Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:05

Hier gaat alles gewoon lekker bij elkaar ;) Nog nooit gehad dat iets verkleurde, maar ik heb ook geen hele fancy kleding ofzo :+ Was mijn kleren ook niet telkens na 1x dragen.
Wil ook alleen volle trommels hebben en anders krijgen we hem nooit vol. Gebruik altijd het eco programma van 3,5 uur, het is maar net waar je je op instelt. :)

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:00

Bij mij gaan alleen handdoeken en beddengoed apart. Alle kleren in alle kleuren gooi ik bij elkaar. Vanochtend besefte ik mij ook te laat dat er een nieuwe spijkerbroek in de was zat. Maar is goed gegaan, dus ik doe daar geen moeite voor haha.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:07

Hier heb ik een witte was en een bonte was. En that’s it :=

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:23

Over lang over een programma doen... Wij hebben tegenwoordig gewone minuten en “wasmachineminuten”. Een wasmachineminuut is circa 5 gewone minuten :+
Dan geeft ie aan over een minuut klaar te zijn... 5 minuten lang.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:01

watchthesky schreef:
Over lang over een programma doen... Wij hebben tegenwoordig gewone minuten en “wasmachineminuten”. Een wasmachineminuut is circa 5 gewone minuten :+
Dan geeft ie aan over een minuut klaar te zijn... 5 minuten lang.

Bij mij ook, maar volgens mij heeft dat niks te maken met hoe vol je trommel zit, maar met hoe nat je was nog is.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:32

Janine1990 schreef:
Sonja_vR schreef:
Janine
Het gaat mij niet om de kosten in mijn portemonnee :n
Maar puur om verspilling van grondstoffen/brandstoffen
Ook mijn wasmachine is stikzuinig dus voor de kosten hoef ik het niet te laten
Maar dan nog vind ik halve wasjes onzin als ik met het zelfde grondstoffen verbruik een hele kan doen


Snap ik, maar zou je lang moeten wachten op een volle trommel, dan gaat je kleding eerder naar z'n grootje.
Althans, als ik zie hoe sommige shirtjes stinken terwijl ik ze maar één dag aan heb gehad (geen beesten in huis) en niet eens in de wasmand hebben gelegen... En dat is niet de geur van zweet...

Dan heb ik zeker weten regelmatiger nieuwe kleding nodig en ik denk dat het maken van kleding minder milieuvriendelijk is dan het wassen ervan als ik naar mijn energierekening kijk.

Serieus? Liever mijn kleding naar zijn ‘grootje’ dan het milieu. Mensen in Nederland realiseren zich niet hoe slecht het met de aarde gaat. Kom een jaar hier heen en je geeft geen fiets om dat soort dingen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:47

Waikiki ; want kleding kost geen grondstoffen en energie om te maken?

Als je de keuze hebt tussen iets meer energie en water verbruiken met een zuinig apparaat of vaker kleding kopen waar net zo goed een hoop water en energie en andere grondstoffen voor nodig is om te produceren
En als je het weg knikkert ook nog eens om het te verwerken inclusief belasting op het milieu
Dan denk ik dat je beter een keer extra kunt wassen

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:10

Alle kleuren door elkaar, moet wel zeggen wij hebben praktisch geen wit... en als het nieuw is gaat het de eerste keer apart :)

Handoeken, ondergoed sokken beddengoed standaart 95 graden.
“Normale kleding” incl baby kleding 60 graden.
En de echt fijne was 40 graden.

Vind het persoonlijk maar vies als handoeken etc op 30/40 graden gewassen worden :x

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 06:08

Sonja_vR schreef:
Waikiki ; want kleding kost geen grondstoffen en energie om te maken?

Als je de keuze hebt tussen iets meer energie en water verbruiken met een zuinig apparaat of vaker kleding kopen waar net zo goed een hoop water en energie en andere grondstoffen voor nodig is om te produceren
En als je het weg knikkert ook nog eens om het te verwerken inclusief belasting op het milieu
Dan denk ik dat je beter een keer extra kunt wassen


Inderdaad. Kleding produceren kost ook ontzettend veel en dan komt er ook nog transport bij kijken. Wat dat betreft ben ik dus ook zuinig op mijn kleren.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:19


Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:35


Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:24

Druk maken? Dat is nogal erg overdreven :D

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:43

Zo enorm triest! Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe belangrijk water is. Wij zijn als Nederlanders gewoon gewend dat het er altijd is. Zelfs nu, in een extreem droge zomer, kan iedereen zwembadjes in de tuin zetten, is er nergens een restrictie op douchen en klagen alleen de boeren (en die klagen terecht!).

Echte droogte is verwoestend.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:59

Ik gooi alles door elkaar en altijd op hetzelfde wasprogramma. Nooit problemen mee. Wasmachine staat langs de badkamer dus meteen hop de kleren/handoeken/beddengoed ed ed erin en als ie vol is aan.
Even laten drogen op het droogrek en klaar om te gaan..

Vanuit huis deed mijn moeder ook altijd donkere kleding, witte kleding en handdoeken apart maar nu ik erover nadenk doen wij dat niet. Nooit eerder bij stilgestaan ook niet eigenlijk.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:37

MoniqueT schreef:
Zo enorm triest! Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe belangrijk water is. Wij zijn als Nederlanders gewoon gewend dat het er altijd is. Zelfs nu, in een extreem droge zomer, kan iedereen zwembadjes in de tuin zetten, is er nergens een restrictie op douchen en klagen alleen de boeren (en die klagen terecht!).

Echte droogte is verwoestend.


Ik denk dat er andersom in heel veel landen mensen ook niet weten hoe verschrikkelijk bedreigend water kan zijn en hoe verwoestend het tevens kan zijn. 1717, 1825, 1953, 2006... en dan hebben we het over stormvloeden, geen tsunamis.
Vanaf 838 een stuk of 50.

Alles heeft een keerzijde. ;)

Dat men er in verschillende landen verschillend mee omgaan, vind ik heel erg normaal.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:22

Als ik zie hoeveel sommige sorteren :o
Ik heb geleerd, een halve trommel was zet je niet aan, zo simpel is het.

Ik heb 4 soorten was:

* witte was
* donkere was
* gekleurde was
* Beddengoed

Alles op 40 graden op mijn beddengoed na, die op 60 graden.

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:35

Waikiki schreef:
Kom een jaar hier heen en je geeft geen fiets om dat soort dingen.


Is dat een uitnodiging ?? <<)

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:22

Klopt, de kracht van water is niet te onderschatten, vandaag weer een aantal enorme hoosbuien in Spanje in onze omgeving. Modderstromen, sleuren alles mee.

Ik snap de keerzijde. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat we daar echt niet dagelijks bij stil staan.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:28

MoniqueT schreef:
Klopt, de kracht van water is niet te onderschatten, vandaag weer een aantal enorme hoosbuien in Spanje in onze omgeving. Modderstromen, sleuren alles mee.

Ik snap de keerzijde. Maar ik wilde alleen maar aangeven dat we daar echt niet dagelijks bij stil staan.


Maar dat is logisch, in een land waar we eerder angst voor water hebben dan angst voor droogte.
In een land waar droogte vaker voorkomt dan vloed, is het logisch om dat andersom te hebben.

En daar pas je een hele berg gewoonten op aan denk ik zo.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:31

Waikiki schreef:
Serieus? Liever mijn kleding naar zijn ‘grootje’ dan het milieu. Mensen in Nederland realiseren zich niet hoe slecht het met de aarde gaat. Kom een jaar hier heen en je geeft geen fiets om dat soort dingen.


Ik denk dat je the bigger picture mist...

Als wij met z'n allen flink vaak nieuwe kleding gaan kopen, wordt het echt niet natter in de nu al droge plekken op aarde.

We kunnen klimaatverandering niet meer stoppen, we kunnen wel bewuste keuzes maken. En ja, dan was ik een keer vaker met het water dat we hier in Nederland hebben en de elektriciteit die grotendeels door groene bronnen wordt opgewekt. Want ja, wind hebben we hier ook in overvloed.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 06:50

Windenergie is niet super duurzaam :o de productie van die molens dan. Ik hoop dat ze daar wat anders voor verzinnen en windenergie niet meer duurzaam en groen noemen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 07:18

Datzelfde geldt voor electrische auto's... Maar dat is offtopic. :o

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:25

Ja dat vrees ik ook helaas.
Alleen duurzaam voor de westerse wereld :(

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:34

Klopt hoor, maar beter voor het milieu dan de alternatieven. Voor zonnepanelen geldt hetzelfde.

Alleen wordt er wel heel erg gezocht naar een manier om dit juist af te breken en te recyclen. Waardoor productie wel verduurzaamt.
Hier zie je veel windmolens bij boeren, die volgens mij uit gerecycled materiaal zijn gemaakt.

Zo kan je ook hout stoken milieuvriendelijk noemen. Het heeft immers zijn eigen uitstoot bij leven al gefilterd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:46

Mijn wasschema is dat mijn man de was doet. :+
Ik vergeet de was altijd uit de maschine te halen als hij klaar is....is ook niet echt goed voor je kleding.

Hier geen halve wasjes altijd volle trommel met 2 volwassenen en alle 4 sporten.

Wit gaat apart temp is afhankelijk wat er in zit. Delicate witte bloesjes en lingerie of 30 graden. Katoenen shirtjes beddengoed etc 60 of 90
Handdoeken 60 graden
Donkere was en lichte bonte was 30 of 40 graden
Onderbroeken en andere “vieze” zaken op 60


We proberen 1 keer per week een kookwas te doen. Soms 1 x per 2 weken.
1 keer per week een vieze doekjes was(keukendoekje, poetsdoeken etc. Als de schoonmaakster geweest is.) dan kan ie mooi even op standje heet.