Oplichting door energiemaatschappij

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8287
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Oplichting door energiemaatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:01

(Vanwege privacy worden namen van genoemde bedrijven niet genoemd, voor meer info pb)

De voornaamste reden dat ik dit post is omdat ik wil weten of ik hier juridisch iets mee zou kunnen.

Een aantal dagen geleden gingen ik en mijn vriend een airco kopen vanwege het warme weer. In deze winkel werden we gewezen op een actie van de winkel in combi met een energiemaatschappij, als we hier een contract zouden afsluiten kregen we een cadeaukaart van €150,-. Omdat wij binnenkort moesten overstappen liepen we mee om de aanbieding te bekijken.

Lang verhaal kort, als we daar het contract ondertekenden bespaarden we gemiddeld €50 per maand op het contract dat we nu hebben (wat geen dure maatschappij is maar is berekend op de vorige bewoners van ons huis die veel elektronica hadden en beroepsmatig taarten bakten). De verkoper heeft ons via een site van de maatschappij mee laten kijken in de bedragen die we zouden moeten betalen voor gas en stroom, berekend per eenheid en heeft ons verteld dat wij die bedragen zouden krijgen. Terwijl mijn vriend daar mee bezig was ben ik snel gaan googelen naar reviews en ik kon zo snel niet iets verkeerds vinden. Sterker nog, ze hadden goede cijfers op de consumentenbond en hadden groene stroom.

Omdat het ons wel een goede deal leek en het overzichtelijk was wat we moesten betalen -we mochten daarin meekijken en de prijzen waren echt lager- hebben we daar getekend. Cadeaubon mee naar huis, airco gekocht en niets aan de hand zou je denken.

Uiteindelijk bleek dat de prijzen die wij te zien kregen totaal niet klopten. Als je daar in de winkel tekende werden de tarieven ineens aanzienlijk hoger. Van het voordeel dat wij zouden krijgen was niks meer over en was zelfs veel duurder dan we al hadden.
We hebben het contract dus ook verbroken.

Mijn vraag is dus of ik dit ergens kan melden, aangezien het aangeboden wordt in een grote elektronica winkel zullen er veel meer mensen zijn die hier voor vallen en het misschien niet op tijd merken.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Oplichting door energiemaatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:04

Heb je rechtsbijstand?

En anders gewoon mensen waarschuwen via een revieuw op facebook of google oid.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8287
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Oplichting door energiemaatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:11

Ik niet maar mijn vriend wel.
Waarschuwen via een review kwam ook al in mij op maar voelt niet als genoeg, als je daar in de winkel staat en moet tekenen ga je niet uitgebreid reviews zoeken.

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:17

Heb je enig idee waarom die prijzen ineens anders zijn?

Zit er ineens ook transportkosten er in verwerkt?

Goedkope maatschappijen bieden wel vaker lage prijzen aan voor de afname per eenheid. Ze lijken daardoor goedkoper dan de grote aanbieders. Maar ze "vergeten" erbij te melden dat je ook nog andere kosten erbij krijgt. bijvoorbeeld transport kosten via het net dat ze moeten gebruiken van aanbieders die wel zelf produceren en transporteren. En zie er dan maar eens vanaf te komen.

Leuke domper...

Hoewel er meerdere grote elektronica zaken zijn, ken ik er sowieso eentje die elke zomer met soortgelijke aanbiedingen zit. Telkens van de zelfde leverancier
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 27-07-18 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:18

kitlover schreef:
Ik niet maar mijn vriend wel.
Waarschuwen via een review kwam ook al in mij op maar voelt niet als genoeg, als je daar in de winkel staat en moet tekenen ga je niet uitgebreid reviews zoeken.
Ik snap je frustratie, je denkt ergens voordeliger uit te zijn en dan blijkt dit achteraf anders uit te pakken.

Overigens moet je niets tekenen in de winkel, kan later ook.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:18

Rocamor schreef:
Heb je enig idee waarom die prijzen ineens anders zijn?

Zit er ineens ook transportkosten er in verwerkt?

Goedkope maatschappijen bieden wel vaker lage prijzen aan voor de afname per eenheid. Ze lijken daardoor goedkoper dan de grote aanbieders. Maar ze "vergeten" erbij te melden dat je ook nog andere kosten erbij krijgt.

Leuke domper...
Dit inderdaad, het vervoer gaat nog steeds via de leidingen van de grote partijen. Dat kost geld.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Oplichting door energiemaatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:38

Ik weet over welke winkel je het hebt en ook over welke leverancier van stroom etc.
Mijn moeder heeft dit ook gedaan. werd ook meegelokt maar kreeg maar 75 euro cadeaubon omdat ze reeds klant was. Als ze zou verlengen zou ze geen kortingen krijgen op de maandbedragen (die bleven gelijk) maar wel de cadeau bon.
Ze zit al jaren bij die energieleverancier en had het er goed naar haar zin.
Ik heb haar nog niet gehoord over het feit dat haar bedragen niet klopten.
Lijkt mij dat je gewoon online kunt waarschuwen en wellicht de consumentenbond eens een mail kunt doen? Overigens ben jij nu niet benadeeld want het contract is verbroken toch? Omdat ze hun tarieven zomaar wijzigden. Maar je hebt wel de cadeaubon gehad.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Oplichting door energiemaatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:46

Op de fora van de Vara en de Tros staan diverse voorbeelden met naam en toenaam. Vaak ook de uitleg hoe te handelen als je er in zou zijn getuimd.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:29

kitlover schreef:
Ik niet maar mijn vriend wel.
Waarschuwen via een review kwam ook al in mij op maar voelt niet als genoeg, als je daar in de winkel staat en moet tekenen ga je niet uitgebreid reviews zoeken.

Je moet echt niks hoor.



kitlover schreef:
Uiteindelijk bleek dat de prijzen die wij te zien kregen totaal niet klopten. Als je daar in de winkel tekende werden de tarieven ineens aanzienlijk hoger. Van het voordeel dat wij zouden krijgen was niks meer over en was zelfs veel duurder dan we al hadden.

Hoe bedoel je dit?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Oplichting door energiemaatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:44

Je hebt toch 2 weken bedenktijd?

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8287
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Oplichting door energiemaatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:57

Contract is ook ontbonden en verder niks aan de hand, behalve dat we de cadeau bon terug betaald moet worden. In die zin zijn wij niet 'benadeeld', ik wil vooral andere mensen hier voor behoeden.

@GDG, je word inderdaad niet gedwongen om te tekenen of iets dergelijks maar als je in die winkel staat en denkt een goede aanbieding te vinden ga je ook niet nog 2 uur uitgebreid zoeken op je telefoon naar reviews, dat bedoelde ik :)


Dat de prijs hoger werd vertelden ze ons pas na 2x bellen omdat de prijs die we in ons account kregen niet klopte. In de winkel werd verteld dat wat ze lieten zien de 'totale' prijs zou zijn zonder extra kosten. Aan de telefoon vertelden ze dat de winkel prijs verschilt van de 'normale' prijs die ze je laten zien welke je alleen online voor 1 jaar kan afsluiten.


Dat je met verkooppraatjes altijd duurder uit bent wist ik al, daarom hebben we zo goed opgelet en overal op doorgevraagd.