Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Osianaa
Berichten: 357
Geregistreerd: 08-02-11

Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 12:46

Hoi!

Ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig en vraag mij af of het in heel Nederland zo een drama is..

Ik woon in de gemeente kaag en braassem en het ziet er naar uit dat de gemiddelde wachttijd 7-8 jaar is. -O-

Hoe zit dat bij jullie?

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:48

8 jaar. Regio Arnhem heel normaal, al jaaaaaaaren. 10 jaar geleden al.

Edit: daarom ook altijd meteen inschrijven als je 18 bent geworden.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:53

Ik heb me in Juni ingeschreven in Hoogeveen, en in Oktober had ik al de sleutel.
Het was wel maar wat kleins, maar kon binnen een jaar weer doorverhuizen naar een grotere woning.

Ik had ook verwacht dat het wel jaren ging duren, dus was heel verbaasd dat ik al zo snel iets kreeg aangeboden.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:54

Sociale huur in Utrecht was geloof ik 8-12 jaar, afhankelijk van de wijk. Ik heb vervolgens 2 jaar ingeschreven gestaan voor relatief goedkope particuliere huur maar dat werd ook niks, dus toen maar net buiten Utrecht gaan huren voor de hoofdprijs :=

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:00

In de regio rond Amsterdam was het de laatste keer dat ik keek 15 jaar voordat je kans maakte op iets van woonruimte (zonder dat het voldoet aan specifieke eisen). Dat is misschien niet meer actueel want daar ben ik niet aan begonnen dus inmiddels houd ik het niet meer zo in de gaten :=

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:03

Regio Apeldoorn en Regio Nijmegen was beide ook 8 jaar.

Ik heb mij dus nooit ingeschreven omdat ik (toen) zeker wist dat ik niet in Apeldoorn wilde wonen maar ik wist ook niet waar ik anders wilde gaan wonen.

Nu uiteindelijk hebben vriend en ik maar een huis gekocht :+
Het wachten op een huurhuis duurde te lang :)

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:06

6 jaar geleden in februari ingeschreven en in september (dus ook 6 jaar geleden) had ik de sleutel.

Utrechtse Heuvelrug.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:11

In Utrecht en Amsterdam ben ik inmiddels 7 jaar ingeschreven. Met veel geluk zou ik in aanmerking kunnen komen voor een kleine studio (<25m2) in bvb Mijdrecht.

Bij WoningNet Gooi en Vechtstreek was ik pas een paar maanden ingeschreven en had ik via de reguliere weg absoluut nog geen woning kunnen krijgen, maar met heel veel geluk heb ik via loting een ruim tweekamerappartement toegewezen gekregen :)

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:18

Ik ben via een direct te huur systeem aan m'n huisje gekomen. Stond 2 jaar ingeschreven. Het was de eerste die reageerde had kans. Nu al weer 3 jaar en 8 maanden ingeschreven en nog lang geen zicht op een ander huis

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:32

Toen ik me inschreef bij de woningstichting was de gemiddelde wachttijd 1 tot 3 jaar (Midden Drenthe). Ik schreef me in in eind december, en in januari kreeg ik mijn huisje aangeboden. Voor mij was dat precies op het juiste moment. Het kan dus heel snel gaan.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:33

Voot mijn eerste appartementje in een slechte wijk van Drachten hoefde ik ruim tien jaar geleden maar iets meer dan een maand ingeschreven te staan. Daarna heb ik me ingeschreven voor een aantal specifieke woningen met een mooie diepe tuin (50 meter), daar moest ik twee jaar op wachten. Ik geloof dat je nu zelfs in Drachten wat langer moet wachten, maar wij hebben gelukkig een huis kunnen kopen.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:38

Ik sta nu 6 of 7 jaar ingeschreven bij woonnet rijnmond (rotterdam en omgeving) en de enige woningen waar ik inmiddels voor in aanmerking kom zijn kleine oude uitgeleefde woningen in achterbuurten. Heb 1x een uitnodiging gehad voor een woning die ik zelf heb afgewezen, huisje was compleet verziekt door een drugsverslaafde ex-bewoner en zou echt flink geld kosten om weer een beetje in normale staat te krijgen. Dus ja ik zou best kunnen verhuizen met mijn huidige opgebouwde jaren, maar ik wacht dus liever tot ik in aanmerking kom voor een woning in een betere wijk.

Met een leeftijd van 55+ kan je hier wel vlot terecht, maar daaronder... good luck! :roll:

Anoniem

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:40

Poeh mijn eerste huis iets van 2 a 3 jaar ingeschreven gestaan (Heerenveen ), die werd gesloopt dus met gekregen urgentie naar [plaats] gegaan . Hier is het 4 a 5 jaar wachten normaal

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:48

6 jaar in de Gelderse Vallei.
Bij veel (oudere) appartementen of mindere wijken stond ik vrijwel altijd op plek 1 of 2 maar gewacht tot er nieuwbouw voorbij kwam. Uiteindelijk 12e voor een 3kamer app (van de 12 app, +-260 reacties) maar was 2e voor een 2kamer app (ook 12, zelfde project).
Een beetje afhankelijk dus van je wensen/eisen. Voor iets als dit zit je dus al snel op een jaar of 6, wil je een eengezinswoning dan mag je nog wat langer wachten. Al helemaal als dat ook nog nieuwbouw is.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 15-08-18 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:50

+- 8 jaar rondom Den Haag. Toen kwam ik op plek 10, haakte er 9 af waardoor ik alsnog mocht :+
Ik was 18 toen ik me inschreef. Ben nu 26 :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 15-08-18 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 13974
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:51

Niet. Huur particulier

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:54

Ik heb me begin juli 2014 ingeschreven en kreeg halverwege septemver van hetzelfde jaar een huisje aangeboden. Midden oktober heb ik de sleutel gekregen. Dit was in Veendam. :D

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:02

4-5 jaar in gemeente Alphen a/d Rijn :j
Maar m'n vriend en ik wilde in Leiden wonen waar het volgens mij zo'n 7-10 jaar is.

We hebben uiteindelijk een huis gekocht in Leiden na eerst 2 jaar particulier gehuurd te hebben van vrienden van ons.

Ik sta nog wel ingeschreven (sinds m'n 18e) in de gemeente waar ik vandaan kom, Alphen a/d Rijn. You never know :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:06

Ik geloof dat wij na een goede 5 jaar inschrijving terecht konden in zeer redelijke apartementjes omgeving Eindhoven.

Onder de 6 jaar inschrijving hoef je het dichter bij niet te proberen -O-

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:13

Vorig jaar juli ingeschreven omdat ik een doel wilde hebben om binnen 3 jaar op mezelf te gaan (je kan hier maar max 3 jaar ingeschreven staan, daarna begin je weer ‘onderaan de ladder’).

Eind januari 2018 mn documenten in orde gemaakt zodat ik kon gaan reageren op huisjes en 20 februari had ik de sleutels!

Ik woon in koudekerke (zeeland) 25 minuutjes lopen van het strand, 20 minuutjes fietsen van Middelburg.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:17

Ik stond nog geen 2 maanden ingeschreven, heb wel op iedere woning gereageerd die voorbij kwam. Bij onze woningbouw vereniging worden ook huizen verloot, en ik had het geluk dat ze mij er uit hebben getrokken. Heb nu een eengezinswoning voor mezelf en 3 honden. 3 verdiepingen, tuin en schuur. Maar heb dan ook echt geluk gehad, want de medewerkers waren allemaal super verbaasd dat ik een woning had na 2 maanden ingeschreven te staan.

Het kan dus wel, maar je moet er wel wat voor doen.. Iedere dag kijken en reageren ;)

Edit: Ik stond in Valkenswaard ingeschreven tussen de grens van België en Eindhoven
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 15-08-18 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:17

Wij kregen na 5,5 jr inschrijving een huisje in Haarlem. Wel heel veel mazzel gehad, want we eindigden altijd vrij laag, maar nu reageerden we op een huisje met tuin van 34m2 in een buurt die niet zo goed bekend staat.
Maar ik wilde perse kijken, want de tuin was zo fijn voor de katten. Huisje bleek 2x zo groot en de buurt was helemaal niet slecht. Na bijna 6 jaar gaan we nu verhuizen naar een koopwoning.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:21

Ik stond 9 maanden ingeschreven en toen mijn relatie stuk liep had ik binnen 2 weken een huis. Gelukkig dat het allemaal zo snel ging, had geen behoefte om weer bij mijn ouders te gaan wonen en ik had dan ook mijn baan op moeten zeggen. Nu kon ik blijven wonen ik die stad en ook blijven werken waar ik toen werkte.
Dit was in juni 2017 en juni 2018 heb ik de sleutels weer ingeleverd omdat ik samen ben gaan wonen met mijn huidige vriend.

De stad was Spijkenisse, wat ik begreep is dat je daar niet zo makkelijk aan een huurhuis komt, ik heb ontzettend veel geluk gehad. Ik woonde toen ook nog niet eens zo lang samen in Spijkenisse, vandaar ook dat ik nog niet zo lang stond ingeschreven.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:31

CharmingS schreef:
Ik stond nog geen 2 maanden ingeschreven, heb wel op iedere woning gereageerd die voorbij kwam. Bij onze woningbouw vereniging worden ook huizen verloot, en ik had het geluk dat ze mij er uit hebben getrokken. Heb nu een eengezinswoning voor mezelf en 3 honden. 3 verdiepingen, tuin en schuur. Maar heb dan ook echt geluk gehad, want de medewerkers waren allemaal super verbaasd dat ik een woning had na 2 maanden ingeschreven te staan.

Het kan dus wel, maar je moet er wel wat voor doen.. Iedere dag kijken en reageren ;)

Edit: Ik stond in Valkenswaard ingeschreven tussen de grens van België en Eindhoven

Dan heb je wel heel vel geluk gehad, ik heb ook nog een tijdje meegeloot daar maar het minimale aantal inschrijvingen was 200 ofzo :+

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:32

Hannanas schreef:
8 jaar. Regio Arnhem heel normaal, al jaaaaaaaren. 10 jaar geleden al.

Edit: daarom ook altijd meteen inschrijven als je 18 bent geworden.

Regio Arnhem is gerust 10-15 jaar.