MacBook Air 128gb of 256gb

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 16:18

Hoi allen,

Voor mijn studie wil ik een nieuwe laptop aanschaffen. Nu wil ik voor de nieuwe MacBook Air gaan, maar ik kom er niet uit of ik voor de 128 of 256gb moet gaan. Kan iemand mij de verschillen uitleggen? Het prijsverschil is namelijk enorm. :+

De MacBook is bedoeld voor simpel schoolwerk. Maar later wil ik er ook zeker andere dingen mee gaan doen, zoals simpel filmpjes ed. bewerken. Vandaar ook die nieuwe Air i.v.m. retina display.
En klopt het dat het geheugenverschil ook de snelheid van de laptop kan aanpassen? :Y)

Ik hoor het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:25

Welke types twijfel je over om aan te schaffen? Overige specificaties spelen namelijk ook een rol. En geheugen is gewoon enorm duur. Overigens zou ik voor de 256 gaan omdat je anders binnen notime je schijf vol hebt zitten en niet alle programma's die je wil kunt installeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110673
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:29

Ik zou altijd voor het meeste geheugen gaan, want als je te kort komt kun je het er bij een Macbook Air niet meer bij stoppen.

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:29

Ik zou voor 256gb gaan, je zit echt ontzettend snel aan de 128. Ik heb de mijne nu (macbook pro 256gb) sinds juli, en heb nu ong 100gb in gebruik, zonder dat ik bijzonder veel programma's of bestanden erop heb staan. Ik gebruik het ook alleen voor mijn studie.

Anoniem

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:59

Vooral als je voor filmbewerking gaat zou ik altijd voor een groot geheugen gaan. Rauw videomateriaal neemt echt tandjes veel ruimte in beslag en je laptop wordt snel traag als hij echt vol vol raakt. Als je het niet erg vindt om niet al te mobiel te zijn zou je in plaats daarvan een externe harde schijf kunnen gebruiken en daar je lokale bestanden op laten staan, maar dat vinden sommige mensen risky en het kan wat ingewikkeld/minder natuurlijk werken.

Zou bij een Air vooral goed op het werkgeheugen letten. Als je lekker wilt videobewerken en daarvoor ook zwaardere programma's dan imovie ofzo wil gebruiken (denk premiere pro, final cut) heb je minstens 8 maar nog liever 12 of 16 wel echt nodig. Bij een Air kan je dit niet meer bijplaatsen dus kijk daar goed naar. Met 4 zal hij alle programma's wel lopen en voor een beetje internetten is het zat, maar op den duur gaat hij wel tegen snelheidsproblemen aan lopen

Anoniem

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:18

8 intern red de pro i7 prima, maar wat Emma al zegt: met 4GB gaat de air het niet trekken.

Als je het kan zou ik wel echt investeren in een zo zware mogelijke machine. Mijn vorige Mac pro heb ik 7 jaar zwaar mishandeld en gebruikt, hij is nu vervangen maar eigenlijk deed hij het nog heel best. Enige reden waarom hij niet meer gebruikt wordt is dat er geen Windows 10 op kan.

Anoniem

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:14

Hier hetzelfde. Ik heb een Pro uit 2012 met 16GB werkgeheugen en 500GB SATA schijf en ondanks het feit dat hij dus al 6 jaar oud is en ik hem echt misbruik loopt hij nog als een trein. De enige rede waarom ik hem zou inruilen is omdat ik esthetisch gezien graag een nieuwe zou willen (mijne is ook fysiek niet meer de mooiste) en omdat ik het retina scherm een seconde per jaar mis. Verder is hij top. Mijn vriend heeft ook een pro uit 2012 maar dan met 4GB RAM en een klein schijfje dat ook nog eens propvol is en dat ding wil eigenlijk niet eens meer opstarten. Ik draai op die van mij zelfs nog een Bootcamp partitie met Windows 10 en ook dat gaat als een zonnetje.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:59

Ik zou ook zeker voor 256 gaan :j
Video neemt veel plek in beslag. Qua geheugen is 4GB wat krap, maar als je bij het film bewerken met proxy media werkt dan is dat nog wel te doen. 8 of 16GB is natuurlijk beter.
En idd, hier ook een oude imac, uit 2010, waar ik nog steeds zware 4K film mee bewerk op dual screen zonder problemen.

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 16:55

Het is de 8gb/256gb geworden. Thanks voor de tips!!

Warboel
Berichten: 14682
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:56

Nu een beetje laat maar voor wat jij ermee wilt doen zou ik überhaupt niet voor de Air gegaan zijn :=

De Pro zonder Touchbar is vergelijkbaar qua prijs maar heeft een betere processor en vooral een beter scherm (meer nits en de Pro heeft een bredere kleurweergave) en de GPU van de Air is ook wel een stuk slechter, wat je wel echt zal gaan merken met videobewerking.

4GB RAM bestaat niet meer overigens, is allemaal minimaal 8.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: MacBook Air 128gb of 256gb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:01

Ik snap het wel, de air is natuurlijk lekker licht om mee te nemen naar school, en als student heb je meestal toch een beperkt budget.
En als je met imovie of fcpx video bewerkt dan trekt de air het ook prima.

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 21:50

Warboel schreef:
Nu een beetje laat maar voor wat jij ermee wilt doen zou ik überhaupt niet voor de Air gegaan zijn :=

De Pro zonder Touchbar is vergelijkbaar qua prijs maar heeft een betere processor en vooral een beter scherm (meer nits en de Pro heeft een bredere kleurweergave) en de GPU van de Air is ook wel een stuk slechter, wat je wel echt zal gaan merken met videobewerking.

4GB RAM bestaat niet meer overigens, is allemaal minimaal 8.


Ik ben voor de Air uit 2017 gegaan. :) Die was flink in de aanbieding omdat die nieuwe net uit is. Dus het scheelt me een flinke 500 euro. De verschillen van de nieuwe en de oude Air zijn te minimaal om er zoveel geld meer voor neer te leggen. Op de retina display, touch id en design na. :Y)

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 21:52

Warboel schreef:
Nu een beetje laat maar voor wat jij ermee wilt doen zou ik überhaupt niet voor de Air gegaan zijn :=

De Pro zonder Touchbar is vergelijkbaar qua prijs maar heeft een betere processor en vooral een beter scherm (meer nits en de Pro heeft een bredere kleurweergave) en de GPU van de Air is ook wel een stuk slechter, wat je wel echt zal gaan merken met videobewerking.

4GB RAM bestaat niet meer overigens, is allemaal minimaal 8.


Overigens heb ik besloten video en foto bewerken even niet mee te laten tellen. Klein rekensommetje en beseffen dat het er de komende 6 a 7 jaar toch niet in zit ivm studie enzo, was genoeg en scheelde me een hoop moneys :+

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:55

Ik heb een Air early 2014. Gebruik hem voor de studie, dus hij wordt minimaal 5 dagen per week intensief gebruikt. De batterij is nog steeds super, hij kan de hele dag mee zonder oplader. Hij is ook supersnel nog, heb wel een i7 processor erin.
Ik heb ook de 256 gb en dit is prima, met de 128 gb had ik het zeker niet gered. Ik heb na nog 2 jaar gehad dat hij wat vol zat, toen heb ik een flink deel aan hoorcollege-opnames en dergelijke op mijn time capsule gezet en verder nooit problemen met het geheugen gehad :)

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 22:18

hafjelinger schreef:
Ik heb een Air early 2014. Gebruik hem voor de studie, dus hij wordt minimaal 5 dagen per week intensief gebruikt. De batterij is nog steeds super, hij kan de hele dag mee zonder oplader. Hij is ook supersnel nog, heb wel een i7 processor erin.
Ik heb ook de 256 gb en dit is prima, met de 128 gb had ik het zeker niet gered. Ik heb na nog 2 jaar gehad dat hij wat vol zat, toen heb ik een flink deel aan hoorcollege-opnames en dergelijke op mijn time capsule gezet en verder nooit problemen met het geheugen gehad :)

Top om te horen! :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:41

Ik zou ook voor 256 gaan minimaal! Ik heb al een aantal jaar een macbook pro met 256 gb. Ik loop echt constant tegen het maximum aan, met 128 zou dat al helemaal het geval zijn!

Een andere optie (maar op de lange termijn duurder), is een abbo nemen op Drobox. Het duurste abbonement heeft iets dat heet SmartSync. Daarmee kunnen bestanden ook alleen in de cloud staan.

Bij de gewone versie van dropbox, moet elk bestand in dropbox cloud ook ergens op een computer staan. Bij Smart Sync hoeft dat niet. Je hebt dan 2TB opslag geheugen. Je kunt vanuit je verkenner overal bij. Maar dingen die je niet constant nodig heb markeer je dan als "alleen online". Ze nemen dan geen ruimte meer in op je harddrive, maar je kunt ze gewoon opnenen vanuit programma's of vanuit finder. Dropbox download het bestand dan eerst. Bij grote bestanden is dat dan wel iets langer wachten. Je moet ze vervolgens na gebruik wel weer zelf handmatig opnieuw markeren als "alleen online".

Als je per jaar betaald, kost dat abbonnement 200 euro per jaar. Niet bepaald goedkoop dus. Maar wel erg praktisch.

Als je niet zoiets hebt, zou ik sowieso minimaal 256 gb pakken.