Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 07:56

Hallo!

Mijn wasmachine maakte gister avond een ontzettend hard en raar geluid bij het draaien.
We hebben hem uitgezet (was 's nachts). vanochtend nog even naar gekeken. Hij maakt niet meer het hele harde geluid van gisteren maar je hoort wel een brommend geluid die er niet t in hoort te zitten. Hoe meer was erin zit hoe harder het geluid.
Ik wil na mij werk nog even een proefwasje draaien maar ik denk dat na bijna 6 jaar dienst (BOSCH van 300,-) het toch einde verhaal is. Ik heb deze de eerste jaren alleen gebruikt. de laatste 3 jaar met mijn vriend samen.
Wat zijn jullie ervaringen? Ik lees op internet dat het qua reperatie/voorrij kosten vaak niet de moeite is.
Hebben jullie wel eens een tweede handsje gekocht?
Het liefst ga ik nu voor een iets duurdere met uit vooruitzicht dat ik een gezin mag gaan starten en de wasjes dus vaker gedraaid moeten worden, maar qua prijs/kwaliteit wat zijn jullie ervaringen daarin?

Mijn vriend had gehoord dat de BEKO degelijk is. Ik heb de vorige keer gewoon een simpel model gekocht. Maar het liefst zou ik er wat langer mee doen.

Groetjes Chantal

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 07:58

Ik vind 6 jaar echt niet oud voor een wasmachine... Waarom niet bellen en kijken of er iets aan gedaan kan worden?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:05

6 jaar is echt niet oud! Ik zou hier even naar laten kijken.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:07

Magrathea schreef:
Ik vind 6 jaar echt niet oud voor een wasmachine... Waarom niet bellen en kijken of er iets aan gedaan kan worden?

Ik heb pas een nieuwe gekocht. En veel onderzoek gedaan.
Leeftijd doet er niet zoveel toe. Wel het aantal wassen wat er met de machine gedaan heeft.
De ene machine wordt gebouwd voor een levensduur van 3000 wassen. Een ander voor 6000 wassen.
Mijn Miele had er dik 9000 opzitten in 17 jaar tijd. Ook met honden- en paardenspullen. De machine was echt op.
Ik ben weer voor een Miele gegaan.

Tweedehands zou ik niet doen. De leeftijd weet je dan wel, maar het aantal wassen niet.

Probeer er achter te komen voor hoeveel wassen jouw machine geschikt is. Schat in hoeveel wassen je gedraaid hebt. Dat helpt je om een weloverwogen beslissing te nemen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:10

Wij hebben kortgeleden ook een nieuwe wasmachine gekocht.
Oude was ook nog maar 5 jaar oud.

Ook voor een Miele gegaan.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:11

Wij hebben onze aeg na een jaar of 8 laten repareren toen hij een gek geluid maakte. Zat er een sok achter de trommel vast! 80 euro en hij draait weer als een zonnetje. Ik zou er zeker even iemand naar laten kijken.

Toen ik voor het eerst op mezelf ben gaan wonen heb ik trouwens een tweedehandsje gekocht en die heeft het nog een jaar of vijf goed gedaan . Was ik wel tevredeb mee.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:23

Wat je wel kan doen is kijken naar een gereviseerde Miele. Wel de kwaliteit maar een iets minder heftig kostenplaatje.

colunder

Berichten: 3545
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:54

Ik heb vorige week een nieuwe gekocht,dat is een Bosch(479 euro).
Heb heel veel informatie en revieuw s gelezen.

Mijn oude,een zanussi was 9 jaar oud maakte ook steeds meer herrie,waarschijnlijk versleten lagers.

Een monteur laten komen voor reparatie leek me niet meer rendabel,dus een nieuwe gekocht.
Laatst bijgewerkt door colunder op 30-07-18 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LieveLoes

Berichten: 1686
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:07

Ik zou eerst even eea zelf schoonmaken, zoals je filter pompje. Mocht ie dan nog herrie maken, kan je er altijd voor kiezen om iemand langs te sturen.

Daarnaast is het zo dat de monteur als het goed is de draai uren kan uitlezen, dan Kun je je volgende wasmachine gerichter kiezen. Laat je daarin ook vooral goed adviseren! De mogelijkheden zijn enorm!

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:00

Hmmm ik dacht voor de prijs kan het waarschijnlijk niet anders dan dat hij vervangen zou moeten worden..
maar jullie zeggen dat het relatief kort is voor een wasmachine. Misschien toch een telefoontje eruit doen.
Begreep al dat vriendin er nog 1 had staan bij bo-rent die ze kwijt moet. mocht ik hem moeten vervangen voor 50,- van 4 jaar oud van zanussi. Zou ik alleen de oude weg moeten doen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:06

Het blijft een gok.

Ik heb bij de vorige wasmachine ook een monteur laten komen.
Hij had nog nooit zo'n schone wasmachine gezien van zijn leeftijd, meestal moeten ze iets vervangen ivm kalk.
Maar hij kon het probleem niet vinden :$
Dus zonde van het geld geweest...

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:22

Zoals de andere ook geschreven hadden, eerst filter etc. schoon maken en wanneer het geluid nog daar is iemand laten kijken.

bij mij had het ineens ook een herrie gemaakt, bleek er een haakje in te zitten. dit haakje komt van het hangmatje weg voor mijn ratten. sinds dien geen geluid en werkt weer als een tierelier.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:55

Ja dat kan ook! BH beugels zijn ook berucht, of knoopjes
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je met deels 1 persoon deels 2 personen een wasmachine van 6 jaar al helemaal uitwoont... Of je moet de was doen van de hele straat ofzo :o?

Zolang het alleen een geluid is en je geen brandlucht ruikt oid of hij computerstoringen geeft kan ik me haast niet voorstellen dat het niet te repareren is.

Je kunt ook bij de kringloop kijken. Ik heb mijn fornuis daar vandaan, is een oudje (denk ik) maar werkt als het zonnetje. Je krijgt meestal ook nog een X tijd garantie omdat ze hem zelf helemaal nalopen. En daar vind je vaak nog van die echte niet te verwoesten modellen

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 12:36

hoe is trouwens een filter schoon te maken haha. wasmachine naar voren halen en dan aan de achterkant?
Nee valt mee. Paar wasjes in de week eigenlijk maar dus de belasting is echt niet heel groot.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:46

Als het goed is, heb je aan de voorkant (onderaan) een klepje waarachter je filter zit. Ook zit er een slangetje zodat je restwater uit de wasmachine kan laten lopen voordat je het filter los haalt. Filter los draaien en haren en troep eruit halen. Ik heb het ook wel eens gehad dat er een spijker oid vast zat, stukken van een beugel van een beha , en dat kan ook een raar geluid maken. Succes!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:12

Misty12 schreef:
Als het goed is, heb je aan de voorkant (onderaan) een klepje waarachter je filter zit. Ook zit er een slangetje zodat je restwater uit de wasmachine kan laten lopen voordat je het filter los haalt. Filter los draaien en haren en troep eruit halen. Ik heb het ook wel eens gehad dat er een spijker oid vast zat, stukken van een beugel van een beha , en dat kan ook een raar geluid maken. Succes!


En pak dus een bakje waar je het water in laat lopen! En wat handdoeken neerleggen!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:18

ChantalSmook schreef:
hoe is trouwens een filter schoon te maken haha. wasmachine naar voren halen en dan aan de achterkant?
Nee valt mee. Paar wasjes in de week eigenlijk maar dus de belasting is echt niet heel groot.

Ik vind 6 jaar best een nette levensduur voor een wasmachine die nooit schoongemaakt wordt :') Maar inderdaad, klepje op de voorkant, slangetje eruit en in voldoende grote bak (of klein bakje en die even overgieten in emmertje als ie vol is), handdoek eronder en filter losdraaien. Je kan even de (online) handleiding checken voor de zekerheid.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:25

Daar zal na 6 jaar best een meur en een viezigheid uitkomen denk ik.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:27

*loopt onopvallend naar de 4 jaar oude wasmachine niet nog nooit schoon is gemaakt toch eens te kijken waar die filter zit -:) *

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:29

Dit topic redt nu al wasmachine-levens +:)+

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:31

Zolang je machine nog leeg pompt zal het filter niet vol zitten.
Bosch en AEG zijn na Miele de topmerken in witgoed. Met 6 jaar moet zo'n machine echt niet op zijn.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:33

Zit er een filter in je wasmachine die je schoon kunt maken :o? . Wow er gaat een wereld voor me open. Heb ik echt nog nooit gedaan!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wasmachine kapot, vervangen of nieuwe? tips voor nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:36

Ik heb de handleiding teruggevonden en ga nu op wasmachinefilteravontuur :Y) (je moet wat in de vakantie..)

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:40

Bij mij is er ook eens een wasmachine jong overleden.

Volgens de monteur kwam dat doordat er te vaak kleine wasjes te waren gedraaid. Mijn dochter had er nogal een handje van om maar we broek en shirt te wassen omdat ze die perse die dag wilde dragen.

Schijnen wasmachines dus niet zo goed tegen te kunnen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:52

Suzanne F. schreef:
Daar zal na 6 jaar best een meur en een viezigheid uitkomen denk ik.

Geen woord teveel gezegd :r gadver dat stonk!
Gek genoeg was hij nauwelijks vies, geen haar ofzo, alleen zwarte stoftroep. Maar ik draai hem dan ook zo eens in het halfjaar leeg op 90 graden, dat schijnt goed te zijn :Y)