[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:10

Kwestie van af en toe even de hoge druk spuit er op zetten óf een beetje 'elbow grease' en ze met een harde borstel uit boenen :)

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:24

Uiteraard, maar dat vind ik dus wel een nadeel vergeleken met gewoon glad plastic :j

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:55

Heb je wel eens een blik geworpen in de standaard voerbakken op maneges/pensionstallen?? En ik heb nog niet gehoord dat een paard daarvan is dood gegaan, dus misschien maken we ons wel druk om niks ;)
Ik denk dat ik ze hier 2 a 3x per jaar even schoon boen of als ik toch het afvoerputje door moet spuiten meteen de bakken even mee neem.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:53

Wij hadden eerst de kleine bakjes van de action, maar die waren nergens meer en nu al 3jr die grote van action. Behalve 1 kapot handvat, zijn ze nog altijd heel. Heb er 8 en geef ze gewoon zo, ze staan erop, erin etc.
Ik vind ze ook wel vies, maar schrob ze even met een borstel als ik het te erg vind.

Op gemiddelde stallen is het vaak vies of hebben ze 1x pj grote schoonmaak. Op een tal waar ik werkte, konden we de stoppen eruit trekken en alle bakken goed schoon houden.
Maar drinkbakken worden ook vrijwel nooit goed schoongehouden. Hooguit door enkele baasjes zelf af en toe.
En als je weet hoeveel wisseling er is van paarden en die gewoon in gebruikte stallen worden gezet.......

Die metalen bakken zien er niet eens slecht uit zo, maar ik zou die hoeken te scherp vinden.

TS, oud ijzer bij elkaar verzamelen. Kan toch best oplopen qua gewicht en een klein bedrag opleveren.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:11

Wat heb je met al dat stal(mest,turf) gedaan?????

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:05

Als ik het goed zie, is dit het resultaat van een potstal van meerdere jaren.
Deze mest is heel goed materiaal voor de (moes)tuin. Ik zou het bewaren voor het voorjaar, of nu al over de grond verspreiden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:15

Of als start van de mesthoop misschien??

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:49

Turf ligt nu als mega laag op de oude moestuin haha!
We overwegen om de vijver te gaan dempen. Hij ligt echt op een kansloze plek zo onder alle groen en met die enorme eik erbij. Vind een vijver best tof, maar denk dat we zo enorm veel tijd en energie (en geld) in deze vijver moeten stoppen om hem echt goed te krijgen... Voorlopig eerst wel zat andere dingen te doen. Dus wellicht dat het dan daar in kan.

Cord rond de paddock staat *\o/* . Vandaag kijken of ik die derde stal grotendeels leeg kan krijgen omdat vrijdag de stropellets (EquiBedding) komen. Die wil ik daar in leggen op pallets.

Ook heeft onze hond Yorek vanochtend even getest hoe sterk de oude vensterbakken zijn :+ . Viel me nog niet tegen dat die bleef zitten onder 55kg hond :')

Afbeelding

Afbeelding

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:09

Volgens mij heb ik nog niet gereageerd, maar ben ik inmiddels een stille trouwe volger. Wat een geweldig project, en superleuk hoe je telkens een update geeft, dat we het allemaal een beetje mogen meemaken. Die laatste 2 foto's wat lijkt me dat genieten, heerlijk de beestjes zo om je heen <3

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:19

Ahh goed zo, mest is al duur genoeg en als je een privé voorraad hebt is dat alleen maar meegenomen.
Wat betreft de moestuin.
Zou er het eerste jaar lupine, klaver of gewone hennep opzetten. Zijn nl stikstofleveranciers.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 12:49

MarliesR schreef:
[ [url=m/VRm4FV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wow, met die kat er bij kan je goed zien hoe groot de hond echt is...

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:33

Ik vind het steeds weer prachtige en interessante updates en kan niet anders zeggen als: ga zo door :j
Die hond is mega :')

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:51

Morganlefay schreef:
Ahh goed zo, mest is al duur genoeg en als je een privé voorraad hebt is dat alleen maar meegenomen.
Wat betreft de moestuin.
Zou er het eerste jaar lupine, klaver of gewone hennep opzetten. Zijn nl stikstofleveranciers.


Lupine is giftig voor paarden, en het zaad verspreidt zich ... :x
hennep weet ik niet en in klaver zit verschil tussen de verschillende soorten.

Leuk je honden en kat op de uitkijk :j

Groet Karin.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:41

Lucerne doet volgens mij hetzelfde, of esparcette. Daar kun je wel van voeren :)

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:09

Hilary schreef:
Lucerne doet volgens mij hetzelfde, of esparcette. Daar kun je wel van voeren :)

Aardappelen is prima als eerste gewas.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 23:44

Even 10 pagina’s moeten bijlezen maar wat super interessant en leuk om te volgen!! Blijf ik ook zeker doen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 01:03

Is de vijver groot??

Ik kom weleens huizen tegen met een vijver en fantaseer meteen om daar een grotere vijver voor de paarden van te maken, maar het neemt zoveel ruimte in vaak.

Fijn dat je nu opschiet. Het is nu ook weer best warm voor de tijd van het jaar.

bella24

Berichten: 834
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:19

Fijn dat de paarden maandag dan al komen! Daar kijk je vast naar uit. Ik blijf ook volgen, heerlijk topic dit <3

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 09:55

Vijvers zijn muggen broedplaatsen... Wij hebben de onze verwijderd, het was naar een kleintje, maar scheelt significant in de muggen overlast.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:10

Moet je vissen nemen :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:02

missfalki schreef:
Morganlefay schreef:
Ahh goed zo, mest is al duur genoeg en als je een privé voorraad hebt is dat alleen maar meegenomen.
Wat betreft de moestuin.
Zou er het eerste jaar lupine, klaver of gewone hennep opzetten. Zijn nl stikstofleveranciers.


Lupine is giftig voor paarden, en het zaad verspreidt zich ... :x
hennep weet ik niet en in klaver zit verschil tussen de verschillende soorten.

Leuk je honden en kat op de uitkijk :j

Groet Karin.


Huh, moestuin dus voor mensen niet voor paarden :+
Lupine voor het voorbereiden van een moestuin heeft een ander regime.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:10

DubbelDun schreef:
Moet je vissen nemen :)

Dat helpt niet voldoende :n

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:13

Vijver onder een eikenboom, twee keuzes, boom er af of vijver weg. Afgevallen eikenblad in een vijver werkt niet.

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 18:16

superpony schreef:
Is de vijver groot??

Ik kom weleens huizen tegen met een vijver en fantaseer meteen om daar een grotere vijver voor de paarden van te maken, maar het neemt zoveel ruimte in vaak.

Fijn dat je nu opschiet. Het is nu ook weer best warm voor de tijd van het jaar.


Wel, onze jongste hond kwam er gisteren nog achter dat die vijver best groot is als je denkt dat je er overheen kan lopen :')
Afbeelding
Ik gok dat hij ongeveer 4 * 3 meter is ofzo?

Er is halverwege het weiland ook nog een poel! Dus voor de paarden is er al wat :D Denk dat de kanten er nog wel van moeten worden afgevlakt om hem veilig te maken voor de paarden, maar dat zien we later wel eens. Verkoper had de poel afgezet met prikpaaltjes.


Qua muggen is de vijver weghalen zo dicht bij het huis inderdaad ook nog een goede reden!
bigone schreef:
Vijver onder een eikenboom, twee keuzes, boom er af of vijver weg. Afgevallen eikenblad in een vijver werkt niet.


We gaan de monumentale eik maar niet verwijderen voor een vijver die we eigenlijk toch niet willen :D

Had ik eigenlijk al een foto geplaatst van onze put? Ding is goed diep! Hij staat wel echt om een onhandige plek en de huidige ombouw is echt spuuglelijk. Maar goed, zorgen voor later...
Afbeelding

Vanochtend wat stellingen gehaald bij de bouwmarkt zodat we onze spullen een beetje geordend kunnen wegzetten straks. Vanmiddag even weer bij de paarden bezig geweest. Alle zooi weer een beetje opgeruimd, het koord nog even goed gespannen, de hooibakken schoongemaakt. Het begint er steeds meer op te lijken!
Afbeelding

Stallen in principe klaar voor gebruik nu. Irriteer me mateloos aan dat het nu niet echt heel veel schoner is te krijgen dan dit :') . Maar goed, het is gewoon niet de tijd van het jaar voor hogedrukreiniger en ben ook bang dat het niet afdoende droogt nu (zeker icm het toch niet echt waterdichte dak). Maar het is nu "veegschoon". Van het voorjaar maar goed met de hogedrukreiniger erdoor. Dan zit ook het nieuwe dak erop. En dan kan ik ook alles gaan verven.
Afbeelding

De 'toplaag' van de vloer komt wel echt enorm los. Al heel wat losse stukjes verwijderd. Wel balen dat daardoor ook de wapening deels wat bloot komt te liggen. Zat al te denken dat ik misschien moet gaan kijken naar iets van rubber voor erover Als ik bijvoorbeeld van die puzzelmatten doe, kan ik die daarna ook nog gebruiken voor in de stal. En dan wellicht van het voorjaar ook eens kijken naar een nieuwe laag beton er over ofzo.

Afbeelding

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:44

Kun je die muren van de stallen nu niet sauzen voor het oog? Dan oogt het wat frisser en dan doe je het in het voorjaar gewoon goed met de hoge druk spuit. Dat met die rubber matten vind ik wel een heel slim plan!