Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 


Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:24

Ik zou er denk ik heel ongelukkig van worden als mijn buren tv zouden kijken in de tuin.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:32

Janine1990 schreef:
Malenka schreef:
Ik zou er denk ik heel ongelukkig van worden als mijn buren tv zouden kijken in de tuin.


Zolang ze die niet op standje burenruzie zetten is er toch niets aan de hand?


Praatprogramma's, films, series en er dan ook nog doorheen kletsen? Dat zou ik echt heel vervelend vinden. Ik heb er ook een hekel aan als je ergens op visite bent en de tv staat aan. Het leid vreselijk af is mijn ervaring.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:10

Pratende mensen is voor mij anders dan een tv om eerlijk te zijn. En voor een keer kan een tv ook best. Maar ik wil ook gewoon de vogels kunnen horen. Ik ben ook beter op mijn plek in een buitengebied dan een nieuwbouwwijk denk ik. Hopelijk gaan we volgend jaar een huisje buiten bouwen.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:03

Precies waarom ik geen Annabelles wil hebben. Je zult ze moeten ondersteunen/opbinden.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:49

Als je hem zo vaak moet snoeien had je misschoen beter een andere klimmer kunnen zetten op die plek.

Hier laat ik hem het hele seizoen groeien en snoei hem pas in het voorjaar weer kort.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:43

Ik sproei helemaal niet. Sommige planten hangen op het heetst van de dag slap. Maar knappen vanzelf weer op.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:31

Morganlefay,
Voor zover ik weet is dat niet waar. Eenjarige planten hebben echt maar een levenscyclus van een jaar. Van ontkiemen tot zaad vormen. Het is wel zo dat ze zich onder de juiste omstandigheden dus uitzaaien en je ze het jaar er op dus gewoon weer voor een hele cyclus hebt.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:52

Ik begrijp het. Maar dat zijn simpelweg geen eenjarige planten. Dat zijn vaste planten die in ons klimaat niet winterhard zijn.


Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 17:04

Door alle lijnen die recht op het huis staan krijg je een erg standaard tuin die bovendie kleiner gaat ogen dan hij is. Ik zal zo eens een ander idee schetsen.


Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:14

Afbeelding

Je zou een soort pergola met palen en kabels kunnen maken om inkijk wat weg te nemen. Zorg alleen voor je terras achterin dat je er hele luchtige planten tegenaan zet zodat het voldoende licht doorlaat. En door diepe plantvakken kun je ook grote struiken zoals vlinderstruik kwijt. Deze vergt weinig onderhoud, heeft enorme sier en natuurwaaarde en neemt veel inkijk weg.

Als je schuurtje weg is kun je het plantvak en gras doortrekken.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:14

Karin,
De tuin ligt op het Noorden. Dus de buren zulken er geen last van hebben. Ze moet echter wel oppassen dat ze de zon niet helemaal weg neemt uit de eigen tuin.

Overigens werken (schaduw)doeken natuurlijk ook heel goed tegen inkijk. Net als het plaatsen van lamellen. Die laatste zijn alleen wel behoorlijk prijzig.


Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:22

Wat is de ligging van de tuin? Wat voor grond heb je? En zijn er nog elementen die veel schaduw geven of die zorgen voor luwte?

En welke functies moet de voortuin hebben? Mag de oprit er ook bij betrokken worden?

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 21:09

Hier ook aan het puzelen op ons toekomstige terrein. Ik heb nog nooit een erf van 4000m2 ontworpen. En het moet aan heel veel eisen voldoen. Maar wat is het leuk!

Afbeelding

Het linker blok is ons toekomstige huis. Het blokje er schuin boven de werkplaats (en hopelijk winkel). De rechter blokjes zijn het toekomstige huis en de b&b van vrienden. Ten noord-oosten van het terrein komt bos. De strook aan het noorden en oosten is de weg.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:06

Ontzettend gaaf!

Tips...
Deel je terrein in zones in en plaats daar in de verschillende functies.

Zone 1 is voor intensief (dagelijks) gebruik. Zo dicht mogelijk bij je leefruimtes. Zone 2 voor minder intensief gebruik (bijvoorbeeld elke paar dagen). Zone 3 voor niet intensief (wekelijks) en zone 4 voor sporadisch.

In zone 1 zet je bijvoorbeeld je terras en de kruidentuin, in zone 2 de groenten, zone 3 is een boomgaard op een groot terrein of bijvoorbeeld de containers in een kleinere tuin. In zone 4 een weiland. Natuurlijk kan dat verschillen per gebruiksdoel en grootte.

Bedenk ook wat je looproutes zijn en wat je daar wil zien. Is het bijvoorbeeld handig om van je wandeling van de auto naar de deur door je groentetuin te lopen zodat je kunt zien wat er geoogst kan worden? Of loop je graag met je hand door de lavendel omdat het je ontspand?

Maak ook van tevoren eens een collage of pinterest bord om te zien wat je graag wil in een tuin.

En kijk of je de dingen die je plaatst meerdere functies kunt geven. Als voorbeeld: je kunt een groene sierplant tegen een muur laten groeien. Maar je kunt ook de keuze maken voor een vruchtdragende plant zoals druif. En de rand van een plantenbak kun je op de breedte en hoogte maken zodat je er fijn op kunt zitten.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:59

Booooo, hadden we vorig jaar niet ook al tips gegeven voor jouw tuin? Er staat me bij dat ik er een tekeningetje voor heb gemaakt.Als dat niet zo is dan kijk ik of ik er nog tijd voor heb. De huidige opzet maakt namelijk mijns inziens geen gebruik van de prachtige ruimte die je hebt.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:20

Ik heb wel eens een artikel gezien van een dierenarts die zijn cavia's los in de tuin had lopen. Een borderrand om het gras is genoeg om ze er in te houden.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:58

Vjestagirl schreef:
Gras, als je het goed doet, is ontzettend veel werk!


Als 'goed' een strak gazon is zeker. Dan kan de tuin beter vol met andere vaste planten. Dat is veel minder werk. En bovendien veel beter voor de biodiversiteit. Een gazon is een soort van woestijn.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:45

Vjestagirl schreef:
Ik heb 6m2 aan gras in mijn tuin, en het is echt veel werk om dat goed te houden. Verticuteren, kalk erop, maaien, mesten, bijzaaien, sproeien, maaien maaien maaien. Ik heb eindelijk een hele mooie dichte grasmat gekregen, maar ik ben er per week zo een uur mee bezig in de zomer.


Dat geloof ik zeker! En van de redenen dat ik nu echt geen gazon wil. Ik ben in het hele jaar maar een paar uurtjes kwijt aan de tuin.

En tot de sneeuw kwam had ik zelfs bloeiende rozen... Ik geniet van mijn tuin en heb er bijna geen werk aan.

Als ik straks een veel grotere tuin heb en ik een kind heb wil ik op den duur wel graspaden. Je kunt er zo heerlijk op spelen!

Maar een gazon omdat het weinig werk is? Nee, die redenatie klopt echt niet.

Dit is wel leuk om eens anders te kijken naar het gazon.
https://www.groennieuws.nl/klaver-natuu ... -verijker/

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:38

Ik heb kippen. Die houden van slakken! ;)

Ceetje, hoe veel gras wil je houden en met welk doel? Ik wil best een schetsje maken. :)
En vooral je plantkeuze en dichtheid bepaald dat natuurlijke beeld waar je van houd.

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:37

Ook voor jou; met welke reden wil je gras?

En waar kom je uit met het pad en hoe vaak maak je daar gebruik van?

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:26

Ceetje_Bokt,
Helaas had ik niet veel tijd en heb je daarom niet nog meer vragen gesteld. Ik weet dat ik dan zeker beter wer had kunnen verrichten. Maar ik hoop toch dat dit je al iets anders naar je tuin laat kijken.

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:38

Ik zou inderdaad ook denken dat gaas de meest voordelige optie is. Bovendien kun je er (eenjarige) klimmers tegenaan zetten.

Van de tuinideebeurs had ik nog niet gehoord. Ik ga wel in maart naar de tuinadviesdagen in Appeltern en heb me al ingeschreven voor een uur gratis tuinadvies met tuinschets. Ik ben heel benieuwd waar de tuinarchitect mee komt. :)

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinadviesdagen/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Iris94, Kever, knockout1, Marloes_92, Rinkex, Sjafrane, WildDreams en 116 bezoekers