Laminaat vervangen na waterschade

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 16:45

Toen ik pas mijn koelkast verschoof, bleek dat ik waterschade heb gehad. Ik weet niet wanneer dit is gebeurd, maar de naden van een stel laminaatplanken (kliklaminaat) zijn bol komen te staan, en een poot van de koelkast heeft een deuk gemaakt in de laminaatplank.
Nou stoorde de schade me in eerste instantie niet (ik zag hem toch niet),maar ik ga nu toch twijfelen over het kunnen ontstaan van schimmel onder de planken.

Kan een gewoon klusbedrijf de laminaatplanken vervangen? (Ik heb nog 3 reserve laminaatplanken.) En is dat dan duur? (Verhalen op de verzekering kan niet, omdat ik niet weet wanneer dit gebeurd is)

Is er een manier om te weten of je schimmel hebt, zonder de planken uit de vloer te halen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:51

Er zou een vochtmeting gedaan kunnen worden, maar of dit garantie geeft op geen schimmel durf ik niet te zeggen.
Zitten die drie planken ergens onder weggestopt (onder de koelkast, bijvoorbeeld)? Anders zul je kleurverschil zien. Bij ons is na waterschade in de slaapkamer (was wel veeeeel water, uit de verwarming) de hele laminaatvloer vervangen.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 16:57

Hilary schreef:
Er zou een vochtmeting gedaan kunnen worden, maar of dit garantie geeft op geen schimmel durf ik niet te zeggen.
Zitten die drie planken ergens onder weggestopt (onder de koelkast, bijvoorbeeld)? Anders zul je kleurverschil zien. Bij ons is na waterschade in de slaapkamer (was wel veeeeel water, uit de verwarming) de hele laminaatvloer vervangen.

Vochtmeting. Goede. Welk bedrijf kan dit doen?

De planken staan in de meterkast en in de garage. Zelf zit ik niet met kleurverschil,want het grootste deel van de planken zal toch onder de koelkast liggen. Het zou heel jammer zijn, maar ja, weinig aan te doen. De volgende huurder zou zich eraan kunnen storen, maar voorlopig huur ik dit appartement nog wel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:09

Bij ons kwam eerst een schade-expert voor de vochtmeting eneen laminaat-/parketbedrijf voor vochtmeting en om de kamer te meten etc.
Gedurende de tijd zullen de ‘nieuwe’ planken wel bijkleuren, denk ik.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:40

Kliklaminaat kun je toch zelf vervangen? Paar planken eruit, dagje laten drogen, nieuwe planken erin.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 17:47

Maar heeft dat ook zin als de lekkage wellicht maanden geleden heeft plaatsgevonden? En ik dus niet weet of er schimmel is gevormd?
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de ondervloer dan laten drogen tijdens dat dagje?

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:20

Als de planken tegen de muur aan liggen kun je ze er wel uit krijgen, maar als ze ergens in het midden liggen krijg je ze er niet netjes (zonder breken) uit en de nieuwe er niet zonder meer in. Je kunt van de rondom rakende planken het 'klik'ssysteem verwijderen en ook van de nieuwe planken en dan de boel vastlijmen op de ondervloer. Evt naden afkitten om vocht er onder te voorkomen.

En wat doe je met de lekkende koelkast ??

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-18 20:38

DubbelDun schreef:
Als de planken tegen de muur aan liggen kun je ze er wel uit krijgen, maar als ze ergens in het midden liggen krijg je ze er niet netjes (zonder breken) uit en de nieuwe er niet zonder meer in. Je kunt van de rondom rakende planken het 'klik'ssysteem verwijderen en ook van de nieuwe planken en dan de boel vastlijmen op de ondervloer. Evt naden afkitten om vocht er onder te voorkomen.

En wat doe je met de lekkende koelkast ??

Ze liggen tegen de muur, gelukkig. Naden afkitten is een goeie!

Ja, dat vraag ik me dus ook af. Het is ontstaan door water dat aan de voorkant van de koelkast eruit is gelekt, niet aan de achterkant (en dan alleen op rechts). Ik zou haast zeggen dat het dan niet door een technisch probleem komt. In mijn oude huis heb ik dit probleem nooit gehad.
Als ze niet zo lelijk waren, en als de koelkastvriescombi dan gegarandeerd stabiel zou staan, zou ik de combi haast in zo'n wasmachinelekbak zetten.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:48

Gaby schreef:
Maar heeft dat ook zin als de lekkage wellicht maanden geleden heeft plaatsgevonden? En ik dus niet weet of er schimmel is gevormd?
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de ondervloer dan laten drogen tijdens dat dagje?


Ja, precies. En eventuele schimmel zie je dan ook vanzelf.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 20:54

Dw kombi in een wasmachinelekbak zetten kan idd, desnoods op een paar blokjes zodat de deuren goed open gaan :) Niet fraai, maar het is even niet anders.
Heb je soms een tijd geleden een elektriciteitsuitval gehad, dat ie misschien is gaan ontdooien ??
Verder zit er bij de meeste ladenvriezers aan de onderkant een lipje om het ontdooi water weg te laten lopen op één bepaald punt. Dit lipje hoort goed opgevouwen te zitten anders sluit de deur niet goed en gaat ie ook ontdooien.
Een andere reden zou kunnen zijn dat aan de achterkant je opvangbakje waar de verdamper in hangt te vol is geworden en dat die is gaan over lopen.

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:17

Als het kliklaminaat is zou ik het lekker zelf vervangen, is heel simpel :)
Zou gelijk even naar je ondervloer kijken..

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Laminaat vervangen na waterschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 21:30

Zelf vervangen idd met kliklaminaat. En als je het niet zelf kunt, dan een handige vader/moeder/broer/zus/buurman/buurvrouw/etc die even zou kunnen helpen?

janouk
Blogger

Berichten: 17864
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:07

We hebben een parketlegbedrijf. Dit is wat wij zouden doen:

Tip, laat een schaderapport opstellen door een parketlegbedrijf en stuur het rapport naar je verzekering. Waterschade krijg je meestal vergoed voor de vervangende vloerdelen en het arbeidsloon.
Kapotte vloerdelen verwijderen en de ondervloer goed laten drogen.
Dan vervangende delen er in leggen en de vloer goed aantrekken.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 11:52

DubbelDun schreef:
Dw kombi in een wasmachinelekbak zetten kan idd, desnoods op een paar blokjes zodat de deuren goed open gaan :) Niet fraai, maar het is even niet anders.
Heb je soms een tijd geleden een elektriciteitsuitval gehad, dat ie misschien is gaan ontdooien ??
Verder zit er bij de meeste ladenvriezers aan de onderkant een lipje om het ontdooi water weg te laten lopen op één bepaald punt. Dit lipje hoort goed opgevouwen te zitten anders sluit de deur niet goed en gaat ie ook ontdooien.
Een andere reden zou kunnen zijn dat aan de achterkant je opvangbakje waar de verdamper in hangt te vol is geworden en dat die is gaan over lopen.

Ik ga vanmiddag eens kijken naar de dingen die je hebt benoemd :)