Hoe (brand)veilig is jou huis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 12:21

Hallo allemaal!

Gewoon eens een topic uit nieuwsgierigheid (naar aanleiding van dit " [HTT] koolmonoxide rook melder " topic).

Nu merkte ik vroeger in mijn werk al dat maar weinig mensen echt besef hebben van hoe gevaarlijk brand is en hoeveel je kan bereiken met "simpele" maatregelen als rookmelders, koolmonoxide melders en brandblussers. Nu ben ik benieuwd, hoe zijn jullie met brandveiligheid bezig in jouw huis? Wat heb je hangen, waar heb je het hangen en wat vindt je er zelf van? Hoe denk jij er over?

Laten we het vooral gezellig houden en wie weet wat we van elkaar leren!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:22

Niks, 0.0 en daar moet verandering in komen. Ik lees mee.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:24

Ik denk dat het bij mij erg triest gesteld is met de brandveiligheid :x
In de keuken hangt een brandmelder en bij de ketel een CO2 melder. Maar van 1 van de 2 zijn de batterijen nu op. Heb ook overal van die plastic schrootjes hangen die echt giftig zijn met vuur dus die moeten er nog af.
Wil boven nog een rookmelder. Heb wel een goede vluchtroute als ik boven de hal nog op kan maar niet meer naar beneden en kan beneden aan 2 kanten van het huis weg, dat vind ik wel een fijn idee wat ik in mijn appartementje toch echt wel miste.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:24

Laat ik maar aftrappen dan.

Ik heb 1 rookmelder in de hal hangen en 1 koolmonoxidemelder in de keuken. That's it. Veilig? In principe hangen beide melders op plaatsen waar vuur kan ontstaan.

Verder zijn beide deuren naar het balkon toegankelijk en is ook de buitendeur een vrije weg. Ik heb een CV, geen houtkachel, wel een oven/kookplaat die werkt op gas.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:25

Hier brandmelders op alle 3 de verdiepingen.
Een Brand doek in de keuken voog geval dat.
Tevens elk jaar BHV van het werk ( zit ook brand oefeningen bij) en s nachts geen telefoons en iPad opladen.

Ook stekker van de koffie en waterkoker eruit

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:26

Kijk niet alleen naar zaken als brandblussers (en waar ze staan, 1 bij je bed zou wel eens erg slim kunnen zijn), rookmelders en vluchtroutes, maar ook naar wat je aan giftige rook makende materialen in je huis (en zeker je slaapkamer!) hebt staan. Moderne materialen branden vaak erg snel en erg giftig en dan is je rookmelder al te laat (je bent al dood als die afgaat).

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:27

Wij hebben een brandmelder op beide verdiepingen en twee brandblussers in huis. Verder doen we 's nachts zoveel mogelijk binnendeuren dicht. That's it eigenlijk.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:28

Bar slecht hier.

Wij hadden rookmeldera.
Maar die krengen gingen maandelijks af, en dan middenin de nacht.
Dieren over de zeik, zelf helemaal nijdig.
Dus op gegeven moment was ik het zat en heb ik ze weg gehaald.
Werd knettergek ervan.

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:29

Ik heb boven een rookmelder, beneden is hij eraf gevallen.
Eind van de maand komen ze van de woningstichting rookmelders plaatsen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:29

Wij wonen via AdHoc waar ze erg streng zijn met brandveiligheid. Wij hebben twee CO melders en twee rookmelders. Twee daarvan moeten boven liggen, eentje op de gang en eentje in de slaapkamer. De andere twee moeten beneden waarvan ten minste eentje in de keuken.

Als ze komen controleren en ze doen het niet, hangen niet op de juiste plek of je hebt ze niet dan hang je... :=

Daarnaast hebben we nog twee blusdekens en twee kleine brandblussers.

Wel moeten kopen via hen maar vind het toch wel een veilig gevoel. Vooral de rookmelder gaat weleens af als we iets laten verbranden in onze half dode oven :')

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:29

We hebben een stuk of 4 rook melders maar coor de rest niks.
Ik volg ook.
Koolstofmonoxide is een goede ja.
Die vergeet ik steeds aan te schaffen.
Las in het andere topic ook over op kniehoogte op hangen. Dat wist ik ook niet.

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:29

Mijn vader is brandweerman dus hopelijk vrij goed :+

In ieder geval iedere (slaap)kamer een rookmelder geloof ik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:31

Rookmelders door het hele huis. Twee co melders ivm houtkachel op de begane grond. Verder stenen vloeren. Zo min mogelijk verlengsnoeren, apparaten blijven niet onnodig aan. Ik kook flessengas in de keuken. Dat is de grootste risicofactor nog.

Mijn houtkachel kan ik nu nog niet stoken, moet geveegd worden. Kan alleen helaas geen veger vinden die tijd heeft voorlopig. De gok nemen en stoken omdat ie vorig jaar nog is geveegd doe ik niet. Terwijl het een nieuw aangelegde metalen schoorsteen is die nu 6 jaar oud is of zo

En alle vluchtwegen zijn bereikbaar. Scheelt ik slaap beneden met een deur in slaapkamer. :j

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:34

Ik heb op de gang boven een rookmelder en in de gang beneden een rookmelder. Dat is alles. Verder laat ik ieder jaar de cv ketel nakijken alhoewel dat geen garantie hoeft te geven maar dan wordt ie in ieder geval nagekeken.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:36

Hier wel een paar rookmelders maar geen andere, dat is inderdaad wel iets om nog naar te kijken. We hebben boven op de slaapkamers wel andere ramen laten plaatsen want aan de ene kant konden ze helemaal niet open, en aan de andere kant alleen maar op een klepstand waar net je arm doorheen past....dat vond ik wel doodeng want waar moet je dan heen als de benedenverdieping in lichterlaaie staat :oo

Verder 2 blusdekens en een brandblussertje.

En we hebben een zeer snel bezorgd grijs poesje dat altijd komt waarschuwen als ik een pannetje van het 1 of ander vergeten ben :o

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:38

Ons huis is middelmatig brandveilig denk ik. We hebben wel overal stekkers in zitten (en zijn ook te lui om die overal elke keer uit te halen). Maar hebben 2 rookmelders/CO2 in 1 melders hangen, 1 beneden en 1 boven in de gang bij de slaapkamerdeur. Die staan verbonden via de wifi met de camera's dus als we van huis zijn en de rookmelder gaat af krijgen we daar direct beeld bij van de camera die erbij hangt (via telefoon app). Dat geeft wel een erg veilig gevoel moet ik zeggen, ik ben namelijk erg bang voor brand (toen ik klein was is mijn huis afgebrand). Zeker omdat mijn honden soms thuis zijn als ik weg ben, als er dan brand uitbreekt ben ik er tenminste behoorlijk snel bij en kan ik (op afstand) actie ondernemen. Alleen de CO2 melder hangt dus eigenlijk te hoog (plafond), want die moet rond de 1.20/1.40m hangen om de CO2 goed (op tijd) te detecteren. Maar we hebben een relatief nieuwe CV met een pijp naar buiten en dan zou het, zoals ik me heb laten vertellen, praktisch onmogelijk zijn om CO2 vergiftiging te krijgen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:41

Geen rookmelders, wel let ik echt op dat de route naar de deuren vrij zijn.
Wat ik persoonlijk erg slecht vind in de flat is dat de slowwhoops binnenshuis echt amper te horen zijn. Als je ligt te slapen met de deur dicht of als je een enigszins goede kwaliteit koptelefoon op hebt hoor je het al niet.
Dit hebben we een aantal keren gemerkt aangezien de melders nogal eens uit zichzelf activeerden een jaar terug :')

Ik ben ook pandbeheerder bij een monument waar een vereniging en een restaurant in zit. Daar zijn we dan weer heel erg streng :=
Melders gaan soms uit als er een feestje is (met rookmachine), aangezien die melders toch vooral bedoeld zijn voor de plekken waar brand ontstaat als er niemand is. Ik sta regelmatig mensen uit te foeteren als de blussers geblokkeerd zijn of de branddeuren geblokkeerd worden (wat serieus gevaarlijk is bij brand, heb ik zelf mogen ondervinden :( ) .

Ik vind het nogal slecht eigenlijk dat de verhuurder hier niet meer voorziet in brandmelders e.d., in de nieuwe flats doen ze dat namelijk wel. En in veel verenigingshuizen van de corpora komt de brandweer ook jaarlijks kijken of de melders werken en om tips te geven om de veiligheid te bevorderen. (Heel vrijblijvend allemaal, je krijgt geen boete oid als het niet in orde is, ze vinden het belangrijker om in gesprek te gaan. Top is dat +:)+ )

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:47

xSCWx schreef:
Ons huis is middelmatig brandveilig denk ik. We hebben wel overal stekkers in zitten (en zijn ook te lui om die overal elke keer uit te halen). Maar hebben 2 rookmelders/CO2 in 1 melders hangen, 1 beneden en 1 boven in de gang bij de slaapkamerdeur. Die staan verbonden via de wifi met de camera's dus als we van huis zijn en de rookmelder gaat af krijgen we daar direct beeld bij van de camera die erbij hangt (via telefoon app). Dat geeft wel een erg veilig gevoel moet ik zeggen, ik ben namelijk erg bang voor brand (toen ik klein was is mijn huis afgebrand). Zeker omdat mijn honden soms thuis zijn als ik weg ben, als er dan brand uitbreekt ben ik er tenminste behoorlijk snel bij en kan ik (op afstand) actie ondernemen. Alleen de CO2 melder hangt dus eigenlijk te hoog (plafond), want die moet rond de 1.20/1.40m hangen om de CO2 goed (op tijd) te detecteren. Maar we hebben een relatief nieuwe CV met een pijp naar buiten en dan zou het, zoals ik me heb laten vertellen, praktisch onmogelijk zijn om CO2 vergiftiging te krijgen.

Met dieren in huis zou ik die CO melder net boven de plint plaatsen, anders gaat dat ding pas af als je honden al zeker overleden zijn.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:01

Ik heb een losse koolmonoxidemelder bij de ketel hangen en had een brandmelder in de gang. Vorige week ging de brandmelder spontaan af en toen ik hem eraf haalde heb ik het ding laten vallen. Nu is ie stuk. Ik moet nog even een nieuwe halen.
Verder heb ik een branddeken in de keuken.

Ik woon 3 hoog er is is niks geregeld voor het geval ik naar beneden zou moeten. De woningstichting heeft ook geen rookmelders oid in het trappenhuis geplaatst.

xSCWx
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:02

@tamary, het is een brandmelder en CO2 in 1. Aangezien wij zeer kleine kans op CO2 vergiftiging hebben ivm. de CV installatie, is het handiger de melder op het plafond te hangen voor brand. En stiekem, heel raar gezegd misschien, heb ik liever dat ze rustig zonder pijn overlijden door CO2 vergiftiging dan doordat ze verbranden :o (Heel gek om zo te zeggen aangezien ik ze echt niet kwijt wil, maar het is rationeel denken).

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:11

Wij hebben twee rookmelders. Die zitten aangesloten op een soort circuit met alle andere rookmelders in het appartementencomplex. Ze werken in principe op elektriciteit (niet op ‘de onze’ maar op die van het gebouw, als onze hoofdschakelaar uit staat werken ze nog steeds), maar hebben ook een batterijtje voor nood.
Een koolmonoxidemeter hebben we niet.

Een brandblusser hebben we wel, maar die is eigenlijk niet heel makkelijk te pakken en misschien ook wel over datum

Blusdeken hebben we liggen. We moeten hem nog eens handig ophangen, maar dat is gezien het ontwerp van ons appartement best moeilijk.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:14

Blusdeken hang je bij je theedoek in de keuken, vlam in de pan of iets over je heen krijgen is met koken meest waarschijnlijk. De mijne hangt dus aan het rekje met handdoek, pannelappen, etc.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:23

Brandmelder en CO2-meder in 1 op alle verdiepingen en brandblusser in de keuken.
Komen boven ook nog brandblusser bij.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:31

5 rookmelders door het huis verspreid en 1 op stal bij de paarden. Ze wonen bij ons op het erf :D
Co melder bij de ketel.
Drie brandblussers in huis en 2 bij de paarden op stal.
Blusdeken in keuken.
Mobiele ontsnappingsladder boven.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:37

Goed! heb overal Rookmelders hangen die regelmatig worden gecheckt of ze het nog doen en er hangen 2 koolmonoxide melders op de overloop naast de kast waar de ketel in hangt.
Ik heb er 2 omdat er 1 een paar keer een alarm gaf.Die bleef maar piepen steeds,en als ik hem beneden neer legde hield die op.Maar die andere melder piepte niet,dus moet het toch aan de melder zelf gelegen hebben lijkt me. Het rare is wel dat die piepende melder alweer een hele poos boven hangt en het weer normaal doet. Batterij was trouwen vol,ook gecheckt.Mensen om me heen zeiden dat ik alle ramen open moest zetten en moest bellen naar de brandweer.Niet gedaan dus,ga geen onnodige kosten maken.
Daarbij ken ik een koolmonoxide vergiftiging,zelf een keer mee gemaakt,was op tijd buiten toen.

Heb ook een brand in huis mee gemaakt, ben dus zeer alért op beide melders.