Bitcoins hoe werkt het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:14

Dat ligt er aan welke termijn je in gedachte hebt. Voor de lange termijn kun je munten kopen die nu al wat waard zijn, maar dan moet je ze ook minimaal een jaar of 2 vast willen en kunnen houden. (Monero, Ethereum, Zcash)

Op de korte termijn zou ik munten nemen die minder waard zijn en ze steeds verkopen als je een % winst hebt. Hoewel je ook die vast kunt houden. (Dogecoin en Ripple vanwege de schommelingen)

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.


pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:00

Poeh wat een ingewikkeld gebeuren zeg dat hele crypto-gedoe. Ik snap er geen snars van :P

Ik vind dat Ethereum en OmiseGO wel leuk klinken dus dacht om eens te kijken hoe zoiets werkt, voor de grap wat OMG te kopen. Een OmiseGO wallet online aangemaakt. Dan krijg je een "personal address to receive Omise-GO" dat uit een reeks nummers en cijfers bestaat.

En vervolgens via Changelly met VISA card een paar OMG's gekocht, met als ontvanger die nummerreeks van de OmiseGO-wallet.

Nu een week later en er staan geen OMG's in mijn wallet maar Changelly zegt wel dat ze geleverd zijn zeg maar. Op die wallet zie ik echter geen enkel teken van leven van welke transactie wat dan ook. Dus waar zijn mijn vers aangekochte OMG's nou gebleven dan :?

Wat doe ik fout..? Ben ik nu al cyber-beroofd van mijn centen of wat...? :D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:09

Waar heb je een online wallet aangemaakt?

Vul je adres hier eens in?

https://etherscan.io/

Daar zou je je transactie terug moeten kunnen vinden. Als daar adhv jou adres geen OMG transactie te zien is, dan heeft changelly niets gestuurd.

Mijn OMG staan in een ether wallet, om daarop iets anders dan Ether te zien, moet je specifiek OMG opvragen. Maar dat ligt dus een beetje aan het type wallet dat je gebruikt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:43

Humm...nu staan er sinds gisteren waarschuwingen online over die OMG wallet, volgens mij ben ik gewoon de lül... nou dat is lekker dan :P

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:15

ai, dat is wel echt heel erg zuur. Ik hoop dat het niet veel was....

Gebruik altijd alleen tools (waaronder wallets) die door de officiële website van een bepaalde token/coin wordt aanbevolen, of in het geval van een ERC20 token, gebruik dan een ether wallet. Dit geldt dus ook voor OMG. Maar ja, dat is nu een beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:20

Nee expres heel weinig om eens te proberen, vanwege het risico juist :=

Ben benieuwd hoe dat zit omdat het een VISA aankoop was...die hebben het altijd over verzekerd zijn enzo, dan kunnen we dat ook meteen eens testen :P

Wat is een ERC20 token? Al de afkortingen komen mijn oren uit joh :P

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:47

ERC20 tokens zijn tokens/coins die gebruik maken van het ethereum netwerk. En dus te sturen zijn naar ieder ethereum wallet adres. Myetherwallet is een goed voorbeeld van een veelgebruikt ethereum wallet.

Ik schat de kans klein dat VISA iets voor je kan doen. Changelly heeft geleverd wat je gekocht hebt. Vervolgens heb je zelf de opdracht gegeven om het naar een bepaald adres te sturen en dat hebben ze gedaan.

Het demonstreert wel inderdaad hoe risico vol het allemaal is. Wat dat betreft goed dat je eerst met een klein bedrag geprobeerd hebt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:56

Ja ik verwacht er ook niks van hoor. Maar ben wel benieuwd gezien ze juist zo schermen met opgelicht worden en het verzekerd zijn van bvb. je nieuwe camera die binnen 90 dagen gejat wordt. Dan is dit toch niet zo gek veel anders zou je zeggen.

Maar is het nou überhaupt niet veilig om online iets van crypto currency te bewaren, moet dat altijd op een stick en dat je dan de rest verwijderd ofzo? Ik vind het zo ongrijpbaar allemaal, hard to get yout head around zeg maar :=

Ik wil helemaal niet handelen ofzo, gewoon voor de grap een paar Ethers en OMG's kopen en dan zitten en aankijken wat het doet :P

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:07

hmmm, gezien de steeds grotere wereldwijde weerstand van creditcard bedrijven richting crypto, denk ik dat je niet veel succes zal boeken. maar proberen kan altijd.

Offline is áltijd beter dan online. Maar voor alles is een risico. Zet je het op een hardware wallet, die kan stuk gaan. Druk je het af op papier, papier kan vervagen/verbranden. Zet je het online, kan er ingebroken worden. Etc etc etc.

Het gevaar van een online wallet is dat je je private keys moet versturen om je wallet in te kunnen. Als er een keylogger of zo op je computer is geinstalleerd, of dat je data op de een of andere manier wordt onderschept (zoals heel makkelijk kan bij gebruik van publieke wifi), kunnen ze vervolgens inbreken op je wallet, omdat ze dan je sleutel te pakken hebben. Uiteindelijk is alles dat online staat gevoelig voor hacken.

Maar goed. Het hele zaakje is risico vol. Ik heb dus alles gewoon op online wallets staan, of zelfs op een exchange site. Ik heb een hoeveelheid gebruikt die ik bereid ben te verliezen. Tis poedersuiker als het gebeurd, maar geen drama. Verder neem ik denk ik genoeg voorzorgsmaatregelen.

Zo kun je voor ether wallet bijvoorbeeld MetaMask gebruiken. Dat is een soort wallet die je aan je browser als plugin koppelt. Het is in feite gewoon een myetherwallet online, alleen jij logt lokaal in in je wallet in metamask (offline) en je verbind metamask vervolgens aan de website online. Zo worden nooit je private keys als data verstuurd, en kunnen je keys dus ook niet via die weg gestolen worden. Nadeel is dat je je wallet dan alleen kan benaderen vanaf die computer, met die browser. Al kun je wel als je computer crasht of zo, middels een recovery code je metamask op een andere browser/computer herstellen. Ook die is uiteraard net zo heilig als je private key.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:20

Wat een gedoetje hè :)

Stel nou dat je de key van je online wallet op een papiertje schrijft, en iemand anders vindt dat papiertje, dat die daarmee dan al het geld uit jouw wallet kan halen en naar zijn eigen wallet kan overmaken zeg maar?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:25

pmarena schreef:
Wat een gedoetje hè :)

Stel nou dat je de key van je online wallet op een papiertje schrijft, en iemand anders vindt dat papiertje, dat die daarmee dan al het geld uit jouw wallet kan halen en naar zijn eigen wallet kan overmaken zeg maar?


Jep. Dat kan. Die private key is wat het woord zegt. De sleutel.

Ik gebruik zelf een password manager om al mijn codes en keys veilig op te slaan. Al zijn heel veel mensen ook daar tegen. Want... als je master wachtwoord gekraakt word.... jadiejadieja... Tsja, dan als dat gebeurd zijn mijn problemen wel groter dan het verlies van die paar honderd euro in crytos. Als ze in mijn huis inbreken valt er meer te halen en ook dat is realiteit en niet 100% te voorkomen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:27

Maar dan weet je toch nog niet op welk kluisje die sleutel hoort zeg maar, ofwel waar die wallet te vinden is? Of is zo'n code iets heel universeels?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:31

pmarena schreef:
Maar dan weet je toch nog niet op welk kluisje die sleutel hoort zeg maar, ofwel waar die wallet te vinden is? Of is zo'n code iets heel universeels?


Ja is redelijk universeel, zeker bij online wallets. Inloggen op myetherwallet bijvoorbeeld gaat puur met zo'n private key (of dus via zoiets als metamask) en is niet een combi van accountnaam en wachtwoord of zo.

Daarom is een hardware wallet ook zoveel veiliger. Je kunt dan wel een sleutel hebben, maar dan moet je de kluis zelf ook nog hebben. Bij een online wallet is jou kluis met duizenden zelfde kluizen in een cloud, en als je maar met een sleutel komt, matched ie min of meer zelf de juiste kluis erbij. Daarom is het ook zo essentieel om je sleutel veilig te houden.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:58

Aha kijk, weer wat geleerd!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 22:36

Oh oliebol, ja, die key. Die ik dus ergens heb opgeslagen waar het op dat moment heel logisch leek...
pmarena, bij ons allebei gaat het pad der cryptovaluta niet geheel en al vlekkeloos :-)

pmarena

Berichten: 48062
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:37

Hihi. Wie weet hoeveel crypto-currency er over een X-aantal jaar niet meer bereikbaar is door kwijtgeraakte keys....

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:49

pmarena schreef:
Hihi. Wie weet hoeveel crypto-currency er over een X-aantal jaar niet meer bereikbaar is door kwijtgeraakte keys....


Ja, ook dat is iets waar wel over nagedacht moet worden. Daarom zie je ook wel steeds meer recovery opties met een recovery key. Maar dat geldt voor wel meer dingen.

Mijn password manager is precies zo. Ik heb een hoofd wachtwoord en een recovery code. Zonder die recovery code ben ik mijn wachtwoorden definitief kwijt als ik mijn hoofdwachtwoord vergeet. Nu gebruik ik mijn hoofdwachtwoord alleen daarvoor en zit die puur en alleen in mijn hoofd en ik kan op diverse apparaten nog inloggen met mijn vingerafdruk. Dus op die manier valt er best wat te herstellen.

Het is gewoon allemaal nog niet zo user friendly en je moet echt je kop erbij houden. Als je de juiste maatregelen neemt, kan het niet zo snel mis gaan.

Een tricky voorbeeld was de online wallet van hush. Daar genereerde je een wallet door een zin in te voeren. Maakte je een type fout, of zette je er per ongeluk een spatie bij, dan zat je in een andere wallet. Als je dan naar dat adres je crypto's stuurt, zie er dan maar eens achter te komen, welke type fout je gemaakt had. Ik logde daar altijd 3 keer in, met mijn password manager, zodat ik zeker wist dat het betreffende adres écht de goede was en ik elke keer op dezelfde manier inlogde.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:00

Shiloh schreef:
Daarom zie je ook wel steeds meer recovery opties met een recovery key.


Heeft zo'n hardware wallet dan een voordeel? Zoals de Ledger Nano S. Dat die nog een andere manier heeft om bij je currency te komen mocht die stick kapot zijn. Die dingen hebben vast ook niet het eeuwige leven, dus op een gegeven moment zou je (hopelijk op tijd) moeten beslissen een nieuwe te kopen, maar kun je dan van te voren je al gekochte munten daarop overzetten ofzo? Of zou je ze dan moeten verkopen, en met je nieuwe stick weer nieuwe kopen?

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bitcoins hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:27

Ik moet eerlijk bekennen Rivano dat ik het niet zo goed weet met hardware wallets. Ik heb er geen en ook niet echt uitgezocht.

Het grootste voordeel is dat het niet te hacken is, omdat het niet aan een server verbonden zit. Ja moet de wallet fysiek bezitten om erbij te kunnen.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:52

Heb er maar een besteld. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. Eens kijken hoe deze bevalt. En als er nog geen andere manier is met zo'n hardware wallet om bij je geld te komen als hij stuk is, dan komt dat misschien nog, want zal vast veel interesse dan in zijn. Voor die prijs zou je het wel verwachten. :D

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:45

Bij Bitvavo slaan ze je crypto ook voor je op dus heb je geen wallet apart nodig. Ik heb wat verschillende cryptos gekocht via Bitvavo. Ben benieuwd wat het gaat doen op de lange termijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, Afanaisa91, Angelaa2, Anne_vD, billy3105, Dark7, Dominique_96, Morpheus81, MyWishMax, pien2010, Sabbientje, Ubermetrics, veerledec en 129 bezoekers