Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:17

Momenteel twijfel ik erg of ik winterbanden aan zal schaffen. Zijn er Bokkers die mij kunnen adviseren? Zijn winterbanden voor mijn situatie overbodig of juist een verstandige investering?

Ik rijd sinds kort in een Skoda Fabia combi uit 2008. Gemiddeld rijd ik 750 km per week, voornamelijk snelweg maar ook smalle binnenwegen.
Ik heb niet altijd de keuze om niet in de auto te stappen als het glad is; ik heb een dierenopvang en als dieren naar de dierenarts moeten wacht ik daar niet mee.

Voorheen reed ik een Toyota Auris met all season banden. Daar heb ik qua gladheid nooit problemen mee ervaren. Op zomerbanden heb ik in de winter nooit eerder gereden dus ik kan niet vergelijken.

Maken winterbanden veel verschil? Ik vind het een behoorlijke uitgave maar aan de andere kant is de veiligheid van mij en mijn dieren veel waard natuurlijk.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:22

Ik heb nooit all season gehad dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar het verschil tussen zomer en winterbanden vind ik echt heel groot.
Ik rij binnenwegen, maar ook snelwegen. Ik vind vooral dat je het merkt met optrekken en remmen bij een kruising waar de sneeuw nog ligt.
Ik wil nooit geen zomerbanden meer in de winter.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:23

Ik heb ze ooit aangeschaft omdat ik soms duitsland in moet, en daar is het verplicht bij vorst. Maar uiteindelijk nauwelijks gebruikt en ik heb nooit echt verschil gemerkt, maar het heeft dan ook nauwelijks gesneeuwd en ik rijd altijd rustig. Nu dat mijn zomerbanden versleten zijn laat ik op aanraden van de garage de winterbanden eronder leggen en die blijven er onder liggen totdat ze opgereden zijn. Schijnbaar kun je er ook prima mee in de zomer rijden. En daarna ga ik voor all season banden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-11-18 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:24

Zeker doen. Je hebt veel meer grip met nat en glad weer. Ik heb een jaar zonder winterbanden gereden en me meteen voorgenomen om dit jaar te gaan kijken. Het werkt ook niet mee dat ik toen de sloot ben ingeschoven toen ik werd overvallen door hagel. Winterbanden geven me een veiliger gevoel.

Ik ga voor 2e handse. We hebben hier een bedrijf zitten waar je per inchmaat een vast bedrag betaalt.

Je kunt idd gewoon doorrijden in de zomer. Heb ik ook eens gedaan. Je banden slijten dan wel harder

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:27

Ik heb zomerbanden, all seasons en winterbanden gehad.
Ik rij zonder winterbanden. Ik merkte amper verschil en ik vind het erg duur. Ik rij vooral snelweg en daar word goed gestrooid, dus hier is het ook gewoon eigenlijk niet nodig.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:29

Hier wel winterbanden. Rij zowel binnenwegen als snelwegen en ik merk dat binnenwegen toch minder zijn gestrooid. (Of het zout ingereden). Hoewel winterbanden nog altijd niet voorkomen dat de weg glad is ;) Een ijsbaan blijft een ijsbaan.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:30

Ik rijd vooral binnenwegen met mijn werk. Ik heb altijd gezorgd voor winterbanden bij de auto. Maar ik heb in de winter nooit op zomerbanden gereden dus kan niet zeggen of het verschil groot is.

Houd er wel rekening mee dat je brandstofverbruik op winterbanden ook hoger ligt.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:33

Het wordt afgeraden winterbanden in de zomer te rijden. Zomerbanden voeren water veel beter af dan winterbanden. Daarnaast slijten winterbanden in de zomer een stuk harder omdat ze van zachter materiaal zijn. Er zijn ook landen waar winterbanden niet toegestaan zijn buiten de winterperiode.

Ik heb ooit in de winter met gladheid gewisseld van zomerbanden (waren nog prima) naar winterbanden en merkte het verschil gelijk.

Maar er zit ook verschil in hoe hard/zacht je de banden oppompt. Zo kun je schijnbaar ook winters de bandenspanning van je zomerbanden omlaag halen zodat je wat meer contactoppervlakte hebt en dus iets meer grip. Maar ik zou zelf voor winterbanden gaan.

Het is even een investering (ivm de velgen) maar uiteindelijk uitgesmeerd over de jaren niet veer meer kwijt omdat je zomer en winterbanden minder slijten.

All seasonbanden worden steeds beter, vooral richting de winterperiode, maar ze zijn nog steeds minder goed dan zomerbanden. Ik heb ze zelf ook onder de auto, maar mijn automonteur vind all season "net niks" banden. Omdat ze onder de streep niet zo goed functioneren als winterbanden én zomerbanden. Maar hij is dan ook een beetje van de oude stempel en mij gaat het ook om een stukje gemak.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 06-11-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:34

750 km in de week? Dat is echt flink hoor! Mijn vriend rijdt ook zoveel en hij heeft er wel winterbanden onder liggen. Het maakt echt een bijzonder verschil in comfort bij natte en gladde wegen in de winter.

Dit moet je jezelf echt gunnen bij het aantal km dat jij rijdt! :)

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:40

Hangt er heel veel vanaf of de wegen waar jij over rijdt altijd gestrooid/geveegd worden. Ik denk altijd maar zo... Als ik mijn auto om een paaltje vouw is dat altijd duurder dan een setje winterbanden. _O-

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:41

Ik heb een winter op zomerbanden gereden en doe dat nooit meer. Winterbanden zijn echt veiliger in de winter en je merkt het gelijk zodra de temperaturen naar het vriespunt zakken. De voordelen heb je lang niet alleen bij sneeuw.

Het is eenmalig een uitgave, maar je doet natuurlijk ook langer met beide sets banden. Je hoeft minder snel nieuwe banden te kopen.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:43

Ik rijd 1000 km per week en heb ook absoluut winterbanden.
Ik heb een jaar zonder gereden omdat ik ook wilde kijken of het werkte maar het verschil is enorm.
Op-/afritten van de snelweg en binnendoor is gewoon gevaarlijk zonder winterbanden als het winters weer is. Je glijdt veel makkelijker door.

En wat Iris ook zegt, dit moet je jezelf gunnen. Je veiligheid is het meest belangrijk.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:43

Riddershow schreef:
Het wordt afgeraden winterbanden in de zomer te rijden. Zomerbanden voeren water veel beter af dan winterbanden. Daarnaast slijten winterbanden in de zomer een stuk harder omdat ze van zachter materiaal zijn. Er zijn ook landen waar winterbanden niet toegestaan zijn buiten de winterperiode.

Volgens onze garage valt dat slijten van winterbanden best mee, en ik ben het vervangen elke keer gewoon helemaal zat :=
Regenen doet het in de winter toch veel meer dan in de zomer, dus dan zouden ze 90% van de tijd juist onveiliger zijn in de winter?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:45

Hier ook groot verschil zomer- en winterbanden. Zeker doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:48

Ik rijd al jaren met zomerbanden in de winter, en ik moet zeggen dat ik er vrijwel geen verschil mee merk. De gladde wegen zijn ook met winterbanden wel glad, en de gestrooide wegen zijn ook met zomerbanden goed te doen. Ik vind het het geld niet meer waard eerlijk gezegd.. :o

Nou moet ik wel zeggen dat er bij ons in de straat en de weg die ik dagelijks rijdt wel erg goed gestrooid wordt. Dus ik heb nog nooit vast gestaan dat het te glad was om weg te rijden.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:50

Met zomerbanden zijn er echt stukken waar je niet weg komt op parkeerplaatsen enzo, dus hier wel graag winterbanden.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 10:54

Eerder altijd zomer en winterbanden, merk altijd goed verschil. Nu al een paar jaar all seasons en bevalt ook super!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:17

Ik heb uit gemak gekozen voor all season banden. Bij gewoon regenweer etc voldoen deze prima en tot hiertoe valt het niet vaak voor op een winter dat het echt glad is en ik doe alleen korte afstanden.
qua grip mag ik ook niet klagen, ik geraak prima op hellingen waar anderen op doorslippen. Het is een beetje wikken en wegen.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:19

Hier zeker wel wintersloffen. Ik voel zeker verschil en vind het ook een prettig idee voor wanneer ik op pad moet met met de trailer in het najaar. :j

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:22

Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor zomer en winterbanden. Merk zeker verschil. Heb nog even getwijfeld over all season, maar de garage zei dat met mijn aantal km (ook ongeveer 750 per week), je banden dan zo hard slijten dat je ongeveer ieder jaar een nieuwe set zou moeten. Met 2 sets banden hoef je ze dus minder vaak te vervangen.

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:25

Ik voel ook zeker verschil. Ik heb vorig jaar een tweedehands set met mooie velgen gekocht, dat scheelt zeker.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:28

MerelV schreef:
Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor zomer en winterbanden. Merk zeker verschil. Heb nog even getwijfeld over all season, maar de garage zei dat met mijn aantal km (ook ongeveer 750 per week), je banden dan zo hard slijten dat je ongeveer ieder jaar een nieuwe set zou moeten. Met 2 sets banden hoef je ze dus minder vaak te vervangen.


Dat valt dus ook wel mee. Ik rij +/- 2 jaar op all season en ik maak ook ongeveer 750 km per week.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:30

Riddershow schreef:
MerelV schreef:
Ik heb uiteindelijk ook gekozen voor zomer en winterbanden. Merk zeker verschil. Heb nog even getwijfeld over all season, maar de garage zei dat met mijn aantal km (ook ongeveer 750 per week), je banden dan zo hard slijten dat je ongeveer ieder jaar een nieuwe set zou moeten. Met 2 sets banden hoef je ze dus minder vaak te vervangen.


Dat valt dus ook wel mee. Ik rij +/- 2 jaar op all season en ik maak ook ongeveer 750 km per week.


Maar dan heb je in je 2e jaar waarschijnlijk niet meer de profieldiepte die voor de winter geadviseerd wordt? Het is inderdaad niet zo dat ze na 1 jaar helemaal niet meer bruikbaar zijn, maar dat je er in de winter met name minder profijt van hebt. Zo is het mij tenminste uitgelegd. En natuurlijk speelt je rijstijl ook een rol in het meegaan van je banden, het blijft een gemiddelde.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:30

Ik rij al een aantal jaar op de Michelin crossclimate (niet dezelfde set hoor, don’t worry) en blijf dat ook doen. Rij dezelfde auto als mijn vader en het verschil tussen zomerbanden en deze is, onder winterse omstandigheden, echt aanzienlijk. Ik vind ze ook fijner dan andere allseason banden.

Je mag er ook mee in Duitsland rijden trouwens, ze hebben het sneeuwvloksymbool.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:36

MerelV schreef:
Maar dan heb je in je 2e jaar waarschijnlijk niet meer de profieldiepte die voor de winter geadviseerd wordt? Het is inderdaad niet zo dat ze na 1 jaar helemaal niet meer bruikbaar zijn, maar dat je er in de winter met name minder profijt van hebt. Zo is het mij tenminste uitgelegd. En natuurlijk speelt je rijstijl ook een rol in het meegaan van je banden, het blijft een gemiddelde.


Nou, ze zijn nu een jaar oud en wil best voor je nameten, maar volgensmij heb ik nog zeker meer dan de geadviseerde 4 mm. Maar ik wissel ook altijd in de herfst.

Moet wel zeggen dat ik niet voor goedkope B-bandjes ga, maar altijd in de top 3 reviews kijk en daar een keus uit maak (dus A-merk banden). Ik heb vaak de kids in de auto en vind hun veiligheid een prio.