Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 14:09

Ik dacht bokt wil mij hier vast bij helpen :D

Ik wil al heel lang een goede laptop kopen, maar wil er het liefst niet al te veel aan uitgeven :o . Ik gebruik nu altijd de laptop van mijn ouders, maar dat wordt toch steeds onhandiger. En daarnaast zijn die laptops ook aardig aan hun einde...

Nu dacht ik door black friday misschien een leuke laptop te kunnen kopen, maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Ik heb echt geen verstand van computers. Ik weet wel dat ze bij mij na 2/3 jaar altijd opeens traag lijken te worden. Dat wil ik nu voorkomen door een goede laptop aan te schaffen.

Ik wil hem vooral gebruiken voor studie. Er moeten dus wel een stuk of 20 tabbladen tegelijkertijd open kunnen staan zonder dat hij traag wordt. Ook maak ik gebruik van sketchup en adobe photoshop, illustrator en indesign. En ik wil hem niet te groot/zwaar zodat hij makkelijk meegenomen kan worden.

Budget is eigenlijk 500/550 euro, maar voor eentje die echt veel beter is betaal ik liever dan wat meer. Want goedkoop is dan duurkoop denk ik?

Zelf kwam ik uit op het merk Lenovo. Dat schijnt een goed merk te zijn? En dan vind ik vooral die Yoga heel interessant door het touchscreen en dat je hem 360 graden kan draaien.

Heeft iemand tips voor een goede laptop?

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:11

Ik heb een week of 3 geleden de Acer A315-51-305G gekocht voor ongeveer 450 en ben hier heel tevreden over.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:15

Ik zou eens op Tweakers kijken voor reviews. Dat heeft mij goed geholpen bij het vinden van een laptop. Ze hebben ook een forum waar je om advies kunt vragen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:35

Tweakers en even kijken wat de programma's nodig hebben om te runnen aan specs.
En dan besluiten welke processor/videokaart/opslag (SSD/HD)/schermformaat je minimaal wil. Met jouw wensen zou ik bvb niet gaan voor de lenovo yoga van 529e, die heeft i3 (op dit moment is i7 al een paar generaties bezig) als processor en maar 256 GB aan SSD. Dat is niet bijster veel, bij mij zit ie altijd vrij vol, wel werkt de SSD sneller dan een HD als harde schijf.
Daar komt dan een lijstje uit.

Types laptop als de Yoga zijn vaak wat duurder dan vergelijkbare (qua specs) modellen vanwege het touchscreen en andere "mooie dingetjes", die de pc niet perse sneller maken. Het oog wil ook wat en daar moet je voor betalen. Een lelijkere laptop heeft vaak betere specs.

Qua merken: iedereen heeft wel wat te zeiken over ELK merk. Op de uni's hebben we allemaal bakbeesten van laptops, en alsnog klaagt iedereen :+.

Anoniem

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:44

Hardware4sale! Daar koop ik eigenlijk alleen mijn laptops nog maar. En ik ben een nitwit wat de techniek betreft en wordt daar elke keer weer keurig geholpen en alles wordt uitgelegd zodat ik het zelfs begrijp. Mijn volgende ga ik daar zeker weer halen.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 15:28

bedankt! Ik had wel al op tweakers gekeken, maar ook daar staan weer zulke uiteenlopende verhalen, enz. Ik vind het erg lastig. Ben echt een digibeet wat dat betreft.

Lovebodin: Dat is bij mij nou eigenlijk net het probleem een beetje. Ik heb al geen idee wat specs zijn en hoe ik moet vinden wat het nodig heeft om te runnen? Ik had al wel begrepen dat de processor en het aantal GB het belangrijkste is? En dan stond er dat intel core het beste is en dan in ieder geval i3, maar liever i5. Alleen laptops met i5 gaan volgensmij gelijk al richting de 700 a 800 euro.

Ik doe het tot nu toe op een simpele acer laptop. Die laptop heeft een intel core Celeron (van wat ik begreep bijna de simpelste die er is, dus i3 zou al een verbetering zijn?) met 4 GB.

En inderdaad de prijs gaat omhoog door het touchscreen en die 2 in 1 functie. Het lijkt me alleen zo ontzettend fijn. Maar daarin ben ik dus inderdaad nog wel het een en ander aan het afwegen. Ik zit daar ook echt over in dubio.

Verder wil ik de laptop vooral dun en licht hebben, maar hoeft hij niet heel mooi te zijn.

MiniMelona: Ik ga even kijken naar Hardware4sale.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 16:32

MiniMeLona schreef:
Hardware4sale! Daar koop ik eigenlijk alleen mijn laptops nog maar. En ik ben een nitwit wat de techniek betreft en wordt daar elke keer weer keurig geholpen en alles wordt uitgelegd zodat ik het zelfs begrijp. Mijn volgende ga ik daar zeker weer halen.


Ik heb eens gekeken op hun site, maar het zijn bijna alleen maar tweedehands en ik wil echt een nieuwe.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:39

Over dat traag worden, een professional laten opschonen na een aantal jaar is altijd een goed idee. verder zijn kleine of grote laptops ook duurder. 15,6 inch is meestal het goedkoopst als je het vergelijkt met modellen met dezelfde inhoud.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:41


Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:49

Ik heb een Lenovo met intel i5, niet eens heel erg duur. Geloof dat ik er 2 jaar terug 600 of 650 euro voor heb betaald. (ideapad 330)
Heeft zo'n snelopstart iets... SSD? Ik weet niet eens meer hoe het heet :') Maar daardoor minder gewoon geheugen. Dus mijn muziek heb ik extern staan. En er zit geen disk drive in. Maar die heb ik nog niet gemist.

Nog steeds zeer tevreden over, kan erg lang zonder opladen. Dit is in de afgelopen 2 jaar niet minder geworden. Ben al met al nog steeds erg tevreden.

Hij is klein en plat, 15'6 inch maar wel met nummeriek toetsenbord, en dunner dan mijn splinternieuwe HP van het werk. Maar die vind ik verder ook niet echt om over naar huis te schrijven qua prestaties :o

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:58


muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:01

Haal sowieso 1 met een ssd. Ik heb een 3.5 jaar oude laptop, met verder maar een i3 processor erin, maar hij is nog steeds super snel. Opstarten? 5 seconden. In de tijd dat een laptop met een gewone hd is opgestart kan je 1 met een ssd 3 keer aan en uit zetten. Mijn laptop heeft maar 128gb opslag, daarom heb ik grote bestanden ook allemaal in de cloud of op een externe harde schijf staan, en dat is echt prima te doen.

Ik zou voor jou dus een laptop met 256 gb ssd en een i5 aanraden. Bijvoorbeeld deze
https://www.bol.com/nl/p/lenovo-yoga-53 ... uctPageUrl

Of deze

https://www.bol.com/nl/p/lenovo-ideapad ... uctPageUrl

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:04

Ik zou, als ik jouw was, TS, even kijken op bol.com en dan filteren op i5 en SSD. Dat is voor jou waarschijnlijk het belangrijkste, werkgeheugen zal iets minder uitmaken. Al raadt photoshop bvb wel iets aan wat hoger is dan 2GB (standaard bij goedkopere laptops). Maar dan ga je waarschijnlijk uit jouw budget.

Dus kijk even op bol/coolblue/tweakers (die geven weer waar zo'n ding het goedkoopste is) en ga filteren.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Laptop kopen met beperkt budget, maar welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:00

Lenovo en dan de zakelijke lijn. Degelijk en betaalbaar. Acer is prut en asus wordt ook al steeds slechter, met name als het dan ook nog op garantie aan moet komen.