Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:33

Zijn dat haar katten dan? Anders snap ik die opmerking niet.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:47

vorige week vertelde ik dat ik meters aan wilde aardbei planten heb lopen trekken, afgelopen weekend het vijvertje gelegd. Ik ben er nog niet helemaal klaar mee, maar toch wel al heel voldaan over het resultaat tot nu toe.
Afbeelding

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:57

Gezellig!

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:59

M’n kattenkruid is ontploft. Heerlijk.
Katten verstoppen zich er in. En veel bijen en hommels. (Niet altijd de beste combi :') )
Afbeelding

Spoiler:
Mijn katten kunnen de tuin niet uit dus geen poep bij de buren in de tuin ;)

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:08

Mijn nepeta op het balkon is ook ontploft. Staat samen in de bak kruiden.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:18

Mijn kattenkruid dat begin mei geplant is, is ook al gigantisch uitgelopen en aan het bloeien. Mijn kat is er al gek mee en dat was ook de bedoeling. :D

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:21

Die van mij is nog in knop. Hoop dat ie snel gaat bloeien. Even mijn hand langs de blaadjes/bloemen.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:57

Leuk! Kattenkruid staat er hier ook goed bij. Hij heeft zich zelfs uitgezaaid. En bij het tuincentrum vind ik deze grote soort. Ik had hem nog nooit eerder gezien. Dus die moest mee. Afbeelding

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:05

Malenka schreef:
Leuk! Kattenkruid staat er hier ook goed bij. Hij heeft zich zelfs uitgezaaid. En bij het tuincentrum vind ik deze grote soort. Ik had hem nog nooit eerder gezien. Dus die moest mee. [ [url=m/LxR28k.jpg]Afbeelding[/url] ]


Geef hem een ruime plek!
Hier is het grote kattenkruid inmiddels een pol van zo'n 3 meter doorsnee geworden.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:10

Bridget, je vijver is leuk geworden! Ben benieuwd wat je waterhyacinten gaan doen met stromend water, bij ons vermeerderden ze enorm. Wat heb je links naast de waterval staan? Ziet er mooi uit zo naast de waterval.
Hoop wel dat je een kleinblijvende waterlelie erin hebt staan? Bij een gewone zul je anders snel weinig water meer zien.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:11

Ik heb sowieso 2 soorten kattenkruid staan. Een kruipende en een hoge.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:38

Kom ik weer ff binnen vallen met vraag gezien het kattenkruid!
Maar is het dan niet zo dat jullie katten daar voort hele dag door “door vd wereld (in hogere sferen oid) door zijn?
Heb nl een kleine kattenren en zou vd ene kant dat er wel in willen zetten maar durf niet goed.
Vorig jr hebben we ander gedeelte tuin veranderd en vermoed dat dat mijn niet zelf geplante “iets”wildgroei (waarvan ik wel idee had dat het geen onkruid was dus niet uitgetrokken) dus kattenkruid is ..

Geniet iig volop van jullie tuinen en foto’s <3

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:53

Nee ze zijn niet in hogere sferen. :D

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:07

Ze gaan er wel graag in liggen :D

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:41

Neonlight schreef:
Bridget, je vijver is leuk geworden! Ben benieuwd wat je waterhyacinten gaan doen met stromend water, bij ons vermeerderden ze enorm. Wat heb je links naast de waterval staan? Ziet er mooi uit zo naast de waterval.
Hoop wel dat je een kleinblijvende waterlelie erin hebt staan? Bij een gewone zul je anders snel weinig water meer zien.



Waterhyacinten zijn tegenwoordig "verboden" toch? Het lijkt op watersla wat ik zie in de vijver.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:44

De jongste deed graag poging tot uitgraven op balkon vond ik niet zo leuk dus maar afgezet. Maar groei gewoon door het gaas heen dus ze kunnen nog steeds hun neus erin steken.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:50

Evelienepien schreef:
Kom ik weer ff binnen vallen met vraag gezien het kattenkruid!
Maar is het dan niet zo dat jullie katten daar voort hele dag door “door vd wereld (in hogere sferen oid) door zijn?
Heb nl een kleine kattenren en zou vd ene kant dat er wel in willen zetten maar durf niet goed.
Vorig jr hebben we ander gedeelte tuin veranderd en vermoed dat dat mijn niet zelf geplante “iets”wildgroei (waarvan ik wel idee had dat het geen onkruid was dus niet uitgetrokken) dus kattenkruid is ..

Geniet iig volop van jullie tuinen en foto’s <3


Hier liggen ze er af en toe in


Afbeelding

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:52

Matheno schreef:
Neonlight schreef:
Bridget, je vijver is leuk geworden! Ben benieuwd wat je waterhyacinten gaan doen met stromend water, bij ons vermeerderden ze enorm. Wat heb je links naast de waterval staan? Ziet er mooi uit zo naast de waterval.
Hoop wel dat je een kleinblijvende waterlelie erin hebt staan? Bij een gewone zul je anders snel weinig water meer zien.



Waterhyacinten zijn tegenwoordig "verboden" toch? Het lijkt op watersla wat ik zie in de vijver.

Ik heb het bij de tuincentra allemaal gekocht.?! Er staat een pontederia cordata in. Ik denk dat het niet verboden is, anders zou de tuincentra het niet verkopen.

Helaas is het etiket van de waterlelie kwijt geraakt, dus ik weet niet of hij groot of klein wordt.

Aan de linkerkant staat salvia sensation compact pink.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:55

bridgetF schreef:
Matheno schreef:
Waterhyacinten zijn tegenwoordig "verboden" toch? Het lijkt op watersla wat ik zie in de vijver.

Ik heb het bij de tuincentra allemaal gekocht.?! Er staat een pontederia cordata in. Ik denk dat het niet verboden is, anders zou de tuincentra het niet verkopen.

Helaas is het etiket van de waterlelie kwijt geraakt, dus ik weet niet of hij groot of klein wordt.

Aan de linkerkant staat salvia sensation compact pink.


Pontederia cordata is snoekkruid, dat mag gewoon, die worden ook prachtig trouwens met die paarse halmen. Waterhyacint (Eichhornia crassipes) zijn die drijvende dingetjes die je vroeger veel zag, en die mogen dus niet meer. Worden ook nergens meer verkocht trouwens

Afbeelding

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:58

Ik vond de waterhyacint altijd heel erg mooi, ook een super fijne plant om zware metalen uit het water te halen en filteren.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:00

LaPluche schreef:
Ik vond de waterhyacint altijd heel erg mooi, ook een super fijne plant om zware metalen uit het water te halen en filteren.


Ja, wij hadden ze vroeger ook altijd in de vijver. In het najaar gingen ze dan in een grote emmer in huis.
De hele zomer een prachtige bloemenzee.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:10

Ik zit een beetje te twijfelen over de vijver in de voortuin, misschien dat bokt er iets zinnigs over te zeggen heeft.

Het doel van de vijver is om als een waterplaatsje voor vogels en insecten te dienen. In principe hoeven er geen vissen in te wonen, hoewel misschien een paar klein blijvende visjes wel handig is tegen de muggen.

Ik zit me af te vragen vanaf welk formaat het relatief gemakkelijk is om de waterkwaliteit stabiel te houden. Hij gaat overdag best wat zon krijgen, maar ligt in principe wel noord van het huis dus zal in het voor- en najaar meer in de schaduw liggen.

De vorm van de bak wil ik een beetje rond/natuurlijk houden, omdat de bestrating ook nogal veel ronde lijnen heeft en ik denk dat het dan wat meer een geheel wordt.

De opties voor afmeting zijn
150liter: 119breed x 79lang x 42diep
250liter: 133breed x 105lang x 46diep
500liter: 179breed x 140lang x 50diep
750liter: 202breed x 160lang x 55diep

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78507
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:31

Grootte maakt niet uit, voor het water goed te houden moet je een pomp, filter en UV lamp hebben. Bij een kleinere vijver zijn de kosten daarvoor lager want je hebt niet zo'n grote capaciteit nodig. Deze zaken zijn echt een must wil je geen soepbak krijgen.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:36

Super tof al die vijvertjes!

Gele lis is ook een leuke plant om op je oeverzone te hebben, inheems en geeft prachtige gele bloemen.

@Vjestagirl: in zo'n kleine vijver zou ik denk ik geen visjes doen, want die gaan in concurrentie staan met de kikkers/salamanders die hier zeker op af gaan komen. Waterjufferlarven, libellenlarven, bootsmannetjes,... eten allemaal muggenlarven dus predators genoeg waarschijnlijk :D

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:39

Matheno schreef:
Pontederia cordata is snoekkruid, dat mag gewoon, die worden ook prachtig trouwens met die paarse halmen. Waterhyacint (Eichhornia crassipes) zijn die drijvende dingetjes die je vroeger veel zag, en die mogen dus niet meer. Worden ook nergens meer verkocht trouwens

[ Afbeelding ]


Alles komt bij de tuincentrum vandaan, lijkt me sterk dat er iets illegaals tussen zit.
Lijkt ook niet op de foto.
Voor de rest ben ik echt nog een leek, maar ergens moet je beginnen. Ik zal eens een betere foto maken.
Afbeelding