Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:18

Hier kleigrond maar met een oosten wind droog het heel snel op.

Trouwens alleen sloot water. Voor de kippen neem ik kraanwater van huis vandaan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78502
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:04

Ik zit aan een bosrand met een hoop eiken die water wegslurpen.

Overigens sproeien wij om de 2 dagen maar ieder stuk wordt maar 10 minuten gesproeid. Per saldo dus minder waterverbruik als 1 keer in de week een uur fiks water erop.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:30

Ik zou willen dat ik een sloot en een pomp had. Geef de moestuinbakken en de aardbeibakken akken elke dag water net als de bakken en de rest alleen als ik zie dat een boom of heg het moeilijk heeft, dan krijgt ie een hele gieter. Ik ben gestopt met hanging baskets, erg leuk maar ik werd zat van het watergeven. In mijn kas heb ik olla’s ‘geplant’: twee potten op elkaar gelijmd en boven en onderin een kurk. Ingegraven en ik hoef nu niet vaak water te geven en de tomaten en komkommers hebben zo altijd wat vocht. Heerlijk systeem, vullen kost wel wat moeite want dat doe ik via een trechter. Vorig jaar 1 x gevuld met de tuinslang, maar de druk was zo groot dat ik hem opgeblazen heb. Afbeelding

Anoniem

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:33

Hier om de 1-3 dagen, ligt beetje aan luiheid en hoeveelheid zon, sproeien voor minstens een uur in de avond. Met grondwater.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:50

Ceetje_bokt schreef:
Ik zou willen dat ik een sloot en een pomp had. Geef de moestuinbakken en de aardbeibakken akken elke dag water net als de bakken en de rest alleen als ik zie dat een boom of heg het moeilijk heeft, dan krijgt ie een hele gieter. Ik ben gestopt met hanging baskets, erg leuk maar ik werd zat van het watergeven. In mijn kas heb ik olla’s ‘geplant’: twee potten op elkaar gelijmd en boven en onderin een kurk. Ingegraven en ik hoef nu niet vaak water te geven en de tomaten en komkommers hebben zo altijd wat vocht. Heerlijk systeem, vullen kost wel wat moeite want dat doe ik via een trechter. Vorig jaar 1 x gevuld met de tuinslang, maar de druk was zo groot dat ik hem opgeblazen heb. [ [url=m/6x8ISS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die kende ik nog niet, mooi systeem!

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:59

Hier op veen begint het zelfs erg droog te worden. Mijn varens hebben het zwaar.

Ik heb hanging baskets met water reservoir, die doen het top, degene tegen de muur zonder reservoir moet ik vrijwel elke dag water geven en doen het nog slecht.


Afbeelding

Afbeelding

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:07

Ik geef alleen de potplanten en jonge planten water met de gieter. De tuinplanten krijgen hier echt niet elke dag of om de dag water. Pas als ze erg onder de droogte lijken te lijden geef ik ze water.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:08

Doen jullie allemaal mee met de week lang regendans? *\o/*

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:22

Ik doe mee, het is echt nodig voor de natuur. Ik vind het zelf ook wel lekker dat het even wat koeler is :o

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:43

Ik doe niet mee....weet dat nodig is maar regen maar in de avond niet overdag ik word altijd zo verdrietig en. nukkig van regen

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:57

Prairy schreef:
Doen jullie allemaal mee met de week lang regendans? *\o/*

Ja. *\o/*

Enige nadeel is dat het onkruid ook hard zal gaan. :')

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:16

Ik wil niet mauwen maar het was vanmorgen koud(13graden).

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:56

Het was heerlijk vanmorgen op de fiets! (maar ik heb het altijd warm haha)

Sproeien is beter 1x per week bijvoorbeeld een uur of 4, dan dagelijks een beetje. Tenminste in vaste grond.
Elke dag ff sproeien zorgt voor een nat ogende tuin en een bovenlaagje wat nat is, maar niet voor dat het water in de grond trekt en bij de wortels van het gras of de plant komt.

Bij extreme warmte sproeien wij de hele nacht in de voortuin (noorden kant maar bomen in de tuin en gras/planten die het anders niet redden).
Achter komt meer water in 1x uit en kunnen we het met een uur of 2 en dan 2x per week af, dan is het een redelijk zwembad maar het is ook zo weer weg.

Hebben wel de luxe van een sproeisysteem in de tuin, dus knopje aan en gaan (grondwater).

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:04

Ik ga vandaag shoppen om de borderbak van 5x1m te vullen, met als doel om hem een beetje Engels te laten ogen.

En ik heb er zo veel zin in *\%/* *\%/* *\%/*

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:05

MarliesV schreef:
Sproeien is beter 1x per week bijvoorbeeld een uur of 4, dan dagelijks een beetje. Tenminste in vaste grond.
Elke dag ff sproeien zorgt voor een nat ogende tuin en een bovenlaagje wat nat is, maar niet voor dat het water in de grond trekt en bij de wortels van het gras of de plant komt.
).



En ik maar denk dat ik goed bezig was, merkte wel met harken dat de grond er onder droog was.
Maar neem aan dat beetje van mij beter iets is dan niets.

Een sproeisysteem ga ik niet doen

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:06

Vjestagirl schreef:
Ik ga vandaag shoppen om de borderbak van 5x1m te vullen, met als doel om hem een beetje Engels te laten ogen.

En ik heb er zo veel zin in *\%/* *\%/* *\%/*


Wat leuk!
Wat ga je erin doen?

Ben zelf ook gek op engelse cottage stijl.
Werk zelf veel met stokrozen, ridderspoor, dropplant, verbena etc.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 04-06-20 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:07

Willen wel fotooooo :) voor en na

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:08

Idd een engelse tuin en dan mooi met witte, paarse en blauwe bloemen erin!
<3

En idd een foto!!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78502
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:11

MarliesV schreef:
Sproeien is beter 1x per week bijvoorbeeld een uur of 4, dan dagelijks een beetje. Tenminste in vaste grond.
Elke dag ff sproeien zorgt voor een nat ogende tuin en een bovenlaagje wat nat is, maar niet voor dat het water in de grond trekt en bij de wortels van het gras of de plant komt.


En iedere dag een beetje sproeien als niet alleen de bovenste laag nat is maar tot diep in de bodem? Want dat doen wij juist, om te zorgen dat het diep in de grond nat blijft doen wij bijhouden. Bij ons is zeker niet het bovenlaagje enkel nat, maar als je een meter afgraaft is alles even nat.
Wij hoeven daarom dus ook niet uren te sproeien ineens, en verbruiken daarmee per saldo minder water. Want ook al hebben we een put op 16 meter diepte, ook daar wil je niet teveel uit trekken.

TinkerTreas

Berichten: 3667
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:34

Even een vraagje. Ik heb op mijn balkon 2 grote bakken staan met daarin 2 verschillende soorten clematissen. Een groenblijvende die vroeg bloeit en een blad verliezende die nu net in bloei staat.
Deze wil ik verhuizen naar de tuin van mijn vriend. Maar ze zitten allebei in een klemrek vast gegroeid. Kan ik ze gewoon kort knippen, of is het dan einde verhaal?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even plaatjes uit de tuin.
Heb nog meer rozen maar dat zijn witte's
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 04-06-20 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:48

TinkerTreas schreef:
Even een vraagje. Ik heb op mijn balkon 2 grote bakken staan met daarin 2 verschillende soorten clematissen. Een groenblijvende die vroeg bloeit en een blad verliezende die nu net in bloei staat.
Deze wil ik verhuizen naar de tuin van mijn vriend. Maar ze zitten allebei in een klemrek vast gegroeid. Kan ik ze gewoon kort knippen, of is het dan einde verhaal?



Daar zou ik, als het even kan, mee wachten tot na de zomer

Morganlefay schreef:
[ [url=m/VoX5qi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KuQI91.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6CB79K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FKaqVG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zuVE9J.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even plaatjes uit de tuin.
Heb nog meer rozen maar dat zijn witte's


Wauw, je rozen zijn práchtig!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:52

TinkerTreas schreef:
Even een vraagje. Ik heb op mijn balkon 2 grote bakken staan met daarin 2 verschillende soorten clematissen. Een groenblijvende die vroeg bloeit en een blad verliezende die nu net in bloei staat.
Deze wil ik verhuizen naar de tuin van mijn vriend. Maar ze zitten allebei in een klemrek vast gegroeid. Kan ik ze gewoon kort knippen, of is het dan einde verhaal?

Soms lukt het om de clematissen los te pulken.
Anders met behoud van zoveel mogelijk groen overzetten.
Zelf hak ik mijn groene vroegbloeier nog wel eens flink terug(oeps). Met als resultaat dat ie ontploft.
ook de nu bloeiende wil ik wel eens wat terughakken als ie te wild wordt.
Maar gezien het lelijke weer.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:54

Matheno schreef:
TinkerTreas schreef:
Even een vraagje. Ik heb op mijn balkon 2 grote bakken staan met daarin 2 verschillende soorten clematissen. Een groenblijvende die vroeg bloeit en een blad verliezende die nu net in bloei staat.
Deze wil ik verhuizen naar de tuin van mijn vriend. Maar ze zitten allebei in een klemrek vast gegroeid. Kan ik ze gewoon kort knippen, of is het dan einde verhaal?



Daar zou ik, als het even kan, mee wachten tot na de zomer

Morganlefay schreef:
[ [url=m/VoX5qi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KuQI91.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6CB79K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FKaqVG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zuVE9J.jpg]Afbeelding[/url] ]
Even plaatjes uit de tuin.
Heb nog meer rozen maar dat zijn witte's


Wauw, je rozen zijn práchtig!

en ze ruiken ook nog eens heerlijk.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:04

Onze tuin krijgt al steeds meer vorm, hij wordt voller en voller! Het gras hebben we al 2 keer gemaaid, de kalere plekken nog wat bijgezaaid, wordt al mooi vol ook.
Inmiddels hebben we ook allemaal rotsplantjes tussen de keien geplaatst, her en der wat bodembedekkers neergezet, de lelies zijn allemaal mooi vol geworden, fruitbomen hebben zelfs al gebloeid, de eucalyptus groeit als kool net als de vlinderstruikjes die al verdubbeld zijn qua formaat!

De lampen naast de trap worden nog vervangen door lagere moderne exemplaren waar je doorheen kan kijken, en er moet nog een loungeset komen bij de kachel. Maar verder zijn we al heel tevreden met hoe het er nu uit ziet! :D


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een overzichtje vanaf het zelfde standpunt hoe we begonnen en hoe het nu is;

Afbeelding