Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 17:12

Hi!

Ik ben best wel een spaarder... En dat ging toen ik thuis woonde altijd best heel erg goed. Bovendien, er kwam altijd meer binnen dan er uit ging. Dus er stond regelmatig een flink bedrag op de lopende rekening die ik dan weer overzette naar de spaarrekening.

Echter woon ik tegenwoordig op mezelf, in een eigen huis... Waar nog het een en ander aan moet worden gedaan. Dit betekent regelmatig grote uitgaven doen of grote bedragen overmaken.
En dan is het best een gedoe om telkens over te boeken van lopende naar spaar en vice versa.

Dus probeer ik me te verdiepen in de mogelijkheden van automatisch sparen. Ik zit bij Rabobank en ben erg benieuwd wat jullie voorkeur heeft en waarom?
Of wat jullie in deze situatie zouden doen.

Er is zeker ruimte om te sparen, maar ik wil ook graag de vrijheid hebben om op elk willekeurig moment gewoon het geld uit te geven wat ik moet uitgeven en het op dat moment ook op mijn lopende rekening staat.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:15

Gewoon een extra rekening openen en die als spaarrekening gebruiken, waarbij de een automatische overboeking doet iedere maand?

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:57

Ik boek elke maand een vast bedrag via automatisch sparen naar mn spaarrekening. Dit zodra mn loon binnen is.

Je kunt er altijd bij wanneer nodig en dan is het zo teruggeboekt. maar mijn ervaring is dat ik er zo minder snel weer aan kom :')

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:05

Ik heb het met 5 seconden terug overgeboekt, dat is toch geen gedoe?

Of elke keer de dag voor je loon krijgt je lopende rekening storten op je spaar? Dus wat over is erop zetten

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:06

Ik betaal elke maand mijn rekeningen en geef mezelf dan zakgeld&boodschappengeld. De rest gaat op de spaarrekening. Mijn man krijgt ook zakgeld :')

Wij hebben 3 rekeningen. Heb er ook 1 waar ik elke maand geld op spaar voor de eigen risico en voor als dingen stuk gaan. Ik spaar 80 euro per maand eigen risico en daarnaast 150 euro voor spullen of als dingen stuk gaan.

En daarnaast nog de gewone spaarrekening. Daar zit ik eigenlijk nooit aan. Werkt hier perfect. Hoef nooit iets over te boeken want dat eigen risico geld etc stort ik op een normale rekening. Kan die pas dus gebruiken als dat nodig is.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:10

Ik krijg mijn loon per week... (uitzendbureau)

Jester, als je zo regelmatig grote uitgaven hebt als ik momenteel heb (en dan heb ik het niet over 50 euro per keer), dan vind ik het persoonlijk wel echt een gedoe om er steeds weer voor te gaan zitten.

Door grote en variabele uitgaven is het voor mij (op dit moment) ook best wel onmogelijk om een standaard bedrag over te maken. Ik kan een week niks hoeven uitgeven en dan in 1 week 2000 euro in één keer of in stukjes.

Ik dacht overigens dat je bij Rabobank ook een soort van pinsparen kon, maar kennelijk kan dat niet meer?

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:11

Je kunt ook met jezelf een percentage van je loon afspreken dat je op je spaarrekening stort. Mits je dan nog genoeg overhoudt voor de vaste lasten, uiteraard.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:12

Janine1990 schreef:
Ik krijg mijn loon per week... (uitzendbureau)

Jester, als je zo regelmatig grote uitgaven hebt als ik momenteel heb (en dan heb ik het niet over 50 euro per keer), dan vind ik het persoonlijk wel echt een gedoe om er steeds weer voor te gaan zitten.

Door grote en variabele uitgaven is het voor mij (op dit moment) ook best wel onmogelijk om een standaard bedrag over te maken. Ik kan een week niks hoeven uitgeven en dan in 1 week 2000 euro in één keer of in stukjes.

Ik dacht overigens dat je bij Rabobank ook een soort van pinsparen kon, maar kennelijk kan dat niet meer?


Ik weet niet bij welk uitzendbureau je werkt maar ik zit bij randstad en kan het 4 wekelijks laten uitbetalen :) ik heb mijn vaste sparen dus ook op 4 wekelijks staan.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:12

Sunrise19 schreef:
Ik betaal elke maand mijn rekeningen en geef mezelf dan zakgeld&boodschappengeld. De rest gaat op de spaarrekening. Mijn man krijgt ook zakgeld :')

Wij hebben 3 rekeningen. Heb er ook 1 waar ik elke maand geld op spaar voor de eigen risico en voor als dingen stuk gaan. Ik spaar 80 euro per maand eigen risico en daarnaast 150 euro voor spullen of als dingen stuk gaan.

En daarnaast nog de gewone spaarrekening. Daar zit ik eigenlijk nooit aan. Werkt hier perfect. Hoef nooit iets over te boeken want dat eigen risico geld etc stort ik op een normale rekening. Kan die pas dus gebruiken als dat nodig is.


Zakgeld/boodschappengeld heb ik een poosje gedaan en dan kom ik er weer niet aan toe om het over te maken. En als ik dan voor die paar rekeningen (heb echt nooit rekeningen) even ga zitten, dan vergeet ik weer om dat te doen :+
Maar is wel een optie, deed ik via mijn ABN rekening. Daar heb ik echter geen spaarrekening (voordat mensen met opties komen).

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:12

Eleionomae schreef:
Ik weet niet bij welk uitzendbureau je werkt maar ik zit bij randstad en kan het 4 wekelijks laten uitbetalen :) ik heb mijn vaste sparen dus ook op 4 wekelijks staan.


Verschilt per opdrachtgever ;)
Zit ook bij Randstad, al ruim 2,5 jaar... Maar de eerste opdrachtgever kon het wel. De volgende 2 niet.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:13

Jolien87 schreef:
Je kunt ook met jezelf een percentage van je loon afspreken dat je op je spaarrekening stort. Mits je dan nog genoeg overhoudt voor de vaste lasten, uiteraard.


Kan je dat automatisch instellen? Want dat zou inderdaad een goede optie zijn. Aangezien mijn loon ook redelijk variabel is.

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:14

Ik heb bij een andere bank nog een gewone betaalrekening lopen. Daar komt de zorgtoeslag op en gaat ook elke week een vast bedrag automatisch heen. Dit is het bedrag wat ik vroeger oprookte per week en ik dus niet mis zeg maar. Maar t spaart wel lekker door. Ik kan ook altijd erbij omdat ik gewoon een pas heb aangezien t gewoon eeb betaalrekening is.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:18

Janine1990 schreef:
Jolien87 schreef:
Je kunt ook met jezelf een percentage van je loon afspreken dat je op je spaarrekening stort. Mits je dan nog genoeg overhoudt voor de vaste lasten, uiteraard.


Kan je dat automatisch instellen? Want dat zou inderdaad een goede optie zijn. Aangezien mijn loon ook redelijk variabel is.


Ehm, dat weet ik eigenlijk niet. :n

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 18:19

Siersma schreef:
Ik heb bij een andere bank nog een gewone betaalrekening lopen. Daar komt de zorgtoeslag op en gaat ook elke week een vast bedrag automatisch heen. Dit is het bedrag wat ik vroeger oprookte per week en ik dus niet mis zeg maar. Maar t spaart wel lekker door. Ik kan ook altijd erbij omdat ik gewoon een pas heb aangezien t gewoon eeb betaalrekening is.


Hmmm, dat is eigenlijk helemaal niet zo'n gekke optie. Aangezien ik toch ook twee betaalrekeningen heb bij verschillende banken... Die ga ik even meenemen! In combinatie met dat zakgeldverhaal...

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:22

Je kunt t bij de Rabobank instellen dat t automatisch gaat. Hoef er nooit naar te kijken maar kan t wel altijd aanpassen of stopzetten als ik wil.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:25

Dan gewoon elke week voor zitten? Mijn man heeft pas sinds een jaar elke maand loon. Daarvoor altijd elke week. Ik weet eerlijk gezegd niet beter.

Ik heb Rabobank en ing. Had eerst abn maar die vind ik vervelend. Rabobank is zeg maar de extra rekening en ing gewoon onze hoofd rekening. Vind het wel handig op deze manier. Doe overigens alles met de Apps. Dus het is echt allemaal in een paar seconden geregeld.

Ik deed toen wij elke week geld kregen gewoon elke week wat overmaken wat ik zeker weten kon missen. Heb 1 keer een overzicht gemaakt hoeveel ik in welke week nodig had. En zo maakte ik dan over wat ik over had. Hier was dat namelijk ook variabel.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 18:46

Hier ook een klein bedrag wat automatisch naar de spaarrekening geboekt wordt, maar dat staat al 25 jaar zo. Verder maken we zelf over naar de spaarrekening als we er aan denken. Momenteel is de rente zo belabberd dat je het daarvoor niet hoeft te doen. Wij zijn ook aan het bouwen en dus ook nogal veel grote uitgaves, dus makkelijk als het op de lopende rekening staat.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:20

Ik deed het juist andersom; een aparte boodschappenrekening openen waar ik dan boodschappengeld op stortte, en de rest van het loon bleef gewoon op de andere rekening staan die ik gebruikte als spaarrekening. Daar zat ook gewoon een pasje bij, was een gewone betaalrekening, dus in geval van nood kon ik er gewoon mee pinnen. De rente op een spaarrekening is toch verwaarloosbaar dus heeft eigenlijk geen zin meer.
Tegenwoordig ben ik overgestapt naar ASN bank, waar de rente op de betaalrekening nog hoger is dan mijn oude spaarrekening bij ING :=

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 20:54

Maar een spaarrekening heb je toch ook niet voor de rente?

Ik hoop ermee een bijkeuken te kunnen bouwen (deels bouwdepot, maar wel voorschieten) en daarna ook nog wel graag een nieuwe keuken. Volgende dan op het lijstje is een nieuwe auto.

Ik heb weinig zin in gedoe als mijn pas gestolen wordt. Wie weet hoe de nieuwste technieken zijn... Geen idee hoe hot dat scimmen nog is...

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:55

Ik heb verschillende spaarrekeningen waar ik elke maand dezelfde bedragen op stort. Zo spaar ik voor klusjes in huis, de auto, vakanties en het huis om of de hypotheek extra af te lossen of om ooit te gebruiken voor een ander huis. Ik haal het geld ook nooit van het ene naar het andere potje, zo kan het zijn dat ik eerst jaar spaar maar dan in een jaar de keuken kan laten verbouwen en een mooie verre reis kan maken

Internet bankieren gaat zo makkelijk tegenwoordig dat het me weinig moeite lijkt om het eventueel eens per week te doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:46

Je kan automatische betaling per week instellen bij internetbankieren naar je spaarrekening van een deel van je salaris. Daar hoef je niets extra voor te doen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:55

Janine1990 schreef:
Maar een spaarrekening heb je toch ook niet voor de rente?

Ik hoop ermee een bijkeuken te kunnen bouwen (deels bouwdepot, maar wel voorschieten) en daarna ook nog wel graag een nieuwe keuken. Volgende dan op het lijstje is een nieuwe auto.

Ik heb weinig zin in gedoe als mijn pas gestolen wordt. Wie weet hoe de nieuwste technieken zijn... Geen idee hoe hot dat scimmen nog is...

Daar zijn ook wel wat oplossingen voor te bedenken. Je kan zo'n pas natuurlijk gewoon thuis laten. Als je eens een echt grote uitgave moet doen dan neem je de pas mee, en verder betaal je gewoon alles van je boodschappenrekening.
Ik had zelf naast de twee betaalrekeningen nog een spaarrekening voor het echt grote geld. Op de inkomstenrekening liet ik genoeg geld staan voor grotere uitgaves zoals nieuw witgoed, en verder betaalde ik alles met de boodschappenrekening.
Bij skimmen krijg je gelukkig meestal gewoon het geld terug van de bank. Is mij ook een keer gebeurd, en ik kreeg heel snel bericht en het geld terug, en een nieuwe pas.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Automatisch sparen, welke voorkeur hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:25

Heb ook Rabobank en spaar maandelijks automatisch 15% van mijn loon, zodra het binnen komt vindt de boeking plaats.
Moet er toch wat terug op de lopende, dan is dat in een paar seconden gepiept met de app. :)