Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:07

PSvanLot schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Hé daar hebben wij ook onze (gebruikte) tegels en stenen vandaan. Ik vond het wel prima, bovendien ‘kleurde’ het lekker bij de hergebruikte tegels.
Ik vind een klein formaat steentje prachtig, maar door kosten en de vele voegen met onkruid :n
Op pinterest vond ik een soort combi en dat hebben we gedaan. Beetje rommelig effect, past wel bij de rest van de tuin. Paar 50x50 tegels eruit dat die ruimte opvullen met gebakken klinkers.

[ [url=m/rtu5fg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hele gave tuin zo met de bloemperken!

Dank je. Deze border heb ik zelf aangelegd én de beplanting verzonnen en dat heeft goed uitgepakt. Een feest voor bijen, hommels en vlinders en nu nog voor vogels die de zaden eten. Volgende maand ga ik weer alles kort knippen voor een nieuw groeiseizoen.

Vraag: de hoge planten vallen sinds vorig jaar uit elkaar. Is het een oplossing om bv in mei de helft van de stengels erg in te korten zodat ze compacter blijven en misschien ook nog langer bloeien?

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:29

Voor bijvoorbeeld herfstasters heb ik dat eerder wel gedaan en dat werkt. Ze bloeien dan wel wat later.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:27

hoi, even uit de meelees stand :o , je kan best veel planten inkorten, ik dacht in mei, je kan even kijken naar "chelsea chop" kan niet bij alle bloeiers, ze bloeien dan wel later, ik doe het ook, maar vaak bij een deel van de plant, bloeien ze heel lang
je kan ook speciale steunen erbij zetten

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:51

Wow. Ceetje_bokt, wat heb je toch een mooie tuin. Slimme oplossing om zo je grote tegels wat 'oud' karakter mee te geven.
Wij hebben waaltjes liggen, in een nieuwbouwtuin. Dat is qua onkruid uithalen prima te doen, maar ik zou niet veel meer m2 ermee willen hebben.

De eerste tulpen steken nu al de grond uit. Bij jullie ook al? Zo zin in het voorjaar!

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:07

gonniee schreef:
Wow. Ceetje_bokt, wat heb je toch een mooie tuin. Slimme oplossing om zo je grote tegels wat 'oud' karakter mee te geven.
Wij hebben waaltjes liggen, in een nieuwbouwtuin. Dat is qua onkruid uithalen prima te doen, maar ik zou niet veel meer m2 ermee willen hebben.

De eerste tulpen steken nu al de grond uit. Bij jullie ook al? Zo zin in het voorjaar!


In de 'voortuin' komen ook allerlei bollen boven nu. Een erfenis van oma die er echt veel bloemen in had staan.

Heeft er hier iemand tegels in beton liggen?

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:51

gonniee schreef:
Wow. Ceetje_bokt, wat heb je toch een mooie tuin. Slimme oplossing om zo je grote tegels wat 'oud' karakter mee te geven.
Wij hebben waaltjes liggen, in een nieuwbouwtuin. Dat is qua onkruid uithalen prima te doen, maar ik zou niet veel meer m2 ermee willen hebben.

De eerste tulpen steken nu al de grond uit. Bij jullie ook al? Zo zin in het voorjaar!


Nee de tulpen nog niet. Maar de meeste bollen zijn hier iets later dan in de woonwijk. Sneeuwklokjes beginnen nu te bloeien en zie nu de krokussen en narcissen wel iets omhoog komen. Echt de eerste groene puntjes.

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:58

PSvanLot schreef:
Heeft er hier iemand tegels in beton liggen?


Alleen de rand van kinderkoppen rondom ons grind. Gedaan door een hovenier en ligt er nog strak bij

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:40

lique68 schreef:
hoi, even uit de meelees stand :o , je kan best veel planten inkorten, ik dacht in mei, je kan even kijken naar "chelsea chop" kan niet bij alle bloeiers, ze bloeien dan wel later, ik doe het ook, maar vaak bij een deel van de plant, bloeien ze heel lang
je kan ook speciale steunen erbij zetten

Ik probeerde die steunen, had ik nl nog van mijn vorige tuin, maar dat werkt niet zoals ik hoopte. Chelsea chop ga ik eens zoeken.
gonniee schreef:
Wow. Ceetje_bokt, wat heb je toch een mooie tuin. Slimme oplossing om zo je grote tegels wat 'oud' karakter mee te geven.
Wij hebben waaltjes liggen, in een nieuwbouwtuin. Dat is qua onkruid uithalen prima te doen, maar ik zou niet veel meer m2 ermee willen hebben.

De eerste tulpen steken nu al de grond uit. Bij jullie ook al? Zo zin in het voorjaar!

Dank je, bij mij komen de vroege bollen een beetje boven kijken.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:36

Plattegrond van huis en tuin, volgende week de maten eens meten en dan mogen jullie helpen met inrichten ;)
Afbeelding

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:13

Leuk zo'n canvas PSvanlot. Wat handig is om vooraf te weten is waar de meeste zon is en schaduw en hoeveel uren op een dag. Ook het type grond is handig om te weten. Qua structuur, maar ook of je op zure of alkalische grond zit.

Maak ook een lijstje met dingen die je echt wilt in de tuin en wat wenselijk is, maar geen prioriteit. Denk aan zithoek, speelgedeelte, moestuin, etc.
Ook qua planten. 1 of 2 type planten die je echt graag in je tuin zou willen zien. Dat worden dan jouw eye catchers en kun je de rest omheen ontwerpen.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:16

Cabelona schreef:
Leuk zo'n canvas PSvanlot. Wat handig is om vooraf te weten is waar de meeste zon is en schaduw en hoeveel uren op een dag. Ook het type grond is handig om te weten. Qua structuur, maar ook of je op zure of alkalische grond zit.

Maak ook een lijstje met dingen die je echt wilt in de tuin en wat wenselijk is, maar geen prioriteit. Denk aan zithoek, speelgedeelte, moestuin, etc.
Ook qua planten. 1 of 2 type planten die je echt graag in je tuin zou willen zien. Dat worden dan jouw eye catchers en kun je de rest omheen ontwerpen.


De zon, soort grond etc ga ik idd plaatsen als ik precies weet wat de maten zijn.

Hebben wat dingen die we willen, maar verder eigenlijk helemaal blanco.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:11

Is er hier iemand in de omgeving van Zwolle die graag twee mooie laagstam appelbomen zou willen hebben? Ik zou er vandaag twee ophalen bij hele aardige mensen van wie ik ze mocht hebben. Maar ik voel me niet goed en de bomen zijn al uit de grond gehaald.

Hetzelfde geldt voor een dadelpruim (kaki) in Utrecht.

Ik voel me er heel erg rot over. Maar mijn gezondheid en veiligheid staan voorop.

Ik hoop dan ook dat ik kan bemiddelen zodat deze bomen, die al uit de grond zijn gehaald, niet stuk vriezen of uitdrogen.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:49

Snakken jullie ook zo naar de lente?

Pff. Vind de tuin er nu zo troosteloos bij liggen.
Er moet nog zoveel gebeuren.

Wel zijn we nu wel aan de voortuin begonnen *\o/*

3000 kg grind er uit, 6 aanhangers met wit zand er uit en zwart er in.
Het wordt niets speciaals. Er komen annabelles in en voor de rest gras met een hek of hegje.

Maar wel 100x beter dan enkel en alleen van dat begraafplaats grind :o


Afbeelding

Edit, ja er blijft een klein strookje grind liggen :P

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:12

So, heb je die foto vandaag gemaakt, dan had je denk ik het enige stukje droog Brabant.

Mijn God wat een weer hier al 2 dagen.

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:18

Ik ben vorige weekend wel even lekker aan de slag gegaan.
Moest nog 2 schuttingdelen omhoog plaatsen en 1 paal vervangen die gebroken was.

En ben even los gegaan bij de Lidl vorige week voor zaden en bollen want die waren in de aanbieding.

Ik heb dezelfde grind in de tuin :j

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:31

Wij hebben de afgelopen weken weer het een en ander gesnoeid, en vandaag even in de mesthoop op stal gegraven om 3 kruiwagens mest te scoren voordat we te laat zijn en de mesthoop uitgereden wordt. :))
Deze week dat in de tuin verspreiden. Had gehoopt dat er al wat meer in de tuin was, meestal heb ik de clematis vanaf begin februari volop in bloei staan maar nu nog niets. Wel veel knoppen dus komt nog, maar is wel laat.

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:39

Hier ook de mesthoop omgespaaid en in de tuin gekieperd :D

Haha nee.
De foto is van voor de sneeuw.
Wat een ellende en wat een bende nu :=

Kijk mensen zijn dus al wel bezig. Hoppa. Kom maar op met die lente!!

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:16

Wij willen waarschijnlijk het gras bij de slootkant (talud) gaan vervangen voor sedum. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er nog een andere fijne (groenblijvende) bodembedekker? Het gaat om zo’n 20m2.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 23:25

Maagdenpalm een optie?

Hier wordt deze week het grote werk aan mijn tuin afgerond, daarna kan ik zelf aan de slag met planten. In mijn vorige huis had ik veel groen, vorig jaar verhuisd en deze tuin kan nog wel wat vergroening gebruiken :')

Voortuin voor:
Afbeelding

Voortuin nu:

Afbeelding

Alvast wat plantjes gehaald bij de kweker:

Afbeelding
Van het weekend nog wat plantjes halen en alles de grond in. Nog ff bedenken of ik het hoogste punt van de border in het midden maak of achterin.

Achter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de schutting komt ook nog een border.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:50

Saul schreef:
Snakken jullie ook zo naar de lente?

Pff. Vind de tuin er nu zo troosteloos bij liggen.
Er moet nog zoveel gebeuren.

Wel zijn we nu wel aan de voortuin begonnen *\o/*

3000 kg grind er uit, 6 aanhangers met wit zand er uit en zwart er in.
Het wordt niets speciaals. Er komen annabelles in en voor de rest gras met een hek of hegje.

Maar wel 100x beter dan enkel en alleen van dat begraafplaats grind :o


[ [url=m/wczbna.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit, ja er blijft een klein strookje grind liggen :P



Mooi stukje, wat ben je er mee van plan?

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:21

Even een vraagje.
Ik wil 2 grote bakken van 1.60m breed en 77cm hoog neerzetten. Als afscheiding tussen het terras waar we vaak zitten en de rest van de tuin.
Maar vul je die bakken helemaal met hydrokorrels en aarde/potgrond?
Of is het handiger om er halverwege een bodem in te maken? (Met gaten uiteraard).

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:23

Dat ligt eraan wat je erin gaat zetten. Eenjaarsbloeiers hebben niet zoveel bodem nodig als bijvoorbeeld een olijfboompje.

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:30

In het midden willen we een klein boompje, ik ben er nog niet helemaal uit welke. En verder dahlia's en wat 1 jarige bloeiers. Even kijken hoeveel ruimte er over is na het boompje en de dahlia's.
Dat vind ik lastig in te schatten.

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:59

77 hoog zou ik niets qua bodem in doen, gewoon vol scheppen met eerst gewone aarde, dan hydro korrels en potgrond.

Je hebt meer kosten aan het maken van een goede bodem enz, dan aan aarde er in denk ik. Wat je ook nog zou kunnen doen om aarde te besparen is er stenen onderin doen als je die ergens van over hebt, kan het water weg en heb je minder aarde nodig.

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:16

MarliesV schreef:
77 hoog zou ik niets qua bodem in doen, gewoon vol scheppen met eerst gewone aarde, dan hydro korrels en potgrond.

Je hebt meer kosten aan het maken van een goede bodem enz, dan aan aarde er in denk ik. Wat je ook nog zou kunnen doen om aarde te besparen is er stenen onderin doen als je die ergens van over hebt, kan het water weg en heb je minder aarde nodig.


En dan onderin gewoon van die zakken tuinaarde?
Stenen onderin is ook wel een goed idee. Misschien staat er ook wel iets op marktplaats om op te halen. Ik denk niet dat we zelf veel stenen over hebben.