Taxatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Taxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 20:38

Dag allemaal!

Al een hele poos geleden dat ik op bokt ben geweest.
Dik 5 jaar geleden mijn mini kudde verkocht. 2 shets en een paard.
(Net voordat ik mijn huidige vriend tegenkwam heb ik alles verkocht)

Maar het gemis is echt erg!
En nu staan mijn vriend en ik op het punt om een huis te kopen!
Bijna 2 hectare grond, 10 stallen en een opstal voor klein vee en ook nog 2 pony boxen.

Allemaal super leuk en aardig, en de vlinders dwalen als gekken door men buik

Maar nu komt het, nu komt er morgen een taxateur door dat huis heen..
En die kost ons in totaal 1000 euro.
Wij vonden dat best wel veel.
Maar omdat er een agrarische bestemming rust op het hele perceel, moest er een taxateur doorheen die dat mag doen.

We hadden namelijk eerst een "normale" taxateur, en die koste 445 euro..

Iemand wel eens met ditzelfde bijltje als ons gehakt..?

Alvast bedankt!

Ik Ben Niet Eigenwijs, Ik Doe Enkel Alles Op Eigenwijze


Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 21:01

Delphi schreef:
Ja, wij zijn een jaar geleden diverse panden gaan bekijken. Zowel met woonbestemming als agrarische bestemming. Maar nergens moesten wij een taxateur regelen. Dit had de verkopende partij zelf al geregeld.
Waarom moeten jullie dit zelf regelen en betalen? Staat het huis niet via een makelaar te koop?



Dat is een eis van de bank dat je dat hier blijkbaar zelf moet regelen.

Toen wij ons voormalige woning verkochten, moest de partij die wou kopen er ook een taxateur doorheen sturen.
Maureen_M schreef:
Kunnen deze kosten niet via de hypotheek teruggevorderd worden? Zo was het bij ons met de normale taxateur namelijk wel voor een normale koopwoning.

Dit was overigens een bouwkundige keuring / taxatie 2 in 1


Het is idd wel fiscaal aftrekbaar geloof ik.
Maar wij vonden het best wel een hap geld.



En als deze taxateur het lager taxeert dan ons bod.. Word het ook nog weer een dingetje, als de verkoop partij niet meer wil zakken..

Dus word spannend!

Ik Ben Niet Eigenwijs, Ik Doe Enkel Alles Op Eigenwijze

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: Taxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 11:03

Klopt idd neonlight.

Nou taxateur is erdoorheen geweest, en die schat het allemaal aardig lager in dan ons bod..
Dus we moeten maar weer opnieuw in onderhandeling..

Ondanks dat mijn vriend en ik al vet blij waren, met ons geaccepteerde bod..

Word een langdradige boel. Ben ik bang :p

Ik Ben Niet Eigenwijs, Ik Doe Enkel Alles Op Eigenwijze

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Re: Taxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 12:40

Even een reactie op hoop ik iedereen, een hebben het idd gekocht onder bepaalde voorwaarden, van financiering, van eventueel overzetten naar woonbestemming, of het agrarisch laten.

We hebben besloten het agrarisch te houden, want daar zijn op die locatie meer mogelijkheden, ik zou er een pension stalling mogen beginnen, een mini camping, of een zorgboerderij en nog meer dingen. En er zijn wel plannen in die richting.

Mijn vriend heeft zijn eigen bedrijf. En de loodsen gaat hij op zijn bedrijf kopen, en het woonhuis en grond kopen we samen, volgens de hypotheek adviseur was dat geen probleem.

En het verschil bedrag van de taxateur en ons bod, is zo rond de 35.000/40.000 maar het rapport is nog niet binnen, maar mijn schoonvader is er gisteren heen gegaan toen de taxateur er was, en die heeft het 1 en ander gevraagd, of hij alvast een schatting kon maken, zodat wij ook na konden gaan denken. Over het verdere verloop.

En idd nini roosje er zijn wel bepaalde mazen en mogelijkheden. Zonder dat er perce agrarische bedrijfigheid aanwezig hoeft te zijn.

Maar het is al met al weer lekker omslachtig en moeilijk moeilijk.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden :)

Ik Ben Niet Eigenwijs, Ik Doe Enkel Alles Op Eigenwijze


Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 14:02

Anoniem schreef:
Voor een pensionstalling moet je de bestemming paardenhouderij hebben volgens mij. En dan is 2ha erg weinig (tenzij je in de randstad woont). En al helemaal als je er ook nog een camping bij wil


Paardenhouderij zit er ook bij in, alleen niet genoemd haha, daarnaast is 2ha te weinig daarvoor, maar om te beginnen met 2 of 3 paardjes van anderen leek me wel leuk, en er is de mogelijkheid om land van de buren bij de huren/kopen hebben we ons laten vertellen, dus dat zou voor later leuk zijn. Maar het is nu gewoon weer afwachten :)

Ik Ben Niet Eigenwijs, Ik Doe Enkel Alles Op Eigenwijze

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 14:09

bigone schreef:
Voor vier paarden aan huis ben je gewoon privé paardenhouder volgens mij.


Dat blijkt in elke gemeente weer anders te zijn volgens mij.
Maar mochten we wel meer willen, en kunnen met de tijd (bv extra stuk land erbij kopen) dan is het wel handig om de agrarische bestemming er op te houden. :)

Ik Ben Niet Eigenwijs, Ik Doe Enkel Alles Op Eigenwijze

Nienke86

Berichten: 2478
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: Herbaijum Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 14:29

Brainless schreef:
Nienke86 schreef:
Paardenhouderij zit er ook bij in, alleen niet genoemd haha, daarnaast is 2ha te weinig daarvoor, maar om te beginnen met 2 of 3 paardjes van anderen leek me wel leuk, en er is de mogelijkheid om land van de buren bij de huren/kopen hebben we ons laten vertellen, dus dat zou voor later leuk zijn. Maar het is nu gewoon weer afwachten :)

Om agrarisch (of paardenhouder) te zijn, moet je hoofdinkomen komen uit dit gedeelte.
Dus niet... een vaste baan die het hoofdinkomen is en wat extra euro's verdienen als paardenpension.


Heb ik niemand over gehoord toen we onze plannen uit hebben gelegd, en een deel koopt mijn vriend op zijn zaak. Dat zijn voornamelijk de loodsen die erbij komen. Mischien dat dat verschil maakt..? Mijn vriend en schoonvader hebben er meer verstand van dan mij :p

Maar eerst maar kijken of het überhaupt nog doorgaat..
Want gaan geen kapitaal uit eigen zak betalen aan een huis, wat volgens de taxateur duur te koop staat ;)

Ik Ben Niet Eigenwijs, Ik Doe Enkel Alles Op Eigenwijze


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bregosi, Vagabondo, Yellowbird en 70 bezoekers