is echt te vertrouwen.

Verder zitten er wel allemaal leuke opties op. Electrische ramen, electrische spiegels, centrale vergrendeling, parkeersensoren, cruise control, airco... Klinkt allemaal wel goed eigenlijk.

Vind de auto alleen niet suuuuper mooi, (ik houd persoonlijk van iets stoerders), maar vind hem ook niet lelijk.


He klinkt als het verhaal dat ik ook kreeg toen ik mijn auto kocht. Mijn auto had namelijk ook pas 5000 gereden

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 08:56

nicoletjee schreef:
Het enige wel als je meerdere mensen wilt vervoeren is de auto te klein ( weinig ruimte tussen voorstoelen en bank. Wel grote achterbak

Heb helaas wel al een aantal mankementjes gehad in het half jaar dat ik hem heb.
Dus ga proefrijden let op je remmen, je ruite wissers, ramen, en je uitleining van je banden.


Ik vind de afstand tot de achterbank wel meevallen eigenlijk. Nu scheelt het dat ik klein ben end at er achter mij dus sowieso ruimte zat is. Mijn pa (die niet klein is!) kon daar comfortabel zitten. Tja en achter de bijrijder... De bijrijder heeft best veel ruimte vind ik, dus die kan ook makkelijk een beetje naar voren. Het is niet super ruim natuurlijk, maar ja het is ook een kleine auto, dan weet je dat je ergens inlevert.

Verder vertrouw ik 100% op de verkoper, en die staat volledig achter de auto, dus dat is een heel prettig gevoel. Verder is de hele onderhoudshistorie aanwezig, tot de aankoop bon toe.

nicoletjee
Berichten: 591
Geregistreerd: 28-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:24

Shiloh schreef:
nicoletjee schreef:
Het enige wel als je meerdere mensen wilt vervoeren is de auto te klein ( weinig ruimte tussen voorstoelen en bank. Wel grote achterbak

Heb helaas wel al een aantal mankementjes gehad in het half jaar dat ik hem heb.
Dus ga proefrijden let op je remmen, je ruite wissers, ramen, en je uitleining van je banden.


Ik vind de afstand tot de achterbank wel meevallen eigenlijk. Nu scheelt het dat ik klein ben end at er achter mij dus sowieso ruimte zat is. Mijn pa (die niet klein is!) kon daar comfortabel zitten. Tja en achter de bijrijder... De bijrijder heeft best veel ruimte vind ik, dus die kan ook makkelijk een beetje naar voren. Het is niet super ruim natuurlijk, maar ja het is ook een kleine auto, dan weet je dat je ergens inlevert.

Verder vertrouw ik 100% op de verkoper, en die staat volledig achter de auto, dus dat is een heel prettig gevoel. Verder is de hele onderhoudshistorie aanwezig, tot de aankoop bon toe.



Ik ben groot dus daar zit het hem al. Mijn stoel staat bijna tegen de achterbank aan anders kan ik niet fatsoenlijk auto rijden.
Maar veel plezier in je auto:)

urbanmove
Berichten: 487
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: limbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:36

Ik heb n c3 diesel uit 2005 sinds 6 weken. Ik vind hem juist (door de turbo die er onder zit) vrij pittig rijden.ik rij dagelijks 160 km autobaan en dat gaat perfecte. Alle conform super stoelen en trekt goed mee met de dikke lease auto's. Ik rij 900 km met 45 liter (diesel) en rij meestal 130 km per u. Ik baal alleen van zijn senioren look :)