Huisbazen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Huisbazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 17:49

In België!

Wij huren sinds vorig jaar een appartement en hebben ondertussen een huis gekocht. Nu waren onze huisbazen hier niet met gediend en beginnen ze ambetant te doen. Wij zouden graag willen weten wat onze rechten zijn.

- Vandaag mijn huisbaas betrapt in mijn garage omdat hij het dak moest schoonmaken. Wij waren hiervan helemaal niet op de hoogte. Mag dit zomaar? Onze auto’s stonden in de garage. Wat als hij een kras maakt, wie is verantwoordelijk?

- huisbazen hebben blijkbaar achter onze rug naar onze verzekeringsmakelaar gestuurd om te vragen of onze brandverzekering wel nog in orde is. Mogen zij dit zomaar opvragen? De brandverzekering was uiteraard wel in orde... Ik vind het gewoon belachelijk dat ze dit achter onze rug doen en het niet gewoon aan ons vragen.

- ons appartement is een nieuwbouw en doordat het gebouw zich gezet heeft zijn er scheuren ontstaan. Voor wie zijn de herstellingskosten? Zij willen dat wij dit herstellen, mits hun hulp wel. Ik zou liever hebben dat ze dit doen nadat ons contract is afgelopen in verband met stof en vuil.

- mogen zij zomaar onze borg inhouden als er bijvoorbeeld een kras is op het werkblad van de keuken?

- we hebben onze opzeg gedaan en nu eisen ze plots dat we de verwarmingsketel nog laten reinigen. (Terwijl we hier nog maar een jaar wonen) mag dit? Is vorig jaar nagekeken.

- blijkbaar moeten er nu ook plots onderhoudswerken gebeuren aan de zonnepanelen bovenop het appartement. Dit zou samen 700 euro kosten, waarvan wij 150 euro zouden moeten betalen. Zijn deze kosten voor ons?

Veel vragen, maar vooral veel frustratie. Wij zijn normaal helemaal geen moeilijke mensen, maar wij moesten gedurende het jaar alles punctueel uitvoeren. Als we 1 regel overtraden (bv een vlag ophangen voor het wk) kregen we direct een boze mail. Ik vind gewoon dat als zij dit van ons eisen, zij dan ook maar de regeltjes moeten volgen.
Laatst bijgewerkt door Special_Da op 13-10-18 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Huisbazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:56

1) Volgens mij is het op de letter van de wet wel toegestaan maar heel netjes is het niet. Wel moet het een goede reden hebben (jij moet hem gevraagd hebben om iets te doen)
2) Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder om de brandveiligheid te waarborgen, maar dergelijke dingen moeten wel in overleg gaan met de huurder. Tenminste, zijn ze in je huis geweest?
3) Als je kan aantonen dat de scheuren niet aan jou te wijten zijn (door bijvoorbeeld allerlei gaten in de muur te boren en door geen melding te maken van de eerste tekenen) valt het jou niet aan te rekenen. Oh, en ik neem aan dat ze er niet al zaten toen je erin ging?
4) Als de keuken onder het gehuurde valt mag dit tot op zekere hoogte. Aangenomen dat de kras door jullie is veroorzaakt dan. Zo niet dan hoop ik dat je foto's hebt gemaakt op de eerste dag.
5) De ketel moet jaarlijks onderhouden worden maar normaal regelt de verhuurder dit uit de servicekosten. Al zou het kunnen dat dat in nieuwbouw anders is (dat is immers allemaal nagelnieuw nog). Het is gezien de tijd van het jaar niet gek dat ze het nu willen. Hoe is jouw rol hierin precies? Moet jij zelf een afspraak maken of moet je ook zelf een bedrijf uitzoeken en betalen?
6) Ik zou vragen naar een kostenspecificatie van het onderhoud van de zonnepanelen, maar normaal horen dit soort dingen uit de servicekosten te komen.

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:59

Ik weet niet hoe het in België is, maar als huurbaas ben je verantwoordelijk voor het volledige onderhoud en de staat van de woning, verwarmingsketel en eventuele zonnepanelen, etc. Jullie zijn verantwoordelijk voor het netjes behandelen en in goede staat houden van de spullen. Een kras maken in een aanrechtblad is dan voor jullie rekening, maar scheuren in de muren zijn absoluut voor de verhuurder, hij is eigenaar van het pand en hiervoor verantwoordelijk. Ik zou een jurist inschakelen of je rechtsbijstand om dit op schrift te zetten. De kras in het aanrechtblad kan de verhuurder mogelijkerwijs inhouden van de borg. TENZIJ: het onder normale gebruikersschade valt. Het zou wat zijn dat je als huurder een gloednieuw appartement betreedt en voor ieder krasje op de vloer je borg kwijt bent. Dingen worden gebruikt en daar hoort een 'normale' slijtage bij.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Huisbazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:11

Dit speelt in België? Zoja, zet dat er dan nog even bij in je OP, zo zonde als mensen uitgebreid reageren terwijl dat vanuit het Nederlands recht is.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 18:11

Magrathea schreef:
1) Volgens mij is het op de letter van de wet wel toegestaan maar heel netjes is het niet. Wel moet het een goede reden hebben (jij moet hem gevraagd hebben om iets te doen)
2) Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder om de brandveiligheid te waarborgen, maar dergelijke dingen moeten wel in overleg gaan met de huurder. Tenminste, zijn ze in je huis geweest?
3) Als je kan aantonen dat de scheuren niet aan jou te wijten zijn (door bijvoorbeeld allerlei gaten in de muur te boren en door geen melding te maken van de eerste tekenen) valt het jou niet aan te rekenen. Oh, en ik neem aan dat ze er niet al zaten toen je erin ging?
4) Als de keuken onder het gehuurde valt mag dit tot op zekere hoogte. Aangenomen dat de kras door jullie is veroorzaakt dan. Zo niet dan hoop ik dat je foto's hebt gemaakt op de eerste dag.
5) De ketel moet jaarlijks onderhouden worden maar normaal regelt de verhuurder dit uit de servicekosten. Al zou het kunnen dat dat in nieuwbouw anders is (dat is immers allemaal nagelnieuw nog). Het is gezien de tijd van het jaar niet gek dat ze het nu willen. Hoe is jouw rol hierin precies? Moet jij zelf een afspraak maken of moet je ook zelf een bedrijf uitzoeken en betalen?
6) Ik zou vragen naar een kostenspecificatie van het onderhoud van de zonnepanelen, maar normaal horen dit soort dingen uit de servicekosten te komen.


Alvast bedankt voor je antwoord.
Om even te antwoorden op je vragen.

1) Neen wij hebben niets gevraagd dus wisten ook van niets.

2) Neen ze hebben gewoon een mail gestuurd naar onze verzekeringsmakelaar.

3) de scheuren zijn echt van het zetten van het gebouw en waren er nog niet toen we erin kwamen.

4) de kras is door ons, maar zijn gewoon kleine oppervlakkige krasjes omdat het een krasgevoelig werkblad is.

5) Zij hebben achter mijn rug een afspraak gemaakt, dus ik wist hier ook van niets. De rekening is wel voor ons.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 18:12

GDG schreef:
Dit speelt in België? Zoja, zet dat er dan nog even bij in je OP, zo zonde als mensen uitgebreid reageren terwijl dat vanuit het Nederlands recht is.


Bedankt heb het aangepast.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:13

Special_Da schreef:
Bedankt heb het aangepast.

+:)+

Ik ben benieuwd naar de Belgische regelgeving hieromtrent dus ik blijf het even volgen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Huisbazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:19

Oei ja ik weet niet of het hetzelfde is in Belgie :+

Wat wel belangrijk is om te beseffen is dat (in het algemeen) de verhuurder de plicht heeft om jouw woning goed te onderhouden. Jij moet dus daaraan meewerken, anders kan dat leiden tot problemen. Zoals een kapotte CV ketel.
Zeker in een groot complex is het natuurlijk onmogelijk om voor iedereen apart een afspraak te maken, ik weet dat het bij mij zo werkt dat we te horen krijgen in welk tijdvak de monteur komt en dan moet er iemand thuis zijn. Als dit echt niet kan kunnen we dit wel aanpassen (mits je dit op tijd aangeeft) maar dan moeten we het zelf regelen.
Wel hoort als het goed is (nogmaals, geen expert op Belgische regelgeving) dergelijk onderhoud betaald worden uit de servicekosten. Dus dat je daar niet nog een aparte rekening voor krijgt. Dit is zo exact waar servicekosten voor bedoeld zijn :+

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:20

Ik vond dit :

https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... verhuurder

Misschien had je het ook al gezien, maar hier staat alvast wat over onderhoud van de ketel en nog een paar interessante linkjes.

De scheuren in de muren kan hij jullie in geen geval aanrekenen volgens mij.

ultimate
Berichten: 123
Geregistreerd: 28-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:21

Enkele vragen eerst:
- hebben jullie huurovereenkomst laten registreren ?
- is er een plaatsbeschrijving gebeurd bij inkomst ?
- indien ja, door wie ? Gewoon tussen jullie of met een professioneel ?

Binnen komen bij jullie is niet toegelaten, ook niet in de garage (vermits garage effectief deel maakt van wat jullie huren)
Voor de verzekering is het niet echt correct aangezien hij jullie niet eerst gevraagd om bewijs te tonen maar tja ...

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:23

huisbaas mag nooit zonder jouw medeweten of toestemming de woning betreden,dat weet ik zeker.

de rest.
volgens mij moet je effectief wel de chauffageketel laten reinigen als je vertrekt,ook al woonde je er niet lang(het feit van 'je krijgt het gereinigd bij aankomst,je laat het ook zo achter')


de huurder staat in voor onderhoudskosten.
daar horen scheuren volgens mij helemaal niet bij,dus volgens mij kan hij die kosten helemaal niet op jullie verhalen.

qua verzekeringscontract,hoe het echt zit,geen idee,maar daarin kan ik een verhuurder helemaal volgen.
de brandverzekering wordt gevraagd bij het afsluiten.daarna kan de verhuurder dat niet meer 'eisen' in de aard van 'hoe controleert hij dat?'

en er staat toch wel veel op het spel,als het huis afbrand en de huurder was niet in orde met de brandverzekering,dan heeft hij echt een heeeeel groot probleem.
dus daar zou ik nu geen ding van maken,jullie waren in orde,dus niets aan de hand toch?

borg inhouden om een kras lijkt me sterk.
kan hij volgens mij niet.
is normale slijtage aan een keukenblad,daar horen (binnen proportie) krassen ook gewoon bij.

van de zonnepanelen.
wat staat in het contract over de algemene kosten aan het gebouw?
hoeveel appartementen zitten er in totaal?
volgens mij(maar dat ben ik niet zeker),zijn algemene onderhoudskosten aan het gebouw voor de verschillende eigenaars,en kan dit niet doorgerekend worden naar de huurders.

maar ik zou met mijn vragen eens langsgaan of bellen of mailen naar de huurdersbond.
die gaan je op alles correct antwoord kunnen geven.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 18:26

ultimate schreef:
Enkele vragen eerst:
- hebben jullie huurovereenkomst laten registreren ?
- is er een plaatsbeschrijving gebeurd bij inkomst ?
- indien ja, door wie ? Gewoon tussen jullie of met een professioneel ?

Binnen komen bij jullie is niet toegelaten, ook niet in de garage (vermits garage effectief deel maakt van wat jullie huren)
Voor de verzekering is het niet echt correct aangezien hij jullie niet eerst gevraagd om bewijs te tonen maar tja ...


Ik vermoed wel dat de huurovereenkomst geregistreerd is. Waar kan ik dat ergens terugvinden? Het zijn nogal correcte mensen het zou me verbazen dat ze dit over het hoofd gezien hebben.

De plaatsbeschrijving is gebeurd door een externe maatschappij.

We huren en betalen de garage. Deze is dus ook opgenomen in het huurcontract.

Wij hebben vorig jaar al een bewijs van de brandverzekering naar hun toegestuurd.

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 18:29

tengeltje11 schreef:
huisbaas mag nooit zonder jouw medeweten of toestemming de woning betreden,dat weet ik zeker.

de rest.
volgens mij moet je effectief wel de chauffageketel laten reinigen als je vertrekt,ook al woonde je er niet lang(het feit van 'je krijgt het gereinigd bij aankomst,je laat het ook zo achter')


de huurder staat in voor onderhoudskosten.
daar horen scheuren volgens mij helemaal niet bij,dus volgens mij kan hij die kosten helemaal niet op jullie verhalen.

qua verzekeringscontract,hoe het echt zit,geen idee,maar daarin kan ik een verhuurder helemaal volgen.
de brandverzekering wordt gevraagd bij het afsluiten.daarna kan de verhuurder dat niet meer 'eisen' in de aard van 'hoe controleert hij dat?'

en er staat toch wel veel op het spel,als het huis afbrand en de huurder was niet in orde met de brandverzekering,dan heeft hij echt een heeeeel groot probleem.
dus daar zou ik nu geen ding van maken,jullie waren in orde,dus niets aan de hand toch?

borg inhouden om een kras lijkt me sterk.
kan hij volgens mij niet.
is normale slijtage aan een keukenblad,daar horen (binnen proportie) krassen ook gewoon bij.

van de zonnepanelen.
wat staat in het contract over de algemene kosten aan het gebouw?
hoeveel appartementen zitten er in totaal?
volgens mij(maar dat ben ik niet zeker),zijn algemene onderhoudskosten aan het gebouw voor de verschillende eigenaars,en kan dit niet doorgerekend worden naar de huurders.

maar ik zou met mijn vragen eens langsgaan of bellen of mailen naar de huurdersbond.
die gaan je op alles correct antwoord kunnen geven.


Bedankt voor je antwoord. We hebben donderdag een afspraak bij de huurdersbond, maar ik ben zo op van de stress, want dit sleept al lang aan. Bij elke stap dat we doen moeten we ons verantwoorden.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:34

Huurdersbond is inderdaad een heel verstandige zet.

Mocht je er niet uitkomen met de huisbaas dan kan je altijd nog naar het vredegerecht stappen. Als de huisbaas onredelijk is steken zij daar wel een stokje voor.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:36

Wij verhuren zelf ook huizen, ook contract opgesteld.
Ik weet niet hoe jullie contract is maar bij ons staat er in dat wij kunnen komen controleren en dat wij van te voren bellen. Wel zo netjes dan uit je zelf naar binnen gaan.
Voor het zelfde geld zit er iemand in met een wietplantege.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:36

Je moet eens kijken er is ook iets gelijk een huurdersyndicaat achtig iets.

Van mijn woning was alles van uit de buitenkant voor de verhuurder (tegel wat van de muur af viel)

Zonnepanelen moet je eens kijken wat in het contract staat.

Zonder toestemming het huis in gaan is zeker niet ok.



Vochtschade is ons ook niet aangerekend omdat dit kwam door defect aan het dak.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Huisbazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:48

De verhuurder mag niet zonder jullie toestemming binnen komen, ook niet in de garage.

Tja, brandverzekering opgevraagd. Persoonlijk zou ik als verhuurder de polis opvragen bij de huurder om te kijken of het in orde is. Wil die niet meewerken zou ik baar de verzekeraar gaan.

Als er echt een kras in het werkblad zit (meer dan gebruikschade) mag hij borg inhouden. Of je kan het zelf herstellen.

De scheuren in de muren zijn niet voor jou (als ze ook niet door jullie veroorzaakt zijn door bv boren)

De ketel, tja is een moeilijke, dat zou ik zeker navragen. En de zonnepanelen ook. Verder idd naar de huurdersbond! Ik heb daar enkel goede ervaringen mee