Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 17:09

Hi bokkers!

Mijn paard gaat binnenkort verhuizen, en dat is 12 kilometer enkele reis. Met een fiets is dit ongeveer 45 min enkele reis, wat voor elke dag een beetje veel van het goede is. Vandaar dat ik verder aan het kijken ben, en een scooter lijkt mij de beste oplossing. Dit is in maandelijkse kosten goed te doen, een auto zit er helaas niet in als student zijnde.

Maar nu, ik heb geen flauw idee wat een goede scooter is. Mijn budget ligt op max 1500 euro (inc windscherm, rijklaar maken etc).
Een nieuwe Vespa valt dus al af :+ Riva/BTC valt nieuw wel in deze prijsklasse. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
En tweedehands een scooter kopen zonder ervaring lijkt mij persoonlijk niet handig. Wat denken jullie hierover?

Het is dus wel heel belangrijk dat de scooter echt goed start, ook in de winter. Hij staat bij mij thuis wel in een verwarmde garage.

Ik hoor graag van wat scooterkenners/mensen die een scooter hebben :)

Groetjes!

Anoniem

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:58

Ik heb zelf als totaal onervaren een tweedehands Sym Fiddle 2 gekocht voor een habbekrats. Super ding en rijd prima. Wel moet er even naar de rem gekeken worden maar daar was de prijs ook naar. Ben zelf wel erg tevreden over deze scooter en geloof dat er redelijk veel van rondrijden.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:00

Sym Fiddle :j heb ik echt van genoten !
Zijn nieuw iets boven budget. Maar je kan hem natuurlijk ook tweedehands bij een dealer kopen. Krijg je er vaak garantie op en toch wat betrouwbaarder dan een particulier (ookal betaal
Je er iets meer voor)
Riva/BTC is chineese troep.. vaak elektronische problemen, zeker als je veel/vaak in de winter rijdt. Met zo’n 10.000 op de teller zijn ze eigenlijk wel opgereden, dan moet je grof betalen voor vervangende onderdelen.

Sym is overigens ook wel chinees, mar kwalitatief een stuk beter (en dat zie je weer terug in de prijs, 1750 geloof ik tegenwoordig)

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:04

Ik had een kymco sento. Heel betrouwbaar en fijn! Merken zoals riva zou ik niet voor kiezen.. zijn volgens mij vaak problemen mee

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:05

Ik heb een iva lux gekocht een paar jaar geleden. Heb ook mijn paard op 12 km gehad en was heel blij met mijn scooter. Maar, in de winter (alles onder 15 graden) vind ik het echt echt heel koud. Scooter is wel top. Elk jaar een beurtje en het rijdt zo voordelig!

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:19

Ik heb niet specifiek ervaring met verschillende modellen, maar wat tips die ik wel mee kan geven zijn:

Weet je al of je voorkeur hebt voor 25kmh modellen of 45kmh? hier wat verschillen:
- 25kmh: zonder helm, rijden op fietspaden en alle andere plaatsen waar je als fietser ook rijdt.
- 45kmh: helmplicht, rijden enkel op (brom)fietspaden en op andere plaatsen tussen de auto's.
Of je ergens wel of niet mag rijden kan je zien aan de borden :) Ik ben zelf fan van 45kmh modellen omdat je dan sneller van a naar b kan rijden, maar ik weet ook wel dat sommige mensen een helm vervelend vinden omdat hun haar dan niet meer goed zit, of omdat ze liever niet tussen de auto's rijden omdat ze dat spannend vinden. Een windscherm heb ik niet, ik heb een helm met een vizier dat naar beneden kan en dat vind ik persoonlijk voldoende.


Wat starten in de winter betreft en de betrouwbaarheid, daar durf ik eigenlijk niet zoveel over te zeggen. Ik heb een oud scootertje staan, een Chinese namaak van een Peugeot V-click maar die worden volgens mij niet meer gemaakt. Hij is al flink doorgeroest en oud, maar hij is zo betrouwbaar als wat. En ik hoor soms ook van vriendinnen dat hun mooie nieuwe A merk brommers hun weer in de steek laten, en dan ben ik altijd weer blij met mijn oude barrel. Hij is lelijk en verroest maar hij rijdt... :+

Ga niet teveel uit van mijn positieve ervaring met Chinese brommers trouwens, dat de mijne het goed doet is eerder toeval als wijsheid. Ik raad ze niet aan, mijne is toevallig fijn maar ik heb ook wel horrorverhalen gehoord, ook van mijn garage want zij hebben vaker chinese scooters ter reparatie staan. Sommigen zijn met 2 jaar al total loss, gewoon omdat ze al zo slecht de fabriek uit kwamen zeg maar.

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:25

Ik heb vorig jaar als niet ervaren scooter rijder (nog nooit opgereden) een tweedehands Sym Mio uit 2011. Gekocht van de 1e eigenaar, een oudere heer die overleden is. Ik heb wel gekozen voor een 25 kmh omdat ik het tussen de auto's eng vindt. De scooter zelf is net iets te klein voor mij maar anders kan ik hem niet de tuin inrijden (poortdeur in een steeg van 1 m breed). Rijdt altijd super lekker altijd merk nu deze winter dat hij wat moeite heeft. Na het starten dan moet ie echt even opwarmen en kan ik in het begin niet de volle snelheid (Iemand misschien een idee hoe dat kan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:28

Hier ook jaren een Kymco gehad (agility). Inmiddels heb ik een auto maar mijn broer heeft de mijne nu en op een nieuwe uitlaat na heeft hij er niks aan hoeven doen toen hij hem kreeg. Ik heb die van mij gekocht in 2009 en in al die jaren is hij 1x weg geweest omdat de rem vast zat en er is een nieuwe accu ingezet, verder nooit problemen gehad.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:34

Hier een Peugeot v click gehad.
Heerlijk, starten en lopen. Nieuw goed betaalbaar.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:37

Ik heb gisteren (weer) een nieuwe Sym fiddle 2 gekocht, als je een mogelijkheid hebt om iets bij je huidige budget te sparen, dan zou ik dat zeker doen, het is imo echt de moeite waard. Volgens mijn scooter monteur is er op het moment niets dat qua prijs/kwaliteitverhouding echt aan de Sym fiddle kan tippen. Voor €1759 kan je deze nieuw kopen met windscherm en incusief rijklaar maken, 1e beurt is dan dacht ik inbegrepen.
Laatst bijgewerkt door vikki op 24-11-18 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:38

Ik heb afgelopen zomer tweedehands een sym Mio (45km) gekocht, super fijn ding! Elektrische start werkt nu met de kou niet, maar met kickstart gaat ook prima. Loopt als een tierelier en zuinig in verbruik.

Oh ja, ik heb er geen windscherm op en dat vind ik ook niet nodig, een goede helm met vizier is voldoende.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:18

esmee_stip schreef:
Ik heb een iva lux gekocht een paar jaar geleden. Heb ook mijn paard op 12 km gehad en was heel blij met mijn scooter. Maar, in de winter (alles onder 15 graden) vind ik het echt echt heel koud. Scooter is wel top. Elk jaar een beurtje en het rijdt zo voordelig!

Dit is heel simpel op te lossen. Ik draag motorkleding. Als je goed zoekt in de uitverkoop of op marktplaats dan hoeft dat echt niet duur te zijn. Overigens ik draag deze kleding ook in de zomer met uitzondering van de handschoenen (waar ik bij heel koud weer verwarmingselementen in heb zitten). 45 km/h Klinkt niet hard maar als je op het asfalt onderuit gaat........als ik 3 maanden terug geen motorkleding had gedragen dan had mijn hele linkerkant opengelegen. Ik reed maar 20-25 km/h en kreeg een ongeluk omdat mij geen voorrang verleend werd.

Overigens, ik rijd ook een Sym maar dan een orbit 3. Boven je budget als je hem nieuw koopt. Ik zou wel investeren in een goed merk. Want goedkoop is vaak echt duurkoop bij een scooter.

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:25

belle_boef schreef:
Hier een Peugeot v click gehad.
Heerlijk, starten en lopen. Nieuw goed betaalbaar.

Dat zei de verkoper destijds ook tegen mij
‘Starten en lopen’ man, man ik heb wat afgelopen dat jaar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:37

Kymco agility met handvatverwarming en ruit
Ik zou zeker voor 45km/u gaan, dichte of klaphelm kopen, das lekker warm in de winter.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:45

Ik moet ook op de scooter en heb ook een peugeot v-click.
Ik laat het elk jaar nakijken, en er is wel es wat mee, en winters start ie soms ook niet meteen.
Maar ja dat kan gebeuren met alle scooters.
maar ik ben dik tevreden.
Zou wel voor een 45km kiezen, met rotweer is het prettiger als je wat sneller kunt

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:46

truus1957 schreef:
belle_boef schreef:
Hier een Peugeot v click gehad.
Heerlijk, starten en lopen. Nieuw goed betaalbaar.

Dat zei de verkoper destijds ook tegen mij
‘Starten en lopen’ man, man ik heb wat afgelopen dat jaar.

De jouwe doet het dus niet goed begrijp ik? ik hoor graag dit soort reviews hoor want de v click staat eigenlijk op mijn verlanglijst voor geval mijn 'nep' v click het begeeft, gewoon omdat ik het formaat en het apparaat op zich prettig vind.

De mijne was in het begin niet betrouwbaar, bij de mijne lag het geloof ik aan de startmotor dat hij niet helemaal goed was afgesteld. Met een beetje kouder weer en regen haperde die al wat eerder en als ik hem dan ook één of twee weken stil had laten staan, dan kon ik zeker weten niet opstappen en wegrijden. Maar daar ben ik mee naar de garage geweest, die gasten hebben hem daar heel netjes afgesteld. Sindsdien start hij vrijwel altijd meteen, ook de elektrische start. Alleen wanneer hij met écht smerig koud weer vol in de regen buiten staat, dan doet heel af en toe de elektrische start het niet maar dan gaat hij met 2 of 3x kicken ook wel aan. Mijn tip is dus, als je daar problemen mee hebt, even ermee naar de garage.

Tegen kou op de scooter kan je je kleden (motorkleding idd! investeer ook zeker weten in goede motorhandschoenen, koop geen wintersporthandschoenen want de wind gaat daar dwars doorheen. daar heb je niks aan).

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 19:49

45 km per uur was ik al uit inderdaad. Ik moet voornamelijk over wegen waar het 60 km of meer is, met een naastgelegen fietspad apart ervan. Als ik het goed begrepen heb moet ik dan dus op de fietspaden. Windscherm wil ik omdat je dan droger blijft.

Sym fiddle ga ik naar kijken! 250 euro extra is geen probleem. Wil liever extra lappen en zekerheid dan later gezeur.

Alvast bedankt voor alle antwoorden!! Heel helpfull :D

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:51

Sym, Kymco, Piaggio...
Mijn Sym Mio is nu zo'n 9,5 jaar oud en loopt nog steeds. Ondanks dat ie de laatste 3 a 4 jaar eigenlijk alleen maar in de zomer gebruikt wordt. Afgelopen zomer alleen maar met 5 mei zelfs. Moest hem toen wel even aantrappen voor ie liep (met koud weer heeft ie er ook wel iets meer moeite mee dan 5 jaar terug) maar ik heb maar 2x stil gestaan. 1x omdat de benzinetank leeg was en 1x vanwege een lekke band.. :) Regelmatig onderhoud is heel belangrijk :)

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:53

Sorry Telpeva, het was een grapje. Is een soort familielolletje, starten en lopen. Had kunnen weten dat niet iedereen dit snapt.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:07

Ik wilde ook graag een windscherm, maar daar ben ik wel van teruggekomen. Als het flink waait, wordt je scooter met scherm makkelijker omgeblazen en als je in het donker en in de regen op de scooter zit, zie je geen hand voor ogen door de koplampen van het tegemoetkomende verkeer . Nu een beenkleed genomen ipv een windscherm, misschien dat ik na de winter nog een windscherm koop, maar dan moet ik op het werk eerst een betere parkeermogelijkheid hebben waarbij ik de scooter goed uit de wind kan zetten .

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:18

Ik heb ook een windscherm en ben daar wel heel blij mee haha en een beenkleed en dat is dit jaar mijn beste aankoop ooit en koop goede waterdichte handschoenen!

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:25

liekec schreef:
45 km per uur was ik al uit inderdaad. Ik moet voornamelijk over wegen waar het 60 km of meer is, met een naastgelegen fietspad apart ervan. Als ik het goed begrepen heb moet ik dan dus op de fietspaden. Windscherm wil ik omdat je dan droger blijft.

Sym fiddle ga ik naar kijken! 250 euro extra is geen probleem. Wil liever extra lappen en zekerheid dan later gezeur.

Alvast bedankt voor alle antwoorden!! Heel helpfull :D

Dit kan je zien aan de borden waar je dan moet rijden :j

Dit blauwe bord geeft aan dat het een fietspad is, hier mag je met je 45kmh scooter niet komen. Hier moet je op de weg rijden tussen de auto's
http://www.degroesbeek.nl/wp-content/ga ... c07293.jpg


Dit bord geeft aan dat dit een (Brom)fietspad is, hier moet je dus tussen de fietsers rijden en mag je niet bij de auto's
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/pla ... etnl90.JPG

Deze kan je ook tegenkomen, dit zijn meestal opritten en afritten voor brommers waar je van baan moet wisselen (van het bromfietspad naar de rijbaan toe, of andersom van de rijbaan naar het bromfietspad)
https://vvn.nl/sites/default/files/D103.jpg

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:39

@TS: houd er wel rekening mee dat je met je 45km scooter op brom-fietspad binnen de bebouwde kom maximaal 30 km/u mag en buiten de bebouwde kom maximaal 40 km/u. Ik weet het, boetes komen zelden voor, maar een vriend van mij heeft er 3 jaar geleden (in mijn brommer tijd :Y) ) er toch echt een gehad -O-


@Lughnassadh: groot gelijk, al kan ik ook uit eigen ervaring zeggen dat snelheid niet alles zegt. Mijn ergste val met een scooter was toen ik slechts 15km/u ging, maar wel heel mijn voet en schouder (goed groot stuk) helemaal open gehaald. Weken last van gehad (voet door de druk op de wond niet op de grond kunnen zetten en dus met een afschuwelijke wond (legde er maar een theedoek overheen voor de smaak ^) ) voet omhoog midden in de klas). Terwijl ik toen ik met 45 km/u op mijn plaat ging hooguit 2 grote blauwe plekken en een geschaafde duim had :7

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:43

Ik heb een Riva 45 km met windscherm. Nog steeds tevreden over. In de zomer moet ik hem minstens 1x in 2 weken starten en in de winter ongeveer 1x in de week, zodat de accu niet leeg is.

Veder geen problemen mee gehad, alleen dat mijn accu het in de winter niet red als ik hem niet 1x in de week start.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Advies van scooterkenner/rijders gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:50

Heb zelf 3 jaar geleden een Santini Capri gekocht (Vespa replica) was toen van een scooterzaak die failliet was dus voor 700,- mocht ie mee. Kreeg toen nog een servicebeurtje van hem.
Leuke deal maar ondertussen is letterlijk elk onderdeel al een keer kapot geweest, nou rijd ik er ook niet extreem zuinig mee maargoed.
Aan de andere kant brengt dat ding me wel nogsteeds van A naar B dus hij blijft bij me tot het bittere eind :D

Als je hem nieuw koopt heb je garantie dus dan is het wel fijn als er iets kapot is dat je terug kan, bij een tweedehandsje is het natuurlijk voor eigen rekening