Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:46

8nnemiek schreef:
Wat gaaf zeg! En apart dat het kavel rond loopt, meestal zijn dat van die vierkante blokken of taartstukjes. Het lijkt me een prachtig stuk, en ook een aparte vorm huis. 'Groen' dak, wordt dat bekleed met mos/planten?


We konden zelf de vorm bepalen. :)

En het dak zak inderdaad worden voorzien van planten. Goede extra isolatie en waterberging en ook nog eens leuk om te zien.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:55

Voor ons geen tiny huis, zijn zelfs bezig met de koop van een groter huis :+ maar er zijn daar wel meer mogelijkheden wat betreft zelf energie opwekken bijvoorbeeld. Water komt daar uit een bron dus dat is al een begin ;)

Voor ons huidige huis wachten we nog op de plaatsing van de zonnepanelen, als het goed is komen ze de 22e. Wel wat aan de late kant voor dit jaar helaas maar aan de andere kant gebruiken we in de winter ook de meeste stroom dus we gaan het zien wat het bespaart.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:05

Wat gaaf Malenka! Planten op het dak schijnen inderdaad geweldig goed te isoleren, zowel in de zomer als in de winter scheelt dat echt veel.
Wij hebben ook een kas aan huis, en als het mogelijk is dan zou ik zorgen dat er een grote deur vanuit het huis naar de kas gaat. Scheelt namelijk enorm veel stookkosten op koudere, zonnige dagen! Als ik even snel kijk.. het is in onze kas nu al 30 graden, en die warmte komt heerlijk de woonkamer in <3
Vorig jaar heb ik helemaal niet hoeven stoken binnen, alleen ons sfeerkacheltje stond af en toe aan als het buiten echt vroor. De rest warmde gewoon bij doordat de kas overdag al snel 20 graden werd en de rest goed geïsoleerd is.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:08

Gaaf project hoor, Malenka. Maak je tzt een voltooid over de bouw (en de tuin, in het tuintopic :D )?

Hier bezig met het ontwerpen van een aanbouw/nieuwe achtergevel van ons jaren 30 huis waardoor deze een stuk energiezuiniger wordt: veel glas onder een bepaalde hoek waardoor je in de winter zoninlaat hebt en in de zomer juist niet. Plus een extra lang doorlopend garagedak waar meet zonnepanelen en zonneboiler op passen. Volledig zelfvoorzienend zal niet lukken, maar een eind in de goede richting wel.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:18

Ik ben er ook al tijden door gefascineerd, vooral om meer aan homesteading te kunnen doen. Maar mijn huidige woning is zo goedkoop en fijn (sociale huurwoning met huurtoeslag) dat het financiëel gewoon dom zou zijn om dit achter te laten. Bovendien heb ik die huurtoeslag niet voor niets natuurlijk. Ik kan het anders gewoon niet betalen.
Als de grond hier zo goedkoop was als in sommige delen van Amerika dan zou het kunnen lonen, maar nu op dit moment voor mij echt niet.

Daarnaast vind ik die Tiny Houses ook wel echt Amerikaans, en flink doorgeschoten. De gemiddelde Amerikaan buiten de steden woont in gigantische huizen. Compleet overbodig meestal, en met een onnodig hoge hypotheek. Het Tiny House is daar een soort tegenbeweging op. Een mini-huis zonder hypotheek. Maar ik denk vaak; Je kunt toch ook gewoon een kleiner huis bouwen? Gewoon, een normaal huis, met maar één badkamer, en alles wat bescheidener. Dan hoef je toch niet meteen in een inimini huis te gaan wonen waar je je kont niet kunt keren?
Oke, als je zo'n huis achter je auto kunt hangen is dat erg praktisch, maar vaak is dat helemaal niet nodig. En een beetje sta-caravan kan ook getransporteerd worden.
Het design van de meeste Tiny Houses is wel vaak heel mooi en ingenieus, maar om er in te wonen lijkt me totaal niet praktisch.

Ik zie die het Tiny House-gebeuren dus meer als een hype, maar het idee erachter is mooi. Het hoeft niet altijd maar groter en meer.

Mijn kleine huisje (maar niet tiny) heb ik in mijn hoofd al uitgetekend, maar ik zie het er binnenkort niet van komen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:29

@malenka: zijn er al mensen in een warm klimaat die ervaringen hebben met groene daken?? Want als we meer zomers krijgen zoals die we net gehad hebben, dan weet ik niet of de investering in een groen dak wel de juiste is ??

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:31

Juist in een warm klimaat werkt een groen dak goed. Google eens op earthship, werkt iets zuidelijker dan NL uitstekend, hier te koud.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:29

DubbelDun schreef:
@malenka: zijn er al mensen in een warm klimaat die ervaringen hebben met groene daken?? Want als we meer zomers krijgen zoals die we net gehad hebben, dan weet ik niet of de investering in een groen dak wel de juiste is ??

Ik woon in een ecologische wijk. Mijn buurvrouw heeft een sedumdak en dat heeft het prima gedaan in deze hete droge zomer. Ze heeft er verder niets aan gedaan, niet gesproeid ofzo. In het voorjaar bloeide het dak trouwens, dat was prachtig.

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:39

8nnemiek schreef:
Wat gaaf Malenka! Planten op het dak schijnen inderdaad geweldig goed te isoleren, zowel in de zomer als in de winter scheelt dat echt veel.
Wij hebben ook een kas aan huis, en als het mogelijk is dan zou ik zorgen dat er een grote deur vanuit het huis naar de kas gaat. Scheelt namelijk enorm veel stookkosten op koudere, zonnige dagen! Als ik even snel kijk.. het is in onze kas nu al 30 graden, en die warmte komt heerlijk de woonkamer in <3
Vorig jaar heb ik helemaal niet hoeven stoken binnen, alleen ons sfeerkacheltje stond af en toe aan als het buiten echt vroor. De rest warmde gewoon bij doordat de kas overdag al snel 20 graden werd en de rest goed geïsoleerd is.


Dat klinkt (aan de ene kant) echt goed! Ik wil als we over een jaar of 5 een nieuw huis op ons perceel gaan bouwen ook een grote (tropische) kas aan het huis bouwen.

En aan de andere kant wil ik ook graag een leem kachel en flink stoken, voel me soms net een legale pyromaan :')

Maar bij dat mijn idee van de kas aan huis dus helemaal niet zo gek is.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:35

Ik ben serieus bezig om een kavel te kopen voor een Tiny House. Er is laatst een kavel voor mij ingetekend, maar ik heb gevraagd of er ook nog een ander plekje is. Vanaf januari/februari hoop ik de kavel te kunnen reserveren met een optie overeenkomst. Voordat ik kan bouwen moeten we eerst gezamelijk de voorzieningen en infrastructuur regelen.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:53

Ik ben het wel eens met de bezwaren van LindyH. Ik heb als kind regelmatig periodes bij mijn oma gewoond. Zij ging op een gegeven moment permanent in haar zomerhuisje wonen. 9x5. Met een zolder waar wij als kind net rechtop konden staan in het midden. Ik werd daar echt gestoord van het gebrek aan ruimte. (Moet er wel bij zeggen dat oma uit een heel groot grachtenpand kwam en toch nog wel het een en ander aan meubels e.d. had meegenomen, het stond dus nogal vol). Maar het zorgt er in elk geval voor dat ik niet zo klein meer zou willen wonen. Wel zou ik graag ons huis wat energieneutraler willen maken.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:00

Eilish schreef:
Ik ben serieus bezig om een kavel te kopen voor een Tiny House. Er is laatst een kavel voor mij ingetekend, maar ik heb gevraagd of er ook nog een ander plekje is. Vanaf januari/februari hoop ik de kavel te kunnen reserveren met een optie overeenkomst. Voordat ik kan bouwen moeten we eerst gezamelijk de voorzieningen en infrastructuur regelen.

Ook in Almere Oosterwold toevallig?

Onze vrienden gaan naast ons een earthship bouwen. Wij nemen alleen een paar van de principes over. Zoals de kas. Waar zeker een grote deur in komt naar de woonkamer en keuken.

Een sedum dak is heel erg geschikt voor ons klimaat en kan gelukkig ook op zo'n rond dak als die van ons.

Zaterdag gaan we onze toekomstige buren ontmoeten. Best spannend!

Als jullie het leuk vinden houd ik jullie op de hoogte.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 00:20

Malenka schreef:
Eilish schreef:
Ik ben serieus bezig om een kavel te kopen voor een Tiny House. Er is laatst een kavel voor mij ingetekend, maar ik heb gevraagd of er ook nog een ander plekje is. Vanaf januari/februari hoop ik de kavel te kunnen reserveren met een optie overeenkomst. Voordat ik kan bouwen moeten we eerst gezamelijk de voorzieningen en infrastructuur regelen.

Ook in Almere Oosterwold toevallig?

Onze vrienden gaan naast ons een earthship bouwen. Wij nemen alleen een paar van de principes over. Zoals de kas. Waar zeker een grote deur in komt naar de woonkamer en keuken.

Een sedum dak is heel erg geschikt voor ons klimaat en kan gelukkig ook op zo'n rond dak als die van ons.

Zaterdag gaan we onze toekomstige buren ontmoeten. Best spannend!

Als jullie het leuk vinden houd ik jullie op de hoogte.


Nee, ik woon daar nu wel vlakbij, maar ik wil een kavel in Drenthe kopen. Daar is het goedkoper en is een project dat lijkt op Almere Oosterwold.

Veel succes zaterdag! Leuk als je ons op de hoogte houdt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 09:55

LindyH schreef:
Ik ben er ook al tijden door gefascineerd, vooral om meer aan homesteading te kunnen doen. Maar mijn huidige woning is zo goedkoop en fijn (sociale huurwoning met huurtoeslag) dat het financiëel gewoon dom zou zijn om dit achter te laten. Bovendien heb ik die huurtoeslag niet voor niets natuurlijk. Ik kan het anders gewoon niet betalen.
Als de grond hier zo goedkoop was als in sommige delen van Amerika dan zou het kunnen lonen, maar nu op dit moment voor mij echt niet.

Daarnaast vind ik die Tiny Houses ook wel echt Amerikaans, en flink doorgeschoten. De gemiddelde Amerikaan buiten de steden woont in gigantische huizen. Compleet overbodig meestal, en met een onnodig hoge hypotheek. Het Tiny House is daar een soort tegenbeweging op. Een mini-huis zonder hypotheek. Maar ik denk vaak; Je kunt toch ook gewoon een kleiner huis bouwen? Gewoon, een normaal huis, met maar één badkamer, en alles wat bescheidener. Dan hoef je toch niet meteen in een inimini huis te gaan wonen waar je je kont niet kunt keren?
Oke, als je zo'n huis achter je auto kunt hangen is dat erg praktisch, maar vaak is dat helemaal niet nodig. En een beetje sta-caravan kan ook getransporteerd worden.
Het design van de meeste Tiny Houses is wel vaak heel mooi en ingenieus, maar om er in te wonen lijkt me totaal niet praktisch.

Ik zie die het Tiny House-gebeuren dus meer als een hype, maar het idee erachter is mooi. Het hoeft niet altijd maar groter en meer.

Mijn kleine huisje (maar niet tiny) heb ik in mijn hoofd al uitgetekend, maar ik zie het er binnenkort niet van komen.


Ik geloof dat dat specifieke formaat ook samenhing met de wetgeving aldaar omzeilen.
Een stacaravan heeft inderdaad een prima formaat, ik heb daar tijdens mijn studie ook een poos in gewoond... ruim zat.
Maar een stacaravan associeert men toch al snel met een manier van 'anders wonen' die niet zo gewaardeerd wordt; het illegaal verblijven op campings.
Zelf iets bouwen of laten bouwen maakt ook dat je het ding helemaal 'off the grid' kunt laten functioneren; geen electriciteit, geen riool, geen stromend water, etc...

Maar in antwoord op je vraag waarom je niet in een kleiner normaal huis wil wonen.... dat wil ik best.
Het probleem is echter dat de huizenmarkt zo oververhit is, en huizen veel te duur.
Nu instappen is later huilen... ;-)
Ik wil best een huis, maar wil dat eigenlijk zoveel mogelijk direct betalen. Geen ellenlange schuld op mijn nek.
Dus ik investeer liever in iets dat zo snel mogelijk van mij is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 09:56

Malenka schreef:
Eilish schreef:
Ik ben serieus bezig om een kavel te kopen voor een Tiny House. Er is laatst een kavel voor mij ingetekend, maar ik heb gevraagd of er ook nog een ander plekje is. Vanaf januari/februari hoop ik de kavel te kunnen reserveren met een optie overeenkomst. Voordat ik kan bouwen moeten we eerst gezamelijk de voorzieningen en infrastructuur regelen.

Ook in Almere Oosterwold toevallig?

Onze vrienden gaan naast ons een earthship bouwen. Wij nemen alleen een paar van de principes over. Zoals de kas. Waar zeker een grote deur in komt naar de woonkamer en keuken.

Een sedum dak is heel erg geschikt voor ons klimaat en kan gelukkig ook op zo'n rond dak als die van ons.

Zaterdag gaan we onze toekomstige buren ontmoeten. Best spannend!

Als jullie het leuk vinden houd ik jullie op de hoogte.


Ben erg benieuwd, heel leuk wanneer je ons op de hoogte wil houden!
Wat gaaf dat je vrienden een earthship gaan bouwen!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 09:57

Eilish schreef:
Ik ben serieus bezig om een kavel te kopen voor een Tiny House. Er is laatst een kavel voor mij ingetekend, maar ik heb gevraagd of er ook nog een ander plekje is. Vanaf januari/februari hoop ik de kavel te kunnen reserveren met een optie overeenkomst. Voordat ik kan bouwen moeten we eerst gezamelijk de voorzieningen en infrastructuur regelen.


Leuk! En dat is in Drenthe? Dat is zeker betaalbaarder.
Je koopt een kavel die groot genoeg is voor het huisje en wellicht nog wat extra grond om iets te kunnen verbouwen?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:29

Ik wil julie proces ook graag volgen Malenka ,leuk zo om dat te doen.Vrienden van mij hebben zelf een tinyhouse gebouwd en wonen er nu een paar maanden in.Ik ben benieuwd hoe de winter ze gaat bevallen,nu met de mooie zomer prima natuurlijk.

Ons huis is ook niet groot voor een vrijstaand huis toch.Maar je moet idd vooral zien dat je niet allemaal overbodige spullen binnensleept.zolang je daar geen behoefte aan hebt is kleiner wonen geen probleem.

_Deco_
Berichten: 848
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:38

Wat een leuk een topic over tiny houses!

Waarschijnlijk gaan wij ook bouwen.. Eerst definitief horen dat het project wat de gemeente hier opstart ook echt zeker doorgaat. Voor mij is het vooral minder woonlasten, geen bank nodig en dus vast zitten aan hypotheek, meer vrijheid in het leven om te reizen ed.

Het project hier wordt off grid (behalve wateraansluiting, die komt er wel), mijn grootste drempel is nog wel het toilet.. Ik zit niet echt te wachten op een composttoilet dus ben me aan het verdiepen in andere mogelijkheden. Misschien een septic tank.

Als het allemaal doorgaat kunnen wij tot maximaal 40 m2 bouwen, dus dat is niet heel tiny. Ik ben ook niet echt fan van de standaard tiny houses met allemaal ongeveer dezelfde indeling, dus we zijn flink aan het ontwerpen. Ik zie hier fantastische dingen langs komen!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:41

Het punt kleiner wonen zou voor mij persoonlijk ook niet zo’n punt zijn al vind ik wel dat je voldoende ruimte moet hebben indien je kinderen hebt zodat ook die hun privacy op kunnen zoeken.
Mijn grote probleem ligt in het dicht op elkaar zitten/kleine kavels. Momenteel hebben wij ook buren en in Nederland had ik dat ook altijd maar als het mij lag zouden we op een hutje op de wei wonen. En in Nederland ontkom je bijna niet aan buren in je zichtveld. Zelfs niet bij al die nieuwe projecten.

Overigens kan off the grid wonen en eco wonen natuurlijk ook gewoon prima in een groter huis.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:00

Stille meelezer, ik volg heel veel mensen online, like minded people om het zo maar even te noemen en sinds een aantal weken vliegen de vlogs van dit stel me om de oren, enorm interessant :)

https://www.youtube.com/channel/UCSViWfOV4pEcYnzpV6w548Q

Niet specifiek over tiny living, wel behoorlijk off-grid.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:16

Ik ben vooral benieuwd hoe je in NL off grid wil wonen qua energie. In de zomer geen probleem maar in de winter lijkt het me moeilijk. Zo hadden wij afgelopen december in de hele maand 48 kWh aan stroom opgewekt met 18 nieuwe panelen. Er waren dagen bij dat er helemaal niets opgewekt werd. Tuurlijk kun je energie opslaan maar ook dat is beperkt. Terwijl je in december net het meeste nodig hebt

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:25

Aardwarmtepomp/vloerverwarming, hout/pellet-kachel, generator, flessegas en idd een flinke battery-backup.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:38

Dubbeldun een aardwarmtepomp /vloerverwarming en ook een pelletkachel hebben allemaal energie nodig.

Wij wonen nu een jaar in onze eco-woning en we verbruiken dus echt veel meer energie dan ons van tevoren voorgespiegeld was. Een warmtepomp zou een rendement van 1 op 3 á 4 moeten hebben. Die van ons haalde de 1 op 2 nog niet. Onze overbuurman werkt ermee, heeft er een stuk of 40 staan bij klanten, en geeft aan dat hij dit herkent. Onze warmtepomp is nu al 2x opnieuw afgesteld. Nu gaat het wel beter maar het valt me tegen hoe deze techniek nog in de kinderschoenen staat.
Gisteren deed onze warmtepomp de wekelijkse ontsmetting tegen legionella. Het water in de zonneboiler wordt dan opgewarmd boven (ik meen) 60 graden. Dan staat die warmtepomp dus te loeien met een verbruik van bijna 10 kW.

Pelletkachel is fijn! Onze is met afstandsbediening en doet het super.

Iemand een idee hoeveel je kunt opslaan in batterijen? Ik las ergens 11 kWh. In de winter is dat dus echt peanuts.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:43

Hallo, hier een meelezer!

Ben al een tijd lang geïnteresseerd in tiny houses en duurzaam leven, echter wil ik even inhaken op de energievoorziening in de winter. Dit is namelijk het punt waar mijn hypothetische plannen steeds stuklopen: zonnepanelen leveren niet genoeg in de winter en accu's kunnen maar een bepaald aantal kw's opslaan. Kun je hiermee de winter door? Volgens mij niet... bovendien zul je de accu's iedere (ongeveer) 5 jaar moeten vervangen wat voor zwaardere accu's een hele kostenpost is.

Een heel interessant topic dit!!

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:47

Nog even verder gezocht naar batterij opslag. Er wordt zelfs gesproken van 9 kWh opslag als maximum thuis. En dan heb je dus een groot apparaat in je (Tiny) huis staan. Met 9 kWh redt je het echt niet omdat in december dagenlang je accu niet of nauwelijks oplaadt.
Tel daarbij dat zonneboilers, warmtepompen en omvormer ook nog een flinke plek innemen in je huis.

Hier staat meer info: https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nnestroom/
Laatst bijgewerkt door estja op 17-10-18 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt