Gebinten hal verbouwen vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 16:39

Wij kijken naar een huis met grond.

Ik ben wat huizen tegengekomen met een grote oude schuur met oude gebinten.

Nu was mn vraag of iemand ervaring heeft om dat te vervangen voor een frame zodat de palen in het midden weg kunnen? Weet even nog niet hoe ik dat moet noemen. Is nog eerste orientatie en wil het al een beetje weten voor we een stapje verder zetten.

Tevens of mensen ervaring hebben met de vloer van een mestkelder dichtgooien?? Is het alleen dicht gemaakt met platen of is het ook echt helemaal afgevuld?

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:38

mestkelder blijf je ruiken, huis van zus en zwager heeft dat.. En die kamer blijft muf en zo nu en dan heb je het idee dat er een stronttank instaat :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 18:44

Zijn ze erin gaan wonen?? Ik heb een paar huizen gezien en dan is dat apart en zou voor de paarden worden, opslag of voor auto's. Geen woonhuis.

Maar goed, denk dat het wel verschilt wat je hebt gedaan? Put leeg en volgestort, of alles weg, grond afgegraven en nieuwbouw erop of betonplaten erop.

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:22

Ja, je kunt een dakconstructie hebben zonder ondersteuning van je spanten. Maar alleen een technisch tekenaar/bouwkundige kan je precies vertellen of dat in een gegeven situatie simpel kan (bv door extra dwarsverbindingen in de bestaande spanten), minder simpel kan (bv door extra spanten bij te plaatsen, of 1 of meer houten spanten door staal te vervangen) of alleen maar heel ingewikkeld en dus duur kan: nieuw dak er op, met bv stalen spanten.

Wij hebben bestaande gierputten hier in z'n geheel laten verwijderen omdat die naast het huis en achter de stal lagen. Vullen met grond zal best kunnen, maar je blijft dan wel met een bak beton in je terrein zitten. Niet echt handig. Als je erop zou willen wonen moet je dat niet doen, dat is veel te koud, vochtig (geen kruipruimte) en niet te isoleren (naast mogelijke stank)

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:29

Ik woon op de deel van een oude boerderij en de stal vd koeien is uitgediept. De mestkelder is weggehaald en beton gestort. Nu kun je dmv een trappetje vanuit het middendeel naar beneden de stal in. Geen last van mestlucht in huis.
Overigens heb ik ook de originele paardenkribbe met (nieuwe) hooiruif nog in de kamer. Geeft wel sfeer maar je ruikt niks van het boeren verleden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 20:12

Bedankt Ibbel. Het lastige is dat huizen zo ontzettend snel gaan momenteel. Je kan amper iemand laten komen voor je tot koop wil overgaan en de huizen die we bekijken staan 200km verder.

Ik vind het vooral belangrijk of het kan, dus dat de palen weg gaan. Ik heb verschillende prijzen gehoord waar je ongeveer op moet rekenen, maar ligt erg ver uit elkaar allemaal.

Cissy, Wel mooi om het oude terug te laten komen.

Wij zijn niet van plan in de schuur te gaan wonen, maar ik ben aan het orienteren wat wijs is als je het voor de paarden of als hooi opslag zou willen gebruiken.

Buiten dat wil ik met oude mestkelders ook gewoon dat het veilig is/wordt.

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:28

Tja, die prijzen hangen dus af van of je een geheel nieuwe spantconstructie (en dus dak) nodig hebt of niet. Je zou eens bij een bouwkundige kunnen informeren of hij/zij wat tips heeft waardoor je zelf beter in kunt schatten wat de mogelijkheden zijn. Is de overspanning 10 meter dan zal je makkelijker een bestaande spant kunnen versterken dan bij een overspanning van 20 meter. Zo iemand zou je best wat vuistregels mee moeten kunnen geven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 00:07

Ja, we moeten kijken wat we van tevoren kunnen bekijken. Het is alleen echt lastig dat huizen ontzettend snel gaan.

Ik dacht misschien hebben mensen op Bokt al eens zoiets gedaan, omdat hier natuurlijk de paarden mensen zitten en mensen misschien van zo een oud geraamte al palen hebben weggehaald voor stal, bak, opslag etc.

Ibbel

Berichten: 49109
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:24

Palen weghalen zonder er iets voor in de plaats te maken is sowieso iets wat je niet kunt doen.
En zeker bij oudere schuren werd over het algemeen niet met het dikste materiaal gewerkt. Per meter overspanning extra moet je als ik me goed herinner een 2,5 cm hogere balk hebben (die dus ook meteen breder is).
Dat lijkt weinig, maar als een constructie 2 ondersteunende balken heeft wordt de overspanning bij weghalen 3x zo groot! Op een gegeven moment zit je ook aan het einde van wat je met hout kunt overspannen. Tot 8 meter is te doen, daarna wordt het moeilijk en kun je beter naar staal gaan.

Urona447
Berichten: 2794
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:28

Wij gaan wonen in de deel en hebben recent een 1 gebinten terug laten plaatsen, dit kostte al ruim 3000 euro.

Wil je die gebinten vervangen door een stalen frame dan ben je veel kosten kwijt aan een constructeur, moet je een vergunning aanvragen bij de gemeente en ben je heel veel materiaalkosten en personeels uren verder. Met een beetje pech moet je de fundering ook nog aanpassen.

Wij hebben gierkelders en gaan die afvullen met zand en trillen die om de 20cm aan. Daarna komt er een betonvloer overheen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 12:58

Nee, we zouden nooit de palen weghalen en er niks voor terugplaatsen. Bedankt voor het voorbeeld, dan kan je inderdaad een beetje per meter rekenen.

Urona447, Pittig voor eentje, maar lijkt me wel realistisch.

Ik zelf dacht aan een stalen frame inderdaad. Maar een loods zou al bijna goedkoper zijn, hoorde ik.

Het is echt vervelend dat je momenteel niet bij interesse in een woning de tijd hebt om achter wat dingen aan te gaan.

Urona447
Berichten: 2794
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:31

Nee klopt en als je offertes aanvraagt is onze ervaring momenteel dat bijna iedereen vol zit en alleen een offerte uit wil brengen als het werk over 2 a 3 maanden pas uitgevoerd mag worden.

Onze gebintenboer heeft ook 3 maanden over een offerte gedaan en dit was nog niet eens een offerte maar meer een prijs tussen de 2 en 4000.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:51

Heb je misschien een aankoopmakelaar?
Ik zou kijken of je via hem advies kan inwinnen van een bouwkundige, die misschien zelfs mee kan op bezichtiging.

Begrijpelijk dat je op internet naar informatie gaat zoeken, huizen zijn zomaar weg... Hoe graag je er ook een expert bij zou willen hebben, deze mensen zijn rete druk en hebben pas tijd als het betreffende huis al is verkocht.

Het is natuurlijk heel moeilijk om hier een prijs op te plakken op basis van ervaringen. Het is zó afhankelijk van de staat van de kap. Het kan er goed uit zien en geheel vervangen moeten worden. Of het ziet er beroerd uit, terwijl dit slechts aangezichtspijn is en de prijs niet enorm verhoogt.
En bij het vervangen van een kap, zit je met eisen vanuit de gemeente.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gebinten hal verbouwen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 02:17

Nee, we hebben gen aankoop makelaar.

Waar we zoeken is ook op afstand van waar we nu wonen, dus moeten echt voorselecteren. Mijn man kan niet voor elk huis maar vrij krijgen.

Natuurlijk verwacht ik geen exacte prijs, maar een idee of vooral ervaringen als mensen dat al hebben gedaan.
Dus een oude koeien/varkensschuur naar whatever, grote loopstal, longeerbakje, indoor molen, caravan stalling, opslag........