"echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

"echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 19:54

In mijn nieuwe huis wil ik in de woonkamer (en eventueel de hele benedenverdieping) een "echte" houten vloer, dus geen laminaat o.i.d.

Ik hou van dat brocante "oude" eiken. Ik heb echter nog nooit een echte houten vloer gehad...
vragen:
- wat voor onderhoud brengt het met zich mee (schuren ? behandelen?)
- praktisch met katten ?
- hoe voelt de vloer in de winter aan ? (koud aan je voeten...denk het niet maar...)
- voor degenen die er zelf een aangeschaft hebben; waar moet je zijn qua prijs/kwaliteit verhouding ? goede of slechte ervaringen welkom!

Het leggen daarvan zou ik laten doen door een bevriend klusbedrijf, ga er niet zelf aan beginnen


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:57

Hond, kan krassen geven op vloer als hij enthousiast optrekt, remt of de bocht door gaat..
Kat idem, maar minder diep.

(weet ik van waar mijn hond bij de oppas zit)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41547
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:02

Wij hebben een teak-houten vloer in de woonkamer. De prijs was dúúr, exacte prijs weet ik niet meer. Wat een eiken vloer kost kan ik je niet zeggen.

De vloer wordt hier één keer in het half jaar (soms vaker, ligt aan de belasting) helemaal ingewreven met speciale olie, met de hand... De vloer blijft er prachtig onder, een mooie, donkerbruine zacht glanzende look.

Als de vloer goed onderhouden wordt, zie ik geen probleem in katten. Wij hadden zelf een teckel erop lopen en dat liet geen sporen achter of zo, nu is teak ook wel ontzettend hard hout, dus het kan zijn dat eiken wat gevoeliger is. Ik ga er vanuit dat dit voor katten wel ongeveer hetzelfde is als bij ons hondje. Tenzij ze besluiten hun nagels aan het hout te scherpen :').

Onze vloer is in de winter ongeveer kamertemperatuur (zo'n 18 graden), dus voelt niet warm of koud aan, gewoon neutraal, zeg maar. De vloer wordt wel heel snel warm en houdt de warmte ook lang vast.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:08

Het mooie aan een echte massieve vloer is dat je krasjes e.d. er eventueel wat uit kan schuren. En de krasjes zijn van 'binnen' houtkleur. Bij laminaat e.d. krijg je witte krassen. Dus het valt minder op dan op laminaat.
Sowieso als je een goede kwaliteitvloer hebt is het eiken langzaam gegroeid en een stuk harder dan een goedkopere eiken variant. Door te oliën blijft het over het algemeen ook mooier.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:09

Ik heb lamelparket (dubbel gerookt, geolied eiken), is wat simpeler in gebruik, ik zet hem eens per jaar in de olie, maar wordt niet erg intensief gebruikt. Ik heb katten en de enigste "schade" die ik weleens heb gehad, was van kots, maar na het olieën was het er uit :)
Ik heb iets van €34per m2 betaald dacht ik, maar weet het niet meer zeker hoor...
Ik vind dit warmer aanvoelen dat laminaat :)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:23

Wij hebben een echte oude parketvloer van eiken, dat visgraatmodel. Het lag al in het huis en we hebben het geschuurd en ge-whitewashed. Het voelt heerlijk aan onder je voeten, echt niet koud en je voelt goed het verschil met de tegels in de keuken. Hout is echt heel aangenaam maar, in een goede kwaliteit, ook kostbaar. Je ziet echter wel de krassen van de remsporen van de hondennagels.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 21:36

Bedankt voor de reacties!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:40

Wij hebben een eikenhouten kasteelvloer. Dat is een vloer die ongelakt is en er dus "oud" uitziet.(tis bewerkt waardoor het er ouder uitziet) Verkrijgbaar in vele kleuren. Wij hebben naturel whit wash.

Voordeel een klein krasje zie je niet en het is mooier dan zo'n gelakt vloer.

Katten maken overigens zelden krassen omdat ze zeden met hun nagels uit lopen.
Met mijn naaldhakken veroorzaak eerder schade.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 22:00

naaldhakken ? vrouw! hoe doe je dat _/-\o_ :D zou m'n nek breken :+

Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:20

Wij hebben zelf onze eikenhouten vloer gelegd en door heb ik zelf in de olie gezet. Ligt nu bijna drie jaar. Onze katten geven geen schade. En hond met nagels en dan hard weg rennen en enkele keer week maar daar is tamelijk makkelijk weer weg te werken. Wij dweilen eens per maand en stofzuigen, vanwege vier katten, drie keer per week. Daar is alle onderhoud. En wij doen verder niet moeilijk over schoenen aan In huid en dat soort dingen...

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:09

Mist schreef:
naaldhakken ? vrouw! hoe doe je dat _/-\o_ :D zou m'n nek breken :+


Gewoon, de ene voet voor de andere. :D

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:24

Hier ook een eiken vloer, geolied. Geen probleem met katten. Ook niet met mijn gestoord ongeleid projectiel, die wel eens met een rotvaart door de kamer snelt. En wat krasjes zouden niet eens zo erg zijn, mooie geleefde vloer.
Bij strak gelegd glanzend parket zou ik me wat meer zorgen maken ;)

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:30

Eikenhout is een harde houtsoort. Daar heb je veel minder last van krassen/deuken etc. 2 honden, katten, etc. geen last van beschadigingen.

Ik woon op de boerderij en ik heb eiken parketvloeren door het hele huis liggen. Ik zuig dagelijks en dweil om de 3 dagen. Perfect.
Heel gemakkelijk in onderhoud. Ik moet er niet aan denken dat ik tapijt zou hebben, als ik zie hoeveel zand, haren etc ik dagelijks weg haal van de vloer.
Mijn man is parketteur http://www.chaletparket.nl al 34 jaar. Dus ervaring genoeg met parketvloeren hier.
THuis testen wij nieuwe lak/oliesoorten, dus ik heb in iedere kamer andere afwerking liggen.

Zelf vind ik lak het fijnste: minst bewerkelijk, en zeker met huisdieren het gemakkelijkste.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:36

In ons vorige huis hadden wij ook een ge-oliede parketvloer. Het was prachtig maar een regelrechte ramp met onze honden en katten. De vloer was heel slecht schoon te houden, ik bleef dweilen. En ongelukjes van de dieren die ik niet snel genoeg in de gaten had veroorzaakte blijvende donkere plekken. Voor mij nooit meer een ge-oliede vloer.
Ik heb ooit een gelakte houten vloer gehad. Die was ideaal met de huisdieren, even stofzuigen en de vloer was weer schoon. Als het ooit budgettair kan, wil ik weer zo'n vloer.
Overigens bij beide vloeren geen last gehad van krassen.

MargreetW

Berichten: 1835
Geregistreerd: 08-06-09

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:42

Waarom kijk je niet eens bij een PVC vloer, die heb je tegenwoordig in allerlei motieven en kleuren. En is werkelijk ideaal, geen krassen en gemakkelijk schoon te maken.
Ik weet wel wat ik neem mocht mijn houten vloer ooit een keer af raken, PVC en dan het liefst met vloerverwarming eronder.

grá i mo shaol *56JW11*
http://www.praktijkoostwoud.nl

Kaula

Berichten: 2491
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 09:46

Ik heb een jatoba houten vloer in mijn huisje liggen, die ik wit geverfd heb.
Moet zeggen dat de hond eigenlijk geen krassen maakt en zelfs met de stoelen over de vloer gaan niet echt schade geeft.
Onder de vloer hebben wij vloerverwarming, dus ik kan niet heel veel zeggen wat alleen een houten vloer doet qua warmte.

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: "echte" houten vloeren en huisdieren etc tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:05

Ik heb juist geen problemen met schoonmaken van een geoliede vloer, gewoon stofzuigen, en 1 keer in de week (niet te nat) dweilen. Geen probleem, en er komt soms best wat rommel naar binnen aangezien we een loonbedrijf hebben :p ongelukjes van dieren weet ik niet, heb 2 heel zindelijke katten binnen. Maar kan me voorstellen dat dat er wel intrekt.
Het voelt ook warm aan, in de keuken liggen tegels, als je dan de kamer instapt os t alsof daar vloerverwarming ligt.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:46

MargreetW schreef:
Waarom kijk je niet eens bij een PVC vloer, die heb je tegenwoordig in allerlei motieven en kleuren. En is werkelijk ideaal, geen krassen en gemakkelijk schoon te maken.
Ik weet wel wat ik neem mocht mijn houten vloer ooit een keer af raken, PVC en dan het liefst met vloerverwarming eronder.

zo'n vloer heb ik nu ook, bijkomend voordeel: het 'werkt' niet zoals bij hout. Kan gewoon strak gelegd worden en zelfs in de badkamer. Trekt niet krom door vocht.
Voelt ook niet koud aan de voeten (zonder vloerverwarming) en heel makkelijk schoon te maken. Ik heb ook katten en de vloer beschadigt niet door ze.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers