Je eerste auto: Een nieuwe of 2e hands?

Moderators: Hanmar, Mondy, Giolli, Mjetterd, Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird

EngeltjeS

Je eerste auto: Een nieuwe of 2e hands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 07:50

Goeie morgen!

Ik ben langzamerhand aan het sparen voor een auto. En ik ben nu al aan het kijken wat ik precies zoek.
Zelf heb ik goede ervaringen met Citroen, en Nissan. Maar nu ben ik enorm aan het twijfelen:

Als je een nieuwe koopt: Weet je dat alles goed doet, alles goed werkt etc. En niemand heeft er aan versleuteld. Maar: Het is zeer prijzig. Gaat zowiezo 3 jaar mee.

Als je een tweede handse koopt: Moet je redelijk verstand hebben of iemand mee nemen met verstand, want anders heb je al snel een miskoop. Maar het is wel goedkoper, het is minder erg als je er een deuk in rijd, en het vervoert ook prima.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Jullie eerste auto, was dat een splinternieuwe of een tweede hands auto'tje? En waarom heb je die keuze gemaakt? Wat kwam je het eerste jaar tegen etc?

Somebitch

Re: Je eerste auto: Een nieuwe of 2e hands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 07:55

Een tweedehands, het enigste probleem was dat hij scheef stond. Dat zagen we natuurlijk gelijk we hebben hem toen naar een kennis gereden die een garage heeft en een nieuwe veer eronder laten zetten.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 07:58

ik zou persoonlijk als eerste auto nooit een nieuwe adviseren.
Ik weet niet of je wel je rijbewijs al hebt en veel ervaring hebt met rijden? als je je rijbewijs hebt leer je pas rijden. Er zijn er een hoop die in de eerste paar jaar aanrijden hebben of ergens tegen aan zitten.

Ik heb zelf een 2e hands vw polo, prima auto!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 07:59

__Nathalie__ schreef:
ik zou persoonlijk als eerste auto nooit een nieuwe adviseren.
Ik weet niet of je wel je rijbewijs al hebt en veel ervaring hebt met rijden? als je je rijbewijs hebt leer je pas rijden. Er zijn er een hoop die in de eerste paar jaar aanrijden hebben of ergens tegen aan zitten.

Ik heb zelf een 2e hands vw polo, prima auto!

Helemaal mee eens, ik was al snel tegen een paaltje aangereden, wel laten maken overigens.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:00

Mijn eerste auto was ook een tweedehandsje, prima mee gereden. Wat ik wel aan kan raden als je er zelf niet zo veel verstand van hebt is naar een goede garage gaan. Deze hebben vaak betere auto's en krijg je vaak tegen een kleine prijs een jaar garantie.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:03

Tja, wat is 2de hands?
Een auto ui 1991 is tweedehands, maar eentje uit 2009 kan ook tweedehands zijn.

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Bellatrix
Correspondent Shadowhunter
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:03

Volgens mij heeft bijna niemand het geld om gelijk een nieuwe auto te kopen na het behalen van het rijbewijs. :+

Fotoshoot boeken? http://www.marliestrapfotografie.weebly.com
Op zoek naar een fijne trainer omgeving Ede? Marlies Maathuis kan je helpen!
http://www.mmhorsetraining.nl --> Zadelmak maken, western en dressuurles, coaching en meer!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:07

Mijn eerste auto was een nissan micra uit 1980. De eigenaar van de garage en zijn vrouw zijn bevriend met mijn moeder. We zijn al járen vaste klant en het was voor mij dan ook direct duidleijk dat ik daar mijn eerste auto zou kopen. De eigenaar heeft voor mij gezocht naar een goedkope auto die nog goed was. Die heeft hij gevonden. Ik heb de auto voor €750 gekocht (een goede nieuwe fiets is duurder). Hij was van een oud opatje hier in het dorp, en ja het verhaal klopte want een half jaar na aankoop was ik mijn auto'tje aan het wassen aan straat. Een opatje kwam aanfietsen en met een grote glimlach vertelde hij dat de auto van hem was geweest en hem in had geruild voor een nieuwere auto. Op wat bandjes verwisselen en een nieuwe v-snaar heb ik er 3 jaar probleemloos mee gereden. Ook hele afstanden op de autobaan, laatste half jaar wekelijks van Twente naar de Polder. Toen was ie op (balken verroest, nieuwe uitlaat etc etc dat was de auto niet meer waard). Ik heb er een hele fijne auto aangehad.

Je kan heel goed een goede tweedehandsje kopen, maar dan moet je wel iemand hebben die te vertrouwen is en verstand van zaken heeft, die je helpt met het zoeken.

MSFC gediplomeerd zadeladviseur
Orun instructrice
www.loeszadelmakerij.nl

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 08:08

Ik heb mijn rijbewijs al 1,5 jaar. En rijd in de auto van het gezin.

Ik heb wel 'enige' ervaring in verkeer, maar wil nu een voor me eigen.

Liezel, ik heb namelijk mee gemaakt met brommers, dat ik een tweedehandse kocht, en pas een half jaar oud, en flink versleuteld of verkloot. Dus vandaar, dat ik dit beter wil aan pakken.

Een auto uit 2009 zou ik trouwens eerder nemen dan 1991. Leeftijd zegt inderdaad ook veel.

Bellatrix
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:11

Als je het geld hebt zou ik ook voor een jongere auto gaan, logisch natuurlijk, die gaan toch langer mee. (over het algemeen dan)

Maar nogmaals, dat budget had ik niet. Fred was mijn Ford Fiesta uit 1992, mijn eerste autootje. Nu heb ik een Fiat Cinquecento uit 1997, Pixie. Is wel wat nieuwer en kostte ook meer maar ik had weinig keus, budget was beperkt.

http://www.mmhorsetraining.nl --> Zadelmak maken, western en dressuurles, coaching en meer!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 08:12

Bellatrix schreef:
Als je het geld hebt zou ik ook voor een jongere auto gaan, logisch natuurlijk, die gaan toch langer mee. (over het algemeen dan)

Maar nogmaals, dat budget had ik niet. Fred was mijn Ford Fiesta uit 1992, mijn eerste autootje. Nu heb ik een Fiat Cinquecento uit 1997, Pixie. Is wel wat nieuwer en kostte ook meer maar ik had weinig keus, budget was beperkt.

Ik trek er zowiezo een jaar voor uit hoor. Puur om flink te sparen. Want dan heb je ook meer keuze.

Vandaar dat ik nu al informatie wil inwinnen, en ervaringen wil lezen/ horen. En dat ik van dat allemaal, een eigen mening kan maken, en een auto kan kopen.

Bellatrix
Always & Forever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:14

Ik snap je. :j Als jij zoveel kan sparen dat je een auto uit bijvoorbeeld 2005 (zeg maar wat) kan kopen, vooral doen. :j :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:15

ik zou nooit een nieuwe auto kopen, dan beter een zo goed als nieuwe 2e handse waar de kop af is anders vind ik het zonde van mn geld!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:23

Ik heb in februari 2009 mijn eerste auto gekocht. Een renault twingo die op dat moment 4 jaar oud was. Inmiddels rijd ik er nu dus ruim 1,5 jaar in. Heb nog geen gebreken gevonden en nog geen klachten over mijn auto. Hij is inmiddels natuurlijk wel voor een grote beurt enzo geweest, maar daar kwamen geen rare dingen naar voren.
Ik zou nooit een 'nieuwe' auto als eerste auto kopen. Maar ik heb wel bewust een wat nieuwere 2e hands auto gekocht.
Overigens wel via een dealer, met garantie het eerste jaar! Dus ik hoefde maar een raar geluidje te horen en ik stond daar op de stoep ;)
Gelukkig bleek het allemaal niets te zijn!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:23

Hier wordt ook nooit een nieuwe auto gekocht. Een auto voor het gezin is minimaal een half jaar en maximaal 2 jaar gebruikt. Zo heb je net de kop eraf en betaal je niet meer de hoofdprijs.

Mijn eigen auto (Daewoo Matiz) is van november 2003 en heb ik begin 2008 gekocht. Hij was toen ongeveer 4,5 jaar oud en had slechts 20.000 km op de teller. Heb er veel plezier van en weinig (onderhouds)kosten.

Een nieuwe is zonde van je geld. Bepaal wat voor auto je wil hebben, welke opties hij evt. moet hebben en probeer binnen dat zoekgebied te kijken of je qua prijs mazzel kunt hebben.

Na 15 jaar op Bokt sluit ik het hoofdstuk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:26

Voor een eerste auto kun je beter voor een tweedehands gaan. Daar lekker veel km mee maken en als je er eens een kras op zet dan is dat niet zo erg.

Tuurlijk kan het zijn dat je auto dan snel(ler) stuk is dan een nieuwe. Maar je blijft ook nog het risico van overige bestuurders hebben. Het is namelijk geen garantie dat een nieuwe auto zeker 3 jaar mee gaat.

Ik rij op dit moment in een nissan micra uit 1995. Heb er wel wat onderhoud aan gehad maar een nieuwe heb ik daarvan niet kunnen kopen. Hij rijdt erg zuinig, ziet er niet uit maar doet het wel gewoon goed.

Trouwens als je wel écht gaat sparen je hebt al nieuwe auto's vanaf 8000 euro ofzo. Over een jaar kun je daar vast al tweedehands van vinden voor een kleiner prijsje.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Strooigoed

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:29

Ik heb zelf een suzuki swift sidney bj 94!
Heb er veel plezier van!
Ook al had ik de keus om een nieuwe auto te kopen dan kocht ik die niet! aangezien je rijbewijs net hebt dan ga je echt pas leren autorijden dus ja als je dan een deuk of een krasje op je karretje hebt dan ben je lang niet zo sneu als je een nieuwe auto hebt! maar goed dat is mijn mening je moet zelf alles gaan afwegen wat jou het beste lijkt!

Carpe diem

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:58

Tweedehands, maar wel een redelijk jonge. Geen koekblikje dat bij het minste of geringste als een vaatdoekje verkreukelt en daarmee ook de bestuurder :+
Juist omdat ik dan een beginnende bestuurder ben, wil ik een veilige auto en ben bereid om daar een behoorlijke tijd voor te sparen.
Deukjes in de auto of andere schade kan me niets schelen, als ik het zelf maar niet oploop.

❤️

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:02

zoek een goede garage uit waar je een 2e hands koopt en niet zomaar eentje uit een advertentie oid. Misschien ken je wel iemand die zijn nissan of citroen ook bij een dealer/garage bij jou uit de buurt heeft?

A horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:28

2e hands. Heb al heel wat auto's versleten maar waren ook allemaal oudjes. Ben begonnen met een golf uit 1983, toen een golf uit 1990 (in de prak gereden) daarna een fiat punto uit 1994 (die was echt eng) en daarna een ford fiesta uit 1996. En ben nu sinds 2 dagen de trotse bezitter van een renault trafic uit 2005 !!!!!

De fiesta heb ik nog daar gaat een nieuwe apk op en daarna zet ik m te koop.

't zeeuws sloezichts Ferro 15 jaar Dressuur B+5-L+6 Vaardigheid L+10-M+11-Z+13-ZZ+19
Zonneweide Robin 9 jaar Dressuur B+5-L+11 Vaardigheid L+18-M+17-Z+15 SGMW klasse M+22
Ruska Cardi Bach 7 jaar Dressuur B+3 Vaardigheid M+11
2 span Cardi en Robin Dressuur B+1 Vaardigheid L+1 SGMW klasse L+1

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:32

Ik heb mijn rijbewijs vanaf december. In januari kocht ik mijn eerste echte eigen autotje! Een rood roze fiat punto ! uit 1998 Opendakje erbij. Zag er wel netjes uit, wel wat deukjes,krasjes maar dat moet kunnen voor het geld waarvoor ik hem kocht. Auto loopt prima en heeft alleen nog maar kleine dingetjes gehad als kappotte lamp. Ik zou gewoon eerst een tweedehandsje nemen. Verzekering en belasting komen er nog bij en je hebt ook geld nodig voor onderhoud.

Live love laugh!
L. 18-12-18 S. 25-6-16 wat een rijkdom!
mam ik hou van je, je bent altijd in ons hart. Zo oneerlijk en opeens *11-11-1954 - 9-5-16

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:44

Lekker eerst een tweedehands! Des noods een hele jonge.. Als je met een nieuwe de garage uit rijdt is ie sowieso al zo veel minder waard..
Ik zou je ook adviseren om gewoon bij een garage de auto te kopen, dan heb je iig iets om op terug te vallen en kun je hem met BOVAG garantie kopen ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:47

Koop sowieso een tweedehands! Met een eigen autootje ga je je grenzen verkennen en dat gaat nog wel eens mis :+ Ik heb nooit ernstige schade gereden oid, maar heb wel bijvoorbeeld een aanvaring met een bloembak gehad :+ Dus koop er echt eentje waarbij het niet al te veel uitmaakt als je er een keer een deuk in rijdt. Ik kocht meteen een getuned autootje (niet nieuw maar zeker niet iets om onbezorgd mee te tuffen) en heb er echt spijt van gehad... Had liever gelachen om een deukje en lekker over de drempels gecrossed :P

Divaali

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:53

Ik zou nooit een nieuwe auto kopen... heb het het geld er gewoon niet voor over :n
Heb nu geluk dat ik de auto (Ford KA 2000) van mijn ouders voor erg weinig kon overnemen en
dus weet ik wat ik gekocht heb.. heb de nodige kosten aan gehad maar voor een
eerste auto is het voor mij prima.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:58

Ik had een nieuwe gekocht. Ging of voor een goede tweedehands van drie jaar of minder of een nieuwe. Het verschil hiertussen in prijs is niet zo heel groot, zeker als je bedenkt dat je met een nieuwe al minstens drie jaar niet naar een keuring moet. Maar goed kan makkelijk praten, woonde nog thuis en had er ook geld voor. Maar ik kan nu hopelijk wel een heel aantal jaren goed vooruit (al zegt dat natuurlijk ook niet alles) en aan een tweedehands kan je natuurlijk ook een super auto hebben.

Ostrea (Zeoliet)
Korine (Ulft)
Fabriz (Johnson)