Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:41

Ik ben groot fan van de roos Sneewitchen of de klimmende variant Iceberg. Bloeien lang met wit/beetje zacht roze bloemen die ook nog geuren. Verder is er al een hele lijst verschenen hierboven.


Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:30

Majabeestje schreef:
Ik zou zo'n ding ook gewoon enthousiast kortwieken zonder na te denken :')
Heb ik gisteren ook met de hedera gedaan maar ik hoorde dat dat spul altijd wel groeit.


Blij met de gevulde potten. Dingen nog wel even schoonmaken. En een leuk potje vinden voor de lavendel.
Heb trouwens nog een plant gekregen. Een bougonnogwattes? Zo'n paars ding, kunnen enorme struiken worden. Geen idee waar ik die kwijt moet..


[ [url=m/H3iFP8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tegel eruit en plant erin? Tegen het huis. Bougainville is een mediterrane plant.
Ik heb gisteren een heel grote zinken teil gescoord, die komt straks op het achterste terras.. dat eerst nog betegeld moet worden. Deze week heeft manlief de zijgevel wit geschilderd en nu vormen voor-, zij- en achtergevel eindelijk een geheel (spuuglelijke rode stenen). Ben er heel blij mee.
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:00

Mooie vijver! Ik wil geen vijver, want een hond die gek is op afkoelen in het water en elke dag een zeiknatte hond vind ik niet aantrekkelijk. Afzetten met een hekje is ook been optie, want de kippen en de moestuin hebben al een hek en dan wordt het zo hekkerig in de tuin.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:37

Zevenblad... praat me er niet van. Ik dacht laatst: kom ik maak er eens een stamppot van met spekjes erdoor. Niets tegen vriendlief gezegd, gewoon voorgeschoteld. Vraagt hij na twee happen: wat is dat groene spul? Ik vind het niet te eten. _O- jammer.... dan maar voor de kippen.
@neonlight: weet je soms de Latijnse naam van die bodembedekkende phloxen? Vind ze prachtig.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:24

Ik ben ook heel benieuwd naar jouw tuin Kohtje. Jouw huis is geweldig en de omgeving nog meer, alleen wel arme zandgrond.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:28

Gaaf zeg Kohtje. En kippen goed opgesloten tegen de vossen

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 12:50

Ik was vandaag in een ‘Open tuin’ en daar was ook een keramiek mevrouw. Drie vogeltjes gescoord en deze pronken nu in de boom waaronder onze hond begraven ligt. Ik moet de touwtjes nog even op maat maken, maar ben er erg blij mee.
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:08

Dank je Joolien. Ik was er meteen weg van en vind ‘gezellige’ dingen ook vaak vreselijk. En deze zijn van een kunstenares en niet van de action, xenos of big bazaar, dat is ook wel eens fijn. Gisteren een schuttinkje bij het terrras hersteld ( de oude moest weg ivm schilderen muur en ja de palen bleken scheelt te staan en dat valt nu war meer op ;) )en nieuwe hanging baskets opgehangen en achter twee rode vuurdoorns geplant. We hadden nog zo’n rek over dus op deze manier gebruikt.Afbeelding
Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:05

Zo te zien heel veel vaste planten, dat scheelt heel veel. In maart veel snoeien en verder veel genieten. De hosta’s gaan en komen vanzelf, gaan soms iets eerder door de slakken die er dol op zijn. Je hebt ook heel zevenblad, da’s troep, maar sommigen vinden het lekker. De bamboe lijkt een niet woekerende soort met klein blad te zijn. Daar heb je mazzel mee.
Ik vind het een leuke tuin en ik denk heel beheersbaar, maar zou wel wat kleur gaan toevoegen, maar da’s persoonlijk. (Edit, las later dat je bloemen wil: clematissen bij de palen bijvoorbeeld, wat hortensia’s evt. In potten en een explosie van kleur: dahlia’s evt. Ook in potten kan je ze op kale plekker in de border kwijt)

Volgend jaar maart flink snoeien en te grote hosta’s delen. Alle informatie is op internet verkrijgbaar. Succes!

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:01

Mooi geworden zo, het ziet er al heel erg begroeid uit!

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:56

Als je dat lukt, wil ik heeeel graag dé ultieme tip Sonja. Ik heb ook nog heermoes én zevenblad én akkerwinde.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:11

Lavameel hebben we al gebruikt, maar die etters komen ook tussen de stenen door en daar lukt het niet om lavameel in de grond te krijgen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 06:34

Ik denk dat je hem pas kan verplaatsen als hij in rust is, dus dit najaar. Ruim rondom afsteken, groot plantage maken wat goede grond erbij en dan hopen dat hij weer aanslaat.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:32

Ik zou het even een zomer aankijken, misschien staan er wel andere soorten in je huidige tuin. En je oude hotensia’s meenemen? Als je het nu per se wil: ruim rondom afsteken en heel snel herplanten en veel water. Persoonlijk zou ik die moeite niet doen en eerst je nieuwe tuin bekijken en in de herfst plannen maken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:53

Haha, ik ben de harteloze _O- maar suze is jouw verkocht of was het een huurhuis. Als het een koophuis was, mag je volgens mij niet zomaar planten uit de tuin halen. Ik meen me te herinneren dat due dan bij het huis horen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:28

Klimrozen planten kan wel al nu, maar hoewel je graag wil beginnen in deze grote leegte, zou ik wachten. Ga eens goed kijken hoe de zoninval is, waar je zitplekken wil, hoe je het meest de tuin inkijkt etc etc. En tegelijkertijd allerlei schetsen maken tot je tevreden bent met je ontwerp en dan planten. Dan ben je toch wel in het najaar. Heerlijk hoor.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 16:00

En Annabelle, die ook.
Over Annabelles gesproken: heeft iemand van jullie de zg. Strong in de tuin en blijven die echt overeind staan na de tweede flinke regenbui van het seizoen?

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 07:46

Zo dan! Je knippert even met je ogen en je tuin is bijna af. Mooi geworden Kay.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:34

Volgens mij is foto 1 een hortensia Annabelle.en 2 zou maagdenpalm kunnen zijn, maar kan het niet goed zien

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:42

En breidt enorm uit. :j

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:21

SpeechLess schreef:
Bedankt :D
Toch hortensia dus, ik vond het er wel op lijken maar ik dacht dat die stevigere bladen had.
Maagdenpalm had ik in mijn vorige tuin ook. Maar klopt het dat 'ie dan van de uitgebloeide stengels ertussen heeft? Ik dacht dat maagdenpalm dat niet had.

Een Annabelle heeft van die mooie witte bloemen en moet/kan je in het voorjaar afknippen itt de 'gewone' hortensia, die inderdaad dikkere bladeren heeft. Ze zijn prachtig, tot er een paar keer een zware regenbui opvalt. Die ander is toch geen maagenpalm.. (ik zit nu op de computer, dus groter beeld) maar wat het wel is?

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:36

swartbeessie schreef:
Letizia schreef:
Nu zit er alleen steeds een kat in de kakken en ben bang dat als ik morgen naar buiten ga, m'n nieuwe plantjes omgeploegd zijn :\
Fijn he, andermans katren, die van mij zitten achter stroomdraad in m'n eigen tuin...
Hoe dan ook, zal ik er voor 'n paar weken gaas over spannen?


Koffiedik strooien.
Katten houden niet van het geurtje, en het is goede meststof voor de planten en verder onschadelijk voor de bodem.

Wel oppassen want koffiedik is erg zuur, dus als je het bij planten strooit die meer kalkminnend zijn mik er ook kalk doorheen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:52

Snap ik! Ziet er mooi uit, ik houd van volle begroeiing.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:17

vec schreef:
Die laatste heb ik 1! Maar ik ben bang dat ik die verpest heb met snoeien...

Dat is bijna onmogelijk, vlinderstruik heb ik ooit bijna tot op de grond teruggesnoeid en die kwam weer vrolijk terug. Door arme grond kan die wel sneu worden (ik had klei in de tuin en bij de stacaravan op de Veluwe zand... dát maakte een verschil)

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 06:28

Knap gedaan listiglistje, zeker ook met een krap budget. Ik houd alleen van wildere tuinen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Ipsiedipsie, Mila17, TessaxQuincy en 89 bezoekers