Smartphone voor opa

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 11:45

Hoi,

Ik zit totaal niet in de smartphones want ik heb nog nooit iets anders gehad dan een iPhone.

Nu komt het, mijn bijna 80 jarige opa wil een smartphone. Hij vraagt mijn hulp maar ik weet het niet.

Zijn eisen:
- Smartphone
- letters moeten groter gezet kunnen worden voor slecht(er) lezende
- goede camera
- maximaal €150,-

Ik zou in zijn situatie een refurbished iPhone 6 kopen maar hij vindt tweedehands eng.

Dus, wat zou Bokt aanraden?

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:56

Mijn moeder heeft 'n wiko, fijne telefoons voor weinig geld. Beetje de simpele versie van de Samsung.
Ik heb ze zelf ook gehad maar nu terug naar de Samsung (camera kwaliteit, gewenning en ook n beetje luxe)
Wiko heeft sowieso mogelijkheden tot grote pictogrammen en teksten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:56

Ik heb geen tips voor je want ik gebruik nog the good old simple gsm :D Maar ik vind je opa wel heel hip en stoer ! 8-) :+

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:04

Mijn oma heeft een senioren smartphone, wat grotere knoppen en wat simpeler qua gebruik. Misschien kun je daarop zoeken

Ik zou geen Iphone doen, lijkt me veel te ingewikkeld

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:10

Mijn ouders zijn dan nog geen 80 (70), maar dat mijn moeder kwam met ‘zo’n smart telefoon, kan ik dan ook foto’s sturen’, ben ik ook maar eens gaan zoeken. En uiteindelijk is het voor beide toch een iPhone geworden. De letters kunnen lekker groot en met maar 1 knop kan er weinig aan fout gaan (zeker met het ongeduld van mijn vader). Ik heb het eerst uitgeprobeerd met een oud exemplaar van mij en vorig jaar heb ik met mijn broertje mijn moeder een iPhone SE gegeven. Wel iets boven het budget, maar zo kon ze iets nieuws hebben.

Wel is het zo dat de installatie ik voor mijn rekening heb genomen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:18

Mijn extreem digibete tante kan prima met de iphone om gaan :j
Eerst een oude iphone 4 gehad, sinds dit jaar hebben we een nieuwe iphone se gekocht.
Ik vind android telefoons al snel te ingewikkeld, te veel knoppen waar oude mensen niet van snappen waar ze voor zijn, en te veel instellingen.
Iphone werkt gewoon simpel en veilig.
En tweedehands, is er niet een familielid of vriend/kennis waarvan hij een oudje kan overnemen? Dat geeft al wat meer vertrouwen.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:31

Moet ie ook snel kunnen internetten en de nieuwste apps of is het gewoon voor te bellen en wat kiekjes te nemen? Ik zou voor een goedkope 2e hands iPhone uit de oudere reeksen durven gaan voor een paar tientjes. Kan ie lekker ermee rommelen om te kijken of het wat voor hem is en of hij eraan kan wennen. Als hij tevreden is en wat snellers wil kan je dan voor een iets nieuwer exemplaar gaan. Want zelfs redurbished zijn ze nog aandig aan de prijs. Zou zonde zijn enkele honderde euros uit te geven en hij er niet aan kan wennen

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:40

Als je inderdaad na de SE kijkt die is wel wat duurder maar een goeie optie denk ik voor je opa. Omdat het ook maar een knop betreft de letters kan je groter zetten en je kan ook heel makkelijk door Siri te gebruiken bijv de voice over aan en uit zetten hierdoor kan bijv de telefoon zelfs de tekst voor je opa voor lezen mocht deze slechter gaan zien.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:42

Mijn slechtziende gehandicapte broer die niet kan lezen heeft een Samsung.
Hij kan er perfect mee omgaan.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:51

Mijn ouders (72 & 74) hebben beide een iPhone. Eerst een Samsung gehad en een tijdje terug de afgedankte iPhone 5S van de schoonzoons overgenomen. Ze vinden het prettiger werken dan Samsung.
Ik moet er wel bij vermelden dat mijn ouders behoorlijk handig zijn met de computer dus of zs goed vergelijkingsmateriaal zijn weet ik niet.
Mijn schoonouders (65 & 70) hebben al jaren een senioren telefoon en die zijn verre van handig met de computer. Die zie ik nog echt geen smartphone aanschaffen.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 15:59

Iedereen bedankt voor de tips! We hebben inmiddels besloten om op zoek te gaan naar een iPhone 6 of hoger. De iPhone 5 vind ik te verouderd en de SE zit niet goed in elkaar naar mijn mening. In mijn familie heeft bijna iedereen een iPhone en zo kunnen we hem hopelijk allemaal goed helpen.

Nu is opa nog echt heel modern, dus ik denk dat het wel goed komt. Hij fotografeert wekelijks nog in opdracht, heeft een spelcomputer samen met oma _O-, Facebookt er druk op los en ze hebben pas geleden een hele knappe pc gekocht.

Hij vindt het concept van een tweedehands telefoon nog steeds heel spannend, maar we zijn rustig opzoek naar een tweedehands iPhone voor hem.

Daantjuhh, welke Samsung heeft je broer? Misschien ook nog interessant om te bekijken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:03

Mijn paps is 84 en had eerder een smartphone dan ik. En een e reader en een 3d tv en een hypermoderne filmcamera (heb ik allemaal niet hihi) hij filmt, is een meester in bewerking van film en foto.

Hoop dat je opa er blij mee is

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:14

Mijn broertje heeft de Samsung S9.
Ik vind zelf de camera van de Samsung vaak wat beter.
Heb zelf de IPhone 6. En ben er heel tevreden over hoor.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:18

Mijn moeder heeft de Iphone + en is er erg tevreden over :j
kan de letters ook een stuk beter lezen én zonder bril!

Zelf heb ik de Note gehad. Ook goed leesbaar

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:20

Als je een makkelijke telefoon wilt zou ik voor een iPhone gaan. De instellingen en de interface is over het algemeen makkelijker dan Android omdat je aan een iPhone in verhouding veel minder kan veranderen. Wel zou ik dan voor een grotere versie gaan dus dan is de iPhone 6 plus. Of welke iPhone die je maar wilt, zou niet lager gaan dan de 6. Apple producten gaan over het algemeen langer mee dan android. Tweedehands apple of refurbished zou ik met apple wel aandurven. Echter is uit mijn ervaring de klantenservice van apple poedersuiker, nieuw of tweedehands als er wat met je apple product aan de hand is moet je gaan betalen. Wel heb je over het algemeen minder problemen met apple dan met android.

Ik ben zelf helemaal fan van Samsung. Ik heb wel eens wat problemen met mijn telefoon gehad (dikke pech) maar ik kan altijd terecht bij de samsung repair center en daar helpen ze heel goed en ik heb nog nooit wat hoeven te betalen. Ook mijn opa en oma hebben een samsung. Met de reden omdat de meeste mensen in mijn familie een samsung hebben en familie makkelijk mijn opa en oma kunnen helpen en omdat de service top is. _/-\o_

Ook zou ik naar een winkel gaan met je Opa om te kijken welke telefoon hij fijn in de hand vind liggen. Je hoeft niet direct een te kopen maar je kan je altijd laten informeren. Zo kan je opa zien hoe groot het scherm moet zijn :j

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:24

Iphone ! Hier ook voor mijn opa en oma
Heb de apps die ze gebruikt op de pagina gezet en de rest in een mapje

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:26

YellowLeaf schreef:
Iedereen bedankt voor de tips! We hebben inmiddels besloten om op zoek te gaan naar een iPhone 6 of hoger. De iPhone 5 vind ik te verouderd en de SE zit niet goed in elkaar naar mijn mening. In mijn familie heeft bijna iedereen een iPhone en zo kunnen we hem hopelijk allemaal goed helpen.

Nu is opa nog echt heel modern, dus ik denk dat het wel goed komt. Hij fotografeert wekelijks nog in opdracht, heeft een spelcomputer samen met oma _O-, Facebookt er druk op los en ze hebben pas geleden een hele knappe pc gekocht.

Hij vindt het concept van een tweedehands telefoon nog steeds heel spannend, maar we zijn rustig opzoek naar een tweedehands iPhone voor hem.

Daantjuhh, welke Samsung heeft je broer? Misschien ook nog interessant om te bekijken.

Ik zou ook voor een iphone gaan.
Als meerdere mensen om hem heen iphones hebben is dat veel handiger.

Ik zou alleen juist wel voor een SE, 6s of hoger gaan. De 6 is minder goed dan de SE (behalve dat de 6 een groter scherm heeft, maar hierdoor raakt de batterij sneller leeg). SE is vergelijkbaar met de 6s, behalve dan het scherm.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:28

Mijn ouders hebben mijn oude samsung note 2 en 4. Voordeel is dat letter en pictogram grote is in te stellen en omdat het mijn oude telefoons zijn weet ik nog wel waar wat zat.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:31

Heb een aantal telefoons voor je vergeleken op tweakers
https://tweakers.net/pricewatch/compare ... 13;442552/

De gene die er het beste uit ziet is de Motorola Moto G5S Plus. Hij is iets duurder dan je budget.
Zelf geen ervaring met het merk maar ik zou een aantal reviews gaan lezen voordat je een telefoon koopt.

Als je een iPhone wilt moet je je budget gaan opschroeven want met 150 euro kom je niet zo snel aan een mooie vertrouwde iPhone.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:41

IPhone SE zit niet goed in elkaar?
Nooit eerder gehoord eigenlijk..
De 5c wel, dat was een plastic behuizing, maar de SE is gewoon dezelfde degelijke behuizing als de 5/5s met hardware van de 6s.
Ik ben er iig heel tevreden mee :j

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:55

De SE is beter dan de 6, en persoonlijk zou een nieuwe SE met garantie mijn voorkeur hebben boven een 6S tweedehands. De behuizing is namelijk die van de 5s (en die is niet kwetsbaarder of minder kwetsbaar dan de behuizing van de 6) en de hardware is van de 6 (s?)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:57

En als je een nieuwe bij de Amac winkel koopt dan krijg je standaard 3 jaar garantie :j

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:13

Wat wil hij er mee gaan doen? Ik zou ook voor een refub iPhone. Niet iemand in de familie die een nieuwe wil? iPhone werkt gewoon heel handig.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:16

Ik zou voor een android gaan, bij apple kan het nog wel eens ingewikkeld worden met Apple id's en dergelijke.

Ik heb mijn techno incompetente vader een Moto g5 gekocht, lukt goed :j

bootje32
Berichten: 125
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Smartphone voor opa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:22

Ik raad een doro aan, is een merk met volwaardige smartphones die op Android draaien maar met een speciaal voor ouderen simpel ingericht menu / lay-out