Leven met enkel zonnepanelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 21:44

Wie heeft er verstand van zonnepanelen? Ik namelijk 0,0. Er is een huisje hier in Spanje waar ik wellicht wil gaan wonen. Maar, midden in de bergen, wel stromend water, helaas geen elektriciteit. Er liggen zonnepanelen op het dak en er staat een kleine generator of iets dergelijks.

Hoe werkt dat? Ik heb dus écht geen idee hè....! :Y) Hoe veel energie komt er vanaf de panelen? En als het in de winter (vroeg donker) drie dagen achter elkaar regent, bestaat er dan een kans dat je dus bijv. zonder energie komt te zitten? Heb je bijvoorbeeld wel een soort stopcontact voor het koffiezetapparaat etc.?

Wie kan mij de ins en outs geven van zonnepanelen? *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:49

Als het huis niet is aangesloten op het net dat heb je naast zonnepanelen ook een opslag nodig voor die stroom, en een omvormer die er 220v en wisselstroom van maakt.
In de winter brengen panelen inderdaad minder op, en dan zou je er bijvoorbeeld een kleine windmolen bij kunnen nemen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:03

De vraag is hoeveel zonnepanelen liggen er op het dak en hoe oud zijn ze (oudere hebben minder opbrengst). Een generator voor donkere dagen is wel zo handig, maar ook enkele dikke accu's om de opgewekte stroom op te vangen en te bewaren is een optie.
Verder is het maar net hoeveel stroom je gaat verbruiken.
De stopcontacten blijven hetzelfde :)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:11

In de maanden dat je de minste energie opwekt met je panelen (winter) heb je net het meeste nodig. Met alleen zonnepanelen kom je er dus absoluut niet.

Probleem is dat je niet weet hoeveel je panelen op kunnen wekken. Zo kan ik hier op een zonnige dag wel 4,5 kWh halen rond 12 uur s'middags. Dan kan ik heel wat apparaten laten draaien. Omgekeerd trouwens waren er dagen afgelopen december dat er zo weinig zonlicht was dat het niet eens te meten viel.

Ik zou er iemand bij halen die je kan adviseren. Heb je er ook een accu bij? Zo niet, dan zit je letterlijk in het donker zodra de zon onder gaat en zul je de generator moeten gebruiken. Maar zoals ik al zei, laat iemand komen die verstand van zaken heeft.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:22

Als de set goed is. En miss verbeter je nog wat dan heb je gewoon stroom.
Maar dan moet je echt weten hoeveel stroom je denkt te gebruiken. En hoeveel er momenteel aan zonnepanelen opgewekt wordt.
Ik vermoed dat er wel accus bij aangesloten zijn.
En voor donkere dagen kun je de generator starten en je accu's goed opladen.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:38

Kleine windmolens zijn niet enorm duur, en ze leveren juist stroom op momenten dat er weinig of geen zon is.
https://www.kleinezonnepanelen.nl/nl/wi ... v-48v/g-29
Je zal alleen moeten bekijken of ze op het huidige systeem kunnen worden aangesloten of dat je een nieuwe omvormer nodig hebt.

Maar ze maken veel minder herrie dan een generator, en de investering heb je er heel snel uit want een generator slurpt flink.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:02

Met omvormer werkt alles gewoon op 220V, zonder op 12v of 24v afhankelijk van hoe de boel gekoppeld is. Laadregelaar is wel esentieel voor elk systeem en de boel goed zekeren is erg prettig. Waar staan de bijbehorende accu's? Die hebben ook zorg nodig (bijvullen met speciaal water), boven 0 staan en genoeg ventilatie! (waterstofgas) Idem voor de generator trouwens, die wil ook zuurstof. Zonder kennis ervan moeten vertrouwen op een generator is zeer onverstandig. Die dingen hebben aardig wat onderhoud/aandacht nodig zowel bij gebruik als in rust/op standby.

1e stap met zonnepanelen is het verkleinen van je energiebehoefte, het koffieapparaat kan beter op houtkachel of gasfornuis. Al dan niet via heet water en een opzetfilter (want dat is wat zo'n apparaat eigenlijk doet, water heet maken en in een filter gieten met kan er onder). Zoek dus eerst eens uit wat je echt nodig zal hebben aan stroom en hoelang. Een vriezer bv is super fijn, maar een goede die je dicht laat bij stroom uit kan de inhoud 24-48 goed houden en hoeft geen 24 per dag stroom. Wasmachine kan op de generator (die dingen lopen beter en economischer qua opbrengst vs kosten op een volle lading (ook al gaan ze dan sneller door de brandstof heen).

Hoeveel wil/kan je, je manier van eten/koken aanpassen? Kook je 1x/week-maand voor de vriezer, dan heb je met zo'n setup mogelijk problemen, heb je voornamelijk vers uit eigen tuin/aardkelder/etc. en verder droog spul of pot/blik en kook je per dag, dan kan je grotendeels zonder koelkast/vriezer. Er kan zeker van alles, maar niet als je je gewone alles heeft een stekker spul daar wil kunnen inpluggen. Grootste verandering is in welke dingen jij niet wil/kan opgeven en hoe je die daar wil kunnen gebruiken. Kijk en vraag dus goed rond in de buurt hoe die mensen dingen oplossen zonder stroom, winkels zullen je daar niet zo makkelijk in kunnen helpen ook niet als ze op camperen gericht zijn.

xJolienJarig

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 13:24

Wauw, dank voor alle reacties!! Daar heb ik veel aan.

Ik ben wezen kijken bij de plek voordat ik deze post schreef, dus heb echt veel te weinig opgelet merk ik nu. Heb geen idee hoe en wat het nu aangesloten is. In ieder geval staat er een koelkast incl. vriezer. Er is eerder ook gewoond (parttime geloof ik), dus de aansluiting etc. is er al wel.

De volgende keer moet ik foto's te maken, dan is er iets meer over te zeggen :')

Het "primitieve" leven vind ik totaal geen probleem. Maar in de avonden in het donker zitten zie ik niet zitten inderdaad, en ik heb gewoon écht internet en een opgeladen telefoon / laptop nodig voor de stichting. Dus zo primitief kan ik nou ook weer niet leven, haha :P :)

Voordeel is dat ik in Zuid-Spanje woon, temperatuur zal dus nooit onder de 0 graden zijn, en een dag zonder zon is gelukkig meer uitzondering dan normaal. Hoewel het natuurlijk af en toe flink kan regenen, maar dat is nooit meer dan 1 week achter elkaar.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:31

Het regent er volgens mij alleen zodra wij die kant op gaan :))

Je zou inderdaad eens uit moeten zien te vogelen hoe de huidige bewoners dat doen en wat ze geregeld hebben qua omvormer/opslag etc.
En ook hoe vaak ze die generator gebruiken en op welke momenten. Het zou kunnen zijn dat ze 'm voor nood hebben staan, maar het kan ook dat ze 'm bijv. 's avonds en op slechte dagen gebruiken als er te weinig opbrengst is. Als dat zo is, dan zou dat best aardig in de papieren kunnen gaan lopen want die dingen hebben behoorlijk wat brandstof nodig om hun ding te doen.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Leven met enkel zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:26

Wellicht handig ter vergelijking: op onze boot hebben we een zonnepaneel van 50wp, heel kleintje dus, en twee accu’s van beide 105ah. Vrachtwagenaccu’s zijn dat. Hier kunnen we een dag of 3 onze kleine koelkast op laten draaien, een oudje dus die verbruikt zo’n 80 watt.. en daarnaast een hoop led lampen, die verbruiken nauwelijks stroom.
De koelkasten van tegenwoordig zijn zuiniger en daarnaast een stuk beter geïsoleerd.
Het nadeel van accu’s is dat de levensduur behoorlijk veel korter wordt als je ze telkens ver leeg trekt, eigenlijk wil je ze niet meer dan half leeg laten lopen, dus koop je liefst 2x zoveel accu’s dan je eigenlijk nodig hebt.
Ons zonnepaneel van 50wp is bij lange na niet genoeg om de koelkast te laten draaien en de accu’s vol te houden. Wij gebruiken hem dan ook alleen voor vakanties en weekendjes weg. Voor langere bewoning en koelkast met vriezer zou ik toch rekenen op zo’n 300wp minimaal.
Je kan beter iets teveel dan te weinig stroom hebben, want het is altijd handig om eens wat extra keukenspul of gereedschap te kunnen gebruiken zonder de generator te hoeven starten.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:46

Citaat:
wel stromend water, helaas geen elektriciteit. Er liggen zonnepanelen op het dak en er staat een kleine generator of iets dergelijks.


Wat mogelijk is hangt af van de dingen die je "wilt".
ik lees koeling en vrieser, internet televisie, muziek en verlichting.
De verwarming is dat een royale houtkachel of ook elektrisch?

Een zonepaneel of windmolen hebben beperkingen en moeten qua hoeveelheid stroom worden aangepast op het opslagvermogen (accu,s). Het soort accu,s bepaald ook hoeveel en hoesnel je de stroom uit een accu kan halen of weer kan laden.

Als je permanent daar gaat wonen ga je meer stroom verbruiken en zal je ingeval van nood het stroomaggregaat moeten gebruiken om het tekort aan te vullen.
Als dat te vaak gebeurt zal je of het verbruik of het aantal zonnepanelen en accus moeten uitbreiden.

verlichting kan led verlichting zijn of olielampen net wat je wilt dat hoeft niet veel energie te kosten. een koelkast kan ook op gas evenals het koken.
alles is mogelijk om zelfvoorzienend te zijn. Maar het belangrijkste is dat je weet hoeveel je ongeveer gaat verbruiken. En hoe en wanneer je het gebruikt.

Voorbeelden zijn het opladen van je mobieltje, dat kan overdag via de zonnepanelen als er genoeg opbrengst is. Als je het s,nachts doet vraag je weer stroom van de accus wat je beperkt.

8nnemiek heeft ook goede vb gegeven.

Buiten het laadvermogen is het ook niet mogelijk om opeens veel meer stroom te gaan gebruiken, dat kan de omvormer en de accu niet aan.