Automaat rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 12:43

Hoi,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe auto te huur. Het is een automaat, en dat rijdt in principe prima, echter liep ik ergens tegenaan.

Bij de pook zitten de opties P, R, N en D3, D2, D1.
Nu snap ik dat dat staat voor Park, Reverse, Neutral en Drive, maar er staat geen normale D bij. Alleen D3 tot 1 dus...

Ik had op andere websites wel gelezen dat je dat in de bergen gebruikt en er beter afblijft op vlakke ondergronden, maar ik heb dus niet alleen D.

Welke gebruik ik? Waarom?

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:45

Wat voor auto gaat het om?

Het cijfer achter de D geeft aan niet verder schakelen dan deze versnelling. Dus D3 geeft je 1e 2e en 3e versnelling. Wel heel apart dat er geen normale D op zit... ook geen B, S of A?

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:48

Even contact zoeken met je dealer? Of de gene die de auto verhuurd?

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 12:51

Het is een Kia Picanto 2015.

Zo ziet het eruit:


Afbeelding


Waarschijnlijk is het antwoord heel simpel en lijk ik echt een blonde muts hierna :+

Skessa_
Berichten: 10615
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:00

D3 dan... anders ga je alleen in zn eerste en 2e versnelling

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:02

Ik denk dat je bij de D3 zeg maar links en rechts hebt. Dus links is gewoon D en rechts is D3. Als je snapt wat ik bedoel..

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:03

Ja, wanneer je van de N naar beneden gaat zit je in je gewone D. Als je van daar uit dan naar rechts gaat zit je in D3, vanaf daar naar onder in D2 en daarna D1. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:09

NinaCharlie schreef:
Ja, wanneer je van de N naar beneden gaat zit je in je gewone D. Als je van daar uit dan naar rechts gaat zit je in D3, vanaf daar naar onder in D2 en daarna D1. :)


Klopt!

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:15

Even mn vriend gevraagd die me heel hard uitlacht nu omdat hij garagist is en ik al 100x met zo een auto heb gereden :+ Gewoon D is dus Drive, dan kun je je pook naar rechts duwen en is dit inderdaad dat je auto niet hoger schakelt dan die versnellingen. Dit is voornamelijk om berg op te rijden met een aanhangwagen blijkbaar..

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:18

D1-2-3 is om 'met de hand' te schakelen. Maw, dan blijf je langer in de eerste, tweede of derde versnelling en bepaal je zelf of je op wilt schakelen (of terug). Kan handig zijn als je zware lasten trekt of in de bergen.
De automaat schakelt overigens uiteindelijk wel zelf op, ook als je 'm in D1 hebt staan.

Gewoon in D zetten dus, en niet met de hand gaan schakelen :+

Anoniem

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:32

Jij hebt het op triptronic Ibbel, dat is nog wat anders dan D1,2,3 :)

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 14:37

Melisssx schreef:
Ik denk dat je bij de D3 zeg maar links en rechts hebt. Dus links is gewoon D en rechts is D3. Als je snapt wat ik bedoel..

Zooo goeiemorgen! Dat klinkt logisch :+


Joliieeenn schreef:
Even mn vriend gevraagd die me heel hard uitlacht nu omdat hij garagist is en ik al 100x met zo een auto heb gereden :+ Gewoon D is dus Drive, dan kun je je pook naar rechts duwen en is dit inderdaad dat je auto niet hoger schakelt dan die versnellingen. Dit is voornamelijk om berg op te rijden met een aanhangwagen blijkbaar..

Zeg maar dat ik de schuld op me neem :')


Dank Bokt!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:49

Dit is echt een geniaal topic.
Ik zat echt te kijken van whut? :')
Mijn auto heeft gewoon drie opties op de pook en jij hebt een tetris kunstwerk. _O-

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:01

Dit is echt zo'n topic waarvan kerels kunnen zeggen "Zie je wel, vrouwen horen niet achter het stuur." :+

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:19

KimD schreef:
Dit is echt zo'n topic waarvan kerels kunnen zeggen "Zie je wel, vrouwen horen niet achter het stuur." :+


Mijn man heeft niet eens een rijbewijs..... ^)

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:23

Bij mijn auto is rijden E :')

Ik heb een semi automaat. Dus de eerste keer had ging ook niet zo geweldig hier. :')

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:26

De optie om in een versnelling te kunnen blijven is inderdaad in NL wat overbodig, in de bergen kan dat zinvol zijn al heb ik het nog nooit gebruikt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:35

KimD schreef:
Dit is echt zo'n topic waarvan kerels kunnen zeggen "Zie je wel, vrouwen horen niet achter het stuur." :+

Ik had er nog niet aan gedacht, maar nu je het zegt .... }>




Sizzle schreef:
De optie om in een versnelling te kunnen blijven is inderdaad in NL wat overbodig, in de bergen kan dat zinvol zijn al heb ik het nog nooit gebruikt.

Als een auto wat vlot opschakelt met een aanhanger er achter (Picanto is niet echt een trekauto, het zal voor TS nvt zijn) is het soms we handig om handmatig te bepalen in welke versnelling de auto blijft. Met rijden in de bergen ook.

Maar de belangrijkste reden voor de D1,2,3, is bergaf rijden. Een automaat remt nauwelijks op de motor, door opschakelen te verhinderen kun je toch op de motor afremmen zodat de remmen niet oververhit raken.

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:40

Ik weet niet eens of dat er bij mij op staat, geloof van wel, heb 'm al ooit in de D1 of 2 gezet en dacht wat klinkt het toch zwaar die motor :P maar bij mij is het in 1 rechte lijn zeg maar dus soms schakel ik 'm wel eens in de verkeerde versnelling haha.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 18:58

Het mysterie van de B in mijn Toyota is ook opgelost..

Morgen naar het hijgend hert om te testen!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:52

Rex_Rolfo, een automaat kun je ook zelf laten terug schakelen in de bergen (door even een bepaalde druk op je rempedaal te geven) en dan schakelt hij terug en niet meer omhoog todat je een bepaalde hoeveelheid gas bij geeft.

Als je auto een sport stand heeft dan zal hij ook niet te snel schakelen met aanhanger. In de sportstand maakt hij veel meer toeren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:59

Er zijn nogal wat verschillende automaten. Daarnaast ook nog gerobotiseerde "handbakken" enz. Ik weet niet of de onze terugschakelt bij bepaalde remdruk, ik zet 'm in de bergen op handmatig. Heeft een prima sequentiele bak (alleen wil ik altijd naar me toe voor opschakelen, van me af voor terugschakelen maar hij werkt andersom ^) )

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:01

Ik heb 3 merken met automaat gehad (vanaf bouwjaar 97) en eigenlijk doen/deden ze dat alle 3 braaf. Maar er zulken vast ook auto‘s zijn die niet zo goed meewerken inderdaad.
Ik rij regelmatig in de bergen dus ik zou het erg irritant vinden als mijn automaat niet een beetje meewerkend is :+

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Automaat rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:03

Zwitserland of platteland, verschil moet er zijn ;)

ikke

Berichten: 37537
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:11

Sizzle schreef:
De optie om in een versnelling te kunnen blijven is inderdaad in NL wat overbodig, in de bergen kan dat zinvol zijn al heb ik het nog nooit gebruikt.

Ik vind mijn krukaslagers belangrijker dan het gejank van die ***-computers van tegenwoordig. Dus ook in NL houd ik een automaat tegen als er serieus gewicht aan de haak hangt.