Huis verbouwen, waar beginnen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 20:06

Hallo bokkers,

Wij zijn begin dit jaar verhuisd naar een vrijstaande, authentieke woning met het oog deze te gaan verbouwen ergens volgend jaar. Het huis is heel onhandig ingedeeld met heel veel kleine ruimtes. We willen zoiezo een nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe vloer inc vloerverwarming maar ook kijken wat de mogelijkheden zijn om muren weg te halen en zowel de beneden- als bovenverdieping anders in te delen. We willen zoveel mogelijk uitbesteden en volgend jaar zomer ergens beginnen.

Zijn er bokkers die ook hun huis (uitgebreid) hebben laten verbouwen? Waar zijn jullie begonnen, architect of aannemer? Hebben jullie tips & tricks? Wat was er handig en wat vooral niet? En, mag via PB - wat waren jullie ongeveer kwijt voor wat? Alvast bedankt!

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:14

Als je wilt slopen: bouwkundige plus architect. Bouwkundige om je te vertellen of en wat je kunt slopen zonder dat de boel instort, architect om de boel (slim) opnieuw in te delen. Aannemer komt om de hoek bij het aanvragen van de bouwvergunning (en laat dat daar ook aan over, aannemers krijgen meer voor elkaar bij gemeentes over het algemeen) en bij de uitvoering.

lauran__
Berichten: 354
Geregistreerd: 05-07-11

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:18

Ja, hier ook flink verbouwd. Er stonden nog vier muren overeind. Als je meer info wil kan dat via pb

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 19:19

Bedankt voor jullie reacties!

@lauran - ik stuur je een pb!

@ibbel ik heb nu een aantal architecten benaderd. Klopt het dat die dan alleen een plan maken, en dat je zelf nog de bouwkundige (aannemer?) erbij moet halen? Het lijkt met het beste als die 2 samenwerken, dat de architect geen onuitvoerbaar plan bedenkt...

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:05

Ja hier ook extreem grondig verbouwd. We hebben eerst een rondje gemaakt met een aannemer, zonder dat we hem opdracht hebben gegeven en hem hier ook voor betaald. Daarna met de architect aan de slag gegaan en dat plan uitgevraagd bij verschillende aannemers.
Dit was wel 4 jaar geleden, en de tijden zijn wel enorm veranderd. Toen stond iedereen te springen om werk.

Succes! Een goede aannemer en architect zijn echt hun geld waard. Wij hebben heel goed advies van beiden gehad!

Veel plezier (en een klein beetje sterkte) met verbouwen!

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:15

tmr001 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

@lauran - ik stuur je een pb!

@ibbel ik heb nu een aantal architecten benaderd. Klopt het dat die dan alleen een plan maken, en dat je zelf nog de bouwkundige (aannemer?) erbij moet halen? Het lijkt met het beste als die 2 samenwerken, dat de architect geen onuitvoerbaar plan bedenkt...


Hangt er heel erg vanaf, wij hebben met mensen gewerkt tijdens onze verbouwing die elkaar kennen en op elkaar ingespeeld zijn. We hadden geen architect, dat is gelukkig goed uitgepakt. We hebben een apart mannetje ingehuurd voor de sterkteberekeningen en iemand voor de tekeningen voor de vergunningen. We hebben onze aannemer niet naar de gemeente en welstandscommissie gestuurd, dat was in ons geval niet heel handig :D

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:17

tmr001 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

@lauran - ik stuur je een pb!

@ibbel ik heb nu een aantal architecten benaderd. Klopt het dat die dan alleen een plan maken, en dat je zelf nog de bouwkundige (aannemer?) erbij moet halen? Het lijkt met het beste als die 2 samenwerken, dat de architect geen onuitvoerbaar plan bedenkt...

Idd, eerst kijken wat je zelf zeker wil in de woning, waar hecht je veel waarde aan. Dan een architect eventueel inhuren en dan zorgen voor een aannemer die het kan realiseren. Kijk welke mensen goede referenties hebben. En dan een caravan huren in het voorjaar en in overleg met de aannemer werk gaan verzetten wat jullie zelf kunnen doen. Dit kan je heel veel geld schelen wanneer je zelf het domme sloopwerk doet.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:24

Ik zou eerst zelf gaan bedenken wat je allemaal wilt. Misschien kun je het makkelijk zelf indelen.
Als je de indeling op papier hebt staan, met een constructeur kijken wat de mogelijkheden zijn. Mochten er dingen niet kunnen kun je alsnog een architect erbij halen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:27

Architect is niet altijd nodig. Wij hebben ook constructief wijzigingen aangebracht maar daar is geen architect bij geweest. Wel een constructeur!! Die is heel belangrijk. Je H/I of whatever balk je plaatst moet wel voldoende steun geven. Zo kwamen wij er achter dat de bovenverdieping, door vorige eigenaren zelf gebouwd, aan 1 zijde helemaal nergens op rustte. Dankzij de constructeur hebben wij dit aangepast en nu ben ik niet meer bang dat het plafond omlaag komt :=

Van een slaapkamer een badkamer maken bijv. kan ook prima met alleen constructeur en aannemer.

Wij hebben dit gewoon zelf bedacht en uit laten voeren door hen.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 10:18

Bedankt voor jullie berichten! Ik denk wel dat we de architect nodig hebben omdat we de woning echt anders willen indelen, de bedoeling is hier met de architect een plan voor te maken. We hebben een serre die misschien bij de woning getrokken kan worden, maar hoe en wat dan handig is om te doen is de vraag - we willen de architect dus laten helpen bij het maken van een plan. Als ik het zo lees is het dus handig om vervolgens met het plan verschillende aannemers te benaderen.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:44

Ik heb ons huis zelf de tekeningen gemaakt in een 3d programma. Ook hier van hokkerig naar grote open ruimtes. Nadien met de aannemer doorgelopen en tijdens sloopwerk nog wat aanpassingen gedaan.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:12

Wij hebben destijds de hele woning leeggetrokken incl. de verdiepingsvloer. Alleen de trap bleef nog staan. Alle vloeren beneden er ook uit want alles was ongelijk. We hielden dus een skelet over. We hadden zelf een plan en tekeningen gemaakt en alles uitbesteed aan een ons goed bekende aannemer. Ik pb je even wat de kosten waren.

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:10

Als het helpt wil ik ook wel wat kosten op een rijtje zetten voor je :j Voornamelijk materiaalkosten dan, uren is bij ons niet zo representatief omdat we veel zelf hebben gedaan en mijn man de aannemer ook weer heeft geholpen bij klussen. Vergeet niet om rekening te houden met de kosten voor het afvoeren van je sloopafval, de kosten voor de vergunningen, tekeningen, berekeningen etc. Ik denk dat het bij ons (inclusief het verplaatsen van de watermeter) wel tussen de €8.000 en de €10.000 heeft gekost.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:32

tmr001 schreef:
@ibbel ik heb nu een aantal architecten benaderd. Klopt het dat die dan alleen een plan maken, en dat je zelf nog de bouwkundige (aannemer?) erbij moet halen? Het lijkt met het beste als die 2 samenwerken, dat de architect geen onuitvoerbaar plan bedenkt...


Altijd beginnen met de bouwkundige. Die zet op papier wat kan en niet kan. Dan kan een architect verder weinig fout doen. Aannemer voert uit wat architect (op geleide van bouwkundig advies) getekend heeft.
Dit is de enige juiste volgorde. Een aannemer is geen bouwkundige!

Overigens hebben de grotere aannemers zelf zowel bouwkundigen als architecten in huis. Maar voor een grotere aannemer betaal je meestal meer, en hij moet maar zin en tijd hebben in een - voor een grote aannemer - relatief kleine klus.

Kleinere aannemers hebben over het algemeen wel een vast netwerk van architecten en bouwkundigen, dus die kunnen je wel ook verwijzen. Een aannemer die zonder bouwkundig advies wil gaan verbouwen kan je beter de deur wijzen.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:23

Stap 1 is toch echt wel het bepalen van het budget, een grote verbouwing kost al snel 1 ton en het is wel handig om een klein beetje te weten waar je aan toe bent.

Daarna de vervolgstappen die hier genoemd zijn.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:57

En doe je begroting minimaal x2. Iedereen om ons heen gaat ruim over de begroting heen. Wij zitten inmiddels op x2,5 maar dat is pech. Zonder gedoe zaten wij op 1,5 keer wat we dachten.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 22:36

Fijn al die tips, ook de pb'tjes!

@Selka Oei, waar komen de tegenslagen vandaan, waar hadden jullie je in vergist?

@Urona we hebben inderdaad wel een budget in gedachten.

We hebben inmiddels een architect over de vloer gehad voor een kennismaking omdat we het zelf heel lastig vinden om de indeling te bedenken. Ook omdat we gewoon niet weten wat alles kost en het dan lastig is echt te plannen. We hadden natuurlijk zelf vantevoren wel nagedacht over mogelijke indelingen, maar onze ideeen waren lang niet zo goed als die van de architect ;). We hebben nu in ieder geval een globale richtprijs (die best wel tegenviel eigenlijk) én een beter plan. Met dit plan kunnen we naar verschillende aannemers stappen om het om te zetten in een offerte. Die kunnen dan samen met de constructeur / bouwkundige naar de uitvoering kijken.

Ik heb ook verschillende architecten benaderd, maar die hebben het denk ik nogal druk momenteel want heeft maar 1 gereageerd...

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:52

Wij hebben al heel wat vertraging opgelopen met wachten op de bouwvergunning en nu bvb de stabiliteitsingenieur. Ach ja, dat zijn dingen waar mensen altijd wel voor waarschuwen hé, dat je er mag van uit gaan dat alles niet zal lopen volgens plan en dat je moet wachten op bepaalde dingen voordat je naar een volgende fase kan. Dus so be it. Ik ga mij daar niet te druk in maken :o

Wij wonen niet in het huis. Wij wonen in een stacaravan op den hof aan het huis. Het huis heeft een goed fundament en is degelijk gebouwd geweest, maar het is totaal verouderd en we hebben het zo goed als gestript. De buitenmuren en een groot deel binnenmuren blijven bestaan maar alles wordt totaal vernieuwd.

Wij hebben eerst een architect ingeschakeld. Wat aan het budget kunnen houden betreft. Wij besparen veel op dingen zoals binnendeuren, badkamermeubels, keuken enz. We hebben daarin niet de standaard smaak en gaan geen nieuwe (en dus dure) dingen aanschaffen daarvoor. Ik heb een set oude hoevedeuren op de kop getikt waar ik slechts een klein beetje opfriswerk aan heb, 40 euro per deur. Badkamermeubels heb ik ook al gevonden, een massief houten set (2 kastjes, een lavabomeubel en spiegel) voor 90 euro. En de pelletkachel van mijn dromen die ik zo graag wou zag ik plots op de tweedehandssite staan... 1500 euro (da's meer dan 50% minder dan ie nieuw kost). We hebben al aardig wat bespaard! :o Die dingen waren in het budget gerekend voor heel wat duurdere prijzen dus daar krijgen we dan wel wat marge. Vooral bij de keuken zullen we wel wat marge kunnen creëren.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 06:36

Sowieso hebben we enorme pech gehad met de aannemer. Failliet - weg geld. Plus de nieuwe mensen moesten gaan bedenken hoe alles zat wat ook weer tijd en dus geld heeft gekost. Maar ook constructief klopte het huis niet :$ en de bouwkundige heeft enorme steken laten vallen. Die man was echt waardeloos. Niks klopte van wat hij zei waardoor er bakken geld moest naar onvoorziene zaken.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:27

En goed bij de gemeente informeren wat wel en niet mag , zodra je vergunningen moet aanvragen gaat de kassa rinkelen en dat kost je vaak ook veel tijd.

Wij moeten bijvoorbeeld een bestemmingsplan wijzigen om in de deel te gaan wonen en dit kost rond de 10.000 euro inclusief alle verplichte onderzoeken. Procedure duurt tussen de 6 en 18 maanden dus dat zijn ook zaken om rekening mee te houden.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 09:05

@Ilsey wij gaan waarschijnlijk ook samen met de kat tijdelijk in de garage wonen ;) Waar haal je die spullen zo vandaan? Marktplaats, kringloop? Wij willen het huis ook echt authentiek houden, incl. bijv schouw en balkenplafond en hoeven niet alles nieuw. Juist niet eigenlijk ;)

@Selka dat is echt enorm balen zeg, was er niks her te gebruiken van de eerst aannemer gebruiken? Waar had je de bouwkundige en aannemer vandaan?

@Urona das een goede! Waarschijnlijk hoeven er - onder voorbehoud - bij ons geen vergunning worden aangevraagd gaf de architect aan. We hebben een vrij groot perceel en zitten in het buitengebied, daarnaast veranderd er niet echt iets aan de oppervlakte van wat gezien kan worden als bouw. Mochten we verhoudingsgewijs teveel bebouwing hebben dan hebben we een paar kleine zitjes en bouwsels die we makkelijk zouden kunnen slopen.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:10

wij hebben ook een groot perceel in het buitengebied maar wij moesten bijvoorbeeld voor het vervangen van de dakpannen een vergunning aanvragen omdat het een andere pan was. Als wij het dak gingen isoleren met van die kant en klare isolatiepanelen vonden zij dat je de inhoud van de woning vergrootte en moest je dat ook aanvragen.


Onze gemeente is blijkbaar heel streng hierin maar dit zijn wel zaken die wij van tevoren niet verwacht hadden.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Huis verbouwen, waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 09:59

Dat zou misschien nog wel een ding zijn bij ons. We gaan de serre bij het huis trekken en ik weet niet of die momenteel wordt meegerekend met de inhoud van het huis.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:01

Bouwkundige online en aannemer via vloerenboer. Beide hadden goede recensies online maar helaas zegt dit dus niet alles.

Wij hebben ook een groot perceel in het buitengebied maar zelfs bij heftige interne verbouwingen kan het zijn dat je een vergunning moet aanvragen gaf de gemeente aan.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:46

tmr001 schreef:
@Ilsey wij gaan waarschijnlijk ook samen met de kat tijdelijk in de garage wonen ;) Waar haal je die spullen zo vandaan? Marktplaats, kringloop? Wij willen het huis ook echt authentiek houden, incl. bijv schouw en balkenplafond en hoeven niet alles nieuw. Juist niet eigenlijk ;)


Inderdaad, 2ehandssites (bij jullie is de voornaamste Marktplaats, bij ons is dat 2dehands.be) vooral. Kringloop heb ik vooral al veel klein spul gevonden (vntage glazensets, serviezen, enz). Balken voor de plafond wil ik ook nog vinden <3 (er zitten er nu geen in :( )