[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 12:10

DubbelDun schreef:
Je zult wel lekker slapen 's nachts :D
Grote kans dat er bij dat rooster een put zit ergens.

In geen jaren zo goed geslapen als nu :D :D


JudithO schreef:
De eerste paar palen zijn leuk en de laatsten ook. Die daartussen ga je vervloeken :D
Het moment dat je eindelijk het draad mag spannen, dat is echt heilig!


Haha ik geloof je :D Ik wil er nog graag twee palen bij in twee hoeken om het wat stabieler te maken. En idealiter nog de paar palen vervangen richting de wei die niet meer helemaal geweldig zijn. Maar dat is in totaal een paal of 6/7 dus voor nu te overzien hehe.

Kinke schreef:
een beetje boer fixt alles met strotouwtjes :D ;)

Haha ja, maar als onderdeel van de schiklint/draad/koord lijkt me toch minder handig :+ . En geloof dat ze hoopten met strotouwtjes de rotte palen nog een beetje bij elkaar te houden ofzo :+

Lizz schreef:
Ik heb alles gelezen, wat een klus!
Maar wel heel leuk, en goed dat je foto’s maakt. Hebben wij met ons huis ook gedaan toen de tijd en als ik die terug zie denk ik, wow wat een werk hebben we verzet. Terwijl ik meestal denk, we moeten nog zo veel :')

Ook bizar hoe vies het huis was van jullie, maar wat je al zei, ze zijn er naar gaan leven.
En die stal :wow: gewoon 30 cm dieper ofzo?

Succes verder met klussen!

Ja, ook leuk aan dit topic om het straks zelf weer terug te kunnen lezen :D
Laag in de stal was zeker minimaal 30cm! Achterin zelfs nog wel een stuk hoger. Echt bizar... Met afsteken vind je ook echt compacte laagjes. Beetje effect als jaarringen op een boom tellen :') .

bigone schreef:
Ik weet niet of dat bij jullie gemeente ook kan maar heel soms zitten er in het archief de bouwtekeningen opgeslagen, mochten ze die hebben dan kan dat voor de stal wel eens handig zijn om te zien of er een ruimte onder zit of alleen een klein geultje voor vocht afvoer.

Dat is nog wel een idee inderdaad! Heb 1 oude tekening gekregen van de verkopers, zal nog eens kijken of daar het huis op staat of juist de schuur. Het papier/spul is ook zo enorm smerig dat ik die nog even had laten liggen voor een later moment :')


Vanochtend bezig geweest met eerste stuk muur dus in de grondverf zetten. Wat een klus! Wel maar goed ook dat we goede grondverf hebben gehaald, want de muur zuigt als een malle. Sowieso was het al wel handig met ook op al die vlakken en wel/niet gestucte delen etc.

Maar ook met alleen de grondverf erop knapt het nu al weer enorm op! Morgenochtend dan de muurverf erop! (we hebben monodek van Histor - was in de aanbieding). Wat zal de woonkamer straks een stuk lichter zijn als alles klaar is!

Muurtje rechts klaar naast stuk links wat nog moest
Afbeelding

Flink contrast :')
Afbeelding

Links nog niet schoongemaakt, klein strookje schoongemaakt en stukje wit naast elkaar.
Afbeelding

En hoe het nu is (nog niet droog)
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:14

Ik hoop dat het dekt. Je hebt iig wel eer van je werk :)

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:20

Werkt grondverf hetzelfde als voorstrijk?
Ik heb goede ervaringen met voorstrijk op zuigende muren.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:33

Grondverf is de term die voor hout gebruikt wordt en voorstrijk voor muren. Grondverf is meestal wat dikker en dekt kleine oneffenheden wat af. Voorstrijk is meer voor een hele zuigende ondergrond. Beiden geven een betere hechting aan de uiteindelijke (kleur)laag.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:39

DubbelDun schreef:
Grondverf is de term die voor hout gebruikt wordt en voorstrijk voor muren. Grondverf is meestal wat dikker en dekt kleine oneffenheden wat af. Voorstrijk is meer voor een hele zuigende ondergrond. Beiden geven een betere hechting aan de uiteindelijke (kleur)laag.

Ja dat weet ik, zie dat ik de vraag een beetje dom heb geformuleerd :o?
Maar omdat ze grondverf op de muren had gesmeerd (ipv voorstrijk).
Op (kaal) hout doe ik ook altijd grondverf.
Maar muren behandel ik met voorstrijk, is ook vrij snel gedaan. Grondverf lijkt me meer werk.
Hier ook gele muren gehad en stucwerk. Flink wat voorstrijk er op en daarna goed dekkende latex.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 20:38

Ik zal zo eens kijken wat er nu daadwerkelijk op de emmer staat :+. Het grootste gedeelte van de tijd noem ik het 'voordroog' :') .
Emmer staat 3 meter verderop, maar moet er even niet aan denken nu weer op te staan :+

Vandaag weer boel werk verzet! Vanochtend dus die muur de eerste laag wit erop (waarmee precies laat ik even in het midden :') ).

Daarna kwam mijn vriendin rond 12u en zijn we na een kopje thee buiten aan de slag gegaan. Zij heeft de rest van de tweede stal helemaal leeggehaald *\o/* . En zelf heb ik nog drie palen geplaatst waar ik dat nog graag wilde. De rest van de palen ga ik waarschijnlijk 1 voor 1 vervangen nadat de paarden er zijn.

Daarna bezig geweest met de laatste hoek die nog gesnoeid moest worden. Had me er even op verkeken hoeveel werk daar nog in zat. Allemaal verstopt gaas (ook 30/40cm de grond in, aaargh, dus toch). En zoooo overgroeid allemaal. Veel random metaal en chaos. Maar het is gelukt! Tegen de tijd dat ik daar bijna mee klaar was werd het ook al best donker, dus geen echte 'na-foto'.

Deze overgroeide hoek ging het om. Voor het stalgebouw dus.
Afbeelding

Mix van (zeer stevig) schapengaas wat je hier niet op de foto ziet, kippengaas en van dat groene tuingaas. En alles flink overgroeid.
Afbeelding

Hier al een heel stuk vrij gemaakt. Inmiddels is het links nog wat verder vrij en staat er ook een nieuwe paal.
Afbeelding


Mindere is dat we waarschijnlijk een steenmarter in de voorgevel hebben _-:( . Het zou nog een rat kunnen zijn in theorie, maar daarvoor is het wel veel herrie. En heb al paar keer 's avonds buiten een marterachtige gehoord (dat typische 'blafje' wat ze kunnen maken).

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:42

Jeetje het knapt wel op!
Jullie hebben elke dag wel eer van je werk!

Tip om de marter kwijt te raken, stop een bult hondenhaar tussen de muren, dat schijnt ze op afstand te houden en weg te jagen.
Er komt elk jaar hier een mannetje in het dorp een tasje hondenhaar bij mij ophalen om tussen zijn dak en plafon te stoppen, hij heeft zijn marter nooit meer gezien.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:46

Hondenhaar is een goeie om te onthouden, die kende ik nog niet +:)+

Die 'kleine' hoekjes kun je je lelijk op verkijken.
Persoonlijk denk ik dat ik een loonwerker met een groot apparaat langs had laten komen. Die hebben in uurtje die klus geklaard en dat geld was het mijn rug wel waard geweest :)

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:58

Denk niet dat het een steenmarter lang weghoudt, want die kunnen ook ruiken hoe lang geleden een roofdier langs is gekomen. Sowieso overwinteren die nog weleens in de buurt van mensen en trekken in het voorjaar weg. Gewoon voldoende lawaai maken, zodat het niet aantrekkelijk is om te willen blijven ;)

Maar wat een geweldig project!! Ik ben net ingestapt, maar heb het topic ook aangestipt. Ik volg. Jullie hebben de komende maanden iig niet het risico dat jullie je vervelen..

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:00

Wat een werk weer wat zo’n overgroeid stuk je je kan geven.

Enne die marter, bah dat wil je niet in je spouw of onder je dak. Speciaal plekje met een marterkast voor ze maken op je terrein schijnt te helpen!

https://youtu.be/EBDrYovx8fI

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:15

Stille meelezer..

Kennisen van ons hadden ook een marter in de muur. Die hebben een stereo-speaker er tegenaan gezet, en volume vol open. Beest is vertrokken en nooit meer teruggekomen..

Kruipt weer terug onder steen...

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 22:12

saskiaojan schreef:
Jeetje het knapt wel op!
Jullie hebben elke dag wel eer van je werk!

Tip om de marter kwijt te raken, stop een bult hondenhaar tussen de muren, dat schijnt ze op afstand te houden en weg te jagen.
Er komt elk jaar hier een mannetje in het dorp een tasje hondenhaar bij mij ophalen om tussen zijn dak en plafon te stoppen, hij heeft zijn marter nooit meer gezien.


Oh dat is wel een goede. Met die twee honden van ons elke dag genoeg haar :')
Kan het allicht proberen.

DubbelDun schreef:
Hondenhaar is een goeie om te onthouden, die kende ik nog niet +:)+

Die 'kleine' hoekjes kun je je lelijk op verkijken.
Persoonlijk denk ik dat ik een loonwerker met een groot apparaat langs had laten komen. Die hebben in uurtje die klus geklaard en dat geld was het mijn rug wel waard geweest :)

Dit ging ook met 'even dit wegsnoeien. Oh huh, wat zit daar nu weer? OH gut, hoe ver loopt dit precies door? Ok, als ik dan even doorhaal dan... Oh wacht, hier zit nog meer?". Etc. haha.

Het is wel een idee voor het restant van het kippenhok straks. Dat heb ik nu niet allemaal weggehaald hoor. Omheining staat er straks minimaal een meter vandaan en het gaas waar een hoef door zou passen in een extreme situatie heb ik weggehaald.


beert schreef:
Denk niet dat het een steenmarter lang weghoudt, want die kunnen ook ruiken hoe lang geleden een roofdier langs is gekomen. Sowieso overwinteren die nog weleens in de buurt van mensen en trekken in het voorjaar weg. Gewoon voldoende lawaai maken, zodat het niet aantrekkelijk is om te willen blijven ;)

Maar wat een geweldig project!! Ik ben net ingestapt, maar heb het topic ook aangestipt. Ik volg. Jullie hebben de komende maanden iig niet het risico dat jullie je vervelen..

Denk dat je 'komende maanden' wel kan veranderen in 'komende jaren'. En gezien de afmetingen van het terrein waarschijnlijk 'de rest van ons leven' :+ :D


Hannanas schreef:
Wat een werk weer wat zo’n overgroeid stuk je je kan geven.

Enne die marter, bah dat wil je niet in je spouw of onder je dak. Speciaal plekje met een marterkast voor ze maken op je terrein schijnt te helpen!

https://youtu.be/EBDrYovx8fI

Ja, daar verkijk je je dan makkelijk op! Het lijkt dan ook relatief tot 'alles' zo'n klein stukje. Maar als je echt even kijkt hoeveel vierkante meters stiekem dat kleine stukje dan al is... Zal je link later even bekijken!


Pluttersput schreef:
Stille meelezer..

Kennisen van ons hadden ook een marter in de muur. Die hebben een stereo-speaker er tegenaan gezet, en volume vol open. Beest is vertrokken en nooit meer teruggekomen..

Kruipt weer terug onder steen...

Die waren we ook al eens tegengekomen! We doen nu elke keer als we iets horen hard met de bezem tegen de muur slaan :+

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:13

Inderdaad, oude pantykous, stuk afknippen en veel hondenhaar er in, steenmarters hebben de schurft aan honden. Misschien een optie om gewoon op meerdere plekken zo'n zakje te verstoppen.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 22:25

bigone schreef:
Inderdaad, oude pantykous, stuk afknippen en veel hondenhaar er in, steenmarters hebben de schurft aan honden. Misschien een optie om gewoon op meerdere plekken zo'n zakje te verstoppen.


Panty's draag ik nooit, maar volgens mij kosten die ook niet veel. Eens bij de action oid meenemen dan.

De verf is overigens wel voorstrijk/primer echt voor muren/plafonds :') :D
"Speciale watergedragen witte voorstrijk/primer voor een optimale voorbehandeling van donkergekleurde of sterk contrasterende ondergronden binnen en buiten. Vermindert kleurverschillen in de ondergrond en zorgt voor een perfecte hechting van de afwerklagen. Geschikt voor metselwerk, beton, pleister, gipsplaten, behangpapier, bestaande verflagen (op waterbasis)."

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:50

Wow wat een intensief stukje verwijderen, en leuk beschreven
hoe je van het een in het andere draad terecht komt inclusief de begroeiing :D
Marter in en bij huis is niet fijn, tijd dat het beestje ook gaat verhuizen :evaw:
Voorlopig nog heel lang mee genieten met alle veranderingen die komen :j

Groet Karin.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:13

Je snapt er soms niks van. Ik ben weleens begonnen aan een stuk lint te trekken dat uit de grond stak en was dan echt een paar meter verder uit de grond.

Ik repareer echt weleens lint door lint met lint te verbinden, maar dat geknoei snap ik niks van. En wij hebben er buitenom niet eens stroom op staan. ( omdat het echte buiten hekwerk is en ze achter lint blijven.

We hadden in Drenthe marters die blijkbaar een nestje op onze vliering hadden. Toch maar toiletblokjes op de vliering gegooid en ze zijn vertrokken. Hadden we ook in de auto's. Mijn man werkte daar ook in een garage en er kwamen heel veel auto's binnen met door geknaagde bedrading.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 10:03

Toiletblokjes las ik ook al inderdaad. Moeten we in elk geval maar even voor de auto's doen om te voorkomen dat we straks daar met doorgeknaagd kabelwerk zitten.

Zag in het filmpje met die marterkast dat je dan wel ook de toegang tot je huis moet blokkeren. Ja, dat is hier denk ik zeker in dit stadium quasi onmogelijk :+ . We hebben gisteren flink poltergeist gespeeld voor Marti de Marter (jawel, hij had uiteraard wel een naam nodig). Heb hem vannacht en vanochtend nog niet weer gehoord. Niet gezegd dat hij niet gewoon in een ander deel van huis zit nu natuurlijk haha.

En ik ben blij dat de paaltjes erin zitten, want sneeuw!
Afbeelding

Wel echt heel mooi gezicht! En goede reden om vandaag even iets rustiger aan te doen. Kan toch wel voelen dat ik de afgelopen twee weken veel heb gedaan haha.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:42

Dat is idd een bekend risiko... even 'mak an' zeggen ze hier dan :)

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:01

Bij mijn moeder kn de regio hebben ze ook veel matters, daar hebben ze hele hoge tonen rondom de auto’s of een vierkantframe met kippengaas ertussen gespannen en dit onder de auto’s liggen om te voorkomen dat ze onder de auto’s komen. Misschien is dat nog een ideetje

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:12

Je kunt voor de auto ook speciale spuitbussen kopen die je vooral op leidingen moet spuiten, daar zit namelijk bij sommige merken auto's een soort visluchtje aan waardoor ze heel aantrekkelijk voor de marters zijn.

JlnG

Berichten: 286
Geregistreerd: 13-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:19

Ik volg het hele project al op de voet mee als stille meelezer, maar ik wil toch even zeggen dat het een erg mooi project is ! Mooie lap grond en het huis ziet er erg gezellig en gemoedelijk uit ! Jammer dat het zo vuil was, maar dat werk loont zich zeker als het eens achter de rug is.

Wij zijn zelf volop aan het verbouwen in een woning van vlak voor 1900... En om die reden volg ik uiteraard graag.

Maar ik heb toch een paar vraagjes: hoe zit het met ramen (enkel of al dubbel glas?), elektriciteit (is die nog up to date of verouderd), waterleidingen, vocht? Ons huis zag er nl. met de bezichtiging een beetje uit als dat van jullie: verouderd, maar bewoonbaar. Nu hadden wij ons wel voorgenomen om te strippen en het een en ander te heraanleggen, maar eens wij begonnen te strippen hebben we dan maar besloten dat dit echt een ongezond en gevaarlijk huis zou zijn mochten we er zo in trekken..

Het zag eruit als volgt om je een idee te geven:

Afbeelding

Afbeelding


Na het strippen (en slopen) zo:


Afbeelding

Afbeelding


Dan een eind september dit - en ondertussen ook ook al alle binnenmuren opnieuw opgebouwd en eind komende week komen de welfsels voor het plafond/bovenverdieping:

Afbeelding

Dus wij doen écht ALLES opnieuw, alleen maar om de staat van het huis het niet toeliet om er zo nog 20 jaar in te wonen en alles afgekeurd was. Ik weet niet hoe in NL in z'n werk gaat.. :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:28

JLnG, dat zou je zo ook niet zeggen, dat het huis zo slecht was. Op foto's wel oud, maar niet verrot om te zien.
Eigenlijk vond ik de keuken best gaaf.

Maar beter in de start alles aanpakken, dan als je er eenmaal woont.

JlnG

Berichten: 286
Geregistreerd: 13-03-13

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:46

Ja klopt, na het verwijderen van de plinten stonden er dus echt paddenstoelen... toen het een paar weken onverwarmd was, was het er zo vochtig dat het behangpapier nat werd en dus ook schimmel..

De keuken was inderdaad nog best leuk, we hebben een deel tegeltjes bewaard die we terug in de nieuwe keuken of eventueel toilet gaan terug laten komen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:53

Ik geniet van dit topic! Prachtig project.

JlnG: jouw gestripte huis is herkenbaar. Dit was ons huis bijna drie jaar geleden Edit: krijg foto niet geladen.
Afbeelding

Werkelijk alles (op één muur en de CV ketel) is eruit gegaan, alleen vier buitenmuren en het dak kon blijven.
Herkenbaar alles.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 13:58

Oh wauw JlnG, ook een gaaf project zeg! Leuk dat je ook wat foto's deelt! En dat is wel echt heel grondig gestript haha! Nog even een beetje moeilijk voor te stellen dat wij dat stadium ook deels nog gaan krijgen straks haha.

Hoe het er écht uitziet als we daadwerkelijk plafonds etc gaan verwijderen is natuurlijk nog te bezien. We zullen heus nog wel het nodige tegen gaan komen vermoed ik. Maar groot deel van het leidingwerk is hier relatief recent. Huis is ook nog niet heel lang op het riool aangesloten. Elektra moet wel echt opnieuw. We gaan het dak eerst afwachten.

Als dat allemaal volgens de begroting verloopt, is de elektra het eerstvolgende dat we gaan aanpakken. Het idee is dan om een nieuwe meterkast aan de andere kant van het huis te laten plaatsen. Vanaf de meterkast komt er dan een kabel om de oude meterkast van stroom te voorzien zodat alles wat er nu staat eerst via oude meterkast blijft werken. Alles wat we nieuw gaan aanleggen/opbouwen gaat dan direct vanaf de nieuwe meterkast (gaan we concreet tegen die tijd even verder uitdenken/uitwerken met een elektricien).

Ramen in de woonkamer zijn dubbelglas, de rest is allemaal nog enkelglas (incl. verrotte kozijnen haha).


Edit na jouw update;
Er is hier en daar wel vocht/water schade in huis. Eerste week hebben we ook aardig gestookt met alle ramen open en we luchten nog steeds heel veel. Maar alles is inmiddels wel echt droog. Veel stof en ook wel echt schimmel gevonden. Maar tot dusver komt niks terug na behandelen.