Eiken meubels, grey wash. Hoe?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

maaikemuis

Eiken meubels, grey wash. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-12 17:57

Ik ben in het bezit van twee ontzettend mooie eikenhouten tafels. Deze zijn nu blank van kleur, onbewerkt en ik wil deze omtoveren in een lichte grijze wassing. Maar hoe doe ik dit? De Decokay kwam niet veel verder dan beits, maar dit is niet het effect wat ik wil, ik wil meer het effect van olie. Welke materialen moet ik hiervoor gebruiken?En hoe krijg ik deze tafels 'dicht' zodat een glas wijn niet gelijk voor een wereldramp zorgt?

LecyTinker

Re: Eiken meubels, grey wash. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:00

je kan olie kopen, maar dat moet je echt een flink aantal keren gebruikt hebben op je tafel, eer het effect heeft. Zo kan je bijenwas kopen, dat gaat sneller. Maar kan je niet naar de gamma gaan ofzo en daar s kijken?

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-12 18:02

De gamma kon me niet veel verder helpen aan producten. Ik weet van horen zeggen dat het gaat om een olie en dat voor de grijze kleur waar ik naar op zoek ben 1 laag genoeg is. Maar hiermee is de tafel niet afgedicht. Paps wil hem daarna lakken, maar dat lijkt mij niet de bedoeling want dan gaat hij alsnog glimmen.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:07

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:08

ik heb mexicaans grenen meubelen en die worden van zichzelf grijs. Ik wilde echter een white wash idee en heb ze met een verf geverft, daarna opgeschuurt en afgeverft met een extreem dunne verf. Heb nu een prachtig white wash idee. Maar je kan idd voor zo een olie gaan, maar dan is hij idd dus niet afgewekt. Maar dan zou je wel voor bijenwas kunnen gaan. Die verzadigd je tafel en als je het bijtijds insmeert met bijenwas, dan kan hij heel mooi naturel grijs lijken.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:10

Wij hebben onze tafel afgelakt met een doorzichtige lak, zodat hij wel robuust blijft maar wel beschermt is! Na de grey wash/olie zou je dat misschien er nog over kunnen doen. Hebben we gehaald bij Decokay

07-07-2011 Getrouwd met de man die mij compleet maakt
Mama van Sophie Féline, 29-12-2011
Tobias Olivier, 03-05-2014
En Pepijn Floris, 19-08-2016

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-12 18:16

@sjapaz, heb jij hier een foto van voor mij. Dit klinkt interessant.

Overigens is uitproberen geen probleem, gewoon de onderkant van de tafel even pakken.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 01-04-12 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:17

ik vind hun ideeen eigenlijk ook beter... _O-

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-12 18:20

Ik ben de klusco met twee linkervoeten aan mijn polsen :+ . Dus ik bedenk altijd van alles en dan mag paps het uitvoeren, maar als zelfs een timmerman mij aan staat te staren met een blik van 'hoe had je dat in gedachten'......

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:54

Ik kijk morgen even of ik een foto kan regelen!

07-07-2011 Getrouwd met de man die mij compleet maakt
Mama van Sophie Féline, 29-12-2011
Tobias Olivier, 03-05-2014
En Pepijn Floris, 19-08-2016

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:03

Ik heb mijn grenen trap met white-wahs gedaan. Nou ja white-wash.... Bij ons in Zuid-Limburg is een speciale zaak voor allerlei spullen voor hout te verzorgen en daar heb ik de gewone olie gekocht en een potje met grijze kleur wat ik dus zelf moest mengen. Dan kun je zelf de sterkte van de kleur bepalen. De trap heb ik 3 keer gedaan met iedere keer licht opschuren ertussen en hij is heel mooi geworden. We wonen nu 1,5 jaar in het huis en ik denk dat ik binnenkort de trap nog eens opnieuw doe.
De trap maak ik ook schoon met speciaal spul van Aquamarijn (Clean-R), die voedt het hout. Schoonmaakspullen zijn niet goed voor het hout dus ik zou dan ook nog zoiets kopen
Ik heb geen flauw idee hoe het heet....

Gevonden!!!!
Het merk is Aquamarijn en ik heb de Aquamarijn Corcol (olie) gemengd met Aquamarijn Kleurpigment voor olie. Ik wilde white-wash en het resultaat kreeg ik dus met grijze pigment erbij.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten.... schoentje

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:06

Mijn moeder heeft het ook gedaan, die heeft olie bij de formido gehaald! Werkte erg goed, ziet er heel netjes uit!

Trotse mama van Jelte <3

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:08

[HTT] Meubels pimpen?
Hier een heel topic over het opknappen/veranderen van meubels met héél veel info over whitewashen e.d.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn
Op 3-7-15 is onze prachtige zoon geboren! Op 4-01-2018 is onze dochter geboren

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:59

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie