[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 15:03

Krammen inderdaad! Wat een ondingen :+ Ze zijn bij de oude palen echt helemaal de paal in geslagen, waardeloos.

Schapengaas zit hier gelukkig bijna niet de grond in! Moest hier en daar even wat geweld gebruiken om het uit de grond los te trekken, maar was nog redelijk te doen. Hoefde in elk geval op dit deel niks uit te graven. Het deel om de rest van de wei moet ik nog gaan zien...

Het barretje zat me uit te dagen... Dus heb hem toch maar onzacht in aanraking laten komen met mijn nieuwe vuisthamer die ik gisteren heb gekocht bij de Welkoop om de weidepalen het laatste tikje de grond in te geven.

Vuisthamer 1 - barretje 0. Doei doei!
Tegeltjes zooi vanwege alle uitstekende spijkers al naar buiten gebracht ivm de honden.
Afbeelding


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:19

Zo we hebben een winnaar zie ik *\o/*

Nu maar hopen dat je binnenkort niet iets mist om wat dingen op te zetten :+

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:46

Kijk dat is een hamer om mee te slopen :)
Overigens die krammen zou ik mooi laten zitten als ze helemaal in de paal zitten c.q. wat er nog uitsteekt gewoon er dieper in slaan.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:51

Ellende is alleen wel dat ze vaak op een hoogte zitten waar je graag een isolator zou bevestigen :)

Er is een handig gereedschapje voor met een puntje er aan, dat kan je dan zo in de paal rammen en de kram er uit wippen. Beetje vergelijkbaar met hoe je een spijker met de klauw van een hamer er uit wipt.

Maar als de palen waar die krammen zo diep zitten, er toch uit moeten, dan hoef je niet te tobben ook.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:58

Die halve cm hoger/lager zal niet uitmaken denk ik :)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:00

Dat dacht ik ook, maar in de praktijk is het toch heel erg balen als je bvb. helemaal bovenin je bovenste draad wilt zetten, en dan zit er nog een kram in die toch lekker schuin die paal in gaat waardoor je toch pas een paar cm lager / hoger wat in kan schroeven omdat je toch altijd die rotkram ergens tegenkomt :P

Dan zit je draad er ook niet meer uit als je bij de ene paar een paar cm lager moet, en bij de andere weer een paar cm hoger....

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:26

Jemig wat een werk, respect dat jullie dit aan gaan! Ben heel benieuwd hoe jullie plekje straks wordt.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 16:28

De krammen an sich wil ik laten zitten (omdat de palen toch komende tijd moeten worden vervangen). Maar die kleine stukjes ijzerdraad die uit blijven steken moet ik natuurlijk wel wat mee ivm scherpe stukjes.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:35


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:45

Het is echt vreselijk hoe mensen soms reparaties uitvoeren. Hier ook overal strotouwtjes en lint, gaas........

En het erge is in de bak; overal glas. Kleine stukjes, maar ook echt de onderkant van flesjes etc. Zand is grotendeels eruit gelopen en er blijft glas te voorschijn komen.
Het erge is deze eigenaar woont er 10jr en er hebben al die tijd mensen met paarden gestaan.

Fijn zo een nieuwe hamer. Kan ook nooit een slechte investering zijn.

Wij hebben hier met verbouwen ook aardig wat gereedschap erdoor gejaagd. Ik dacht 1 streepje te frezen met de hand, maar toen nog iets en nog iets dus 2 beitels kapot geslagen. Hebben al gezegd dat we dat de volgende keer niet meer met de hand doen. Maar ja, ik dacht 1 gleufje. Bij 2e dacht ik, kan ook wel even en bij 3e dacht ik, ga nu geen apparaat meer aanschaffen.

Alles wat uitsteekt knip ik heel kort op de paal af met een tang of sla ik erin. Maar we hebben vrijwel alles wel vervangen. En onze paarden zijn niet heel erg lomp, dus gaat aardig zo.


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:45

MarliesR schreef:
De krammen an sich wil ik laten zitten (omdat de palen toch komende tijd moeten worden vervangen). Maar die kleine stukjes ijzerdraad die uit blijven steken moet ik natuurlijk wel wat mee ivm scherpe stukjes.

Die scherpe stukjes buig je naar voren, naar elkaar toe en vervolgens zet je er een grote nijptang onder en trek je stukje draad en kram er in een keer uit: https://www.tangencenter.nl/nijptangen/ ... _length=12
Deze maat hè, niet van dat zielige spul!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 08:35

ikke schreef:
MarliesR schreef:
De krammen an sich wil ik laten zitten (omdat de palen toch komende tijd moeten worden vervangen). Maar die kleine stukjes ijzerdraad die uit blijven steken moet ik natuurlijk wel wat mee ivm scherpe stukjes.

Die scherpe stukjes buig je naar voren, naar elkaar toe en vervolgens zet je er een grote nijptang onder en trek je stukje draad en kram er in een keer uit: https://www.tangencenter.nl/nijptangen/ ... _length=12
Deze maat hè, niet van dat zielige spul!


Als ik het straks ook op de 'niet verotte' palen langs de wei heb die wel blijven is zo'n tang als dit wel een zinnige investering ja. Komt in het huis vast ook nog wel van pas.

Tot dusver gelukkig geen glas of andere gevaarlijke losse rotzooi (behalve dus plat liggend schapengaas) in de wei op paddock gevonden. Wel dus heel veel oude roestige bekapmessen in de stalgang overal. En er zitten plankjes op de gaten in de stal zelf van zo'n 20* 30 die flink tot zijn. Lijkt nog iets van een ruimte onder te zitten? Maar dat moet ik nog nader onderzoeken.

Gisteren nog deel van de tweede stal leeg kunnen trekken.
Afbeelding

Ook hier weer redelijk wat schimmel onder en tussen de lagen
Afbeelding

Ga vandaag even nieuwe grondkabel regelen, want die is ongeveer net zo creatief als de rest. En dat is dan het deel wat ik boven de grond kan zien. Aarding is ook nogal een stuk random ijzer de grond in, maar kijk wel even wat het doet met eerst nieuwe kabels.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:26

Zou dat gat niet een putje zijn om vocht af te voeren (van origine dan :+ )

Lees verder uiteraard gewoon rustig mee, vind het altijd wel leuk om te zien hoe andere mensen het aanpakken.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 13:41

palousa_boy schreef:
Zou dat gat niet een putje zijn om vocht af te voeren (van origine dan :+ )

Lees verder uiteraard gewoon rustig mee, vind het altijd wel leuk om te zien hoe andere mensen het aanpakken.


Ja ik denk het wel. Alleen even de vraag of er echt een 'diepte' onder zit of dat het wel meevalt. Moet er niet aan denken dat er een paard met een been doorheen zakt, brr.

En hoe wij het aanpakken is tot dusver volgens mij vrij chaotisch en het komt zoals het komt :+


Vanochtend even bij DS Afrastering in Slagharen geweest voor wat nieuwe palen en daar ook gelijk even wat klemmen en nieuwe dubbel geïsoleerde grondkabel meegenomen. Wat een leuk bedrijf zeg! Werd echt super fijn geholpen. Nu even pauze gehouden en zo weer verder :D

JudithO

Berichten: 7054
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 15:19

DS is inderdaad echt een topbedrijf. Wij hebben daar vorig jaar ook palen gehaald, ze zijn by far de goedkoopste, in elk geval in deze regio.

MarliesR

Berichten: 3287
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 18:26

JudithO schreef:
DS is inderdaad echt een topbedrijf. Wij hebben daar vorig jaar ook palen gehaald, ze zijn by far de goedkoopste, in elk geval in deze regio.


Ja en ook gewoon nog heel erg aardige mensen! Wilden echt even meedenken en gaven met alle geduld antwoord om mijn 'domme vragen' haha. Echt aanrader!

Heb de eerste twee palen ook gelijk geplaatst, ben helemaal een beetje trots op mijn eerste zelf geplaatste weidepaaltjes ooit :+ :D . Precies voor de stal misten twee palen en aangezien ik daar graag een doorgang wil naar de stal die als eerste maar geplaatst.
Afbeelding

Daarna het restant van de oude omheining weggehaald rond de paddock. Het is een flinke bak vol geworden! Kippengaas, schapengaas, staaldraad, lint, koord, veeeel strotouwtjes... Het is een mooie bonte verzameling :+. Heb alvast overal prikpaaltjes staan. Mocht het dan opeens wel flink gaan vriezen voor ik kans zie om alles te plaatsen zit ik niet met het probleem van niks meer de grond in krijgen :D
Afbeelding

Op 1 hoek na is al het snoeiwerk rond de paddock ook klaar. Vooral het stukje met de dennen was interessant. Had eerder al het dikste weggehaald zodat ik er in elk geval bij kon, maar zat aardig verwoven met het gaas.
Afbeelding

Letterlijk door het hek gegroeid haha
Afbeelding

Ook het stukje stoep voor de stal wat ik had 'ontdekt' verder uitgegraven. Zat maar een 'klein' laagje zand over.
Afbeelding

Daarbij kwam ik ook weer een verrassing tegen... Er zit nog iets van een rooster voor de ingang. En er zat een houtenbalk. Maar die is zo rot dat het net een spons was.
Afbeelding

Even stukje van de 'was eens een houten balk' weggehaald, zit een betonrichel onder. Rooster loopt verder onder de tegels naar de zijkant ook.
Afbeelding

En dit nog achter de schuur gevonden toen ik een speciekuip omdraaide
Afbeelding

Zit onder het stalraam. Plan was eigenlijk om hier een gat in de muur te laten en raam te vervangen door een staldeur (en bij de andere stal ook). Maar goed, eerst sowieso nog genoeg andere prio's dus vogel dit later wel een keer uit.
Afbeelding

Tweede stal ook nog heel stuk verder uitgeschept en die is nu ook ruim voor de helft leeg. Nuttige dag weer zo! Morgen krijg ik wat hulp van een vriendin vanaf een uur of 12. Als het een beetje meezit hoop ik voor die tijd dan nog het schoongemaakte stuk muur in de woonkamer in de grondverf te zetten.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 18:45

Gebeurd veel en super leuk dat je het deelt :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:01

Je bent lekker bezig hoor!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:27

Je zult wel lekker slapen 's nachts :D
Grote kans dat er bij dat rooster een put zit ergens.

JudithO

Berichten: 7054
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:39

De eerste paar palen zijn leuk en de laatsten ook. Die daartussen ga je vervloeken :D
Het moment dat je eindelijk het draad mag spannen, dat is echt heilig!

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:16

Wat een gaaf!!! project. Echt heel leuk om te volgen en je stuurt leuke, goede updates met foto’s.

Wat een werk! Je mag er trots op zijn!

Fell "Rufus" (Linnel Ronald)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:15

een beetje boer fixt alles met strotouwtjes :D ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:27

Klopt. Wij bewaren onze strotouwtjes. Die wil de buurboer namelijk graag hebben. Prima joh :+

Oy with the poodles, already

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:52

Ik heb alles gelezen, wat een klus!
Maar wel heel leuk, en goed dat je foto’s maakt. Hebben wij met ons huis ook gedaan toen de tijd en als ik die terug zie denk ik, wow wat een werk hebben we verzet. Terwijl ik meestal denk, we moeten nog zo veel :')

Ook bizar hoe vies het huis was van jullie, maar wat je al zei, ze zijn er naar gaan leven.
En die stal :wow: gewoon 30 cm dieper ofzo?

Succes verder met klussen!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:57

Ik weet niet of dat bij jullie gemeente ook kan maar heel soms zitten er in het archief de bouwtekeningen opgeslagen, mochten ze die hebben dan kan dat voor de stal wel eens handig zijn om te zien of er een ruimte onder zit of alleen een klein geultje voor vocht afvoer.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers