Bijenlinten/bijenweide zaaien

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 13:39

Hallo iedereen!

Ik wil in 2019 de bijen en vlinders gaan helpen door bijenlinten te zaaien langs onze weilanden en in de voortuin.

Maar nu komt de grote vraag. Waar kopen jullie de zaden voor wilde bloemen? Het moeten natuurlijk bloemen en kruiden zijn die niet giftig zijn voor de paarden.

Ik had al even rondgekeken en 500 gram gemixte zaden die geschikt zijn voor naast een wei waar dieren op grazen, kost al gauw €95,- Dit moet toch veel goedkoper kunnen?

Wie heeft er ook speciaal wilde bloemen gezaaid voor de insecten en wat heb jij ervoor betaald? Zijn het terugkerende bloemen of zaai jij ze elk jaar opnieuw wat bij?

Een beetje inspiratie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:53

Wat een ontzettend gaaf initiatief! +:)+ Dat zouden meer mensen moeten doen. Qua zaden kan ik je niet helpen, ik koop kleine zakjes bij de lokale imker.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:56

Je kan ook zelf mixen. Bij Lidl verkopen ze in het voorjaar veel verschillende bloemzaden voor heel weinig geld, maar je zou nu ook eens bij de tuincentra kunnen kijken in de uitverkoop.

Ik heb wel eens goudsbloem en wilde viooltjes gezaaid, maar bij ons groeide het eigenlijk net te langzaam. Het onkruid stond al kniehoog tegen de tijd dat de zaden goed en wel gekiemd waren :+

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:59

Ik denk dat zelf mixen een goed idee is. Je kunt zaad relatief goedkoop in grote formaten kopen. Als je van 3 soorten bloemen een grote zak aanschaft kom je al erf ver denk ik. :)


Edit: Bovendien heb je dan ook controle over welke bloemen je plant. Dan zit je niet achteraf met giftige bloemen.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:04

Topic naar mijn hart dit. Ik volg even want ik wil dit voor komend jaar doen

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:06

Bio-ron heeft bijvoorbeeld blije bijen mengsels voor langs weilanden. Kruidenzaden kun je daar ook kopen, die bloeien vaak ook heel mooi en zijn een gezonde traktatie voor je paard.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:23

Volgens mij hebben ze bij Action, Aldi, Lidl in het voorjaar regelmatig van die strooibussen met bloemenzaad.
Geloof dat daar ook altijd een 'bijenmix' bij zit?
En die busjes kosten geen drol.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:31

Je kunt het beste wel biologische onbespoten en onbehandelde zaden kopen, anders komt al die meuk weer in de bijen en vlinders.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:32

ClaudiaHS schreef:
Volgens mij hebben ze bij Action, Aldi, Lidl in het voorjaar regelmatig van die strooibussen met bloemenzaad.
Geloof dat daar ook altijd een 'bijenmix' bij zit?
En die busjes kosten geen drol.


Maar die doen het dan ook totaal niet :n Ik heb redelijk voedzame grond, heb voldoende bewaterd en er kwamen alleen wat groene sprieten hier en daar. Geen succes bij mij dus. Maar ik lees graag mee voor succesverhalen :j Ik wil ook graag wat bijtjes blij maken :j

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:13

Waarom geen vlinderstruik plaatsen in de tuin? Komen veel bijen en vlinders op af!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:20

Even contact opnemen met Cruydthoeck Zaden. Die leveren biologische zaden voor allerlei 'wilde' projecten, ook aan gemeentes voor wegbermen ed.

https://www.cruydthoeck.nl/

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:28

Oeh toffe site Ibbel! +:)+ Daar ga ik volgend jaar 's gebruik van maken!

Edit: Oh ik zie dat je in de nazomer ook nog kunt zaaien! Jaarrond zelfs! Dan kan het nu dus zelfs ook nog :):)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 15:36

Wat een enthousiaste reacties al! :))

De zaden van de Lidl en action heb ik al gebruikt en bij mij kwam ook bijna niks op jammer genoeg... :n

Hey Ibbel! :wave: wat een toffe site! Daar ga ik zeker nog vaak snuffelen :j jij had ook zo veel mooie bloemen in jou tuin, heb je die nog steeds?

Nils, ik heb twee vlinderstruiken in de voortuin, twee magnolias, 1 Japanse kers en wat eenjarige bloemen. Maar dat is toch heel anders als een bijenweide of bijenlint :D die zaai je namelijk voornamelijk waar het een loze ruimte is. Zoals langs de weide of een stuk grond wat je niet gebruikt.

Ja ik wil inderdaad ook al in het najaar zaaien, dan staat het er hopelijk in de lente van 2019 mooi bij hier :))
Laatst bijgewerkt door Djoena op 17-08-18 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:39

Ik wilde Bio-Ron aanraden, maar zie dat dat al gebeurd is :)
Ik volg even mee voor goeie ideeen, mijn moeder wil ook zoiets doen (gewone tuin) en als het even lukt wil ik bij ons op stal ook doen.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 15:41

Wat leuk Hilary! En in een gewone tuin is het inderdaad ook goed te realiseren :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:42

Of zelf mixen een goed idee is, weet ik niet. Die voorgemixte zaden is meestal een mengeling tussen bloemen die zeer snel kiemen en tragere bloemen, zodat je over een hele periode een wisselend bloemenveldje hebt.
Volgend jaar wil ik ook zoiets !

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 15:56


Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:00


Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 16:09


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:04


xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 17:12

Leuk topic!
Ik zat er juist ook over te denken om volgend jaar onze perceelranden met een mix in te zaaien. Zal eens kijken op de websites die hier geopperd worden.

In de zadencatalogus die ik thuis heb liggen staat o.a. dit in:
https://www.dezaden.nl/zaden/bloemenzad ... nmengsels/
Maar dat is allemaal op kleine schaal.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:35


Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:58

Jaaa ik vind dit zo mooi!
Ik heb het deze zomer geprobeerd in mijn eigen tuin, maar heb maar een klein tuintje met mini border, en had daar per ongeluk veel te veel zaden in gemieterd dus ze hebben elkaar erg overwoekerd. Maar toch een aantal mooie bloemen (en super veel blad van een van die krengen) gekregen <3

Chubby schreef:
Bio-ron heeft bijvoorbeeld blije bijen mengsels voor langs weilanden. Kruidenzaden kun je daar ook kopen, die bloeien vaak ook heel mooi en zijn een gezonde traktatie voor je paard.


Goede tip dit! Vind Bio-Ron sowieso een fijn bedrijfje. Hier ga ik eens kijken voor de weide van mijn ouders :D

Manou

Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:10


Pommier
Berichten: 3377
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:24

Ik volg even, wilde er ook net een topic over openen. :)
Bij ons in de gemeente zijn ze namelijk bezig om alle akkerranden van wilde bloemen te voorzien. Ik vind dat een mooi initiatief en wilde daar volgend jaar ook mee aan de gang in mijn eigen stukje weiland.

Ik was al wat informatie aan het inwinnen via deze site:

https://landschapsbeheergelderland.nl/wilde-bijen-en-honingbijen/

https://landschapsbeheergelderland.nl/wp-content/uploads/informatieblad-wilde-bijen.pdf

Wil zelf een stukje helemaal ombouwen naar een divers landschap voor verschillende dieren.

Ik vond dit nog op hun site

Citaat:
Akkermengsels voor vogels, vlinders en bijen
De deelnemende agrariërs hebben, vaak in samenwerking met de lokale agrarische natuurvereniging, verschillende mengsels ingezaaid langs hun mais- of graanakkers: bijenmengsels, zomermengsels en graanmengsels.
– Het bijenmengsel is een kleurrijk en bloemrijk mengsel dat zeer geschikt is als nectarbron voor bijen, vlinders en andere insecten. De randen zien er erg fraai uit en doen het vooral goed op zonnige locaties. Dit mengsel is veel ingezaaid op plaatsen waar het goed in het zicht ligt, zoals langs wandel- en fietsroutes en in de buurt van de bebouwde kom.
– Het zomermengsel bevat naast bloemen en kruiden ook veel graan- en koolsoorten en is het hele jaar door interessant voor allerlei dieren, ook in de winter. Het zorgt voor voedsel en dekking voor vogels en wild. De granen, zaden, kolen en knollen bieden ook in de winter voedsel aan dieren.
– Daarnaast zijn op vijf locaties akkers ingezaaid met een speciaal graanmengsel dat is bedoeld als voedsel voor akkervogels in de winter. Het graan wordt niet geoogst, maar blijft in de winter op de akker staan. De graankorrels zijn voedsel voor vogels zoals groenling, geelgors, keep, vink, kneu en putter.
Laatst bijgewerkt door Pommier op 17-08-18 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt