"gelijk oversteken" op marktplaats

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

"gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 14:04

Hoi, ik heb een vraag over gelijk oversteken op marktplaats aangezien ik deze functie nog nooit heb gebruikt...

Zojuist heb ik mijn oude telefoon op marktplaats aangeboden. Iemand heeft hierop geboden met de functie "gelijk oversteken". Dit houdt in dat hij het bedrag reserveert, ik de telefoon verzend en op het moment dat hij is aangekomen klikt de ontvanger op "product ontvangen" en dan wordt het bedrag naar mij overgemaakt. Voor de koper dus een stuk zekerheid, maar hoe zit het met mijn zekerheid als verkoper? Hoe betrouwbaar is dit?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:07

Als je via postNl zend dan krijg je na 7 dagen je geld, ook al heeft de koper niet op product ontvangen geklikt.
Wel via de app alles doen, anders dan is dit niet automatisch zo.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:08

De koper reserveert het bedrag niet, maar maakt het al over en het is dus al afgeschreven van zijn of haar bankrekening. Daarom is het voor de koper niet boeiend om niet op product ontvangen te klikken. Na 2 weken ontvang je het geld sowieso of de koper nou wel of niet op product ontvangen heeft geklikt.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:08

Ik heb er alleen ervaring mee als kopende partij, maar ik vond het heel fijn. De verkopende partij ook. Maar hoe betrouwbaar het precies is kan ik helaas niet zeggen.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:10

ik heb hier goede ervaring mee ik heb doc martens verkocht en hebben gelijk oversteken gebruikt. ik heb track en trace er bij genomen zodat ik ook in de gaten kon houden en dit is goed gegaan. ik ben blij dat marktplaats de functie heeft:)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 14:12

Ok klinkt goed, dan ga ik het nu ook gebruiken. Het gaat om best wel een flink bedrag dus ik wil wel zeker zijn dat ik mijn geld krijg :)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:14


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:14

Ik zou het niet doen, er zitten veel mensen die mensen belazeren op Marktplaats, kopers en verkopers.
Laat hem maar ophalen zou ik zeggen en dan kan hij je telefoon zien.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:23

Ik gebruik dat ook niet.. Ophalen of via vooraf overmaken
Ik ben eerlijk..
Maar een ander..
Ook laat ik mijn 06 nummer weg bij de advertentie tegenwoordig
Ik werd zowaar (ik had het gelukkig vlot in de gaten voordat ik op links klikte etc) opgelicht via de WhatsApp..

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:25

Niet doen. Of je track en trace code bewaren en filmen dat je de telefoon inpakt en opstuurt.

Als de ontvanger zegt dat je een dikke steen in het pakket hebt gedaan en er geen telefoon in zat/zegt dat het pakket niet is aangekomen heb je een probleem.

Totaal niet waterdicht en zonde van het makkelijk opgestreken geld voor marktplaats.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:26

Als het om een flink bedrag gaat, zou ik het niet doen... Misschien Paypal als betere optie?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:29

Emita schreef:
Zojuist heb ik mijn oude telefoon op marktplaats aangeboden.

Ik heb geen ervaring met deze functie, maar er zijn twee woorden die bij mij de alarmbellen af laten gaan.

Als ik het goed lees biedt iemand heel snel (zeg binnen twee uur na plaatsing) de vraagprijs en doet een voorstel om dat af te handelen. In dat geval is de kans dat het om een oplichter gaat levensgroot aanwezig. Hoe is nog niet te zeggen, maar zou kunnen dat de "bevestiging" dat het bedrag naar mp is overgemaakt nep is. Of dat er op een andere manier iets niet klopt. Want je kunt van oplichters zeggen wat je wilt, soms zijn ze heel erg creatief :roll:

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:17

Hmm nu begin ik weer te twijfelen.. zijn account bestaat al 3 jaar, dus het account zelf is niet nieuw. Hij heeft ook geen gekke naam oid. Zou het helpen als hij zijn id bewijs stuurt ofzo?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:18

Ik heb geen video gemaakt van het inpakken, maar wel foto’s stap voor stap

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:20

Ik weet dat je als koper geen betere bescherming hebt door dat gelijk oversteken. Een vriend van mij kreeg een verkeerd product en niemand kon wat doen! Dus iemand kan jou niet oplichten door te zeggen dat het product niet goed is ofzo.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:22

Emita schreef:
Hmm nu begin ik weer te twijfelen.. zijn account bestaat al 3 jaar, dus het account zelf is niet nieuw. Hij heeft ook geen gekke naam oid. Zou het helpen als hij zijn id bewijs stuurt ofzo?


Je kunt volgens mij niet zomaar om iemands id vragen. Heeft de koper geen beoordelingen op zijn profiel staan? Zijn de gegevens gecheckt door MP? (staat ook op zijn profiel)

Zijn allemaal dingen waaraan je kunt zien of iemand betrouwbaar is. Nogmaals ik denk niet dat je heel snel opgelicht kunt worden met gelijk oversteken, want jij krijgt het geld van de koper sowieso als hij het overmaakt met gelijk oversteken

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:25

Ik vond het ook wel spannend, stel dat hij zegt dat het pakket leeg was oid..

Toevallig laatst wel voor 90 euro een bestelling opgestuurd, maar alles was goed gegaan..

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:27

Ik zie hier voornamelijk reacties van de ontvangende partij. Die gevoelens heb ik ook altijd bij het kopen van iets. Maar in dit geval ben ik dus de verkopende partij, en ik ben gewoon bang dat ik mijn geld niet krijg.

Linde99 schreef:
Emita schreef:
Hmm nu begin ik weer te twijfelen.. zijn account bestaat al 3 jaar, dus het account zelf is niet nieuw. Hij heeft ook geen gekke naam oid. Zou het helpen als hij zijn id bewijs stuurt ofzo?


Je kunt volgens mij niet zomaar om iemands id vragen. Heeft de koper geen beoordelingen op zijn profiel staan? Zijn de gegevens gecheckt door MP? (staat ook op zijn profiel)

Zijn allemaal dingen waaraan je kunt zien of iemand betrouwbaar is. Nogmaals ik denk niet dat je heel snel opgelicht kunt worden met gelijk oversteken, want jij krijgt het geld van de koper sowieso als hij het overmaakt met gelijk oversteken


In zijn beoordeling staat twee keer 1 sterren. Van een persoon ging het over komen opdagen, en de andere persoon geeft aan dat beleefder communiceren beter kon. Ik zie nergens staan of zijn gegevens wel/niet gecontroleerd zijn door marktplaats.

Hoe kan ik zien dat hij het betaalverzoek heeft voldaan?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:28

Je krijgt een melding op je telefoon dat de koper betaald heeft

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:33

Dit is het enige in ons berichtengeschiedenis... hij heeft het dus nog niet overgemaakt want ik heb daar nog geen apart bericht van gehad, klopt dat? (Ik voel me echt een leek nu :’) maar ben echt heel blij met jullie hulp!)

Edit: moment ik maak even een nieuwe

Afbeelding

Vanuit berichten staat er dit onder:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 22-11-18 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:39

Die is nog niet betaald inderdaad !

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: "gelijk oversteken" op marktplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 15:42

Oké goed om te weten.. Ik heb ook gevraagd of hij het gewoon via de bank wil overmaken omdat ik het toch wel wat eng vind. Maar nu wordt er niet meer gereageerd. Even afwachten nog

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:43

hmmm voor kopers wordt het idd veiliger, maar voor verkopers?

Want ik neem aan dat er ook een knop is waarmee je kan aangeven dat je niks ontvangen hebt en zo als koper je geld weer terug krijgt.
Dus wie zegt dat koper niet gewoon die knop aanklikt terwijl die toch het product ontvangen heeft. Immers hoef je alleen voor een pakje te tekenen als deze onder rembours verstuurd is. Dus hoe bewijs je dan als verkoper dat koper wel degelijk het product ontvangen heeft?

Dus geheel waterdicht is het systeem niet op deze manier. Dan zou het in elk geval gekoppeld moeten worden aan tekenen bij ontvangst. Maakt het al wat waterdichter voor de verkoper, omdat je dan via de pakketbezorgdienst kan bewijzen dat er getekend is voor ontvangst en koper dus wel degelijk zn/haar pakket ontvangen heeft. Want track and trace code zegt ook niet alles...tenzij de pakketbezorger correct werkt, maar lees een topic door op Bokt over pakketbezorging en je leest genoeg posts waar het helemaal mis gaat, ondanks track and trace

Tenslotte zijn er niet alleen verkopers die de boel belazeren, maar ook kopers.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-11-18 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:44

Je moet echt een melding krijgen dat er betaald is. Als er betaald is krijg jij sowieso na 1 week het bedrag uitbetaald. Als de koper marktplaats aangeeft dat hij het pakketje binnen heeft kan dat sneller. Maar op deze manier weet je wel dat je als verkoper je geld krijgt, ook als de koper ontevreden is begint te zeuren, jij krijgt hoe dan ook je geld, daar bemoeit marktplaats zich verder niet mee.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:44

Zo ziet het eruit als er is betaald
Afbeelding