Huis verbouwen, waar beginnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:06

Wanneer je er aan kunt komen, via het gemeentearchief, dan zijn de oorspronkelijke bouwtekeningen een goede greep. Dan zie je waar de steunmuren zitten, de leidingen enzenz. Dan kun je zelf bekijken welke muren met gemak weg kunnen. Ga voor inspiratie op instagram en pinterest kijken en besluit eers wat je echt mooi vind. Anders woon je straks in een woning die door anderen ontworpen en gemaakt is en dus niet volledig op je wensen aansluit, zonde van het geld.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:31

En tijdens het hele gebeuren ga je waarschijnlijk nog 3x van mening veranderen. Of althans dat had ik wel. Dingen die ik in december mooi vond hoef ik nu echt niet meer. Maar het is ook heel lastig inschatten hoe ruimtes worden die nu nog niet bestaan.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 20:57

Selka schreef:
En tijdens het hele gebeuren ga je waarschijnlijk nog 3x van mening veranderen. Of althans dat had ik wel. Dingen die ik in december mooi vond hoef ik nu echt niet meer. Maar het is ook heel lastig inschatten hoe ruimtes worden die nu nog niet bestaan.


Dat heb ik niet. Ik weet heel goed wat ik mooi vind en veranderen doet dat al jaren niet meer.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:20

Ik herken het wel wat Selka zegt, zo hadden wij een partij poly zonnepanelen gekocht maar toen wij ons dak vervangen hadden vonden wij het zonde om die erop te doen en hebben wij uiteindelijk toch zwarte zonnepanelen gekocht.

Besef daarnaast heel goed dat het tijdelijk in de garage wonen nu een goed idee kan lijken maar zorg wel dat je budget hebt voor een ander alternatief als de bouw vertraging oploopt of je het echt even zat bent.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:56

Hier een relatief kleine verbouwing (constructief) die we zelf hebben uitgevoerd. 2 muren eruit gesloopt. Een nieuwe buurman die al zijn hele leven aannemer is heeft wel meegekeken, en die dacht dat het ook wel kon. Plus dat wij van het stevige werk zijn, dus er staan nu (veel te) stevige houten balken onder de constructie. Dat houdt wel. Verder hebben we daar geen constructeur voor in huis gehad. Er ligt daar overigens ook niets op behalve het dak. Als er een verdieping op gelegen had, was het een ander verhaal geweest.

Daarnaast alle plafonds en vloeren vervangen (dekvloer is gebleven), keuken en badkamer, loodgieterswerk en elektra.

Loodgieter is een goede geweest, badkamer mannetje heeft prutswerk geleverd. Alles oost europees komt er bij ons niet meer in. Turks/marokkaans voor stucwerk dan weer wel, die hebben bij ons net werk geleverd, ook de loodgieter was ergens van die kant (sorry, ik kan echt niet aan een naam zien waar ze vandaan komen).

Als je echt flink gaat verbouwen zou ik ook starten met een constructeur en dan pas het 'cosmetische' gedeelte van indelingen en het complete plaatje. Als iets constructief niet of niet zo makkelijk kan, kan het een hele hoop geld kosten voor een soms relatief klein dingetje, wat met een compromis wellicht een stuk goedkoper opgelost had kunnen worden.

Bij ons is het overigens precies zo geworden als we voor ogen hadden, plus dat we uiteindelijk zoveel bespaard hebben dat er nog ruimte in het bouwdepot was voor het plaatsen van 9 zonnepanelen, waar ik heel erg blij mee ben.

Succes met de verbouwing in ieder geval...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 06:18

Ilsey, jullie hebben constructief dingen veranderd? Zo ja dan vind ik dat knap! Ik heb moeite met het inschatten van ruimtes die nog niet bestaan. Pas als er dan een geraamte staat kan ik mij een beeld vormen. Daarom zijn er bij ons gedurende de verbouwing echt wel dingen anders gedaan. Mijn smaak is niet verandert. Ik zou nu nog steeds geen hoogglans witte keuken kopen bijv. Maar het eiland is wel 50 cm naar links verplaatst.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:57

Om op je openingsvraag terug te komen. Waar begin je? Misschien wel hier https://duurzamehuizenroute.nl

En uiteraard met een goed plan. Wat vind je mooi. Hoe wil je wat het wordt en natuurlijk het budget.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:35

Ik heb alleen berichten van TS gelezen, maar wij zijn begonnen met de architect en hebben daarna een aannemer bij onze plannen gezocht. We hadden eens in de zoveel tijd een bouwvergadering met architect, aannemer en onszelf erbij. Dat werkte perfect om alles door te nemen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:43

Wij hebben niemand in de arm genomen maar wel het hele huis van de vloer tot aan het dakbeschot onder handen genomen. We zijn gaan zitten met de plattegrond op de pc en hebben eerst alle niet dragende muren verwijderd :+ daarna gekeken welke ruimte hebben we nu en wat willen we. Uiteindelijk een nieuw plan gemaakt, en dat zelf uitgevoerd. Er is 1 dragende muur uit gegaan en dat hebben we laten doen, net als het plaatsen van lichtkoepels en elektra/gas. Ik kan makkelijk door muren ed heenkijken dat is ook wel nodig als je zelf een plan wil maken. Wij hebben de hele huis in 3,5 verbouwd, maar als je iemand in de arm neemt gaat dat naar ik mag hopen een stuk sneller.
Wij vonden het tempo ergens ook wel prettig, aangezien het ons de tijd gaf om goed na te denken over de indeling van kamers en ruimtes ook tov de ruimtes die al klaar waren.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:45

@Ilsey, misschien heb je het wel gedaan maar mijn tip is om voor de pelletkachel een goede installateur te zoeken. Er komen veel branden door doe-het-zelf installeren en ook het goed afstellen vind ik wel een dingetje.

TS hier in de buurt is een tweedehands bouwmaterialenhandel waar ze soms ook partijen nieuwe spullen hebben (deuren, radiatoren), of gebruikt maar nog prima her te gebruiken. Dat scheelt ook veel geld. En wat hier al vaker gezegd wordt: het kost altijd meer dan je verwacht. Hou daar rekening mee.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:32

Selka schreef:
Ilsey, jullie hebben constructief dingen veranderd? Zo ja dan vind ik dat knap! Ik heb moeite met het inschatten van ruimtes die nog niet bestaan. Pas als er dan een geraamte staat kan ik mij een beeld vormen. Daarom zijn er bij ons gedurende de verbouwing echt wel dingen anders gedaan. Mijn smaak is niet verandert. Ik zou nu nog steeds geen hoogglans witte keuken kopen bijv. Maar het eiland is wel 50 cm naar links verplaatst.


Ahhhh, ik was mis omdat je het over dingen niet meer mooi vinden had. Ik ben een klein beetje nog wel veranderd v gedacht tov het oorspronkelijk idee (zoldertrapgat iets anders van ligging en onze inbouwbureau zou eerst een inmaakkast, worden, dat zijn de enige dingen), maar dat had enkel praktische redenen, ik wil zo veel mogelijk uit een klein huis kunnen halen :o

estja schreef:
@Ilsey, misschien heb je het wel gedaan maar mijn tip is om voor de pelletkachel een goede installateur te zoeken. Er komen veel branden door doe-het-zelf installeren en ook het goed afstellen vind ik wel een dingetje.


Mijn vader is een chauffagist (en een koeltechnieker en een motormechanicien hehe) :)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:22

Handig Ilsey.
Onze buren hebben de doorvoer van hun pelletkachel horizontaal door de gevel gemaakt, wat al onveilig is. (In NL zelfs verboden tegenwoordig) Maarja, snelste weg naar buiten en dus goedkoop. En vervolgens hebben ze er een houten schuurtje tot net eronder gebouwd. Hun huis heeft dan ook nog houten gevelbekleding. Doodeng vind ik dat.

Hier was het even puzzelen waar de pelletkachel te plaatsen maar ik ben er dolblij mee.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 10:58

Oei, dat klinkt heel gevaarlijk inderdaad! Wij gaan 'm naar boven steken tot boven het dak. Veiligheid eerst!